تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
5
آتش ارز بازار مبل را می سوزاند

بازار مبل تکیه گاهی ندارد

  • کد خبر : 7836
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
بازار مبل تکیه گاهی ندارد
این روزها تنها رخداد قابل توجه در بازار مبل رکود است، چیزی که در گفته های تولید کنندگان که سهمی در این بازار دارند مشخص است.
  • کسادی بازار مبل در روزهایی که گرانی دلار با آن همراه است باعث شده که هم خریداران و هم فروشندگان را با مشکلات زیادی روبرو کند. از یک طرف فروشندگان با گرانی مواد اولیه روبرو هستند واز طرف دیگر خریدارانی هستند که قدرت خریدشان را از دست داده اند.
    گرچه شايد در گذشته نشستن بر جايگاه بلند و تكيه بر صندلی و مبل بيش تر از آن خانواده های مرفه و عيان نشين بود، اما امروزه كم تر خانه ای را می توان يافت كه با انواع مبل، هر چند ساده، تزيين نشده باشد،اما در چند سال اخیر تقاضا برای خرید مبل با روند نزولی همراه شده تا حدی که بسیای از فعالان این عرصه به کاهش ظرفیت تولید یا تغییر شغل مبادرت ورزیده اند. یکی از دلایل پیش پا افتاده ای که بازار مبل را با رکود مواجه کرده است، این است که در دو سال اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی خیلی از خانوارها در صدد نوکردن وسایل منزل خویش نیستند و کالاهای این‌چنینی (مبلمان،کمد و…)دیگر به مانند سابق در دایره اقلام و کالاهای ضروری مردم قرار ندارند، زیرا کارمند یا کارگری که از حقوق چندان بالایی برخوردار نیست، ترجیح می‌دهد به سراغ تهیه اقلام لوکسِ چوبی و…نرود و با آنچه دارد روزگار خود را سپری کند. بماند که در زمینه صادرات هم ما چندان موفق نبوده ایم.
    در همین رابطه یکی از فعالان در حوزه تولید و ساخت مبل می گوید: متاسفانه صنعت مبلمان سازی در کشور مهجور مانده و باوجود ظرفیت بالای اشتغالزایی و توانمندی تولیدکنندگان برای ساخت مبلِ با کیفیت، با هدف صادرات به بازارهای خارجی، آنچنان که انتظار می‌رود از حوزه مذکور حمایت و پشتیبانی نمی شود.
    نورمحمدی بیان می کند: برای ساخت یک دست مبل، حداقل ۸ تا ۱۰ نفر در بخش های گوناگون فعالیت می‌کنند و این چرخه ، موید پتانسیلی است که حوزه مذکور در توسعه فرصت های شغلی دارا است.
    به گفته حسنی، یکی از تولید کنندگان با سابقه مبل نیز در حال حاضر بماند که یکی دیگر از دلایل نارضایتی کسانی که در بازار تجارت و خرید و فروش مبل فعالیت می کنند، واردات مبل هاى ارزان قيمت چينى است، بدين گونه نمونه هاى داخلى توان رقابت با انواع چينى را از دست مى دهند و از قرار معلوم به همان نسبت كه مبل سازان از وضعيت كسب و كار خود در عذاب هستند، مبل فروشان از اوضاع حاكم ابراز رضايت مى كنند.
    رهاد نیایش، یکی از توزیع‌کنندگان عمده مبل و کاناپه در غرب استان تهران در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به لزوم مقابله با واردات بی رویه در عرصه هایی که امکان تولید مشابه داخلی آن وجود دارد، اظهار کرد: باوجود اینکه برخی بیان می‌کنند، به واسطه وزن و اندازه مبل، واردات بی رویه مبل برای واردکنندگان مقرون به صرفه نیست، اما در واقع امر بسیاری از فعالان این حوزه با واردات ابزار و یراق های خارجی و قطعات منفصله به داخل کشور، با اتکای بی رویه مونتاژکاری، به تامین و عرضه مبلمانِ مورد نیاز بازار مبادرت می‌ورزند و متاسفانه بعضا قیمت تمام شده این نوع از محصولات به میزانی پایین است که متقاضیان و خریداران با محاسبه اقتصادی و با توجه به مقرون به صرفه بودن خرید چنین مبل هایی اقدام به خرید آن می‌کنند و در شرایطی که بازار بصورت روزمره با رکود و کسادی مواجه است، خرید چنین محصولاتی به مثابه تیر خلاصی بر تولیدکنندگان داخلی است.
    تعداد بسيار زيادى از واحدهاى صنفى مبل ساز به دليل بحران هاى مالى قادر به ادامه فعاليت نيستند، در همين حال عده اى از آگاهان مسائل صنفى اعتقاد دارند كه مبل فروشان به واسطه استفاده از كالاهاى خارجى با مشكلى در فروش روبه رو نيستند و تنها توليدكنندگان مبلمان از خوانى كه گسترده شده بى بهره مانده اند.
    این در حالی است که هم اکنون به گفته کارشناسان حداکثر ۱۰ درصد مبلمان موجود در بازار خارجی است و وارداتی محسوب می شود.
    در این میان، برخی از فعالان حوزه مبلمان معتقدند؛ در شرایط فعلی حتی واردات مبل نیز برای صنف مذکور مقرون به صرفه نیست، زیرا با افزایش نرخ دلار، قیمت مبلمان های خارجی به میزان فزاینده ای تشدید شده و شوربختانه بعضا شاهد واردات مبلمان هایی از چین، ویتنام و مالزی هستیم که اساسا قابلیت تعمیر، ترمیم و بازسازی ندارند و بازه زمانی مصرف آنها بسیار کوتاه، مقطعی و محدود است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=7836

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.