تاریخ : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳ Sunday, 14 April , 2024
9

میثم شکری ساز و خط فکری کارآفرینی

  • کد خبر : 9361
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
میثم شکری ساز و خط فکری کارآفرینی

در این مطلب قصد داریم با طرز فکرهای درست برای کارآفرینی مثبت از نظر دکتر میثم شکری ساز آشنا شویم. با ما همراه باشید. به طور کلی بیکاری دارای پیامدهای بسیاری از جمله تاخیر در ازدواج مردان جوان بوده و فرایندهای جمعیتی را تحت تاثیر قرار می دهد. امروزه تاثیر بیکاری بر جوانان به گونه […]

  • در این مطلب قصد داریم با طرز فکرهای درست برای کارآفرینی مثبت از نظر دکتر میثم شکری ساز آشنا شویم. با ما همراه باشید.

    به طور کلی بیکاری دارای پیامدهای بسیاری از جمله تاخیر در ازدواج مردان جوان بوده و فرایندهای جمعیتی را تحت تاثیر قرار می دهد. امروزه تاثیر بیکاری بر جوانان به گونه ای است که سلامت روحی افراد را تحت الشعاع قرار داده و مانع از ایجاد حس مسئولیت پذیری در آن ها می شود. بنابراین توجه به اشتغال جوانان و ایجاد فعالیت های شغلی بیشتر، یکی از مسائل مهم جامعه کنونی است که تاثیر به سزایی بر روحیه جوانان می گذارد.

    مهم ترین راه برطرف کردن این مشکل کارآفرینی است. روند کارآفرینی مانند کاشت یک درخت جدید است. یک درخت هوای فیلتر شده برای انسان، چمن برای حیوانات، خانه برای پرندگان و چوب برای کشاورز فراهم می کند.

    کارآفرینی راه حل جدیدی برای مشکلات قدیمی بشر به ارمغان می آورد، کارآفرینی شغل هایی را برای افراد ماهر فراهم می کند، کارآفرینی افزایش تقاضا در بازار را به همراه می آورد، رقابت را برای تولید محصولات و خدمات با کیفیت برتر رقم می زند، این یک منبع درآمد برای دولت و تأثیر گذاری بر جامعه با مهارت های رهبری است. به گفته دکتر میثم شکری ساز؛ کارآفرینی نتیجه اعتماد به نفس، مهارت ها و تمایل به ثروتمند شدن، خلاقیت، تخیل و نوآوری است.

    میثم شکری ساز

    این مطلب ممکن است برای شما مفید باشد:

    میثم شکری ساز کلاهبردار های فضای کسب و کار را مانعی برای پیشرفت کشور می داند

    بررسی طرز فکرهای درست برای کارآفرینی مثبت با میثم شکری ساز

    تفکر صحیح: تفکر در حقیقت نوعی نظم بوده و قدم اول برای موفقیت در کسب و کار می باشد. میثم شکری ساز بر این باور است که برای رهایی از بیکاری و شروع فعالیت های شغلی، بهتر است زمان مشخصی را برای تفکر در هر کار در نظر بگیرید.

    به عنوان مثال ۳۰ تا ۶۰ دقیقه وقت خود را در روز به تفکر درباره مسائل مدیریتی، رهبری، تاثیر بیکاری بر جوانان و بازاریابی اختصاص داده و اطلاعات عمومی خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. این نوع تفکر، به جوانان کمک می کند تا درباره عملکرد گذشته و اهداف مورد نظر خود بیشتر فکر کرده و توانایی های شخصی خود را افزایش دهند.

    متمرکز کردن انرژی شخصی: به طور کلی بهتر است جوانان بخش بیشتر انرژی شخصی خود را صرف کارهای مهم تر کرده و بخش کمتر انرژی خود را به سایر امور اختصاص دهند. همچنین باید از انجام دادن همه امور به صورت همزمان، خودداری کرده و بازدهی شخصی خود را برای انجام امور خاصی افزایش دهید. از طرفی کارآفرینان موفق، بیشتر وقت خود را صرف شناخت تاثیر بیکاری بر جوانان و معاشرت با افرادی می کنند که تفکر، آن ها را به چالش می کشاند.

    ایده پردازی: ایده پردازی از نظر دکتر میثم شکری ساز یکی از کاربردی ترین و اصلی ترین موارد برای کسب موفقیت بوده و به توسعه تفکر در امور کاری کمک می کند. از طرفی ایده ها عمر کوتاهی داشته و با گذشت زمان فراموش شده یا کاربری خود را از دست می دهند. بنابراین کارآفرینان موفق در جهت عملی شدن ایده ها تلاش کرده و میزان تاثیرگذاری آن ها را افزایش می دهند.

    پرورش ایده ها: همانطور که گفته شد، ایده ها برای پرورش، نیاز به زمان و تفکر دارند که تا زمان عملی شدن پرورش داده شوند. از طرفی بهتر است که ایده های شخصی در وهله اول آزمایش شده، سپس عملی شوند؛ چرا که تمام ایده ها کاربردی نبوده و به پرورش یک فعالیت شغلی کمک نمی کنند. همچنین مطالعه و بررسی ایده های مرتبط با تاثیر بیکاری بر جوانان، به درک بهتر شما از مسائل کاری و مدیریتی کمک می کند.

    مشورت گرفتن: مشورت گرفتن یا همکاری با افراد باهوش و با تجربه، به شما کمک می کند تا به نتایج کامل تری دست یافته و در حقیقت از نوعی میانبر برای رسیدن به اهداف شغلی خود استفاده کنید. همچنین شرکت در جلسات کاری مرتبط و همفکری با افراد با استعداد، تاثیر مثبتی بر روحیه کاری جوانان گذاشته و به کسب موفقیت آن ها کمک می کند.

    برنامه ریزی: برنامه ریزی یکی از مهم ترین اصول برای شروع هر کاری بوده و به در نظر گرفتن احتمالات ممکن، کمک می کند. به عبارتی دیگر، اگر برای انجام کارهای شخصی و فعالیت های شغلی، نوعی برنامه مشخص در نظر بگیرید، میزان خطای ممکن را به شکل قابل توجهی کاهش داده و نتیجه متفاوتی از تلاش خود دریافت می کنید.

    متفاوت بودن: تفکر و ایده پردازی متفاوت به شما کمک می کند تا به شناخت بهتری از تاثیر بیکاری بر جوانان، دست پیدا کنید. از طرفی کلید موفقیت، در ایده پردازی نو و روش های نوین پنهان بوده و صرفا داشتن ایده های مبهم موجب رسیدن به نتیجه ملموس نمی شود.

    کسب تجربه از افکار دیگران: در وهله اول بهتر است که برای ایده ها و تجربه های شخصی دیگران، ارزش قائل بوده و از آن ها به عنوان یک کمک سودمند استفاده کنید. استفاده از تجارب شخصی دیگران به شما کمک می کند تا در تصمیم گیری های خود به آن ها رجوع کرده و بهترین راه را برای دست یافتن به موفقیت، انتخاب کنید.

    عدم افراط در تفکرات منفی: کارآفرینان موفق، از محدودیت ها به خوبی گذشته و فرصت ها را در نظر می گیرند؛ چرا که این امر موجب افزایش توانایی آن ها در امور شغلی، مدیریتی و رهبری می شود. بنابراین بهتر است از تفکرات منفی گذر کرده و به ایده پردازی یا تفکر در زمینه کسب موفقیت بپردازید. همچنین تاثیر بیکاری بر جوانان اغلب به صورتی است که ناشی از تفکرات منفی و بزرگ شمردن محدودیت ها می باشد.

     

    میثم شکری ساز و انواع نقش های یک کارآفرین

    نقش کارآفرینان در جامعه شامل سه نقش غالب تغییر اقتصادی، تغییر اجتماعی، تغییر فن آوری میگردد که “نقش های رفتاری” نامیده میشوند. علاوه بر ویژگی های بارز یک کارآفرین موفق در انواع مختلف کارآفرینی، کارآفرینان برای انجام موثر کار خود و راه اندازی یک کسب و کار موفق باید نقش های خاصی را انجام دهند. در واقع نقش کارآفرینان همان نقش های اساسی مدیریتی هستند که به جزئیات در ادامه ذکر شده است.

    نقش رئیس: کارآفرین باید در سازمان خود “رئیس” بوده و وظایف تشریفاتی مختلف مانند نمایندگی سازمان در رویدادهای رسمس وغیررسمی و یا حتی سخنگوی عمومی در یک مصاحبه مطبوعاتی را به جای آورد.

    نقش رهبر: کارآفرین باید به عنوان یک رهبر عمل کند، چرا که امکان دارد افراد با دیدگاه ها و رویکردهای مخالف را برای همکاری با یکدیگر به عنوان یک تیم گردهم آورد. بنابراین باید در مهارت های رهبری و مدیریت افراد خبره باشد. لازم است که یک کارآفرین در صورت لزوم منابع خود را با استخدام، اخراج، آموزش وانگیزه دهی افراد رهبری نماید.

    نقش رابط: یک کارآفرین باید عامل رابط برای سازمان خود باشد. او باید منبع رابط با جهان خارج و مراکز کسب و کار بوده و همیشه به دنبال فرصتی برای کار با سایر سازمان های بزرگ باشد.

    نقش نظارتی: کارآفرین به عنوان یک مرجع نظارتی عمل می کند. او به طور مداوم محیط داخلی و خارجی کسب و کار را تحت نظارت دارد.

    نقش گیرنده و ارائه دهنده اطلاعات: کارآفرین باید به عنوان نماینده سازمان عمل کرده و انتقال داخلی و خارجی اطلاعات سازمان را انجام دهد.

    نقش سخنگو: کارآفرین باید به عنوان سخنگوی کسب وکار خود عمل کرده و انتقال داخلی و خارجی اطلاعات سازمان را انجام دهد. او باید منبع دانش در مورد شرکت خود برای همکاران و سرمایه گذاران بالقوه باشد.

    نقش کارآفرین: این نقش اساسی کارآفرین است. او ایده های جدید برای سازمان ها ارائه داده، این ایده ها را به کارکنان و دوستان مطرح کرده و سپس خطر هر اجرای ناموفقی را میپذیرد.

    کنترل اختلال: کارآفرین باید به عنوان میانجی وارد عمل شده و افراد با افکار مخالف را گردهم آورده و برای کار با یکدیگر به آنها انگیزه بدهد. او باید تمام تضادها و اختلافات را حل کرده و افراد را به سمت تمرکز بر روی هدف هدایت کند.

    نقش مذاکره کننده: کارآفرین باید به نمایندگی از سازمان هم به صورت داخلی با کارکنان و همچنین با همکاران و سرمایه گذاران خارجی مذاکره نماید. در یک چنین فرصت هایی کارآفرینان باید بر روی یک مذاکره برد- برد تمرکز نمایند.

    البته علاوه بر موارد ذکر شده، نقش کارآفرینان دیگری نیز وجود دارد که انتظار میرود فرد در وظایف کارآفرینی خود به جا آرود. این نقش ها به سه دسته نقش های اجتماعی، نقش های اقتصادی و نقش های فن آوری تقسیم می شوند.

    نقش های اجتماعی کارآفرینان:

    1. ایجاد فرصت برای کارآفرینی
    2. ایجاد شغل یا فرصت های شغلی در جامعه
    3. فعالیت در خدمات رفاه اجتماعی
    4. تبدیل یک فرایند استاندارد کاری به یک روش مدرن تر

    نقش های فن آوری کارآفرینان:

    1. تغییر تکنولوژی های سنتی به سیستم مدرن
    2. تطبیق فناوری بهبود یافته با محیط کسب و کار
    3. استفاده از فناوری موجود در فرایند تولید
    4. توسعه بهره وری و شایستگی در نیروی کار از طریق فناوری

    نقش های اقتصادی کارآفرینان:

    1. عهده داری خطر شکست در کسب وکار
    2. استفاده صحیح درآمد سازمان
    3. استفاده از منابع انسانی به شیوه ای مقرون به صرفه
    4. ارائه کانال های رشد بیشتر اقتصادی در سازمان

    در ادامه اهمیت آموزش از دیدگاه دکتر میثم شکری ساز را بررسی می‌کنیم:

    میثم شکری ساز

    اهمیت آموزش کارآفرینی از زبان میثم شکری ساز

    دکتر میثم شکری ساز معتقد است که آموزش بازاریابی، آموزش مالی، آموزش کارآفرینی باید در سنین پایین به افراد داده شود. اگر درمورد بازاریابی بیاموزند، در آینده می توانند مهارت و دانش خود را به بازار عرضه کنند و مشاغل خوبی کسب کنند.

    افراد اگر هرچه زودتر درمورد امور مالی و پول بدانند، می توانند عاقلانه خرج کرده و هزینه بیشتری را پس انداز کنند. پس انداز آن ها می تواند در آینده به آن ها کمک کند تا بتوانند یک تجارت را شروع کنند یا به پول اجازه دهند پول جدید بیاورد. اگر افراد کارآفرینی را یاد بگیرند، پس می آموزند که چگونه مسئولیت پذیری را بپذیرند، چرا مسئولیت موفقیت و خوشبختی خود در زندگی و توسعه ملی را به عهده بگیرند.

    سخن پایانی

    ممکن است در نگاه اول کارآفرینی یک امر ساده و قابل اجرا باشد. اما در واقعیت کارآفرینی پیچیدگی‌ها و ریزه‌کاری‌های خود را دارد. برای آشنایی با این مقوله، ابتدا باید با نقش های کارآفرینی در جامعه اشنا شوید. دکتر میثم شکری ساز سه نقش قالب برای کارآفرینان را نام می برد که همگی زیر مجموعه نقش های رفتاری هستند. این سه نقش عبارتند از تغییر اقتصادی، تغییر اجتماعی و تغییر فن آوری. هر یک از این نقش ها، ویژگی ها و وظایف خاص خود را دارند که در مطلب به طور مفصل توضیح داده شدند.

    از مهم ترین موارد دیگری که دکتر شکری ساز در این مطلب به آن اشاره کرده است، اهمیت آموزش در کارآفرینی است. آموزش ها و مهارت ها در این زمینه باید از سنین پایین شروع شده تا فرد دانش و مهارت پایه برای عملی کردن ایده ها را داشته باشد.

    برداشت های اشتباه از کارآفرینی هم یکی دیگر از مشکلات این حوزه است که در این مورد هم باید افراد با طرز فکرهای درست در مورد کارآفرینی آشنا شده و آن ها را در عمل به کار گیرند. طرزتفکرهای صحیح درباره ایده پردازی، پختن ایده ها، مشورت کردن، برنامه ریزی و کسب تجربه.

     

    سوالات متداول:

    قدم اول برای موفقیت در کسب و کار چیست؟
    تفکر صحیح؛ تفکر در حقیقت نوعی نظم بوده و قدم اول برای موفقیت در کسب و کار می باشد.

    کارآفرینان چه نقش هایی دارند؟
    نقش های اجتماعی، نقش های فن آوری و نقش های اقتصادی.

    نقش نظارتی کارآفرینان از نظر میثم شکری ساز چیست؟
    کارآفرین به عنوان یک مرجع نظارتی عمل می کند. او به طور مداوم محیط داخلی و خارجی کسب و کار را تحت نظارت دارد.

    میثم شکری ساز به چه آموزش هایی در سنین پایین اشاره می کند؟
    آموزش بازاریابی، آموزش مالی، آموزش کارآفرینی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=9361

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 25در انتظار بررسی : 6انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.