تاریخ : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 27 March , 2024
5

پارس پندار نهاد برگزار کننده جشنواره اوقات فراغت ۱۳۹۸

  • ۱۱:۴۳
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۰

اوقات فراغت امری است که از طرفی بهترین مسیر برای پیشرفت وشکوفایی استعدادهای متنوع و مختلف برای سنین کم از جمله نوجوانان و جوانان محسوب می شود و ازطرفی  اگر رویکرد مناسب و سالمی در مورد آن اتخاذ نشود می تواند زمینه ساز برخی از مشکلات اجتماعی حتی زمینه ساز بزه و جرم در جامعه شود.

از اینرو باید با چشمانی باز و سنجیده به سمت آن رفت و از ظرفیت های سالم آن استفاده کرد و در دل آن فرصتهایی را  برای بهبود مهارتهای شناختی و شکوفایی استعدادها پیدا کرد. شرکت پارس پندار نهاد یکی از موسساتی است که در این زمینه فعالیت های مفیدی داشته است و آن را به عنوان برگ زرینی به کتاب تاریخچه فعالیت های گوهر بار خود افزوده است. در ادامه ضمن بررسی اهمیت اوقات فراغت برای جوانان همکاری که شرکت پارس پندار نهاد در این زمینه داشته است را با شما به اشتراک می گذاریم.

اهمیت اوقات فراغت برای جوانان

همانطور که در بالا گفتیم موضوع اوقات فراقت برای جوانان و نوجنان امر بسیار حیاتی است و به رسمیت شناختن آن برای والدین و مسئولین جامعه ضروری است.

چگونگی سپری کردن اوقات فراغت همواره یکی از نگرانی ها و دغدغه های خود جوانان و والدین آنها بوده است. به همین جهت استفاده صحیح از این زمان برای سرپرست  آنها و حتی مسولین جامعه بسیار با اهمیت است.

معاشرت با افراد ناباب و حضور در محیط های ناسالم دقیقا وسوسه آنها در سنین کم اتفاق می افتد و می تواند جایگزین سمی برای پر کردن اوقات فراغت در نوجوانان و جوانان انتخاب شود. از سوی دیگر در صورتی که جوانان و نوجوانان راهنما و منتور درست و حسابی داشته باشند می تواند در این زمینه به آنها کمک کنند و زمینه ساز رشد و پیشرفت انها شوند و از این طریق باعث می شود میزان جنایت و جرم در جامعه به پایین ترین سطح خود برسد و شاهد اجتماع سالم تری باشیم.

 

والدین در اوقات و فراغت جوانان چه نقشی را ایفا می کنند؟

والدین باید به اوقات فراغت نوجوانان خود توجه زیادی داشته باشند، حتی بیش از آن که به زمان مدرسه آنها دقت می کنند باید برای اوقات فراغت فرزندان خود به خوبی برنامه ریزی کنند. متأسفانه برخی از والدین بعد از مدرسه هیچ اهمیتی به فرزندان خود نمی دهند و به نوعی آنها را رها می کنند یا بدون مشورت با آنها برنامه های خود را برای فرزندانشان تنظیم می کنند. علاوه بر صرف هزینه های زیاد، برای شناسایی استعدادها و خلاقیت نوجوانان اقدامی نمی شود و باعث خستگی و کسالت نوجوانان نیز می شود.

پارس پندار نهاد

نوجوانانی که اوقات فراغت خود را بدون برنامه و هدف بیرون از خانه در تعطیلات می گذرانند از آسیب های جامعه در امان نخواهند بود و به تنبلی و اتلاف وقت عادت می کنند. والدین باید تمهیدات لازم را برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان خود و عدم غفلت از اوقات بیکاری نوجوانان خود انجام دهند. آنها باید اوقات فراغت فرزندان خود را با دقت و هوشمندی پر کنند.

 

جامعه در پر کردن اوقات جوانان چه نقشی دارد؟

جامعه نیز همانند والدین در پر کردن اوقات و فراغت جوانان و نوجوانان نقش به سزایی دارد. جامعه به راحتی می تواند در شکل دادن به انتخاب های جوانان در گزیشن اوقات و فراغت نقش موثری را ایفا کند. در صورتی که جامعه خود مسیر نامناسبی را طی کند نباید انتظار داشته باشد که آینده جوانان با انتخاب اوقات و فراغت های ناسالم به سمت درستی برود.

مسئولین جامعه باید برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان برنامه های هدفمندی داشته باشند و بستر لازم را برای تفریح جوانان فراهم کنند. مسئولین و جامعه سهم زیادی در جهت دادن به اوقات و فراغت جوانان دارند. جامعه اگر برای اوقات و فراغت جوانان خود برنامه های هدفمندی نداشته باشد نمی تواند شاهد نسل خوبی  از جونان باهوش و سالم را داشته باشد. بنابراین همواره توصیه می شود افراد ذی صلاح مانند روانشناسان تربیتی و همچنین اساتید دانشگاه در مشاوره دادن به مسئولین نقش مهمی دارند.

در همین خصوص پیش تر یکی از اساتید دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره لزوم اوقات فراغت در جامعه به خبرنگار گفته است: امکان تفریح سالم در جامعه فراهم نیست و اگر هم هست به دلیل کم کاری مسئولان و قشری شدن تفریحات، گران است در حالی که باید برعکس این باشد.

وی با بیان اینکه غنی کردن اوقات فراغت جوانان امروز مهم ترین هدف جامعه توسعه یافته است، گفت: اگر یک دلار در این راه هزینه کنیم بیش از هزار دلار سود خواهیم کرد و از آمار جرم و جنایت بسیار کاسته خواهد شد. گرایش جوانان به سیگار و قلیان نتیجه این است که اوقات فراغت جوانان را غنی سازی نکرده ایم.

مدیرعامل انجمن حمایت ازسلامت و بهداشت روان جامعه هم به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در نوجوانی و جوانی زمانهایی با عنوان اوقات فراغت داریم که فرد آن را به تناسب اینکه مجرد یا متاهل باشد به خود یا خانواده اختصاص می دهد.

این روانشناس با اشاره به اینکه تفریحات سالم با توجه به عرف جامعه رقم می خورد، بیان کرد: فرد در اوقات فراغت باید رضایتمندی داشته باشد، انرژی مثبت بگیرد و به پیشرفت و کمال سوق داده شود.

قاسم زاده با بیان اینکه در زمینه پر کردن اوقات فراغت و تفریحات سالم هم به لحاظ بهداشتی و هم تعداد با استانداردهای جهانی فاصله داریم، گفت: دولت در زمینه پرکردن اوقات فراغت جوانان نقش اساسی  دارد و باید برای تمام سنین اماکن تفریحی تقریبا به صورت رایگان ایجاد کند که جوانان جذب شوند. هزینه های بالای اماکن تفریحی مانع استفاده جوانان از آنها می شود و دولت باید یارانه بدهد و زمینه را برای استفاده همگانی فراهم کند.

پارس پندار نهاد

وی در ادامه گفت در پایان باید گفت، دولت و بالاخص وزارت ورزش و جوانان با همکاری شهرداری ها باید برای پر کردن خلاء اوقات فراغت و ایجاد تفریحات سالم برای جوانان تلاش خود را بکنند و اماکن تفریحی ارزان قیمتی ایجاد کنند تا امکان استفاده از آنها برای تمامی قشرهای جامعه فراهم باشد.

البته به نظر می رسد وزارت ورزش و جوانان فقط نام جوانان را یدک می کشد و در واقع برای جوانان هیچ اقدام عملی انجام نداده است و نیاز به تغییر ساختار دارد تا به جوانان و مشکلاتشان رسیدگی بیشتری شود.

 

انواع اوقات و فراغت سالم برای جوانان

اوقات و فراغت در هر کشوری با توجه به ارزش ها و فرهنگ های آن جامعه تناسب بندی می شود. هر کشوری با توجه به ارزش ها و فرهنگی که دارد بسترهای مختص به خود را برای اوقات و فراغت جوانان و نوجوانان خود تعیین می کند. در زیر برخی از مهم ترین و نتیجه بخش ترین انواع اوقات فراغات برای جوانان و نوجونان را ب شما معرفی می کنیم.

 

۱ – کوه پیمایی و طبیعت گردی

والدین و یا افرادی که مسئولیت تربیت جوانان را بر عهده دارند می توانند این تفریح و ورزش لذت بخش را در برنامه های خود برای اوقات و فراغت جوانان بگنجانند. کوه پیمایی یکی از مفرح ترین و پر انرژی ترین فعالیت هایی است که علاوه بر نشاطی که همراه دارد باعث سلامتی جسمانی و روحی جوانان می شود.

۲ – ثبت نام در کلاس های آموزشی

بیشتر جوانان و نوجوانان بعد از اتمام ترم های تحصیلی خود می توانند در کلاس های آموزشی مورد علاقه خود ثبت نام کنند. به عنوان مثال کلاس های نظیر آموزش انواع موسیقی، تئاتر، فنی و حرفه ای، کلاس های مهارتی. این کلاس ها علاوه بر اینکه می توانند اوقات و فراغت جوانان را پر کنند در آینده می توانند برای جوانان به عنوان منبع درآمد و اشتغالزایی باشند.

۳- رفتن به سینما و محیط های بازی

رفتن به سینما و محیط های بازی یکی دیگر از انواع اوقات و فراغت نوجوانان و جونان است که می توانند زمان فرح بخش و نشاط انگیزی را برای جوانان فراهم کند و انگیزه لازم را برای ادمه فعالیت های روزانه را ایجاد نماید. توصیه می شود چنین اوقات فراغتی بهتر است در آخر هفته انجام شود تا جوانان هفته پر انرژی را آغاز کنند.

۴ – مطالعه و خواندن کتاب

خواندن کتاب و مطالعه یکی از بهترین و مفیدترین اوقاتی است که جوانان با توجه به سن حساسشان لازم است انجام دهند و والدین و حتی جامعه زمینه اجرای آن را فراهم کند. کتاب خواندن علاوه بر احساس خوبی که به خواننده می دهد گنجینه ای از دانش و معرفت را در اختیار می گذارد. البته باید این را مد نظر قرار داد که جوانان در انتخاب کتاب های خود هوشمندانه عمل کنند.

 

شرکت پارس پندار نهاد برگزار کننده جشنواره اوقات فراغت

به نوشته مرکز آموزش توسه مجازی پارس در مورخ ۴ دی ۱۳۹۸ شرکت پارس پندار نهاد با همکاری وزارت ورزش و جوانان در شهر اصفهان جشنواره ای را با عنوان  جشنواره برترین های اوقات فراغت اصفهان، به منظور تجلیل از برترین های جوانان اوقات فراغت نمود. بخش دوم این جشنواره برترین های اوقات فراغت، شامل اجرای زنده موسیقی خواننده جوان آقای رستاک حلاج برای عموم افراد بود. شایان ذکر است ۲۰۰۰ نفر در این اجرای زنده حضور داشتند.

شرکت پارس پندار نهاد در سال ۱۳۸۷ با تمرکز بر دسته های آموزش، پژوهش، مشاوره کسب و کار  و شماره ثبت ۳۸۳۹۰ در شهر اصفهان تاسیس گردید. این شرکت بزرگ در طول فعالیت خود خدمات و برند های گوناگونی به کشور معرفی کرده است.

 

سوالات متداول:

نقش والدین در بهینه سازی اوقات فراغت جوانان چیست؟

والدین باید به دنبال کشف استعدادهای نوجوانان خود باشند و ضمن دقت در این مورد، با صرف هزینه های معقول مسیر به سازی اوقات فراغت جوانان را طی کنند.

جامعه برای پر کردن اوقات فراغت جوانان چه وظایفی دارد؟

بهینه سازی هزینه ها در راستای بهسازی اوقات فراغت جوانان، از مهمترین اقدامت مسئولین است تا به کمک آن بتوانند فرصت عالی آموزشی، تفریحی و ورزشی مناسبی را برای آن ها فراهم کنند.

از انواع فعالیت های سالم برای اوقات فراغت جوانان، کدام اثر بخشی بیشتری دارند؟

کتاب و کتابخوانی، تفریحات فرهنگی همانند سینما و تئاتر و مهمتر از همه کلاس های آموزشی با نشاط، تا ضمن پر کردن اوقات فراغت جوانان با فعالیت های سالم، به آن ها در اشتغال زایی شان کمک کرده باشد.

جشنواره اوقات فراغت جوانان در سال ۱۳۹۸ به همت کدام یک از شرکت های خصوصی برگزار شد؟

جشنواره اوقات فراغت جوانان در سال ۱۳۹۸ به همت شرکت پارس پندار نهاد، برگزار شد و در آن از چندین جوان برتر تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

 

لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=9412
  • دیدگاه‌ها برای پارس پندار نهاد برگزار کننده جشنواره اوقات فراغت ۱۳۹۸ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.