تاریخ : جمعه, ۲۴ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 12 April , 2024
11
سخنگوی شورای نگهبان:

نمی توانم پیش بینی کنم چه کسانی تایید می شوند

  • کد خبر : 8140
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
نمی توانم پیش بینی کنم چه کسانی تایید می شوند
عباسعلی کدخدایی شب گذشته در گفت‌وگو با صدا وسیما گفت:"به هیچ‌وجه نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه تعداد از داوطلبان تایید خواهند شد."
  • سخنگوی شورای نگهبان در ادامه صحبت هایش گفت که از میان ۵۹۲ نامزد انتخابات تنها “حدود ۴۰ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند” و افزوده که اولین جلسه بررسی صلاحیت‌ها برگزار شد.

    وی در بخشی دیگر از اظهاراتش هم با اشاره به شرط “مدیر و مدبر” بودن برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفته است که شورای نگهبان اقدام به” ارزیابی مدیریت فرد” هم خواهد نمود.

    به گفته وی برای تایید صلاحیت هر نامزد انتخابات از میان ۱۲ عضو شورای نگهبان “۷ رای اعضای شورای نگهبان نیاز است و اگر فردی ۶ رای یا کمتر داشته باشد، تایید نمی‌شود”.

    ثبت نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه پایان یافت و ۵۹۲ نفر برای حضور در این انتخابات ثبت نام کردند.

    شورای نگهبان از یکشنبه ۲۶ اردیبهشت به مدت حداکثر ۱۰ روز پس از بررسی صلاحیت ها که از آن به عنوان “نظارت استصوابی” یاد می شود، اسامی نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد.

    طحان نظیف یکی از اعضای شورای نگهبان گفته نامزدهای این دوره از انتخابات بین ۷ تا ۱۰ نفر خواهد بود.

    بررسی ۱۲ دور از انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد که نخستین دور از انتخابات در سال ۵۸ که شورای نگهبان تشکیل نشده بود و سال ۸۰ دور دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی با ۱۰ نامزد، پرتعدادترین نامزدهای انتخابات بوده اند.

    در سال ۶۸ پس از فوت آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، صلاحیت ۲ نامزد (‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی و عباس شیبانی )تائید شد و این دوره کمترین تعداد نامزدهایی بودند که با هم رقابت کردند. در دور قبلی انتخابات در سال ۹۴ سه نامزد تائید شده بودند.

    مصوبه شورای نگهبان و اختلاف نظر با قوه مجریه

    پیشتر دولت روحانی در بیانیه‌ای از شورای نگهبان و دیگر نهادهای  نظارتی خواست برای افزایش مشارکت رای‌دهندگان، نامزدها را حذف نکند و بدون هیچ گونه تبعیضی اجازه حضور همه نامزدها را در انتخابات بدهد. شورای نگهبان و دولت ایران بر سر مصوبه این شورا در مورد ثبت نام نامزدها با هم اختلاف دارند و دولت حسن روحانی گفته بود به هنگام ثبت نام این مصوبه را اجرا نمی‌کند.

    عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اما در جریان بازدیدی از محل ثبت‌نام داوطلبان اعلام کرده بود که شورای نگهبان براساس مصوبه جدید شورا صلاحیت افراد را بررسی می‌کند.

    در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان مصوبه‌ای بدون اطلاع مجلس برای شرایط ثبت نام کنندگان به وزارت کشور ابلاغ کرد که حسن روحانی، خواستار عدم اجرای آن شد.

    سیامک ره‌پیک، عضو شورای نگهبان پیشر گفته بود که ممکن است این شورا صلاحیت برخی را که شرایط مصوبه تازه را ندارند در این دوره به طور “استثنایی” تایید کند، اما عباسعلی کدخدایی دیگر عضو شورا گفته است که پرونده افرادی که مطابق این مصوبه شورای نگهبان ثبت‌نام نشده باشند را اصلا نمی پذیرد. این وضعیت باعث بروز ابهام های قانونی شده است.

    بر اساس مصوبه شورای نگهبان، داوطلبان در هنگام ثبت نام باید بین ۴۰ تا ۷۵ سال سن داشته باشند، پیش از این سابقه چهار سال وزارت یا استانداری یا شهرداری شهرهایی با بیش از ۲ میلیون جمعیت بوده باشند یا از مدیران ‌حوزه‌های علمیه یا دانشگاه آزاد اسلامی باشند یا در غیر این صورت از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام یا شورای عالی امنیت ملی باشند.

    نامزدهای نظامی هم براساس مصوبه تازه این شورا باید جایگاه سرلشکری یا بالاتر داشته باشند. همه داوطلبان هم در هنگام نامزدی باید مدارکی دال بر نداشتن سوء‌پیشنیه کیفری ارائه کنند.

    انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه ۲۸ خرداد ماه همزمان با انتخابات ششمین دورهٔ شوراها و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و مجلس خبرگان رهبری برگزار می شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=8140

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.