تاریخ : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 22 April , 2024
8

درباره پوکی استخوان چه می خواهید بدانید؟

  • کد خبر : 3691
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
درباره پوکی استخوان چه می خواهید بدانید؟

درباره پوکی استخوان چه می خواهید بدانید؟ درباره پوکی استخوان چه می خواهید بدانید؟ | پوکی استخوان بیماری است که بر سلامت استخوان ها تاثیر می گذارد. قسمت داخلی استخوان سالم مانند لانه زنبور، فضاهای کوچکی دارد. پوکی استخوان باعث افزایش اندازه این فضاها شده و در نتیجه منجر به از بین رفتن قدرت و […]

  • درباره پوکی استخوان چه می خواهید بدانید؟

    درباره پوکی استخوان چه می خواهید بدانید؟ | پوکی استخوان بیماری است که بر سلامت استخوان ها تاثیر می گذارد. قسمت داخلی استخوان سالم مانند لانه زنبور، فضاهای کوچکی دارد. پوکی استخوان باعث افزایش اندازه این فضاها شده و در نتیجه منجر به از بین رفتن قدرت و تراکم استخوان می شود. علاوه بر این، قسمت بیرونی استخوان هم ضعیف و نازک می شود.

    این امکان وجود دارد که پوکی استخوان در افراد مختلف و در هر سنی اتفاق بیفتد، اما بیشتر در بزرگسالان مسن ، به ویژه زنان مشاهده می شود. افراد مبتلا به این بیماری  با وجود اینکه فعالیت های معمول خود مثل ایستادن یا راه رفتن را انجام می دهند اما باید بسیار محتاط باشند، زیرا در معرض خطر شکستگی استخوان قرار دارند. بیشترین آسیب دیدگی استخوان ها در قسمت دنده ها ، باسن و استخوان های مچ و ستون فقرات دیده می شود.

    پوکی استخوان چه علائمی دارد؟

    مراحل اولیه پوکی استخوان هیچ علائمی یا به عبارتی علائم هشدار دهنده ای ندارد. در بیشتر موارد ، افراد مبتلا به این بیماری تا زمانی که دچار شکستگی نشوند ، نمی دانند که این بیماری را دارند. اگر علائم زیر در شما ظاهر شود امکان دارد که در مراحل اولیه ابتلا به پوکی استخوان باشید:

    • عقب رفتن لثه ها
    • ضعف در گرفتن اشیا
    • ناخن های ضعیف و شکننده

    اگر هیچ علائمی ندارید اما سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارید ، صحبت با پزشک می تواند به شما در ارزیابی خطر کمک کند.

    پوکی استخوان شدید چیست؟

    پوکی استخوان بدون درمان مناسب، می تواند بدتر شود و با نازک شدن و ضعیف شدن استخوان ها ، خطر شکستگی افزایش می یابد. علائم پوکی استخوان شدید، خود را با شکستگی در اثر زمین خوردن یا حتی عطسه شدید یا سرفه نشان دهد. این علائم می تواند شامل کمر درد، گردن درد و یا کوتاه شدن قد باشد. دلیل کمر درد، گردن درد و یا کوتاه شدن قد، می تواند به دلیل آسیب دیدن در یکی از مهره های گردن یا کمر به وجود آید و آنقدر ضعیف شده باشد که تحت فشار طبیعی ستون فقرات بشکند.
    اگر با داشتن پوکی استخوان دچار شکستگی در ناحیه ای از بدن خود شوید، مدت زمان بهبودی آن به عوامل زیادی بستگی دارد. این موارد شامل محل شکستگی ، شدت آن و همچنین سن و میزان سلامت عمومی بدن دارد.

    این بیماری چرا به وجود می آید؟

    علل احتمالی ایجاد این بیماری شامل موارد خاصی مانند پرکاری تیروئید است. علاوه بر این، استفاده از داروهای خاص نیز می تواند از عوامل ابتلا به این بیماری باشد. برخی از این داروها دارای کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی مانند پردنیزون یا کورتیزون، در صورت استفاده طولانی بر به خطر افتادن سلامت استخوان ها نقش دارند.

    چه عواملی خطر این بیماری را افزایش می دهد؟

    بزرگترین عامل ابتلا به پوکی استخوان سن است. در طول زندگی ، بدن استخوان قدیمی را می شکند و استخوان جدید به جای آن رشد می کند. البته این کار به معنی جایگزین شدن سلول های جدید به جای سلول های قدیمی است.

    با این حال ، زمانی که به ۳۰ سالگی می رسید، سرعت از بین رفتن استخوان های قدیمی سریعتر از سرعت جایگزینی آنها با استخوان های جدید است. این موضوع منجر به تشکیل استخوانی می شود که از چگالی کمتری برخوردار بوده و در نتیجه شکننده تر و بیشتر در معرض شکستگی است.

     

    یائسگی چه ارتباطی با پوکی استخوان دارد؟

    یائسگی یکی دیگر از عوامل اصلی ابتلا به پوکی استخوان است که در زنان در سنین ۴۵ تا ۵۵ سال رخ می دهد. به دلیل تغییر سطح هورمون های مرتبط با آن ، یائسگی باعث از بین رفتن سریعتر استخوان در بدن زن شود.

    مردان در این سن، با سرعت کمتری نسبت به زنان استخوان از دست می دهند. با این حال ، تا رسیدن به سن ۶۵ تا ۷۰ سالگی ، زنان و مردان معمولا با سرعت یکسان استخوان خود را از دست می دهند. سایر عوامل موثر در ایجاد پوکی استخوان عبارتند از:

    • زن بودن
    • قفقازی یا آسیایی بودن
    • داشتن سابقه خانوادگی پوکی استخوان
    • تغذیه نامناسب
    • بی تحرکی جسمی
    • سیگار کشیدن
    • وزن کم بدن

    برخی از این عوامل افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان مانند تغذیه نامناسب و کم تحرکی را می شود کنترل کرد. به عنوان مثال ، می توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و یک برنامه ورزشی را شروع کنید که برای سلامتی استخوان مفید باشد. با این حال ، اما نمی توانید سایر عوامل مثل سن یا جنسیت خود را کنترل کنید.

    همانطور که در بالا ذکر شد ، سن یکی از عوامل اصلی ابتلا به این بیماری است. در صورت عدم پیشگیری یا اقدامات درمانی مناسب ، از بین رفتن تدریجی استخوان ها می تواند منجر به ضعیف شدن و پوکی استخوان شود.

    طبق آمار جهانی بنیاد بین المللی پوکی استخوان ، حدود یک دهم زنان ۶۰ ساله به این بیماری مبتلا هستند ، در حالی که دو پنجم زنان ۸۰ ساله به این بیماری مبتلا هستند.

    آیا پوکی استخوان درمان می شود؟

    اگر آزمایش ها نشان دهد که پوکی استخوان دارید ، پزشک شما احتمالا داروها و تغییر سبک زندگی را برای شما تجویز می کند. تغییرات در سبک زندگی می تواند شامل افزایش دریافت کلسیم و ویتامین D و همچنین انجام ورزش مناسب باشد.

    به طور کلی می توان گفت که هیچ درمانی برای پوکی استخوان وجود ندارد ، اما درمان مناسب می تواند به محافظت و تقویت استخوان های شما کمک کرده و روند آن را کاهش دهد. در واقع بیشتر روش های درمانی در مورد این بیماری، به کند شدن روند از بین رفتن استخوان در بدن کمک می کند و برخی از روش های درمانی می توانند حتی باعث رشد استخوان جدید شود.

    چه داروهایی برای پوکی استخوان استفاده می شود؟

    متداول ترین داروهایی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می شود بیس فسفونات نام دارند. از بیس فسفونات ها برای جلوگیری از بین رفتن توده استخوان استفاده می شود. این داروها ممکن است به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف شوند. از داروهای دیگری نیز ممکن است برای جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان یا تحریک رشد استخوان استفاده شود. برخی از آنها عبارتند از :

    • تستوسترون: در مردان ، تستوسترون درمانی ممکن است به افزایش تراکم استخوان کمک کند.
    • هورمون درمانی: برای زنان ، استروژن استفاده شده در دوران یائسگی و بعد از آن می تواند به کاهش تراکم استخوان کمک کند. متاسفانه ، استروژن درمانی نیز با افزایش خطر لخته شدن خون ، بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان همراه است.
    • رالوکسیفن : این دارو همان فواید استروژن را دارد، بدون اینکه بسیاری از عوارض آن را داشته باشد ، اگرچه هنوز خطر لخته شدن خون با مصرف این دارو نیز افزایش پیدا می کند.
    • دنوزوماب : این دارو به شکل تزریقی استفاده می شود و نسبت به بیس فسفونات ها در کاهش از دست دادن استخوان تاثیرات بهتری دارد.

    آیا پوکی استخوان به شکل طبیعی قابل درمان است؟

    از آنجا که داروهای پوکی استخوان می توانند عوارض جانبی داشته باشند ، بسیاری از افراد استفاده از سایر روش ها را به جای دارو ترجیه می دهند. مکمل ها و داروهای گیاهی مختلفی وجود دارد که به حفظ تراکم استخوان ها کمک می کنند. با این حال، قبل از استفاده از هر نوع داروی گیاهی و یا استفاده از مکمل های مختلف ، حتما با پزشک مشورت کنید.

    چه رژیم غذایی برای پوکی استخوان مناسب است؟

    علاوه بر برنامه درمانی زیر نظر پزشک ، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب هم به تقویت استخوان ها کمک می کند. برای حفظ سلامت استخوان ها ، باید مواد غذایی خاصی را در رژیم روزانه خود بگنجانید. مهمترین آنها کلسیم و ویتامین D هستن. بدن برای داشتن استخوان های قوی به کلسیم و برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد.

    سایر مواد مغذی که سلامت استخوان را تقویت می کنند شامل پروتئین ، منیزیم ، ویتامین K و روی می شوند. باز هم توصیه می شود که برای آگاهی از یک رژیم غذای مناسب و کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک برنامه غذایی مناسب ، با پزشک خود صحبت کنید.

    چه ورزشی برای پوکی استخوان مناسب است؟

    استفاده از مواد غذایی مناسب و داشتن یک رژیم و برنامه غذایی خوب، تنها کاری نیست که برای حمایت از سلامت استخوان های خود باید انجام دهید. ورزش کردن نیز بسیار مهم است ، به ویژه تمرینات قدرتی. تمرینات قدرتی مختلفی وجود دارد که به شما کمک می کند تا علاوه بر داشتن ماهیچه های قوی تر، استخوان های محکم تری هم داشته باشید.

    ورزش کردن زیرا باعث می شود عضلات به استخوان ها فشار آورده و آنها را بکشند. این عمل به بدن می گوید که باید بافت استخوانی جدیدی ایجاد کند که باعث تقویت استخوان ها می شود. البته این تنها فایده ورزش کردن نیست. با ورزش کردن بسیاری از تاثیرات مثبت آن بر روی وزن و سلامت قلب را خواهید دید. علاوه بر این، ورزش تعادل و هماهنگی بدن را بهتر کرده و در نتیجه به جلوگیر از زمین خوردن نیز به شما کمک می کند.

    جمع بندی

    پوکی استخوان بیماری است که می تواند اثرات جدی بر سلامتی و زندگی افراد داشته باشد. پوکی استخوان یکی از عوامل اصلی شکستگی استخوان است که علاوه بر دردناک بودن، مدت زیادی طول می کشد تا بهبود پیدا کند و عوارض دیگری نیز به دنبال خواهد داشت.

    به عنوان مثال ، درمان شکستگی مفصل ران باعث بستری شدن طولانی مدت در رختخواب خواهد شد ، که خطر لخته شدن خون ، ذات الریه و سایر عفونت ها را هم با خود به همراه دارد. خبر خوب این است که کارهای زیادی وجود دارد که می توانید هم برای پیشگیری و هم برای درمان این بیماری از تغذیه مناسب و ورزش گرفته تا مصرف داروهای مناسب انجام دهید.

    اگر فکر می کنید در معرض پوکی استخوان قرار دارید یا اگر این بیماری به تازگی در شما تشخیص داده شده است ، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک متخصص به شما کمک می کند تا یک برنامه پیشگیری یا درمانی داشته باشید که باعث بهبود سلامت استخوان و کاهش خطر ابتلا به عوارض ناشی از پوکی استخوان باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=3691

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.