تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
7

چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟

  • کد خبر : 4276
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟
اعتماد به نفس یک شرایط روانی می باشد که فرد به واسطه تجربه‌هایش در زندگی به توانایی‌ها و استعدادهای خود باور قلبی دارد. این ویژگی باعث می شود که شخص شانس بیشتری برای توسعه و پیشرفت در زندگی داشته باشد.
  • اعتماد به نفس

    چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟ | اعتماد به نفس مسئله بسیار مهمی است که می تواند زندگی ما را به طور کلی تحت تاثیر قرار دهد. احساس خوب در مورد خودتان همان چیزی است که در نهایت باعث می شود به رضایت قلبی برسید و در نهایت منجر به تقویت اعتماد به نفس تان خواهد شد. افرادی که از سطح معقول اعتماد به نفس برخوردار باشند می توانند به خوبی در هر جمعی حاضر شوند و لحظه ای نسبت به خود و عملکردشان تردیدی راه نخواهند داد. دقت کنید، اگر اعتماد به نفس کافی برای حضور در اجتماع را داشته باشید, در نهایت در هر جمعی همچون یک برنده رفتار خواهید کرد و از این بابت بسیار سود خواهید کرد. به منظور حضور پیدا کردن در جمع های مهم به امور متفاوتی بایستی توجه کنید، برای مثال لباسی بپوشید که با پوشیدنش حس خوبی داشته باشید، کمی از وقت تان را صرف بهداشت فردی تان کنید؛ دوش بگیرید, مسواک بزنید و به پوست و موی خود رسیدگی کنید. البته این موارد کلی بوده و در واقع مسائلی است که قبل از حضورتان بایستی مورد بررسی واقع شود.

     

     

    • انتخاب لباس مناسب

    لباس مناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد، البته در نظر داشته باشید برای اینکه اعتماد به نفس خود را افزایش دهید نیاز نیست که هر روز لباس جدیدی بخرید و کمدی پر از لباس های رنگارنگ داشته باشید! همین که با پوشیدن لباسی احساس خوبی داشته باشید کافیست. برای این می‌توانید به خرید لباس هایی بپردازید که با پوشیدن آن احساس راحتی داشته باشید. بنابراین پوشیدن لباس هایی که ظاهر خوبی داشته باشند اما از درون به شما احساس خوب و راحتی ندهند اصلا انتخاب مناسبی نیستند.

    • حفظ حالت بدنی

    از حالت بدنی خود غافل نشوید. زبان بدن شما بیانگر میزان اعتماد به نفس تان است، بنابراین مطمئن شوید که به اندازه کافی خوب ظاهر می شوید. شانه ها را به سمت عقب بکشید، ستون فقرات تان را صاف و چانه تان را بالا نگه دارید. در نظر داشته باشید هنگامی که از بیرون همچون یک فرد با اعتماد به نفس به نظر آیید، جهان پیرامون شما نیز با شما یکسان می شود.

    • لبخند بزنید

    در حین برقراری ارتباط با دیگران لبخند بزنید، شاید کمی عجیب باشد که بدانید حتی کوچکترین لبخند نیز می تواند بسیاری از افراد را در موقعیت های اجتماعی خلع سلاح کند و با دیگران احساس راحتی بیشتری داشته باشید. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که لبخند زدن باعث کاهش هورمون های استرس در مغز افراد می شود. اگر نگران لبخند مصنوعی تان هستید، بهتر است که زیاد به آن شدت ندهید، یک تبسم کوچک کافیست. چنانچه احساس تان از صمیم قلب می باشد می‌توانید به گونه ای لبخند بزنید که دندان های تان نیز پیدا باشد و واقعی تر جلوه کند!

    • ارتباط چشمی برقرار کنید

    هنگامی که با دیگران ارتباط چشمی برقرار می کند قطعاً موفق خواهد شد تا ارتباط نزدیک تری با دیگران برقرار کنید. فراموش نکنید که برقراری ارتباط چشمی قوی از بزرگ‌ترین علائم اعتماد به نفس در شما می باشد. هنگامی که شما به صورت مستقیم به چشمان مخاطب تان نگاه می کنید از یک ترفند جالب برای نشان دادن احساسات درونی تان استفاده کرده اید.

    • خود شناسی

    افرادی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشند همواره خودشان را لایق توجه می‌دانند و البته به دیگران نیز توجه می کنند از طرفی برای خودشان نیز ارزش بسیار زیادی برخوردار هستند. این افراد هرگز دست از تلاش کردن برنمیدارند و هرگز خودشان را بازنده تلقی نمی کنند. به منظور از اینکه بتوانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید در گام اول بایستی به شناخت درست از خودتان برسید. در نظر داشته باشید که هیچ کس کامل نیست و هرکسی مشکلاتی دارد که شاید نتواند به تنهایی راهکار مناسبی برای تمامی آن ها پیدا کند. با پذیرش خودتان قدم بزرگی در راستای شکل گیری اعتماد به نفس خودتان برداشته اید.

    • تعهد به انجام درست کار

    هنگامی که مسئولیتی بر عهده شما گذاشته می‌شود تمام تلاش خود را به کار بگیرید و از تمامی پتانسیل تان استفاده کنید تا بتوانید وظیفه تان را به نحو احسن انجام دهید، اما مسئله مهمی که در حال انجام دادن کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است داشتن وجدان کاری است. هنگامی که شما با در نظر داشتن این اصل به انجام کاری مشغول می شوید حتی اگر نتیجه کار به اندازه کافی مطلوب نباشد لطمه ای به اعتماد نفس شما وارد نخواهد شد، چرا که شما از خود و عملکرد تان مطمئن هستید.

    چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟

    • ورزش کنید

    زمانی را به یک ورزش خاص اختصاص دهید. در واقع هنگامی که شما در راستای سلامت فیزیکی تان قدم مثبتی بر می دارید و ورزش می کنید قطعاً احساس خوبی در شما ایجاد می شود که باعث می شود احساس رضایت تان نسبت به عملکردتان افزایش پیدا کند و این احساس رضایت در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

    • در لحظه حال زندگی کنید

    حواس خود را جمع کنید و در لحظه حال زندگی کنید. هنگامی که شما تمام قوای خود را برای زندگی در لحظه کنونی به کار گیرید قطعاً فردای تان نیز تضمین خواهد شد. چرا که فردای شما در تلاشی که هم اکنون برای ساخت آن می کنید معنا می گیرد. اگر از زمان حال خود غافل نشوید و تمام تمرکز خود را برای فکر کردن به آینده و یا حسرت گذشته را خوردن سپری کنید، قطعاً فردای مطلوبی در انتظارتان نخواهد بود و تنها زمان تان را از دست خواهید داد.

    هرگز به دیگران اجازه ندهید که با افکار منفی شان ذهن شما را آشفته کنند. اگر از آن چه بود به آن مشغولید اطمینان دارید بدون تردید به راه تان ادامه دهید و اجازه ندهید که کسی عملکرد شما را برای لحظه ای زیر سوال ببرد. در جلسات و مصاحبه ها اگر با همکاران تان دست می دهید این کار را با قدرت هرچه تمام تر انجام دهید. توانمندی های خودتان را دست کم نگیرید. در واقع بهتر است که به قابلیت‌ها و استعدادهای تان ایمان داشته باشید و مطمئن باشید که به لطف استعدادهای درونی تان و البته تلاش های بی وقفه تان می‌توانید به موفقیت‌های بسیار زیادی دست پیدا کنید.

    • با افراد صاحب نظر مشورت کنید

    اگر مسئله ای باعث شده است که از درون احساس ضعف کنید بهتر است که آن را بر روی کاغذ بیاورید و به دنبال راهکاری منطقی برای حل کردن آن باشید. اما اگر به تنهایی نمی توانید راهکاری مناسب برای دغدغه فکری خود پیدا کنید بهتر است که با افراد صاحب‌نظر مشورت کنید و قدم مثبتی برای بهبود حال خودتان بردارید. سعی کنید که بر احساسات بد خود غلبه پیدا کنید و آن ها را برطرف کنید. در واقع هنگامی که شما موفق شوید افسار افکار خودتان را به دست بگیرید و بر آن ها غلبه کنید قطعاً به احساس رضایت درونی خواهد رسید که در نتیجه اعتماد به نفس تان افزایش پیدا می کند.

    • هدفی را دنبال کنید

    مهمترین مسئله ای که نباید از آن غافل شوید داشتن هدف است. هنگامی که شما هدفی مشخص در مسیر زندگی تان داشته باشید و در راستای رسیدن به آن تلاش کنید قطعاً نیل به آن باعث می شود که بتوانید اعتماد به نفس خودتان را تا حد چشمگیری افزایش دهید چراکه در این مسیر شما به صورت ناخودآگاه یاد می گیرید که به منظور رسیدن به موفقیت تلاش کنید، با موانع روبرو شوید و از از سختی ها به خودتان ترسی راه ندهید و در واقع به یک شخصیت خستگی ناپذیر تبدیل خواهید شد که این احساس متقابلا اعتماد به نفس را در شما افزایش خواهد داد. در نظر داشته باشید که برای رسیدن به موفقیت از مسیر درست خارج نشوید چرا که موفقیتی که در نتیجه اموری به دور از انسانیت رخ دهد قطعاً فاقد ارزش و ناپایدار می باشد. این اتفاق نه تنها منجر به اعتماد به نفس نمی شود بلکه باعث می شود که شما نسبت به خود و البته عملکرد تان نیز احساس مثبتی نداشته باشید.

    چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟

    • با ترس های تان رو به رو شوید

    یکی از کارهایی که به منظور افزایش اعتماد به نفس می توانید انجام دهید این است که با ترس های خود روبرو شوید. مقابله با ترس های تان باعث می شود که اعتماد به نفس تان تا حد چشمگیری افزایش پیدا کند. هنگامی که از درون احساس شجاعت کنید قطعاً اعتماد به نفس بیشتری از درون احساس خواهید کرد. کنار گذاشتن ترس ها یکی از مهمترین راه ها برای تقویت اعتماد به نفس شخصی می باشد. اگر ویژگی هایی در شما وجود دارد که باعث می‌شود احساس بدی نسبت به خودتان داشته باشید بهتر است که با برنامه ریزی تلاش کنید تا آن ها را برطرف کنید و یا با از سر گیری یک سری از ویژگی های مثبت آن ها را جایگزین کنید.

    • از قواعد اجتماعی به نفع خودتان استفاده کنید

    از جمله کارهایی که می تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس تان را تقویت کنید این است که از قواعد اجتماعی به نفع خودتان استفاده کنید. برای مثال اگر قرار است که در یک مصاحبه کاری مهم حضور پیدا کنید از نحوه پوشش خود تان غافل نشوید . همانطور که قبلا اشاره کردیم پوشش شما تاثیر بسزایی در شکل گیری اعتماد به نفس تان دارد. بنابراین در یک جلسه رسمی به گونه ای لباس بپوشید که با حضور پیدا کردن در کنار دیگر افراد احساس خود کوچک بینی نکنید و با اعتماد به نفس کامل در کنار همکاران تان حضور پیدا کنید. همچنین در نظر داشته باشید که در موقعیت‌های خاص نوع مناسبی از گفتار را انتخاب کنید. برای مثال شکلی که شما با دوستان تان صحبت می کنید و طرزی که با مدیریتان هم کلام می شوید کاملاً متفاوت است. در واقع هر موقعیت گفتار مخصوص به خود را می طلبد. اما آنچه در این بین مشترک است، این است که قاطعانه اما مودب صحبت کنید. با پرداختن به نکاتی که به آن ها اشاره شد قطعا به تقویت اعتماد به نفس تان کمک خواهید کرد و شاهد تغییرات چشمگیری در خود خواهید بود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=4276

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.