تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
4

راز هایی برای شاد بودن

  • کد خبر : 2997
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
راز هایی برای شاد بودن
شاد زیستن هنری است که تکنیک های خاص خود را دارد و با یادگیری و بکار گیری مهارت هایی که در این زمینه وجود دارد، می توانید حال و هوایی تازه به زندگی تان ببخشید.
  • راز هایی برای شاد بودن

    راز هایی برای شاد بودن | می توان گفت شاد بودن از خواسته های قلبی همه مردم در سراسر جهان است. کسی را نمی توان پیدا کرد که از شاد بودن فراری باشد و بخواهد عمدا خود را در شرایطی قرار دهد که فضای اطرافش غمگین و اندوهناک باشد.  اما خب شاد بودن و شاد زیستن یک نوع هنر است و هر کسی نمی تواند به خوبی هر چه تمام قواعد موجود را دنبال کند و از زندگی خود راضی باشد. اما به راستی این راز شاد زیستن در چیست؟ چگونه می توان به این رضایت قلبی رسید؟ در ادامه ابتدا به معنای کلی شادی خواهیم پرداخت و در ادامه به روش هایی که می تواند منجر به ایجاد احساس شادی در شما شود خواهیم پرداخت و البته روش های غلبه بر احساس غم را نیز مورد بررسی قرار می دهیم. از طرفی جالب است بدانید که یک سری از خوراکی ها شادی آور هستند و مصرف آن ها تاثیر مثبتی بر ایجاد احساس شادی در شما دارد.

     

    شادی به چه معناست؟

    به طور کلی شادی را می‌توان همان رضایت از زندگی معنا کرد، همچنین این احساس را می توان در لذت، آرامش خاطر و رضایت درونی دسته بندی کرد. شادی در واقع کیفیت زندگی افراد می باشد که هر کسی در طول زندگی خود به دنبال دستیابی به آن است. در واقع این احساس از رضایت و آرامش درون حکایت می کند. گفتنی است که احساس شادی به قدری ارزشمند است که می تواند تمامی امور زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که زندگی شادتری را نسبت به سایرین دارند کمتر از دیگران به فشار خون و یا دیابت مبتلا به شوند، سیستم ایمنی قوی تری داشته و به طور کلی می‌توان اینگونه گفت که زندگی سالم تری دارند. این احساس می‌تواند به زندگی افراد معنا دهد.

    راز هایی برای شاد بودن

    اینگونه می توان گفت که در پرتو شادی افراد می توانند خود را ساخته و به اهداف شان جامه عمل بپوشاند و در اجتماع نقش سازنده داشته باشند. زمانی که فردی از زندگی و عملکرد خود رضایت داشته باشند قطعاً در مقایسه با سایرین شانس بیشتری برای نیل به موفقیت خواهد داشت. اما افرادی که از از زندگی خود رضایت نداشته باشند قطعا نمی‌توانند به خواسته ای قلبی خود توجه ویژه ای کنند چرا که افراد غمگین و افسرده اغلب تفکر غالب شان این است که نمی‌توانند به آنچه در زندگی می‌خواهند دسترسی پیدا کنند هزار تسلیم می شوند و امید و آرزوی خود را برای رسیدن به اهدافش را از دست می‌دهد

    گاهی مواقع افراد به اشتباه گمان می کنند که شادی در واقع به این معنی است که همواره احساس وصف نا پذیری داشته باشیم. اما این مسئله درست نیست. بنابر تحقیقات صورت گرفته افرادی که  خلق و خوی متعادل تری داشته باشند در مقایسه با آنهایی که برای زمان موقت، احساس شادی بیش از اندازه ای را تجربه می کند از لحاظ روانی  سالم تر هستند. برای مثال برخی مواقع افراد به منظور این که بتوانند برای یک برهه زمانی کوتاه احساس شادی بیش از اندازه ای را تجربه کنند به مصرف مواد مخدر روی می آورند در حالی که این عمل می تواند تاثیر مخربی بر سلامت جسم و روانی فرد داشته باشد و قطعاً در بعضی مواقع دیده می‌شود که این گونه آسیب ها جبران ناپذیر هستند.

    در واقع شما باید بپذیرید که زندگی ترکیبی از احساسات متفاوت است. گاهی از هر آنچه برای ما اتفاق می‌افتد احساس رضایت می کنیم، گاهی نیز از پیش آمدهای اطراف مان احساس نارضایتی می کنیم. بهتر است که بین احساسات خود تعادل برقرار کنیم و این مسئله را بپذیریم که همیشه همه چیز ثابت نمی باشد و احساسات ما نیز  تحت تاثیر شرایط زندگی مان می تواند متغیر باشد.

    شادی مقصد نهایی نیست!

    موضوع دیگری که در این باره بایستی به خاطر بسپارید این است که، هر شخصی که به دنبال شادی باشد بالاخره به آن می‌رسد! اما برخلاف تصور عموم شادی مقصد نهایی نیست چرا که احساسات به طور کلی موقتی هستند. به خاطر بسپارید که اصل قضیه این است که بتوانید شاد ماندن را تمرین کنید. مسئله اصلی حفظ بقای احساس شادی درون است و نیاز به تلاش زیادی دارد.

    راز هایی برای شاد بودن

    • تکنیک سپاسگزاری

    یکی از تکنیک‌های موجود برای شاد بودن، تکنیک سپاسگزاری است. هنگامی که شما برای مدتی تمرین کنید تا به طور روزانه به خاطر هر اتفاق خوبی و یا هر نعمتی که به داشتنش عادت کرده اید خدا را شکر کنید مطمئن باشید که در طولانی مدت این حس شکر گزاری منجر به ایجاد احساس شادی و رضایت درونی از نعمات زندگی خواهد شد و عادت می کنید که هر اتفاق خوبی را هر چقدر هم که کوچک و گذرا باشد ببینید و به آن دقت کنید.

    جالب است بدانید که احساس شادی در واقع مجموعی از کیفیت دو احساس درونی، یعنی حس رضایت و دیگری احساسات خوبی است که بنابر اتفاقات خوش یمن در زندگی دریافت می کنیم.

    البته اگر چه زندگی ما همواره در حال تغییر است و خلق و خوی ما به طور کلی و کم و بیش در حال نوسان است، اما احساس شادی به ‌صورت ژنتیکی پایدارتر از سایر احساسات است. بنابراین خبر خوب این است که سعی کنیم با تلاش مداوم تعادل را ایجاد کنیم.

    فراموش نکنید که شما قدرت این را دارید که کیفیت، چگونگی و میزان شادی خود را در دست بگیرید و البته عملکردی متناسب با آن داشته باشید. می‌توانید عاداتی جدید در زندگی‌تان ایجاد کنید، عاداتی که منجر به ایجاد احساس رضایت‌ بیش ‌تر و کامل‌تر در زندگی شما شود.

    • داشتن لیستی از کارهای مورد علاقه

    به منظور ایجاد احساس شادی و رضایت برای خودتان می توانید لیستی از کارهای مورد علاقه خودتان را فراهم کنید و به این فکر کنید که انجام چه کاری می‌تواند منجر به ایجاد احساس رضایت درون در شما شود و بعد از آن سعی کنید که به طور روزانه یکی از آن کارها را انجام دهید. این لیست می تواند شامل خرید برای خودتان، برای عزیزان تان و یا بازدید از دوستان و یا کسانی که  از صمیم قلب به آن ها عشق می ورزید باشد، همچنین می تواند شامل قدم زدن در خیابان و گوش دادن به آهنگ مورد علاقه تان باشد. گاهی افراد گمان می کنند که تنها کارهای خاص و هزینه بعد منجر به ایجاد احساس شادی می شود، در صورتی که این فکر کاملا اشتباه است. گاهی مواقع کارهای بسیار کوچک می تواند تا حد بسیار زیادی شما را خوشحال کند، به قدری که حتی فکرش را هم نمی کنید.

    • نامگذاری احساسات

    از دیگر کارهایی که می‌توانید در راستای ایجاد احساس خوب برای خودتان انجام دهید این است که به محض  اینکه حس بدی داشتید به حس خود توجه کنید و دقت کنید که  در حال تجربه کردن چه احساسی هستید، خشم، غم، ترس و … سپس سعی کنید بر روی احساس خود نامگذاری کنید. در واقع، شناسایی آگاهانه احساسات، اثر احساسات منفی شما را کاهش می‌ دهد. به خاطر بسپارید که سرکوب کردن احساسات درست نیست و نتیجه معکوس دارد.

    • تصمیم گیری و مدیریت آن ها

    از دیگر کارهایی که می شود انجام داد این است که سعی کنید تصمیماتی که برای ادامه بایستی بگیرید را مدیریت کنید. به وقفه انداختن تصمیم گیری در خصوص مسائل روز باعث می شود که شما احساس سردرگمی و گیجی کنید و این احساس تا حدی زمینه ساز ناراحتی و اندوه در شما می شود.

    اما اگر توانستید تصمیمات تان را در زمان درست خود اخذ کنید احساس رضایت از عملکرد به موقع در شما، منجر به ایجاد حس شادی درونی می‌شود و این شاید همان چیزی باشد که شما به دنبال آن است.

     

    راز هایی برای شاد بودن

    تصمیم‌گیری شامل قصد کردن و تعیین هدف می باشد. تصمیم‌گیری به طور کلی درک شما را از جهان تغییر می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بتوانید راه‌حل‌هایی برای مشکلات خود پیدا کنید. البته به این مسئله دقت کنید که تصمیم گیری گاهی سخت و پیچیده است بنابراین خود را با تصمیمی ٪۱۰۰ مطلق و عالی به سختی نیندازید. تمامی ما می‌دانیم که کمال‌گرایی می‌تواند منجر به ایجاد احساس استرس شود، پس سعی کنید که تلاش برای بهترین بودن را با «به قدر کافی خوب بودن» عوض کنید. مسئله کلی این است که تصمیم‌ گیری حس شادی را افزایش می‌دهد.

    • آفتاب بگیرید

    اما اگر می خواهید که احساس شادی و خوشحالی را همین الان تجربه کنید می‌توانید آفتاب بگیرید. تابش نور خورشید بر سطح بدن، منجر به افزایش سطح هورمون استروژن “هورمون خوشحالی” می شود.  بعد از این اتفاق احساس هیجان‌زدگی و پرانرژی بودن خوهید کرد و آماده‌ خواهید بود که از پس هر کاری بربیایید.

    • شکلات بخورید

    همانطور که گفتیم بعضی از خوراکی ها در ایجاد خلق و خویی شاد بسیار موثر هستند. از دیگر کارهایی که می تواند منجر به ایجاد حس خوشحالی در شما شود خوردن شکلات است. خوردن شکلات باعث می شود که محرک های عصبی در مغزتان فعال شود و در نتیجه این اتفاق منجر به  تقویت روحیه شما خواهد شد.

    • ورزش کنید

    و اما از معجزه ورزش غافل نشوید. ورزش کردن باعث می شود که مغز شما اندورفین ترشح ‌کند. اندورفین مسئولیت رویارویی با استرس را بر عهده دارد. گتنی است که ترشح این هورمون علاوه بر اینکه به شما احساس خوبی انتقال می‌دهد، اثرات طولانی مدتی بر سلامتی شما خواهد داشت. برای مثال محققان دانشگاه ورمونت فهمیده اند که احساس خوبی که بعد از تنها اختصاص دادن ۲ ساعت به ورزش ایجاد می شود تا ۱۲ ساعت ماندگار است! شگفت انگیز نیست؟ بنابراین سعی کنید هر روزه حتی در حد بیست دقیقه از زمان خود را به ورزش اختصاص دهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=2997

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.