7
دبیر جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران :

راه توسعه اصفهان از طریق صنعت غلط است

  • کد خبر : 8745
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۳۷
راه توسعه اصفهان از طریق صنعت غلط است
دریا قدرتی پور- دبیر جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران با تاکید بر اینکه برای اصفهان بزرگ باید بزرگ فکر کرد و ما نمی خواهیم نگاه مسکن وار به موضوع جشنواره داشته باشیم اظهار داشت: نگاه ما بلند مدت است و برنامه 2020 شروع این مسیر بود.
  • نصیر ملت در نشست مطبوعاتی که جمعی از خبرنگاران حضور داشتند یکی از اهداف جشنواره بین المللی صنایع دستی را نگاه ماندگار و تقویت آیتم های جشنواره دانست و در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه برخی تورلیدرها باعث بی اعتمادی توریست ها می شوند گفت: اقدام ارزشمندی که وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی در این رابطه انجام داده شناسنامه دار کردن صنایع دستی کشور است.
    وی همچنین از تعویق دو هفته‌ای این جشنواره به دلیل ورود کشور به پیک پنجم کرونا خبر داد و اظهار داشت: به دلیل شرایط کرونایی و ورود کشور به پیک پنجم بنا بر جلسه ستاد استانی کرونا این جشنواره با دو هفته تأخیر برگزار می‌شود.
    ملت ادامه داد: بر این اساس تاریخ این جشنواره از ۲۶ لغایت ۲۹ تیرماه به ۱۰ لغایت ۱۳ مردادماه سال جاری منتقل شد.
    دبیر جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران تاکید کرد: از ابتدا چیزی که بسیار دغدغه ما وضعیت فعلی شهر اصفهان بود، متأسفانه شرایط توسعه اصفهان و راه آن در گذشته بر اساساً توانایی این اشتباه نبوده است و تعیین راه توسعه آن از صنعت غلط بود.
    ملت با اعلام اینکه پایه گذاری توسعه اصفهان غلط است، افزود: آلودگی آب و هوا، خشکی زاینده رود، جمعیت بیش از حد ظرفیت و مهاجرت بالای غلط به آن از جمله عواقب تعیین راه غلط توسعه اصفهان در گذشته بوده است، زیرا تعداد زیادی از مردم امید به صنعت باعث شد به این شهر سفر کنند.
    لزوم تغییر مسیر توسعه اصفهان
    ملت با تاکید بر لزوم تغییر مسیر توسعه اصفهان تصریح کرد: اولین اقدام مهم، اصلاح مسیر توسعه است، مسیری که باید مبتنی بر ظرفیت‌های واقعی یک شهر باشد و برای اصفهان می‌تواند از طریق صنعت سبز تأمین شود صنعتی که بسیار زودبازده است و در شهرهای بزرگ بازده خوبی داشته است.
    وی ادامه داد: با وجود طرفیت خوب اصفهان توسعه پایدار در آن انجام نشده که بتواند مطالبه شهروندان را پاسخ دهد؛ به عنوان نمونه ناژوان مجموعه‌ای ارزشمند و دارای پتانسیل بالا است که تا حد زیادی مغفول مانده است و علاوه بر آن گردشگری طبیعی نیز در اصفهان رخ نداده که باید اصلاح شود.
    دبیر جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران گفت: آن چیزی که اصفهان را در تمام دنیا مطرح کرده با وجود جاذبه گردشگری حضور و آثار هنرمندان شاخص است؛ با آسیب شناسی ادوار گذشته شورای شهر به جمع بندی رسید تمامی عوامل گردشگری در کنار یکدیگر قرار بگیرند بر این اساس طرح اصفهان ۲۰۲۰ انجام شد.
    وی ادامه داد: این تغییر مسیر پایه‌های مختلف داشت اول ایجاد ظرفیت‌های گردشگری جدید در شهر که در این راستا ۲۰ مسیر گردشگری جدید در شهر ایجاد شد تا بتوان از مسیرهایی که مغفول مانده نیز استفاده کرد ولی در حال حاضر بار گردشگری اصفهان به دوش چند بنای تاریخی است و بسیاری از داشته‌های ما منفعل است.

    راه توسعه اصفهان از طریق صنعت غلط است

    مادی‌ها یک ظرفیت جدید است
    ملت تاکید کرد: در شهر اصفهان حدود ۴۰۰ کیلومتر مادی وجود دارد که استفاده گردشگری از آن جز برنامه‌های اصلی شورای شهر بوده است، زیرا این مادی‌ها می‌تواند به عنوان یک ظرفیت جدید دیده شود؛ دسته سوم کارهای شورای شهر اقدامات ترویجی بود که با تبلیغات فضای شهر را به گردشگران معرفی کنیم که مهم‌ترین آن نام گذاری تمام مسیرهای منتهی به زاینده رود به نام صنایع دستی اصفهان بود
    وی تصریح کرد: دسته چهارم برگزاری رویدادها در مسیر اصفهان ۲۰۲۰ است که این دسته مثل سه دسته اول عملی نشد که دلیل آن پاندمی کرونا بود اما با این وجود طرح این جشنواره از سال گذشته پایه ریزی شد و ۶ بهمن ماه با حضور مدیران ملی در کاخ نیاوران رونمایی شد و در این مدت فعالیت‌های مقدماتی در حال انجام است.
    دبیر جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران با بیان اینکه اصفهان دومین شهر صنایع دستی جهان است، اضافه کرد: در اصفهان ۴۰ هزار هنرمند در رشته صنایع دستی مشغول به کار هستند و در کل ۶۰ هزار در حوزه صنایع دستی و مرتبط با آن مشغول به کار هستند و این بدان معناست که صنایع دستی می‌تواند به تنهایی بار توسعه اصفهان و حتی ایران را به عهده بگیرد.

    وی با بیان اینکه دلیل وضعیت فعلی اصفهان تعیین این راه غلط بوده است، افزود: آلودگی آب و هوا، خشکی زاینده رود، جمعیت بیش از حد ظرفیت و مهاجرت بالای غلط به آن از جمله عواقب تعیین راه غلط توسعه اصفهان در گذشته بوده است، زیرا تعداد زیادی از مردم امید به صنعت باعث شد به این شهر سفر کنند.
    ملت با تاکید بر لزوم تغییر مسیر توسعه اصفهان تصریح کرد: اولین اقدام مهم، اصلاح مسیر توسعه است، مسیری که باید مبتنی بر ظرفیت‌های واقعی یک شهر باشد و برای اصفهان می‌تواند از طریق صنعت سبز تأمین شود صنعتی که بسیار زودبازده است و در شهرهای بزرگ بازده خوبی داشته است.
    وی ادامه داد: با وجود ظرفیت خوب اصفهان توسعه پایدار در آن انجام نشده که بتواند مطالبه شهروندان را پاسخ دهد؛ به عنوان نمونه ناژوان مجموعه‌ای ارزشمند و دارای پتانسیل بالا است که تا حد زیادی مغفول مانده است و علاوه بر آن گردشگری طبیعی نیز در اصفهان رخ نداده که باید اصلاح شود.
    آسیب شناسی ادوار گذشته شورای شهر
    دبیر جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران گفت: آن چیزی که اصفهان را در تمام دنیا مطرح کرده با وجود جاذبه گردشگری حضور و آثار هنرمندان شاخص است؛ با آسیب شناسی ادوار گذشته شورای شهر به جمع بندی رسید تمامی عوامل گردشگری در کنار یکدیگر قرار بگیرند بر این اساس طرح اصفهان ۲۰۲۰ انجام شد.
    وی افزود: در این جشنواره ۳۵ همای زرین به هنرمندان منتخب اهدا خواهد شد.
    ملت با اشاره به اینکه حضور خواهر خوانده ها و همچنین کشورهای عضو اکو و میز ملی صادرات از جمله برنامه های این جشنواره است تصریح کرد: این موضوعات باعث می شود که بستری برای معرفی طرح ها و ایده ها به مخاطبین خاص خودش باشد.
    دبیر جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران همچنین از یکی از آیتم های انتخاب آثار و ادبیات جدید خلاقیت نام برد و گفت: کاربردی کردن متمرکز و همزمان نشست های علمی مربوط به این حوزه، تجارت الکترونیک و ظرفیت های مجازی و نوع ورود درست به بخش صنایع دستی از جمله مباحثی است که باید مد نظر قرار گیرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=8745

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.