تاریخ : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024
11

همه چیز درباره انواع سبک های معماری

  • کد خبر : 2266
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
همه چیز درباره انواع سبک های معماری
همه چیز درباره انواع سبک های معماری | هنر معماری مانند اکثر هنرها با توجه به فرم، تکنیک، منطقه و سایر موارد تاثیرگذار بر معماری به سبک های مختلفی تقسیم می شود. سبک معماری را جنبش زمانه ...
  • همه چیز درباره انواع سبک های معماری

    هنر معماری مانند اکثر هنرها با توجه به فرم، تکنیک، منطقه و سایر موارد تاثیرگذار بر معماری به سبک های مختلفی تقسیم می شود. سبک معماری را جنبش زمانه می دانند، چرا که در هر دوران با توجه به تغییرات حکومت ها ، پیشرفت دانش بشر در زمینه استفاده از مواد مختلف برای ساخت بنا، تغییرات نیازهای انسان و بسیاری از عوامل دیگر، تغییرات مختلفی در سبک معماری به وجود آمده است.

    این جنبش ها گاهی با یکدیگر همپوشانی دارند و در بعضی موارد کاملا جدا و مختص به یک دوره خاص هستند. سبک معماری روشی است که با کمک آن معماری را با توجه به ویژگی های طرح دسته بندی می کنند و عوامل به وجود آورنده این سبک ها فرهنگ و تاریخ زمانه است. با این حال در یک دسته بندی کلی می توان معماری را به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

     

    • دسته‌ بندی بر اساس محدوده مکانی: به عنوان مثال معماری جهان اسلام، معماری هندی، معماری ایرانی و…
    • دسته‌ بندی بر اساس محدوده زمانی: معماری صدر مسیحیت، معماری پیش از اسلام ایران، معماری کلاسیک و…
    • دسته ‌بندی بر اساس یک مکتب فکری یا اعتقادی: معماری جهان اسلام، معماری مدرن، معماری پست مدرن و…
    • ترکیبی از گونه ‌های بالا که به چند ویژگی اشاره می‌ کنند: معماری جهان اسلام، معماری پیش از اسلام ایران و…

    همه چیز درباره انواع سبک های معماری

    معماری نوسنگی

    ۱۰ هزار سال قبل از میلاد در جنوب غربی آسیا فرهنگ نوسنگی به وجود آمد. سپس از این منطقه به ساری مناطق شرق و غرب گسترش پیدا کرد. آثار باقی مانده از معماری نوسنگی را می توانید در سوریه، عراق و آناتولی ببینید که به حدود ۸ هزار سال قبل باز می گردد. یافته های باستان شناسی در جنوب شرقی و مرکز اروپا نشان می دهد که اولین جامعه ای که تولید کننده غذا بودند در این مناطق زندگی می کردند. جالب است که در قاره آمریکا تا زمانی که اروپاییان به آنجا نرفته بودند از نظر تکنولوژی در همان دوران نوسنگی زندگی می کردند.

    بناهای نوسنگی در آسیا معمولا بناهای بزرگی بودند که با آجر ساخته می شدند. اما خانه های گچ کاری و رنگ شده با صحنه هایی از انسان و حیوان مربوط به آن دوران در مکانی به نام کاتال هویوک ترکیه وجود دارد. معماری نوسنگی در اروپا به شکل خانه های بلند دیده می شود که با اندود و ترکه ساخته می شدند. اروپایان در این دوران مقبره هایی با تزئینات مختلف برای مردگان خود بنا کرده بودند؛ این مقبره ها به خصوص در ایرلند زیاد دیده می شود.

    معماری ایرانی

    یافته های باستان شناسی در منطقه ایران نشان می دهد که سابقه معماری در ایران به ۷ هزار سال قبل از میلاد بر می گردد. از هفت هزار سال پیش تا کنون تغییرات مختلفی در معماری ایرانی به وجود آمده و بیشتر تحت تاثیر مسائل مختلف به ویژه مذهب توسعه و تکامل پیدا کرده است. ویژگی های معماری ایرانی که باعث متمایز شدن آن از معماری سایر کشورهای دنیاست شامل موارد زیر است:

    • طراحی مناسب
    • محاسبات دقیق
    • فرم درست پوشش
    • رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان
    • ایوان‌ های بزرگ
    • ستون ‌های بلند
    • تزئینات مختلف و در عین حال ساده
    همه چیز درباره انواع سبک های معماری

    همه چیز درباره انواع سبک های معماری

    معماری اروپا

    معماری اروپا را می توان بر اساس دوره های تاریخی مختلف دسته بندی کرد. این دسته بندی از معماری شامل یونان باستان ، معماری روم، معماری گوتیک، معماری رنسانس ، معماری باروک، معماری نئو کلاسیک، معماری آرت نو، معماری روزگار ویکتوریا و غیره می شود. به دلیل اینکه سبک های معماری اروپایی علاوه بر تنوع تاثیر قابل توجهی بر معماری سایر کشورهای دنیا داشته، در ادامه با بعضی از آنها بیشتر آشنا می شوید.

    ۱٫ معماری یونان باستان

    اگر معماری یونان باستان را به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم کنیم، رایج ترین معماری عمومی در آن دوران می شود در معابد یونان باستان دید. البته معبد مثل کلیسا یا مسجد عمل نمی کرده و منبر در این معابد در زیر آسمان باز و در معبدی مقدس قبل از معبد اصلی قرار می گرفته است. معبد محلی برای ذخیره کردن گنجهایی بوده که به آیین چند خدایی مربوط می شده است و یا مکانی برای قرار دادن بت ها بوده است. به تدریج این مکان مقدس به یک اثر هنری بسیار بزرگ و دیدنی تبدیل شد که محل زاهدان خدا بود.

    فضای داخل یک معبد یک خزینه داشت و معمولا یک ردیف دیگر ستون در آنجا قرار داشت. تزئینات هنری به تدریج به معابد اضافه شد. شهرهای یونانی یک ژیمناسیومیا پالاسترا داشتند که یک مرکز اجتماعی برای شهروندان مرد بود. این نوع فضاها که محصور بوده و سقف نداشتند ، در واقع فضایی برای مسابقات قهرمانی و ورزش بودند. شهرهای یونانی یک بولتریون یا اتاق شورا نیز داشت که یک ساختمان بلند بود و به ‌عنوان دادگاه و مکانی برای اجتماع شورای شهر استفاده می ‌شد. در معماری یونان باستان از طاق و گنبد استفاده نمی شده، زیرا با این روش امکان ساخت ساختمان‌ هایی با فضاها و دهانه ‌های باز وجود نداشت. متاسفانه هیچ نمونه ‌ای از این ساختمان‌ ها بر جا نمانده است.

    ۲٫ معماری روم

    مردمی که در سرزمین روم زندگی می کردند خانه هایی به شکل آلونک های چوبی و به شکل ابتدایی داشتند. به تدریج و با توجه به تغییرات زمانه سبک ساخت بناها تغییر کرد، به طوری که رومیان را اولین مردمان شهرنشینی می دانند که آپارتمان ساختند. معماران رومی بیشتر به ساختن بناهای ضروری و بسیار بزرگ و نقشه‌ های کارآمد توجه داشتند. البته معابدی را هم با ترکیب عناصری از معماری یونانی و آتروسک به روشی منحصر بفرد ساختند. رومی‌ها اولین کسانی بودند که بار طاق‌ های قوسی که با طاق ضربی بودند را در بناهای خود استفاده کردند.

    ۳٫ معماری رومی ‌وار

    معماری رومانسک یا رومی وار اصطلاحی است که برای توضیح موضوعی از اروپا که بر معماری در اواخر قرن ۱۰ تاثیر گذاشت و خود در روش گوتیک دخالت داشت، گفته می شود. روش رومانسیک در انگلستان به نام معماری نورمان شناخته می شود. معماری رومانسیک به دیوارهای ضخیم، طاق های گرد، پایه ‌های محکم، تاق های فنری برج‌ های بزرگ و دالان‌ های تزئین شده‌ شناخته می شود. هر ساختمان یک شکل واضح را نشان می ‌دهد و به ندرت نقشه‌ های معمولی متقارن دارد، به همین دلیل نمای کلی ساختمان های این سبک ساده ‌تر است.

    ۴٫ معماری گوتیک

    معماری گوتیک به عنوان یکی دیگر از سبک‌ ها و دوره‌ های تاریخی معماری، یک سبک مذهبی است که به طور کلی در خدمت کلیسا قرار داشته است. شروع این سبک معماری را به اندازه هیچ کدام از شیوه‌ های دیگر معماری نمی توان به دقت مشخص کرد. هنر معماری گوتیک در جریان بازسازی کلیسای سنت دنیس فرانسه به وجود آمد و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا رایج شد. هنر گوتیک در میان دو دوره رمانسک و رنسانس قرار دارد و تا قبل از دوره مدرن گوتیک به عنوان یک ویژگی منفی به کار می ‌رفت ، تا جایی که به آن هنر فلاکت زده می گفتند.

    ۵٫ معماری رنسانس

    معماری رنسانس در قرن های ۱۵ و ۱۶ به وجود آمد و از ویژگی اصلی آن می توان به نوزایی عناصر فرهنگی روم و یونان باستان اشاره کرد. رنسانس به معنی نوزایی است و یک جنبش فرهنگی مهم بوده که شروع دورانی از انقلاب علمی و اصلاحات مذهبی و پیشرفت هنری در اروپا شد. عصر نوزایش در حقیقت دوران‌ گذار بین قرن های میانه و دوران جدید است. دوره رنسانس را بازگشت به سمت سنت ‌های کلاسیک هنر روم و یونان می دانند. در واقع کسانی که مخالف سبک گوتیک بودند ، می‌ خواهند یک بار دیگر به سمت مولفه های هنری روم و یونان باز برگردند و دوباره از آنها استفاده کنند.

    لفظ رنسانس را اولین بار فرانسوی ‌ها در قرن ۱۶ میلادی مورد استفاده قرار دادند. با این حال شروع این دوره را از قرن چهاردهم در شمال ایتالیا می ‌دانند. فلورانس خاستگاه سبک رنسانس است و این جنبش در قرن پانزدهم میلادی، به شمال اروپا نیز رسید. رنسانس یک تحول تدریجی است که طی ۳۰۰ شکل گرفته و در سال ‌های ۱۳۰۰ از فلورانس ایتالیا شروع و در عرض سه قرن در سراسر اروپا گسترش پیدا کرد و در نهایت در انگلستان به پایان رسید.

    همه چیز درباره انواع سبک های معماری

    همه چیز درباره انواع سبک های معماری

    معماری معاصر

    معماری معاصر را می توان به معماری مدرن، معماری هیجان نمایی، سبک بین المللی و معماری پست مدرن تقسیم کرد. معماری مدرن اسم جنبشی در هنر معماری است که در آن کارکرد با ایده‌ هایی ترکیب می ‌شود که مفاهیم و فرم‌ های تاریخی از آن حذف می شوند. از جمله شیوه‌ های این نوع معماری می‌ توان به سبک آرت دکو، بین‌المللی ،معماری آلی، و سبک چمنزار اشاره کرد.

    سبک بین‌المللی: یا شیوه بین‌المللی که در بین دهه ۲۰ تا ۳۰ میلادی در اروپا و آمریکا به وجود آمد، از عنوان یکی از کتاب ‌های راسل هیچکاک و فیلیپ جانسون گرفته شده است. این کتاب ها برای ثبت اطلاعات برگزاری نمایشگاه هنر معماری مدرن در موزه هنرهای مدرن شهر نیویورک در سال ۱۹۳۲ نوشته شده بود و ویژگی‌ های مدرنیسم را در سرتاسر جهان بر اساس ویژگی‌ های مشترک شناسایی و تعریف و طبقه ‌بندی می ‌کرد. که در آن توجه بیشتر بر ویژگی ‌های سبک‌ شناسی هنر مدرن بود.

    معماری پست‌ مدرن: این سبک معماری در واکنشی به سبک بین‌المللی و معماری مدرن و از دهه ۸۰ میلادی به بعد شکل گرفت. این نوع معماری در حقیقت مولفه ای از جنبش پسا نوگرایی است که در آن تزیین را باز مطرح و از رنگ‌ های زرق و برق‌ دار و آرایه‌ های نام تجانس استفاده کرد. در این سبک از جزئیات و نمادهای که فقط زیبا بودند و مقیاس ‌های متناقض ، روابط هندسی دلخواه و ابهام استفاده شد. سبک پست مدرن جدیدترین سبک معماری است که از ترکیب مدرنیسم و کلاسیک به وجود آمد.

    معماری به عنوان یک هنر بسیار قدمی از زمان های دور تا کنون دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. در طی این تغییر و تحولات سبک های گوناگونی به وجود آمده که هر کدام ویژگی های خاص خود را داشته و یا از سبک های مختلف تاثیر گرفته اند. از زمان نوسنگی تا کنون هر یک از سبک ها به تنهایی دنیایی از ویژگی ها و زیبایی ها هستند که می توان هر یک از آنها را به شکل جدا بررسی کرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=2266

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.