تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
6

خانه ات را سه سوته تمیز کن

  • کد خبر : 2227
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۲۵
خانه ات را سه سوته تمیز کن
بهترین راه برای انجام نظافت خانه بدون اضطراب این است که تمام کارهای مربوط به تمیز کردن خانه را تقسیم‌بندی کنیم و هر بار، یکی از آن‌ها را انجام دهیم.
  • قدم‌های کوچک است که باعث به وجود آمدن نتایج بزرگ می‌شوند. اگر بتوانیم زمانی مشخص مثل دو ساعت در هفته، یک بعد از ظهر در ماه و چند روزی در سال را به تمیز کردن خانه اختصاص دهیم، همیشه خانه‌ای مرتب خواهیم داشت. در این مطلب، قصد داریم با تقسیم کارهای مختلف خانه ببینیم که چطور می‌شود نظافت خانه بدون اضطراب اتفاق بیافتد.
    کارهای سالانه
    وظایف زیر را می‌توانیم هم به صورت فصلی انجام دهیم و هم دو یا سه روز خاص در سال را برای انجام آن‌ها انتخاب کنیم. کارهای زیر بزرگ‌تر و شاید سخت‌تر هستند که باید آن‌ها را حداقل سالی یک بار انجام دهیم:
    زیرزمین، گاراژ یا انباری خانه را تمیز و مرتب کنیم. این هم یکی دیگر از کارهایی است که همه از انجام آن طفره می‌رویم، اما دیر یا زود باید به سراغ آن برویم و وقتی که نظافت آن را انجام دادیم، حس خوبی خواهیم داشت.
    شیشه‌ها و قاب‌های آن‌ها را بشوییم. این کار را می‌توانیم در هر زمانی از سال انجام دهیم.
    می‌توانیم سالی یک بار، یک پروژه مربوط به فضای خارجی خانه را انجام دهیم. به عنوان مثال، شاید بخواهیم یک حفاظ جدید نصب کنیم یا بخش‌هایی از حیاط و باغچه خانه را تغییر دهیم.
    یکی از اتاق‌های خانه را براق و تازه کنیم! هر سال یک اتاق را انتخاب کنیم و سال بعد، به سراغ اتاق دیگری برویم. می‌توانیم دیوار آن را رنگ کنیم، پرده‌هایش را عوض کنیم، مبلمان درون آن را تغییر دهیم یا با اضافه کردن گیاهان مختلف، حس تازگی به آن اضافه کنیم. تغییر دکوراسیون حیاط خلوت کوچک نیز از کارهایی است که می‌توانیم سالی یک بار به آن رسیدگی کنیم.

    تمیز کردن خانه

    کارهای ماهانه برای تمیز کردن خانه

    وظایف دیگری نیز وجود دارند که معمولاً ما وقت کافی برای انجام آن‌ها در هنگام تمیز کردن خانه نداریم. بهتر است یک بعد از ظهر خلوت را در ماه برای انجام آن‌ها انتخاب کنیم. این کارها شامل موارد زیر می‌شوند:
    نظافت هود آشپزخانه یکی از کارهایی است که ممکن است خیلی راحت آن را فراموش کنیم. علاوه بر سطح بیرونی هود، فیلتر آن را هم تمیز یا تعویض کنیم. فراموش نکنیم که در صورت عدم نظافت هود، ممکن است در زمان بسیار کوتاهی شاهد جمع شدن انواع و اقسام چربی و گرد و خاک روی آن باشیم.
    فیلترهای سیستم گرمایشی خانه را نیز عوض کنیم. فیلتر جدید باعث می‌شود که این سیستم با انرژی کم‌تری کار کند و هزینه هایمان کمتر شود.
    مبلمان چوبی را دستمال بکشیم، لوسترها را گردگیری کنیم و لبه‌های پایینی دیوارها را تمیز کنیم.
    اگر در خانه مان سیستم‌های تشخیص میزان مونواکسید کربن و دود داریم، مطمئن شویم که سالم هستند و به باتری‌های جدید نیاز ندارند.
    از بیرون، خانه را بررسی کنیم و به دنبال مشکلات ظاهری باشیم. لیستی از این مشکلات تهیه کنیم و ببینیم که برای بر طرف کردن هر کدام از آن‌ها، چه کاری باید انجام دهیم.
    برخی وظایف مربوط به تمیز کردن خانه که باید به صورت هفتگی انجام شوند، به اندازه و نوع خانه ما بستگی دارند. با این حال، کارهای رایجی نیز وجود دارد که می‌توانیم به صورت هفتگی انجام دهیم و شامل لیست زیر می‌شود:

    تمام موکت‌ها و فرش‌های کف خانه را با جاروبرقی تمیز کنیم. اگر سطح کف‌پوش یا چوبی داریم، با یک تی بزرگ، نظافت آن را انجام دهیم.
    اگر حیاط داریم، حداقل ۳۰ دقیقه برای نظافت و مرتب کردن آن اختصاص دهیم. می‌توانیم با هرس کردن درختان شروع کنیم و سپس برگ‌ها را از کف حیاط یا پیاده‌رو جمع کنیم.
    به سراغ سرویس بهداشتی برویم و کارهای کوچک آن را انجام دهیم. می‌توانیم سری حمام یا کاشی‌های دستشویی را تمیز کنیم.
    اگر سینک ظرفشویی ما زباله خرد‌کن دارد، می‌توانیم با انداختن چند تکه یخ به همراه کمی جوش شیرین یا چند پوست لیمو، آن را تمیز و خوش‌بو کنیم.
    سطح بیرونی و همچنین داخل لوازم خانگی را حداقل هفته‌ای یک بار تمیز کنیم. به عنوان مثال، می‌توانیم این هفته یخچال را تمیز کنیم، هفته بعد به سراغ ماشین ظرفشویی برویم و هفته بعد از آن، نظافت اجاق گاز را انجام دهیم.

    خانه ات را سه سوته تمیز کن

    خانه ات را سه سوته تمیز کن

    کارهای روزانه تمیز کردن خانه

    تمیز نگه داشتن و تمیز کردن خانه، ممکن است کار سختی به نظر بیاید. با این وجود، راهکارهایی وجود دارد که در نظافت روزانه منزل به ما کمک می‌کند و در این مطلب می‌خواهیم درباره‌ی این راهکارها صحبت کنیم.

    نکاتی برای تمیز کردن خانه به طور روزانه

    با استفاده از روش‌های زیر برای نظافت و تمیز کردن خانه، می‌توانیم به شکل موثرتری کارهای روزانه را انجام دهیم و زمان و حتی هزینه کم‌تری را صرف آن‌ها کنیم.
    گردگیری
    آباژورهای پارچه‌ای را با استفاده از رول پرزگیر تمیز کنیم. این رول‌های چسبی، سریع‌تر و کاربردی‌تر از جاروبرقی هستند و کار با آن‌ها هم راحت‌تر است. می‌توانیم از یک جوراب قدیمی هم برای گردگیری سطوح سخت استفاده کنیم. گردگیری دیوارها و هر سطح عمودی دیگر را از بالا به پایین انجام دهیم تا باعث جمع شدن گرد و خاک در جایی که قبلاً گردگیری کرده‌ایم، نشویم.

    پنجره‌ها و آینه‌ها

    یک حقه‌ی قدیمی، استفاده از روزنامه برای تمیز کردن خانه و نظافت روزانه آینه‌ها و پنجره‌ها است. دلیل محبوبیتش هم این است که به راحتی می‌توان پس از استفاده از روزنامه‌ها، آن‌ها را دور انداخت. سرکه یکی دیگر از تمیزکننده‌های ارزان و راحت است که می‌توانیم از آن برای برق انداختن سطوح استفاده کنیم. بهتر است آینه‌ها و پنجره‌ها را در یک روز ابری تمیز کنیم.

    خانه ات را سه سوته تمیز کن

    خانه ات را سه سوته تمیز کن

    مایکروویو

    یک لیوان آب توی دستگاه بگذاریم و بجوشانیم. بخار ایجادشده از آن باعث می‌شود که هر تکه غذای خشک‌شده در دیواره‌های مایکروفر، شل شده و جدا کردن آن‌ها راحت‌تر شود.
    توالت
    مایع تمیزکننده‌ی توالت را درون آن بریزیم. سپس به سراغ تمیز کردن سطح بیرونی برویم. پس از گذشت چند دقیقه، می‌توانیم سطح درونی را هم با استفاده از فرچه تمیز کنیم. مایع تمیزکننده باعث از بین رفتن لکه‌ها می‌شود اما برای این که نتیجه‌ی بهتری داشته باشد، باید بگذاریم که چند دقیقه رسوب کند. همچنین می‌توانیم از ژل‌ها و قرص‌های مخصوص توالت برای تمیز کردن خانه استفاده کنیم. کار با آن‌ها راحت‌تر است و تمیزکنندگی بیشتری هم دارند.

    یخچال

    برای نظافت و تمیز کردن خانه سعی کنیم که هر روز، غذاهای خراب‌شده و فاسد را دور بیندازیم. فضای داخلی یخچال را با استفاده از جوش‌شیرین تمیز کنیم. جوش‌شیرین علاوه بر این که یک ماده‌ی تمیزکننده‌ی قوی است، می‌تواند بدون آسیب زدن به مواد داخل یخچال بوی موجود در یخچال را هم از بین ببرد.
    نکته در شب‌هایی که از اجاق گاز خود استفاده نمی‌کنیم، به داخل آن اسپری تمیزکننده اجاق بزنیم. به این ترتیب می‌توانیم بعد از شام یا حتی روز بعد، کثیفی‌های داخل اجاق را به راحتی تمیز کنیم.

    خانه ات را سه سوته تمیز کن

    خانه ات را سه سوته تمیز کن

    اسناد و مدارک

    دسته‌بندی و مرتب کردن اسناد و مدارک را می‌توانیم هنگام تماشای تلویزیون هم انجام بدهیم. اسناد خود را بر اساس پوشه‌های مختلف (مثلاً بر اساس نام اعضای خانواده) دسته‌بندی کنیم و فراموش نکنیم که یک سطل آشغال هم برای دور انداختن کاغذها و برگه‌هایی که دیگر نمی‌خواهیم کنار دستمان بگذاریم.

    لباس‌ها

    در تمیز کردن خانه هر کدام از اعضای خانواده را مسئول شستن، خشک‌کردن و مرتب‌کردن لباس‌های خودشان کنیم. می‌توانیم یک سری قوانین اولیه هم برای شستن لباس‌ها بنویسیم و آن را بالای ماشین لباسشویی بگذاریم. فراموش نکنیم که تقسیم وظایف در نظافت روزانه منزل، باعث کاهش بار مسئولیت هرکداممان می‌شود.

    خانه ات را سه سوته تمیز کن

    خانه ات را سه سوته تمیز کن

    ظرف‌ها

    در زمان آشپزی، سینک را از آب داغ و کف پر کنیم و هم‌زمان با پختن غذا، ظروف اضافه را هم داخل سینک بگذاریم. در این صورت، چربی و غذا روی ظروف باقی نمی‌ماند و بعداً می‌توانیم ظرف‌ها را با راحتی بیشتر و در زمانی کم‌تر تمیز کنیم. برای کم شدن کارمان در مواقع شلوغ و پر رفت‌و‌آمد هم، می‌توانیم از بشقاب‌ها و لیوان‌های یک‌بارمصرف استفاده کنیم

    بی‌نظمی‌های خانه

    وسایلی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم را جمع کنیم و آن‌هایی که قابل اهدا کردن هستند را جدا کنیم و بقیه را دور بیندازیم. باقی وسایل موردنیاز و روزانه را در سطل‌های مختلفی دسته‌بندی کنیم. می‌توانیم آن‌ها را بر اساس کاربرد و استفاده‌ای که دارند، جدا کنیم و روی هر کدام از سطل‌ها، برچسب مرتبط با وسایل داخل آن بزنیم.
    به طور کلی برای تمیز کردن خانه و نظافت روزانه خانه بهتر است آن را به صورت مرحله به مرحله انجام دهیم. با انجام این کار و رعایت نکات بالا در وقتمان صرفه‌جویی می‌شود و می‌توانیم از زمانمان برای انجام کارهای دیگر استفاده کنیم.
    دورهمی اگر از این لیست پیروی کنیم، می‌توانیم هم مدیریت درستی از زمان و انرژی خود داشته باشیم و هم کارهای مربوط به تمیز کردن خانه را به شکل منظم‌تری انجام دهیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=2227

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.