تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
5

رفتاری که شاید دیگر مشابهی برایش پیدا نشود

  • کد خبر : 7263
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
رفتاری که شاید دیگر مشابهی برایش پیدا نشود
محمد امامی: سال ۱۳۹۹ سالی بسیار متفاوت از همه سال‌هایی بود که پشت سر گذاشته‌ایم. در مدت‌زمانی کوتاه، نظام‌های فکری و ارزشی نسل ما به‌ گونه‌ای تغییر کرده که انگار متعلق به قرن گذشته بوده است.
  • اکثر این تغییرات را مدیون ویروس کرونا بودیم که برای بیشتر مردمان جهان  نقطه عطف تغییرات مهمی گشت.کسی نمی‌داند این آغاز یک بحران است یا بحران به‌زودی به پایان می‌رسد. هیچ‌کس نمی‌تواند چشم‌اندازی برای آینده ترسیم کند. برخی منعطف‌اند و دنیای کرونایی را پذیرفته‌اند اما برخی همچنان منتظرند این بحران به پایان برسد.

    در آغازین روزهای سال ۹۹ هیچ‌کس گمان نمی‌کرد کرونا به این سرعت جهان را درنوردد و فرهنگ‌ها و عادت‌های دیرینه بشری را دگرگون کند.در حالت عادی تغییراتی از این جنس ممکن است سال‌ها طول بکشد اما کرونا در چند هفته سبک زندگی مردم را به‌طور کامل تغییر داد. افراد برای جلوگیری از سرایت ویروس به دیگران، از همدیگر فاصله می‌گیرند. این فاصله گرفتن‌ها از تغییرات گسترده در مناسبات اجتماعی آدم‌ها خبر می داد.

    هرچند بخشی از این دگرگونی‌ها در جامعه ما به صورت جوک و لطیفه انعکاس پیدا کرد اما در واقعیت شاهد زلزله‌ای بودیم که فرهنگ، اقتصاد، جامعه و همه چیزمان را زیر و رو کرد. از این دست وقایع در طول تاریخ کم داریم که یک واقعه به‌تنهایی تغییر رفتار ناگهانی جامعه را به دنبال داشته باشد.

    طبق معمول مردم در پایان سال ۱۳۹۸ خود را آماده می‌کردند تا به دیدار بزرگ‌ترهای خود بروند، با شروع سال ۹۹ همه ترجیح دادند از بزرگان فاصله بگیرند. حالا از بزرگان فاصله گرفتن، شده ارزش.

    در سال‌های قبل، دید و بازدید و عید دیدنی کاری پسندیده بود و معمولا آن‌هایی که اهل معاشرت نبودند نکوهش می‌شدند اما در سال ۹۹ همه معاشرت را کنار گذاشتند. قدیم‌ها به فردی که از جماعت دوری می‌کرد،می‌گفتند«آدم به دور». حالا همه در قرنطینه«آدم به دور» شده‌ایم.

    شیوه برخورد و احوال‌پرسی و تفریح و سرگرمی‌مان هم از اساس تغییر کرد. خیلی‌ها خود را برای سفر و گردش آماده کرده بودند اما ناچار شدند در طولانی‌ترین خانه‌نشینی چند دهه گذشته روزگار بگذرانند.

    مردم رفتارهایی را در پیش گرفتند که از اساس با رفتارهای گذشته آنها متفاوت است. دنیای اطراف ما واقعا دچار تغییر اساسی شد و این تغییر به‌طور قطع روی رفتار های مردم اثر گذاشت و عادت‌های رایج جامعه را به‌طور کلی تغییر داد.

    این روزها قریب به اتفاق مردم جهان یک دغدغه بیشتر ندارند؛ آن هم حفظ سلامتی است. یعنی آن‌کس که در جنوبی ترین نقطه آفریقا سر روی بالش می‌گذارد با آن کس که در شمالی ترین قاره آمریکا زندگی می‌کند فقط و فقط یک دغدغه دارند؛ حفظ جان.

    کرونا درد و دغدغه مشترک انسان امروز شد و به نوعی باعث شد تا برای پیروز ی بر یک دشمن مشترک همه یکصدا و یکدل شوند، رفتاری که شاید ده ها سال دیگر هم در نسل ساکنان زمین مشابهی نداشته باشد.آری، کرونا علی رغم همه بدی هایی که داشت، باعث شد تا ساکنان زمین برای یکبار هم که شده، طعم یکی بودن را درک کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=7263

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.