تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024
7
شب بیداری سبک جدیدی از چهارباغ گردی

زندگی جغدی

  • کد خبر : 4829
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
زندگی جغدی
ساعت که از 12 شب می گذرد، زندگی شبانه خیلی ها شروع می شود. آدم ها کم کم بیرون می آیند، خستگی های روزشان را کناری می گذارند و خودشان را می سپارند به دل شب . شب برایشان شروع تازه ای است که سفره نویی پهن کرده برای خیابان های شلوغ ، برای خنده های گل و گشاد برای پیاده روی در تاریکی ها و نیمه روشن ها . برای گپ زدن ها و زمزمه کردن ها.
  • به گفته خیلی ها شب های چهارباغ جان می دهد برای زندگی شبانه . جان می دهد که روی صندلی های چوبی وسط پیاده روها بنشینی و به سکوت شبانه دل بدهی.

    چهارباغ به نوعی پاتوق جوان ها و خانواده هایی است که شب را به جای روز انتخاب می کنند. دلایلشان هم زیاد است از سکوت پرمعنای شب گرفته تا مشغولیاتی که نمی گذارد آنها روز را برای تفریح و پیاده روی اختصاص دهند. با اینکه سوز سردی برگ های درختان پاییز را تکان می دهد، ولی مردم بی تفاوت از سرما به دل شب زده اند تا زندگی دیگری را تجربه کنند.

    آنها راویان جدیدی از زندگی شبانه ای هستند که تا حوالی دو و سه صبح به طول می انجامد.  روایتی که در دل شب موج می زند تا برای داوود و دوستانش قصه تازه ای را بسازد. به نظر او زندگی جغدی که او دارد خیلی لذت بخش است. او و دوستانش در یک کافه کار می کنند. به گفته خودشان، صبح ها که خبری نیست استراحت می کنند و شب ها تازه کارشان شروع می شود و تفریحاتشان معمولا به ساعات پایانی شب و بعد از کارشان می رسد.

    این برای کسانی مثل احسان ۲۹ساله، هم امری ملموس است. او ساعت یک بعد از نیمه شب به همراه دوستان هم سن و سال خودش، از خانه‌اش در همان حوالی شیخ بهایی راهی چهارباغ شده تا از لحظات شبانه اش استفاده کند: من به زندگی شبانه در شهر علاقمندم. خیلی از کشورها برای جذب توریست زندگی شبانه دارند، آنها زیرساخت های این موضوع را ایجاد کرده اند و این می تواند برای کسانی که از صبح تا عصر سر کار هستند و وقت چندانی برای تفریح ندارند، موقعیت خوبی باشد. خیلی از مردم دوست دارند که شب ها بیرون بیایند حتی درس بخوانند باهم صحبت کنند و سبک زندگیشان بر این محور می چرخد.

    به نظر او شب ها زنده است و می تواند حس بهتری به او بدهد. شکیبا ۲۲ ساله هم مدت زیادی است که با خانواده اش شب ها به چهارباغ می آیند. می گوید: شب ها برایش متفاوت تر است و ترجیح می دهد در این روزها که کرونا هم هست، شب ها به گردش بپردازند تا خلوت تر هم باشد.

    به اعتقاد مهسا خواهر شکیبا اگر بوفه هایی وجود داشت که در نیمه های شب هم سرویس می دادند و مردم می توانستند از آشامیدنی های گرم استفاده کنند محشر می شد. به نظر او زندگی شبانه همانند زندگی روز می تواند، سبکی از زندگی باشد توفیری با زندگی روزانه ندارد و حتی می توانیم شور و نشاط بیشتری ایجاد کنیم برای کسانی که نمی توانند روزها به تفریح و پیاده روی بپردازند.

    به نظر کافه دارها و فروشنده های چهارباغ هم اگر زندگی شبانه جریان پیدا می کرد، کاسبی آنها هم رونق بیشتری می یافت. به نظر آنها در بسیاری از کشورهای توریست پذیر زندگی شبانه مساله ای عادی است و مردم به آن عادت کرده اند، چرا نباید در گردشگرپذیرترین مکان اصفهان چنین اتفاقی رقم نخورد؟ از نظر روحی مردم نیاز دارند که سبک زندگی دیگری را هم تجربه کنند با وجود تکنولوژی این موضوع را نمی توان انکار کرد که کسی وقت سرخاراندن هم ندارد و شب ها می تواند فرصت مناسبی باشد برای کسانی که از صبح تا شب کار می کنند.

    منصوری هم یک خانم متاهل است که با خانواده اش برای گردش شبانه آمده است، به نظر او اگر امنیت بیشتری در شب ایجاد شود مردم می توانند با فراغ بال به گردش بپردازند و بدون دغدغه خاطری با خانواده بیرون بیایند.

    مهسا ۳۰ ساله هم همین نظر را دارد:  اگر برخی فروشگاه ها و کافه ها تا صبح باز باشند می توانند پاسخگوی نیاز افرادی باشند که روزها نمی توانند تفریح کنند. شب بیداری در سیستم بدنم تاثیر گذاشته چون زمان خوابم عوض شده است. وزنم پایین آمده اما از اینکه شب‌ها شلوغ است و مردم خوشحالند، خوشحالم. من دوست داشتم سرکار نبودم و می‌توانستم بیرون بروم اما چون سرکارم نمی‌توانم. به نظر من اگر شب‌های اصفهان و یا کلا بقیه شهرها زنده باشد، روی امنیت تاثیر زیادی دارد، می‌دانی که اگر ساعت ۲ شب از خانه بیرون بیایی جایی هست که برای وقت‌گذرانی به آنجا بروی و اگر هم با مشکلی روبرو شوی می‌توانی صدایت را به بقیه برسانی. الان یک سری کشور هستند که در آمدشان فقط از توریسم به دست می‌آید و همین زندگی شبانه به آن‌ها خیلی کمک می کند. کسانی که می‌خواهند شب ورزش کنند می‌توانند به این باشگاه بروند. این امکانات باعث می‌شود شهرها شب‌ها زنده باشند و کسانی که سبک زندگیشان بیشتر بر محور شب می‌چرخد، حس بهتری در شهرها داشته باشند.

    بماند که شهرام آذربایجانی، جامعه شناس اعتقاد دارد که این نوع از سبك زندگی، پیش نیازهایی دارد كه قبل از آنكه ایجاد شود، باید بستر و زمینه و حتی فرهنگ آن شكل بگیرد تا از معایب و آسیب های آن در امان بود.

    به گفته وی شناسایی کسب و کارهای شبانه و ایجاد بستر مناسب حمل و نقل و هوشمندسازی ساختارهای کالبدی فضای شهری ایجاد تفریحات رایگان و نیم بها در شب و ایجاد امنیت برای شهروندان و نظارت پلیس بر شهر را از جمله مقدماتی است که می تواند در زیست شبانه نقش مهمی را ایفا کند. او ادامه می دهد: اگر نظر شخصی من را بخواهید زیست شبانه به نوعی در دنیای امروز سبک اجتناب ناپذیری است که در اکثر کشورها برقرار است و گویی تنها کشور ما است که از این مقوله دور مانده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=4829

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.