تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
13

با اسپیس ایکس SpaceX، میراث دار آینده فضایی انسان آشنا شوید

  • کد خبر : 3508
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
با اسپیس ایکس SpaceX، میراث دار آینده فضایی انسان آشنا شوید

با اسپیس ایکس SpaceX، میراث دار آینده فضایی انسان آشنا شوید با اسپیس ایکس SpaceX، میراث دار آینده فضایی انسان آشنا شوید | احتمالا شما نیز بارها نام شرکت اسپیس ایکس را شنیده اید. پروژه اخیر این شرکت که فضانوردانی را به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد از مهم ترین پروژه های آن ها بود […]

  • با اسپیس ایکس SpaceX، میراث دار آینده فضایی انسان آشنا شوید

    با اسپیس ایکس SpaceX، میراث دار آینده فضایی انسان آشنا شوید | احتمالا شما نیز بارها نام شرکت اسپیس ایکس را شنیده اید. پروژه اخیر این شرکت که فضانوردانی را به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد از مهم ترین پروژه های آن ها بود که سر و صدای زیادی به پا کرده و آوازه این شرکت آمریکایی را به گوش بسیاری از انسان ها در سر تا سر دنیا رسانده است. اسپیس ایکس Space X  بزرگ ترین و مهم ترین شرکت خصوصی فعال در زمینه هوا فضا است که تا کنون پروژهای های مختلفی را با موفقیت به انجام رسانده و برنامه های بلند پروازانه بسیاری نیز برای آینده انسان در فضا در سر دارد. با مجله خبری این هفته همراه باشید تا در ادامه با این شرکت مهم و برخی از فعالیت های آن بیشتر آشنا شویم.

     

    تولد اسپیس ایکس

    نام اصلی اسپیس ایکس Space Exploration Technologies می باشد که با نام مختصر SpaceX شناخته شده و تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات صنعت هوا فضا می باشد. این شرکت در سال ۲۰۰۲ توسط کارآفرین و طراح مشهور آمریکایی ایلان ماسک Elon Musk تاسیس شد. اهداف تاسیس این شرکت متعدد می باشد اما گفته می شود کانسپت ایلان ماسک برای پرورش گل و گیاه در مریخ و اسکان بشر در این سیاره از اصلی ترین دلایل ساخت اسپیس ایکس است.

    گفته می شود ایلان ماسک برای راه اندازی پروژه های خود نیازمند خرید برخی تجهیزات فضایی از کشورهایی همانند روسیه بوده است که با توجه به عدم موفقیت در این زمینه تصمیم گرفت خود به تحقیق و توسعه در این زمینه پرداخته و این تجهیزات را بسازد. در این مرحله بوده است که ایلان ماسک متوجه شد هزینه های تحقیق، توسعه و ساخت این تجهیزات بسیار کمتر از هزینه های تمام شده است و دلیل دیگری برای توسعه این شرکت پیدا شد.

     

     

    اسپیس ایکس به طراحی و ساخت موشک ها و تجهیزات فضایی ارزان قیمت پرداخته و در نظر داشت هزینه های سفرهای فضایی همانند سفرهای باری یا مسافری را کاهش داده و آن ها برای آینده انسان ارزان تر و در دسترس تر قرار دهد. هم اکنون اسپیس ایکس بزرگ ترین و مهم ترین شرکت خصوصی فعال در زمینه هوا فضا است که در این ۱۸ سال رشد خارق العاده را تجربه کرده و هم اکنون با در اختیار داشتن ۸۰۰۰ کارمند و نیروی متخصص نقش بسیار مهمی در اکتشافات و برنامه های فضایی دارد.

    دلیل برتری و تمایز اسپیس ایکس با سایر شرکت های فضایی چیست؟

    اسپیس ایکس اولین پروژه مهم و بزرگ خود را در سال ۲۰۱۰ انجام داد و موفق شد با استفاده از موشک فالکون ۹ و کپسول Dragon محموله ای به مدار زمین برده و به شکل سالم باز گرداند. از این رو این شرکت پس از ناسا و سازمان فضایی روسیه، تنها شرکتی است که موفق به انجام این کار شده است. پس از انجام موفق این پروژه، سهام SpaceX به میزان قابل توجهی افزایش یافت و رشد بسیار خوبی را شاهد بود. همچنین اسپیس ایکس پیشرفته ترین و معتبر ترین شرکت خصوصی فعال در صنعت هوا فضا است که تا کنون توانسته موشک هایی را به فضا پرتاب کرده و پروژه های مختلفی را به انجام رساند. به طوری که هم اکنون سازمان ناسا-بعنوان یکی از بزرگ ترین و مشهور ترین سازمان های فضایی در دنیا- همکاری نزدیکی با اسپیس ایکس در برخی پروژه ها داشته است.

    از دلایل دیگر برتری اسپیس ایکس در این صنعت، خودکفایی این شرکت در طراحی، توسعه و تولید محصولات و انجام پروژه های فضایی است. در حدود ۸۰% قطعات موشک های این شرکت درون کارخانه ها و کارگاه های اسپیس ایکس طراحی و ساخته می شوند و از این رو قیمت تمام شده آن ها بسیار پایین تر است. طبق یک بررسی که توسط ناسا و نیروی هوایی آمریکا انجام شده است مشخص شد که هزینه تمام شده موشکل فالکون ۹ (Falcon 9) از مراحل اولیه طراحی تا پرتاب در حدود ۴۴۰ میلیون دلار بوده است که یک سوم هزینه احتمالی انجام این پروژه توسط ناسا می باشد.

    برخی پروژه های موفق SpaceX

    اسپیس ایکس را از خلاقانه ترین و خارق العاده ترین شرکت های می دانند که هر ناممکنی را ممکن ساخته است. از سال های اول تاسیس این شرکت پروژه های مختلفی توسط این شرکت انجام شده است که برخی از آن ها بسیار قابل توجه بوده و پیشرفت عظیمی در صنعت هوا فضا به حساب می آیند. در سال ۲۰۰۸ موشک فالکون ۱ به عنوان اولین موشک خصوصی با سوخت مایع به مدار زمین فرستاده شد و این نویده دهنده آینده ای روشن برای این شرکت نوپا بود.

    با اسپیس ایکس SpaceX، میراث دار آینده فضایی انسان آشنا شوید

    همان طور که گفته شد، این شرکت اولین شرکت خصوصی بود که توانست محموله ای را با کپسول دراگون به مدار زمین فرستاده و به طور سالم آن را به زمین باز گرداند. در ماه می سال ۲۰۱۲ نیز اسپیس ایکس به موفقیت بزرگ دیگری رسید و به اولین شرکت خصوصی تبدیل شد که توانست کپسول دراگون را به ایستگاه فضایی بین المللی ISS فرستاده و با پهلوگیری موفق در دهانه ISS محموله را به آن ها تحویل دهد.

    در همان سال نیز ایلان ماسک اعلام کرد که این شرکت موفق شده است قراردادی با ناسا در زمینه توسعه جایگزینی برای شاتل فضایی برای جابجایی انسان ها به فضا ببندد. دستاوردهای اسپیس ایکس به همین موارد ختم نشده و از جمله دیگر موفقیت های و دستاوردهای این شرکت موفق می توان به این موارد اشاره کرد:

    • اولین پرتاب و فرود عمودی برای یک موشک مداری (فالکون ۹ در سال ۲۰۱۵)
    • اولین استفاده مجدد از یک موشک مداری (فالکون ۹ در سال ۲۰۱۷)
    • اولین شرکت خصوصی که محموله ای را به مدار خورشید پرتاب کرده است (ارسال یک خودروی تسلا رودستر به مدار خورشید توسط موشک فالکون هوی Falcon Heavy در سال ۲۰۱۸) و
    • اولین شرکت خصوصی که فضانوردانی را به مدار زمین و ISS ارسال کرده است ( ماموریت SpaceX Crew Dragon Demo-2 در سال ۲۰۲۰).

    از زمان شروع همکاری اسپیس ایکس و ناسا، تاکنون ۲۰ محموله توسط این شرکت به مدار زمین و ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شده است که توانایی بالا و قدرت بلامنازع این شرکت در مسافرت ها و اکتشافات فضایی را نشان می دهد.

    همان طور که گفته شد مهم ترین دستاوردهای اسپیس ایکس در ماموریت های فضایی را می توان توانایی استفاده مجدد از موشک ها و فضاپیماها دانست که با توجه به هزینه سنگین طراحی و تولید آن ها، با این قابلیت هزینه تمام شده آن ها بسیار پایین تر آمده و پروژه های بیشتری و بهتری در ادامه می توانند انجام شوند. همچنین قابلیت پرتاب و فرود عمودی موشک که اولین بار در سال ۲۰۱۶ توسط موشک فالکون ۹ انجام شد از دیگر دستاوردهای این شرکت می باشد.

    از دیگر پروژ های مهم این شرکت عظیم، استارلینک Starlink و استارشیپ Starship می باشد. استارلینک پروژه ای است که با هدف ارسال ماهواره های خدماتی ارزان قیمت به مدار زمین راه اندازی شده است. هدف اصلی این ماهواره ها ارائه اینترنت پر سرعت برای تمامی جمعیت کره زمین و در مراتب بعدی استفاده های علمی، تحقیقاتی و نظامی است. تا کنون ۷۷۵ ماهواره استارلینک به فضا پرتاب شده است که از این تعداد ۷۲۴ مورد آن ها در مدار قرار داشته و عملیاتی هستند.

    با اسپیس ایکس SpaceX، میراث دار آینده فضایی انسان آشنا شوید

    استارشیپ نیز از دیگر پروژه های این شرکت است که در صدد ساخت قوی ترین و بزرگ ترین فضاپیما ها است. هم اکنون مسئول ارسال محموله ها، کپسول ها و ماهواره های اسپیس ایکس بر عهده فالکون ۹ و فالکون هوی می باشند. استارشیپ بزرگ ترین و سنگین ترین فضاپیمای حال حاضر استکه می تواند تا صد تن بار را با خود حمل کرده و به پروژه های فضایی یا سیارات دیگر تحویل دهد.

    اهداف نهایی ایلان ماسک و اسپیس ایکس چیست؟

    هم اکنون اسپیس ایکس یکی از مدعیان صنعت هوا فضا است که با توجه به سرعت رشد خود می توان آن را یکی از شرکت های اصلی فعال در صنعت فضایی در آینده دانست. این شرکت هم اکنون بسیاری از ناممکن ها را ممکن ساخته است و با توجه به اینکه یک شرکت خصوصی است دستاوردهای بسیاری در این راه به دست آورده است. از اهداف اصلی این شرکت ارسال انسان به مریخ بوده است که هم اکنون نیز جز اولویت های آن می باشد. اسپیس ایکس به دنبال این است که هزینه سفرهای فضایی را پایین آورده و با کمترین هزینه و بالاترین امنیت انسان ها را به فضا خصوصا به مقصد مهمی به نام مریخ ارسال کند.

    ایلان ماسک به دنبال این است تا سال ۲۰۳۵ مسافرت های فضایی را کلید زده و هزاران فضاپیما را آماده ارسال و جابجایی انسان بین زمین و فضا و سیارات دیگر کرده و در سال ۲۰۲۳ نیز محموله های سنگینی را با استارشیپ به سمت مریخ ارسال کرده و شروع زندگی و اقامت انسان در سیاره سرخ را رقم بزند. ماسک معتقد است شرایط فعلی زمین مناسب نبوده و دور یا زود این گونه می بایست به سیارات دیگر مهاجرت کند. با توجه به دستاوردهای عظیم این شرکت در صنعت هوا فضا می توان به راحتی پیش بینی کرد که این شرکت سهم قابل توجهی در پروژه های فضایی آینده خواهد داشت و از برترین ها در این زمینه خواهد بود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=3508

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.