تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
5

۷ دلیل برای اینکه چرا هرچه زودتر باید یوگا را شروع کنید

  • کد خبر : 2977
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
۷ دلیل برای اینکه چرا هرچه زودتر باید یوگا را شروع کنید
یوگا یک ورزش بسیار قدیمی است که ریشه آن به هزاران سال پیش در هند می رسد. این ورزش برای رسیدن به دیدگاه مثبت تر به زندگی و احساس آرامش و افزایش تمرکز طراحی شده است. یوگا مجموعه‌ ای از فعالیت‌ های جسمی، ذهنی و روحانی است و یکی از شش مکتب فلسفی آستیکه در فلسفه سنتی هندو نیز محسوب می شود.
  • ۷ دلیل برای اینکه چرا هرچه زودتر باید یوگا را شروع کنید

    ۷ دلیل برای اینکه چرا هرچه زودتر باید یوگا را شروع کنید | یوگا یک ورزش بسیار قدیمی است که ریشه آن به هزاران سال پیش در هند می رسد. این ورزش برای رسیدن به دیدگاه مثبت تر به زندگی و احساس آرامش و افزایش تمرکز طراحی شده است. یوگا مجموعه‌ ای از فعالیت‌ های جسمی، ذهنی و روحانی است و یکی از شش مکتب فلسفی آستیکه در فلسفه سنتی هندو نیز محسوب می شود.

    ریشه یابی دقیق این ورزش و چگونگی به وجود آمدن آن تقریبا غیر ممکن است، زیرا تاریخ شکل‌ گیری یوگا به دوران باستان می رسد. برخی از افراد یوگا را فقط یک ورزش می دانند و تمرکز بر معنویت در یوگا را از خود دور کرده اند. این افراد بیشتر ورزشکارانی هستند که پاهایشان را پشت سر خود قرار می دهند و با انعطاف زیاد بههم گره می خورند.

    البته گره خوردن اصلا کار ساده ای نیست و به سال ها تمرین و انجام حرکات کششی زیاد نیاز دارد. اما یوگا چیز بیشتری از انعطاف پذیری و بدست آوردن یک بدن قوی دارد. افراد در هر شکل ، اندازه ، سن و توانایی می توانند یوگا انجام دهند و آن را متناسب با سلیقه و نیازهای فردی خود سازگار کنند. اگر فکر می کنید یوگا برای شما مناسب نیست ، بهتر است که در این مورد تجدید نظر کنید. در اینجا هفت دلیل اصلی وجود دارد که نشان می دهد چرا هرچه زودتر باید یوگا را شروع کنید.

    ۱٫ یوگا یک ورزش فوق العاده است

    اول از همه و بدیهی ترین چیز این است که یوگا یک ورزش خارق العاده برای بدن است. سرعت انجام حرکت های یوگا که به آن آسانا گفته می شود، با هر سطحی از آمادگی بدن قابل تطبیق است. مهم نیست که کدام آسانا یوگا را برای سیکل تمرین خود انتخاب می کنید ، همه این تمرینات می تواند یک برنامه تمرینی عالی برای بدن باشند. یک سری حرکات فوق العاده در یوگا وجود دارد که برای هر زمانی از روز و هر شخص مناسب است.

    بنابراین هیچ دلیلی ندارید که بگویید بعضی از حرکات برای من سنگین است. این ورزش نیز مثل بیشتر ورزش ها از سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته تا مربی گری وجود دارد. در هر کدام از این سطوح مربی سیکل متناسب با میزان آمادگی بدن شما را انتخاب کرده و بر اساس آن تمرین خواهید کرد. پس سختی بعضی از حرکات را بهانه ای برای هرچه زودتر شروع نکردن یوگا نکنید.

    ۲٫ یوگا شما را با توانایی بدنیتان آشنا می کند

    حرکات کششی و تمرینات یوگا حول ایده حرکت دادن بدن برای افزایش قدرت و توانایی آن طراحی شده است. بنابراین ، انجام یوگا به طور منظم باعث می شود که با بدن خود بیشتر هماهنگ تر باشید. با انجام این ورزش متوجه می شوید که سطح توانایی بدنتان تا کجاست. با بدن خود چه کاری می توانید انجام دهید و در کدام قسمت ها ضعف بیشتری دارید.

    خوبی این ورزش این است که همه قسمتهای بدن را درگیر می کند. همین موضوع باعث می شود تا بهتر متوجه نقاط ضعف و قدرت بدن خود شوید. برای مثال اگر در تمرینات تعادلی نمی توانید خوب روی پای خوب بایستید، احتمالا مچ پا یا به طور کلی پاهای ضعیف تری دارید و باید برای قوی شدن آنها تمرینات مخصوص تقویت این ناحیه را انجام دهید.

    ۳٫ یوگا تنفس صحیح را به شما آموزش می دهد

    بخش بزرگی از یوگا تمرینات تنفسی یا پرانایاما است. برای انجام تمرینات تنفسی در یک وضعیت راحت می نشینید ، چشمانتان را می بندید و با تمرکز بر جریان هوایی که وارد ریه های شده و سپس خارج می شوند به تمرین خود ادامه می دهید. نفس کشیدن یک کار کاملا غیر ارادی است، اما در یوگا با تمرینات مختلف دم و باز دم های خود را به شکل ارادی کنترل می کنید.

    تمرینات پرانایاما نه تنها باعث می شود تا تمرکز و در پی آن آرامش ذهنی بگیرید، حجم ریه ها را نیز به تدریج افزایش می دهد. از طرفی بهتر متوجه می شود که در طی روز چطور به شکل ناخودآگاه نفس های کوتاهی می کشید و چطور در زمان استرس نفس خود را بدون آنکه متوجه باشید حبس می کنید.

    تحقیقات زیادی بر روی تاثیر تنفس صحیح و طول عمر انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان می دهند که تنفس شکمی که یکی از انواع تمرینات تنفسی در یوگاست، نقش قابل توجهی در رساندن عمیق اکسیژن به سلول های مختلف بدن داشته و در نتیجه باعث افزایش طول عمر می شود.

    علاوه بر این تحقیقات دیگری نشان می دهد موجوداتی که تنفس کوتاه و غیر عمیق دارند، طول عمر کمتری نیز دارند. هر چه نفسی که می کشید عمیق تر و مدت زمان دم و بازدم های شما طولانی تر باشد، اکسیژن بیشتری به سلول هی مختلف بدن خود می رسانید و در نتیجه عمر طولانی تری در انتظار شماست.

    آگاه شدن به نحوه درست نفس کشیدن از ویژگی های بسیار با ارزش انجام دادن یوگاست. کاهش استرس و سر دردهای عصبی و بسیاری از مشکلات ناشی از اشتباه نفس کشیدن را در یوگا به خوبی متوجه می شوید. حتی افراد مبتلا به مشکلات ریوی مثل آسم با انجام درست و منظم پرانایاما می توانند تا حد زیادی بیماری خود را کنترل کنند. بنابراین آگاهی از تنفس صحیح یکی دیگر از دلایلی است که نشان می دهد چرا هرچه زودتر باید یوگا را شروع کنید.

    ۴٫ خواب راحت می خواهید؟ یوگا کنید

    یکی دیگر از مزایای یوگا که بسیار دلپذیر است، تاثیر انجام یوگا در راحت تر خوابیدن است. یوگا مجموعه ای از حرکات کششی است که بر روی قسمت های مختلف بدن کار می کند. تا آن را انجام ندهید متوجه نمی شوید که حتی یک حرکت ساده در یوگا چه تاثیری بر عضلات و قسمت های مختلف بدن شما می گذارد.

    تحقیقات زیادی بر روی تاثیر انجام حرکات سبک و در عین حال عمیق یوگا بر بالاتر رفتن کیفیت خواب انجام شده است. یوگا از چند جهت به خوب خوابیدن کمک می کند. از یک جهت با انجام یوگا کل بدن شما به کار گرفته می شود و در نتیجه بعد از انجام یک سری حرکات خوشایند و لذت بخش بدن به استراحت تمایل پیدا می کند.

    از طرف دیگر به دلیل آنکه بیشتر آساناهای یوگا با هدف تمرکز و رسیدن به آرامش و تعادل طراحی شده اند، به کاهش استرس و در نتیجه آرام شدن ذهن کمک زیادی می کند. این دو در کنار هم باعث می شود تا بعد از انجام یوگا خواب راحت تر و با کیفیت تری داشته باشید. خب اگر خواب راحت می خواهید چرا هرچه زودتر باید یوگا را شروع نکنید؟

    ۵- یوگا به تصحیح وضعیت بدن کمک می کند

    برای انجام آساناهای یوگا بدن باید منعطف و نرم باشد و علاوه بر آن آنقدر قوی باشد تا بتواند آساناهای مختلف را انجام دهد. انجام این کار با درست نشستن، درست ایستادن و درست نفس کشیدن امکان پذیر می شود. این موارد دقیقا همان چیزی هایی هستند که در یوگا به تدریج یاد می گیرد.

    در یوگا اصطلاحی وجود دارد که می گویند ” بدن یاد می گیرد”. زمانی که درست نمی شنید، قوز می کنید و یا وضعیت بدن شما در وضعیت درست و صحیحی قرار ندارد ، باعث می شود که مشکلات دیگری نیز مثل سر درد، کمر درد و مواردی از این دست برای شما به وجود آید. در یوگا برای انجام درست آساناها مجبور به اصلاح حالتهای اشتباه بدن می شود و بدن شما یاد می گیرد که وضعیت درست چیست و به تدریج مشکلات وضعیت نامناسب بدن و مشکلاتی که به دنبال آن بوجود می آید، از بین خواهد رفت.

    ۶٫ یوگا جسم و روح را قوی می کند

    یکی دیگر از فواید فوق العاده یوگا، کمک به تقویت توانایی روحی و جسمی است. هدف اصلی یوگا این است که روی قدرت بدن خود کار کنید تا بتوانید مدت بیشتری در مراقبه بنشینید. در واقع تمرینات بدنی و انواع کشش ها جز مراحل اولیه آمادگی برای مراقبه است. زمانی که بخواهید برای مدت طولانی نشسته و مراقبه کنید بدون قوی بودن ستون فقرات و عضلات اطراف آن و قوی بودن سایر قسمت های بدن عملا این کار غیر ممکن است.

    بنابراین یوگا در ابتدا جسم و سپس روح شما را تقویت می کند. برای مثال بسیاری از آساناها که به حرکات خم به عقب نیز شناخته می شوند، نه تنها برای تقویت عضلات و بدن شما مفید هستند، بلکه باعث می شوند تا روحیه روبرو شدن با مشکلات و حوادث در شما تقویت شود. تمرینات تنفسی هم به آنها اشاره شد به دلیل اینکه به تمرکز زیاد نیاز دارند، باعث ایجاد آرامش عمیق در ذهن و روح شما می شود.

    ۷٫ مدیتیشن زندگی شما را تغییر می دهد

    مراقبه ، مراقبه ، مراقبه. این هدف اصلی همه آساناها و تمرینات مختلف تنفسی در یوگا است. حتی اگر هر نوع آسانای پیچیده را هم بتوانید انجام دهید ، اما در تمرکز و جمع کردن فکر خود توانایی زیادی نداشته باشید ، پس یوگا را اصلا درک نکرده اید. در مورد مراقبه و مدیتشین آنقدر تحقیق و مطالعه انجام شده است که دیگر هیچ شکی برای تاثیر آن بر روی بهتر شدن وضعیت روحی و زندگی افراد وجود ندارد.

    مراقبه لزوما یک کاسه تبتی با روشن کردن عود در یک اتاق نیمه تاریک با شمع نیست، بلکه کافی است در هر مکان نسبتا ساکت و در هر زمان که دوست دارید پنج دقیقه با پشتی صاف و کشیده بنشینید. چشمان خود را ببندید و با چند نفس عمیق آرامش را به خود هدیه دهید. اجازه دهید ذهنتان به کل زندگی و هر آنچه در زندگی دارید توجه کند. داشته های خود را به یاد آورید و بر روی جریان دم و باز دم خود تمرکز کنید. تبریک می گویم شما همین الان یوگا را شروع کردید!

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=2977

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.