تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
7

۵ نکته طلایی برای رهایی از استرس

  • کد خبر : 2834
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
۵ نکته طلایی برای رهایی از استرس
ذهن و بدن دو بخش جدا نشدنی از همدیگر هستند که توجه به آن ها برای حفظ سلامت کلی بدن ضروری می باشد. استرس یکی از مسائلی است که از دیرباز در وجود انسان ها قرار می گرفته و باید برای رهایی از آن راهکارهای مناسبی را در نظر گرفت.
  • ۵نکته طلایی برای رهایی از استرس

    ۵ نکته طلایی برای رهایی از استرس | ذهن و بدن دو بخش جدا نشدنی از همدیگر هستند که توجه به آن ها برای حفظ سلامت کلی بدن ضروری می باشد. استرس یکی از مسائلی است که از دیرباز در وجود انسان ها قرار می گرفته و ممکن است در دراز مدت تغییرات قابل‌توجهی را به بدن تحمیل کند. این در حالی است که استرس‌ های کوتاه ‌مدت نیز می‌توانند موقتا باعث بیماری و از دست رفتن سیستم ایمنی بدن شود.

    با توجه به این توضیحات می توان استرس را یکی از چالش بر انگیز ترین موانع سلامتی در نظر گرفت. اما با وجود اینکه همه ما در دنیایی زندگی می کنیم که ممکن است هر لحظه به دلیل اتفاق های پیش رو دچار استرس شویم، بهتر است مهارت‌های کاهش استرس را کسب کنیم تا از پدید آمدن تاثیرات مخرب آن روی سلامتی آگاه شویم.
    از ابتدا باید بدانید که برای کاهش استرس می بایست منشأ و عوامل ایجاد کننده آن شناسایی کرده و نسبت به رفع آن بر آیید.

    رهایی از استرس

    جالب است این نکته را در نظر بگیرید که استرس دارای منشأ روانشناختی است و هر کدام از مؤلفه های روانشناختی که انسان ها در مواقع حساس زندگی تجربه می کنند به علت اعتقاد، باور و تفکری است که شخص در مورد موارد پیش رو دارد. لذا می توان در بخش های بعدی به چند نکته طلایی برای کاهش استرس بپردازیم. توصیه می شود تا از آن ها برای رسیدن به اهداف و موفقیت در عین نداشتن استرس استفاده نمایید.

    لازم به ذکر است که هر کدام از انسان ها به دلیل متفاوت بودن شرایط استرس زا واکنش های مختلفی از خویش نشان می دهند. به عنوان مثال آزمون کنکور را در نظر بگیرید. فردی از شدت استرس موهایش میریزد، فردی دیگر مدام به خواب می رود تا به این قضیه فکر کند و شخصی دیگر نیز ممکن است رفتار های پرخاش گرانه از خود نشان دهد. همه این موارد بر اساس ویژگی های شخصیتی متفاوت و همچنین شرایط گوناگون در زندگی است که باید در حین شناسایی شدن، رفع شود.

    همچنین می توان علت عکس العمل گوناگون اشخاص به یک اتفاق را اصطلاحی روانشناسی در نظر گرفت که بیان می کند اتفاقات سبب واکنش ها نمی شود بلکه باوری است که در مورد آن اتفاق وجود دارد و همان امر سبب ایجاد عکس العمل خواهد شد.

    چرا استرس را یک عامل مخرب می نامند؟

    جالب است بدانید که بر اساس مقاله‌ای که در ماه دسامبر سال ۲۰۰۷ در مجله‌ی انجمن علوم روان‌شناسی منتشر شد، اطلاعاتی بیان شده که می گوید استرس موجب تخریب همه‌ چیز خواهد شد. این بدین منظور است که علاوه بر مشکلات روحی، مشکلات فیزیکی نیز به وجود می آید. برای مثال با داشتن استرس بالا سیستم دفاعی بدن ضعیف شده و موجب می شود تا بدن در مقابل سرطان آسیب‌پذیر شود.

    یا اینکه فرد مداوم سرما بخورد یا حتی لثه ها خراب گردد، خود عامل بدی برای از میان بر داشتن سلامتی می باشد. به علاوه با کمک تحقیقات جدیدی که به صورت بین رشته‌ای و در زمینه‌های مختلف روان‌شناسی، پزشکی، علوم عصب‌شناسی و ژنتیک انجام شده، مکانیسم‌ های بنیادیِ ارتباطی استرس نیز به میزان بالایی شناسایی شده اند. چرا که برخی از آن ها تنها از درون به تخریب ساختار روحی و فیزیکی می پردازد و از ظاهر چیزی مشخص نیست.

    همان طور که مانند همه آزمایش هایی که دانشمندان ابتدا روی حیوانات انجام می دهند و نتیجه درمانی را روی انسان می سنجند، در مورد استرس نیز همین طور می باشد. برای مثال وقتی که حیوانی خطری را احساس می‌کند، سیستمی در بدنش شروع به فعالیت کرده و واکنش‌های زنجیره‌ای که از نشانه‌ها شروع می‌شود را به نمایش می گذارد. همچنین هورمون‌های مختلفی را از غده‌های فوق کلیوی ترشح کرده که در این میان، مهم‌تر از همه آن ها اِپی‌نفرین (آدرنالین)، نوراپی‌نفرین و کورتیزول هستند.

    رهایی از استرس

    لازم به ذکر است که دانشمندان بر این اساس به موارد پی بردند که نوراپی‌نفرین موجب تقویت‌ رابط‌های یاخته‌های عصبی می‌شود تا خاطرات و رویدادهای عاطفی ما را حفظ کرده و به طور حتم انسان را برای یاد آوری بیشتر آن ها ترغیب کنند و به فکر وقایع تکان‌دهنده و دلخراش زندگی‌مان فرو ببرند. در نتیجه احساس استرس در میان افراد پدید می آید. در بخش بعدی نیز به بیان پنج نکته اساسی و کلیدی برای رفع استرس خواهیم پرداخت.

    چگونه از شر استرس رهایی یابیم؟

    بدون شک شما هم مانند سایر انسان ها دچار لحظات پر از استرس شده اید، برای مثال چه شب هایی که با استرس برای مطالعه امتحان بیدار نمانده اید و اینکه برای پیدا کردن شغل یا حتی بیماری بستگان دچار استرس شده اید. از این جهت اگر میزان استرس در شما بسیار شدید و تضعیف‌کننده است، باید آنقدر شجاعت داشته باشید که از مشاوران و متخصصان مدیریت استرس کمک بگیرید زیرا زندگی آنقدر کوتاه و در عین حال ارزشمند است که نباید آن را با استرس قسمت کرد و حتی لحظه ای از زندگی را با آن طی کرد. تحت هر شرایطی بایستی شناسایی و رفع اولویت قرار داد. چرا که انسان ها مستحق آرامش هستند. همچنین برای بازگرداندن تعادل به بدن، ذهن و روح‌، بایستی راهکار هایی را در نظر گرفت. بدین صورت توصیه می کنیم تا در خواندن ادامه مقاله با ما همراه باشید.

    نفس کشیدن عمیق

    همان طور که می دانید تنفس بخشی از فعالیت های روزانه است که همه برای زنده ماندن باید آن را انجام دهند. شاید کسی زیاد به درست انجام دادن و داشتن تنفس عمیق دقت نکند. لازم به ذکر است که تمرکز بر تنفس یکی از قدرتمند ترین راهکار هایی است که موجب آرامش ذهنی و همچنین فکری شود. داشتن آرامش و ایجاد ارتباط میان ذهن، بدن و روح یکی از مهم ترین مولفه های داشتن زندگی بدون دغدغه است چرا که با این کار می توان استرس را به میزان بسیاری کاهش داد. همچنین زمانی که غرق در استرس هستید تنها چیزی که حتما باید به یاد داشته باشید سه نفس عمیق می باشد.

    دست کم نگرفتن ارزش خواب خوب شبانه

    لازم به ذکر است که استرس بیش از حد می تواند در خواب اختلال ایجاد کند. خواب مستقیما بر تمامی جنبه‌های سلامت ما تاثیر مثبت یا منفی می گذارد، بنابراین خوابیدن در یک مکان با آرامش می تواند خوابی خوب را برای فرد به ارمغان بیاورد. در نتیجه باید بدانید که به محیط خواب خود توجه بسیاری داشته باشید. به عنوان مثال یک فضای آسوده و عاری از هر گونه سر و صدا فراهم آورید که بتوانید خوابی آرام داشته باشید همچنین از خوردن کافئین، الکل یا غذای سنگین در شب خودداری نمایید. در شب هنگام از استفاده از کامیپوتر یا دیدن برنامه‌های شبانه‌ی تلوزیون دوری کنید و به جای آن به یک موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید، مقداری چای سبز بنوشید و ذهن خود را از افکار استرس‌زا خالی نمایید.

    رهایی از استرس

    مصرف خوراکی های آرامش بخش

    زمانی که به مقدار زیاد استرس داریم، بسیاری از ما به دنبال محرک‌هایی مانند قهوه، الکل و غذاهای حاضری برای به دست آوردن آرامش می‌رویم. بهتر است بدانید که این نوشیدنی ها نه تنها استرس را افزایش می دهد بلکه سلامتی را به میزان زیادی به خطر می اندازد. لذا بهترین روش برای بالا بردن انرژی، مصرف غذاهای سالم و لذیذ و همچنین اضافه کردن فعالیت های بدنی و حرکتی می باشد. به علاوه مصرف غذاهای مغذی که منبع مطمئن تامین انرژی هستند ضامن تندرستی بوده و از بدن در در گیر شدن با استرس محافظت می‌کنند. از این جهت توجه به برنامه غذایی و افزودن خوراکی های سالم و آرامش بخش توصیه می شود.

    استفاده از عطر ها با بوی خوش و آرامش بخش

    جالب است بدانید که آن بخش از مغز که وظیفه‌ی پردازش بوها را بر عهده دارد به بخش‌هایی که مخصوص احساسات و خاطرات هستند بسیار نزدیک می باشد و به آن بخش بر می گردد. زمانی که گلی خوش بو را استشمام می کنید را به یاد آورید که چه احساس آرامشی را برای تان به ارمغان می آورد. همچنین می توان گفت که تنها با استشمام اسانس‌ ها و عصاره ها با بو های خوب، قادر خواهید بود تا استرس، اضطراب یا هر ضربه احساسی آنی دیگر را به حداقل برسانید. به علاوه بوی این گیاهان برای تسکین استرس بسیار مفید می باشند. بهتر است از آن ها استفاده کنید.

    1. اسطوخودوس: کاهش استرس روانی
    2. یاسمن: نشاط‌آور و آرامش‌بخش
    3. رز: تقویت فعالیت قلب و ایجاد حس اطمینان
    4. نعناع: کاهش خستگی

    مدیریت انرژی بدن به طور کلی

    همان طور که در زندگی قابل مشاهده است هر انسان در هر دقیقه از روز با فرصت ‌هایی روبه‌رو می‌شود که یا به انرژی او می افزاید یا آن را کاهش می دهد. با توجه به نکته اشاره شده می توان دریافت که روابط منفی، محیط‌های منفی، بدگویی و تفکر منفی انرژی انسان را تخلیه می‌کنند و اتفاق های استرس زایی را برای او رقم می زند. از سوی دیگر داشتن روابط سالم، محیط ‌های سازنده، تفکر مثبت و شرکت در فعالیت ‌های نشاط ‌آور باعث شده تا انرژی کلی بدن برای انجام فعالیت های روزانه افزایش یابد.

    سخن پایانی

    بدین صورت به شما همراهان این مقاله توصیه می شود که نه گفتن را بیاموزید تا از این طریق مرزهای روشنی برای خود ترسیم کرده و انتخاب‌ های مثبتی در همه زمینه ‌های زندگی داشته باشید و بتوانید از طریق آن استرس را از خود دور کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=2834

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.