تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
8

گیاهخواری چیست و گیاهخواران چه می خورند؟

  • کد خبر : 4144
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
گیاهخواری چیست و گیاهخواران چه می خورند؟
گیاهخواری به طرز رو به رشدی در حال رایج شدن است. هر روز به تعداد افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری را شروع می کنند، اضافه می شود. در چند سال گذشته ، چهره های مشهور گیاهخوار شده اند و فروشگاه هایی که محصولات مخصوص به این رژیم غذایی را عرضه می کنند، در حال بیشتر شدن است.
  • گیاهخواری چیست و گیاهخواران چه می خورند؟

    گیاهخواری چیست و گیاهخواران چه می خورند؟ | گیاهخواری به طرز رو به رشدی در حال رایج شدن است. هر روز به تعداد افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری را شروع می کنند، اضافه می شود. در چند سال گذشته ، چهره های مشهور گیاهخوار شده اند و فروشگاه هایی که محصولات مخصوص به این رژیم غذایی را عرضه می کنند، در حال بیشتر شدن است.

    با این حال، افراد زیادی هستند که نمی دانند گیاهخواری چست. چه اصلاحاتی در آن استفاده می شود و چه انواعی دارد. در ادامه با گیاهخواری بیشتر آشنا خواهید شد.

    گیاهخواری چیست و گیاهخواران چه می خورند؟

    گیاهخواری چیست؟

    اصطلاح “وگان” در سال ۱۹۴۴ توسط گروه كمی از گیاهخواران كه از انجمن گیاهخواران لستر انگلیس جدا شدند و انجمن وگان را ایجاد كردند ، ابداع شد. آنها علاوه بر اینکه از خوردن گوشت خودداری می کردند، مانند گیاهخواران ، ترجیح دادند از لبنیات ، تخم مرغ و سایر محصولات با منشا حیوانی استفاده نکنند.

    اصطلاح “وگان” با ترکیب اولین و آخرین حروف vegetarian به معنی “گیاهخوار” انتخاب شده است.
    گیاهخواری در حال حاضر به عنوان سبکی برای زندگی تعریف می شود. در این سبک زندگی افراد سعی می کنند هر نوع محصولی که با استثمار و ظلم به حیوانات تهیه می شود از جمله غذا ، لباس ، یا هر چیز دیگری را کنار می گذارند. به عبارت دیگر، گیاهخواری یک نوع سبک زندگی است که تمام محصولات حیوانی را حذف کرده و تلاش می کند تا حد امکان بهره برداری از حیوانات را محدود کند.

    چرا مردم گیاهخوار می شوند؟

    گیاهخواران به طور کلی به یک یا چند دلیل زیر ترجیح می دهند از محصولات حیوانی خودداری کنند.

    اخلاق

    وگان هایی که به دلایل اخلاقی گیاهخواری را انتخاب کرده اند، معتقدند که همه موجودات حق زندگی و آزادی دارند. بنابراین ، با پایان دادن به زندگی یک موجود زنده ، صرفا برای مصرف گوشت ، شیر یا پوشیدن پوست آن مخالف هستند، خصوصا به دلیل اینکه گزینه های دیگری نیز در دسترس است.

    علاوه بر آن، این دسته از گیاهخواران اخلاقی با استرس روحی و جسمی که به حیوانات در نتیجه شیوه های مدرن کشاورزی تحمیل می شود نیز مخالفند.

    به عنوان مثال، قفس های کوچکی که بسیاری از دام ها در آنها زندگی می کنند، و اغلب به ندرت بین تولد تا کشتار آن را ترک می کنند، ظالمانه می دانند. بسیاری از گیاهخواران با عملکرد صنعت کشاورزی که فشار زیادی را به حیوانات برای زودتر پروار شدن وارد می کنند به شدت مخالفند.

    سلامتی

    برخی از افراد گیاهخواری را به دلیل اثرات احتمالی آن بر سلامتی انتخاب می کنند. به عنوان مثال ، رژیم های گیاهی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، دیابت نوع ۲ ، سرطان و مرگ زودرس را کاهش دهند.

    برخی نیز برای جلوگیری از عوارض جانبی مرتبط با آنتی بیوتیک ها و هورمون های مورد استفاده در کشاورزی و دامپروری مدرن ، گیاهخواری را انتخاب می کنند.

    علاوه بر این موارد، مطالعات زیادی بر روی ارتباط بین رژیم های وگان و کاهش وزن بدن و شاخص توده بدن (BMI) انجام شده است. نتایج بسیاری از آنها نشان می دهد که رژیم غذایی گیاهی به کاهش وزن کمک می کند. به همین دلیل، بعضی از افراد ممکن است، گیاهخواری را برای کاهش وزن انتخاب کنند.

    محیط زیست

    برخی از افراد به دلیل تاثیرات زیست محیطی کشاورزی و دامپروری، ترجیه می دهند که از مصرف محصولات دامی خودداری کنند.

    در گزارش سال ۲۰۱۰ سازمان ملل آمده است که محصولات حیوانی به طور کلی به منابع بیشتری نیاز دارند و باعث انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای نسبت به محصولات گیاهی می شوند.

    به عنوان مثال ، صنعت دامپروری در ۶۵ درصد انتشار اکسید نیتروژن ، ۴۰ درصد انتشار متان و ۹ درصد انتشار دی اکسید کربن نقش دارد.

    این سه گاز اصلی گلخانه ای، در تغییرات آب و هوایی تاثیر قابل توجهی دارند. علاوه بر این ، دامپروری و کشاورزی برای تهیه خوراک دامی، صنعتی است که مصرف آب در آن بسیار زیاد است.

    به عنوان مثال ، بین ۱۷۰۰ تا ۱۹۵۵۰ لیتر آب برای تولید ۰٫۵ کیلوگرم گوشت گاو لازم است.
    این مقدار ۴۳ برابر بیشتر از آب مورد نیاز برای تولید همان مقدار غلات است. هنگامی که مناطق جنگلی یا مراتع برای ایجاد مزارع تولید خوراک دام از بین می رود، منجر به جنگل زدایی می شود. از طرفی این تخریب، زیستگاه بسیاری از حیوانات در حال انقراض را از بین خواهد برد.

    افراد ممکن است به دلایل مختلف از جمله اخلاق ، بهداشت و نگرانی های زیست محیطی وگان انتخاب کنند.

    گیاهخواران چه نوع غذایی می خورند؟

    اگر غذایی حاوی هیچ ماده حیوانی نباشد ، به آن غذای وگان گفته می شود. تنوع بسیار زیادی از غذاهای وگان وجود دارد ، برخی از آنها عبارتند از:

    • سبزیجات
    • میوه ها و انواع توت ها
    • برنج ، گندم ، و سایر غلات
    • سویا ، توفو
    • شیر سویا و شیرهای خشکبار
    • آجیل و دانه ها
    • روغن های گیاهی

    اجتناب از مصرف محصولات حیوانی صرفا به خوردن سبزیجات و توفو محدود نمی شود. در حال حاضر، ، بسیاری از غذاهای آماده مخصوص گیاهخواران نیز وجود دارد. برخی از آنها شامل بوریتوی لوبیا ، همبرگر گیاهی ، پیتزای گوجه فرنگی ، اسموتی ، ناچو با سالسا و گوآکامول ، هوموس ، ساندویچ و انواع سالادهای ماکارونی است. گیاهخواران به طور کلی به جای گوشت از مواد غذایی زیر استفاده می کنند:

    • لوبیا
    • عدس
    • توفو
    • آجیل و خشکبار
    • انواع دانه ها

    وگان ها، محصولات لبنی را با شیرهای گیاهی ، تکه های خرد شده با توفو، عسل یا مواد شیرین کننده گیاهی مانند ملاس یا شربت افرا و تخم های خام با کتان یا دانه های چیا جایگزین کنید.

    گیاهخواران طیف گسترده ای از غذاها را می خورند و بر خلاف تصور عموم، مواد گیاهی مختلفی را می شود به راحتی جایگزین گوشت و لبنیات کرد. در مورد غذاهایی که گیاهخواران نمی خورند، به طور کلی می توان گفت که گیاهخواران از خوردن همه غذاهایی که منشا حیوانی داشته باشد، پرهیز می کنند. این خوراکی ها شامل:

    • گوشت
    • مرغ
    • ماهی
    • صدف
    • تخم مرغ
    • لبنیات

    علاوه بر این ، گیاهخواران از خوردن هر نوع خوراکی که به نوعی از حیوانات گرفته شده باشد نیز اجتناب می کنند، این مواد شامل آلبومین ، کازئین ، کارمین ، ژلاتین ، پپسین ، ایسنگلاس و غیره است.

    غذاهای حاوی این مواد شامل برخی از انواع آبجو و شراب ، غلات صبحانه ، انواع آب نبات و آدامس و پاستیل است.

    نکاتی برای کاهش وزن با رژیم گیاهخواری

    تحقیقات مختلف نشان می دهد که بین کاهش وزن و گیاهخواری ارتباط وجود دارد. استراتژی های مختلفی وجود دارد که به کمک آنها می توانید از طریق رژیم گیاهخواری وزن خود را کاهش دهید. برخی از این روش ها عبارتند از:

    نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات غیر نشاسته ای پر کنید. سبزیجات سرشار از فیبر ، مانند کلم بروکلی ، گل کلم ، کدو سبز ، سبزیجات برگ دار و قارچ ، کمک می کند تا طولانی تر احساس سیری کنید و در نتیجه کالری کمتری دریافت کرده و در نهایت لاغر شوید.

    پروتئین را در هر وعده غذایی و میان وعده داشته باشید. غذاهای گیاهی با پروتئین بالا شامل لوبیا ، آجیل ، دانه ها ، عدس ، تخم مرغ ، لبنیات و خوارکی هایی است که از سویا درست می شوند.

    کربوهیدرات های پیچیده بخورید. این نوع کربوهیدرات باعث می شود تا به شکل طولانی تری احساس سیری شامل غلات سبوس دار ، سبزیجات نشاسته ای ، میوه ها و حبوبات هستند.

    غذاهای کامل را بیشتر مصرف کنید. غذاهای فرآوری نشده ، مثل میوه ها و سبزیجات کامل ، باعث احساس سیری بیشتر شده و علاوه بر آن، بیشتر مواد معدنی و پروتئین ها را به بدن شما می رساند.

    مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود کنید. درست است که غذاهای آماده مخصوص گیاهخواران نیز وجود دارد، اما بهتر است از مصرف چنین خوراکی هایی خودداری کنید ، زیرا احتمالا حاوی میزبان قبل توجهی مواد افزودنی ناسالم ، نمک و شکر اضافی هستند.

    باید به این نکته توجه داشته باشید که یک رژیم غذایی گیاهی متعادل است ، که به دلیل وجود بیشتر مواد غذایی لازم می تواند به کاهش وزن کمک کند. با این حال ، سایر عوامل موثر در کاهش وزن ، مانند خواب مناسب ، آبرسانی و ورزش را هم نباید فراموش کنید.

    جمع بندی

    گیاهخواران ها افرادی هستند که به دلایل اخلاقی ، سلامتی یا زیست محیطی و یا ترکیبی از این سه مورد ، از مصرف محصولات حیوانی پرهیز می کنند.

    در عوض ، غذاهای مختلف گیاهی ، از جمله میوه ها ، سبزیجات ، غلات سبوس دار ، حبوبات ، آجیل ، دانه ها و محصولات تهیه شده از این غذاها را می خورند.

    اگر در مورد گیاهخوار شدن کنجکاو هستید ، این کار آسانتر از آن چیزی است که فکر می کنید. با این حال ، ممکن است به مصرف مکمل های غذایی ، برای اطمینان از رسیدن مواد کافی به بدنتان نیاز پیدا کنید.

    گیاهخواری بیشتر از اینکه فقط یک رژیم غذایی باشد، در حقیقت یک نوع سبک زندگی است. بسیاری از انسان ها اعتقاد دارند که انسان نباید برای تهیه غذا و یا سایر محصولات مثل لباس و پوشاک باعث آزار حیوانات شده و جان آنها را بگیرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=4144

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.