تاریخ : یکشنبه, ۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 21 April , 2024
11

گردشگری در ایران مهد تمدن کهن

  • کد خبر : 2458
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
گردشگری در ایران مهد تمدن کهن
ایران تاریخچه غنی و البته آثار به جای مانده بسیاری دارد که می تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند. افراد زیادی در سراسر دنیا هستند که علاقمند به بازدید از این کشور و آثار باستانی اش هستند. در این مقاله به مکان هایی اشاره شده که به عنوان آثار باستانی ایران به ثبت جهانی رسیده اند.
  • گردشگری در ایران

    گردشگری در ایران مهد تمدن کهن | ایران از جمله کشورهایی می باشد که به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در سراسر دنیا به حساب می آید. فرهنگ و تمدن غنی ایران زمین و آنچه به عنوان آثار باستانی برای ما به جای مانده است همواره مورد توجه افرادی قرار گرفته است که تا حدودی علاقمند به گردشگری و بازدید از بقایای تاریخی دنیا هستند.  در ادامه به یک سری از اماکن تاریخی که زبانزد خاص و عام است خواهیم پرداخت، اما به غیر از مواردی که به آن ها اشاره شد این کشور طبیعت بکر و زیبایی نیز دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست و تمامی افرادی که زیبایی شناس هستند گشت و گذار در قسمت های مخلف این کشور را از دست نمی دهند. در ابتدا بهتر است که به طور کلی با جغرافیای این کشور آشنا شویم.

    کشور ایران واقع در جنوب غربی آسیا و در منطقه خاورمیانه می باشد که وسعت آن حدود ۱.۶ میلیون کیلومتر مربّع می باشد. شهر تهران به عنوان بزرگ ترین و البته پر جمعیت ترین شهر این کشور به عنوان مرکز سیاسی و پایتخت ایران می باشد. جالب است بدانید که این کشور به عنوان یکی از کهن ترین کشورها می باشد و البته این کشور از جمله پایه گذاران تمدن های غنی بشری می باشد. ایران به دلیل واقع شدن در منطقه میانی آسیا نقش راهبردی و استراتژیک بسیار مهمی دارد. آثاری که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم در سراسر جهان معرف حضور تمامی علاقمندان قرار دارد:

    تخت جمشید

    که آن را پرسپولیس نیز می نامند از جمله باشکوه ترین بناهاب باقی مانده از ایران باستان است که عظمت و شکوه ایران را به خوبی به تصویر می کشد. این بنا که در شمال شرقی شیراز واقع شده است امروزه توسط تمامی تاریخ دوستان شناخته شده و جالب است که بدانید کمیته میراث جهانی تخت جمشید را در فهرست آثار جهانی به ثبت رسانده است.
    بنای تخت جمشید که در زمان هخامنشیان به دستور داریوش بزرگ ساخته شد، سال ها به عنوان مکانی برای میزبانی از جشن ها و مراسم آیینی دین زرتشت بوده و تا آن زمان که اسکندر مقدونی، سردار یونانی، به این بنا حمله نکرده بود بخش عظیمی از کتاب ها، فرهنگ و هنر هخامنشی در این مکان نگهداری می شد. و صد حیف از این بابت، چه بسیار آثار و کتب ارزشمندی که می توانست به تمدن این خاک بیفزاید امامتاسفانه بعد از اینکه آتش غضبناکی از سوی اسکندر برخاست همه را یکجا نابود کرد. با این وجود به دلیل سنگ نبشته‌ هایی است که در این کاخ ‌ها و بر روی دیواره ‌ها و لوحه‌ های آن حکاکی شده ‌بود امروزه در خصوص پیشینه هخامنشیان و فرهنگ آن ها اطلاعاتی در دسترس داریم که امید است بتوانیم آن را همچون جان مان حفاظت کنیم.

    میدان نقش جهان

    میدان نقش جهان در میدان مرکزی شهر اصفهان واقع شده و در مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد. نام این میدان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. بناهایی که در این میدان ساخته شده اند به شرح زیر است:

    عالی‌قاپو، مسجد شاه، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه. همچنین در این میدان چیزی حدود دویست حجره دو طبقه در اطراف میدان ساخته شده که عموما برای عرضه صنایع دستی اصفهان می باشند.

    گردشگری در ایران

    تخت سلیمان

    بنای تخت سلیمان (آتشکده آذرگشنسب) در نزدیکی تَکاب و روستای تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی به عنوان بزرگ ترین مرکز آموزشی، اجتماعی و مذهبی در ایران قبل از اسلام به شمار می‌رفت اما متاسفانه در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله ای که هراکلیوس به ایران داشت، تخریب شد.  آبا قاخان برادر زاده هلاکو خان با توجه به اینکه مسلمان شده بود بر ویرانه هایی که از تخت سلیمان باقی مانده بود مسجدی ساخت که آن هم ویران شد و هم اکنون تنها یک سری کاشی‌هایی با نقوش و خطوط برجسته از آن بر جای مانده است که هم اکنون در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود.

    ارگ بم

    ارگ بم، از جمله بزرگترین سازه های خشتی در کل جهان به حساب می آمده که در نزدیکی شهر بم در استان کرمان ساخته شده بود که متاسفانه پس از زلزله ای که در سال ۱۳۸۵ اتفاق افتاد آسیب هایی بسیاری دید. این ارگ که در مسیر جاده ابریشم واقع شده است سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده‌ و البته این بنا تا سال ۱۸۵۰ بعد از میلاد نیز مورد استفاده قرار گرفت. در خصوص این بنا بایستی گفت که ارگ بم یک دژ بسیار بزرگ می باشد که در مرکز آن، ارگ واقع قرار گرفته اما بنابر بنای عظیم ارگ، که مرتفع ترین بخش مجموعه می باشد، کل بنای این دژ به عنوان ارگ نامیده شد.

    پاسارگاد

    پاسارگاد از جمله مجموعه‌ هایی می باشد که به دوران هخامنشی و به احتمال زیاد، کوروش کبیر برمی گردد، این بنا در شهرستان پاسارگاد در استان فارس واقع شده است. پاسارگاد شامل ساختمان‌هایی همچون آرامگاه کوروش بزرگ، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی می شود.

     

    گردشگری در ایران

    گنبد سلطانیه

    گنبد سلطانیه مقبره اُلجایتو می باشد که در ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی در شهر سلطانیه ساخته شده و به دلیل معماری خاصش که از معماری آذری تبعیت کرده است تا حد زیادی در بین افراد شناخته شده می باشد. الجایتو (سلطان محمد خدابنده) این بنا را به این دلیل ساخت که پیکر حضرت علی (ع) را از نجف به گنبد سلطانیه انتقال دهد و در این مکان قرار دهد که این اتفاق هرگز نیفتاد. جالب است بدانید که این گنبد، به عنوان بزرگ ترین گنبد از حیص مصالح در دنیا با ارتفاع ۴۸٫۵ و قطر دهانه ۲۵٫۵ در شهرستان زنجان واقع شده است.

    سنگ نبشته بیستون

    سنگ نبشته بیستون، از جمله بزرگترین سنگ نبشته های جهان می باشد که زمان ساخت آن به دوره هخامنشیان برمی گردد و درواقع شرح پیروزی داریوش بزرگ را بر گوماته مغ و به بند کشیدن یاغیان را نشان می‌دهد. این مکان در نزدیکی کرمانشاه ودر نزدیکی کوه بیستون قرار گرفته است. سنگ نبشته بیستون از مهم ترین و البته مشهورترین سندهای تاریخ جهان می باشد و البته به عنوان مهم‌ ترین متون تاریخی می باشد که از زمان هخامنشیان بر جای مانده است. نکته جالبی که در خصوص این سنگ نبشته وجود دارد این است که در ارتفاع چند ده متری از سطح زمین و البته بر دامنه کوه واقع شده است.

    مجموعه کلیساهای آذربایجان

    یک سری از کلیساهایی که در استان آذربایجان غربی و شرقی واقع شده اند تحت عنوان یک مجموعه در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده اند. نام این کلیساها به شرح زیر می باشد: قره ‌کلیسا، کلیسای مریم ‌مقدس دره‌ شام، کلیسای چوپان، کلیسای سن استپانوس و کلیسای سور سور.

    قره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس یا کلیسای طاطاووس در آذربایجان غربی واقع شده است. تادئوس مقدس از جمله حواریون عیسی مسیح و البته از بنیان‌گذاران کلیسای ارمنی می باشد که در سال ۶۶ میلادی به دلیل بشارت مسیحیت به قتل رسید و آرامگاه او واقع در قره کلیسا قرار دارد و به عنوان یکی از زیارتگاه‌های مهم ارمنیان به حساب می آید.
    کلیسای سن استپانوس یا کلیسای استفانوس مقدس به عنوان دومین کلیسای مهم ارامنه در ایران بوده که بعد از قره ‌کلیسا قرار گرفته است. این کلیسا در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر جلفا واقع شده‌است. کلیسای مریم مقدس نیز در می باشد و گروهی از تاریخ شناسان این کلیسا را به عنوان دومین کلیسای بزرگ جهان بعد از کلیسای بیت‌لحم فلسطین می شناسند. کلیسای چوپان، محل عبادت چوپانان ارمنی ساکن روستاهای اطراف دره شام بوده، کلیسای سور سور نیز که به شکل صلیب ساخته شده و بیشتر به یک نمازخانه کوچک شباهت دارد.

     

    سازه های آبی شوشتر

    از دیگر سازه هایی که قدمت آن به دوران هخامنشیان تا ساسانیان بر میگردد، سازه‌های آبی تاریخی شوشتر است که برای بهره‌ گیری بیشتر از آب در آن زمان ایجاد شده است. مجموعه‌ای که از به هم پیوستن تعدادی پل، آسیاب‌، آبشار، بند، کانال ‌و تونل عظیم هدایت آب ایجاد شده و در ارتباط با یکدیگر کار می‌ کنند. جالب است بدانید که از این مجموعه در سفرنامه باستان‌ شناس معروف فرانسوی مادام ژان دیولافوآ به عنوان عظیم ‌ترین مجموعه صنعتی قبل از انقلاب صنعتی یاد شده است.

    مجموعه تاریخی بازار تبریز

    آیا تا به حال چیزی در مورد بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان شنیده اید؟ بله، بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان در ایران و تبریز واقع شده است. این بازار از مهم ترین بازارهای ایران و قاره آسیا می باشد. جالب است بدانید که رونق این بازار به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم بوده است. تاریخ ساخت این بازار مشخص نمی باشد. اما نکته جالبی که در مورد این بازار وجود دارد این است که تعداد زیادی از گردشگران و البته جهانگردان همچون ابن بطوطه، مارکو پولو، ژان شاردن، اوژن فلاندن و … از شکوه و عظمت این بازار سخن گفته اند.

    چنانچه از مطالعه مقاله بالا لذت بردید می توانید تعداد بیشتری از این دسته مقالات را در سایت این هفته دنبال کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=2458

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.