تاریخ : یکشنبه, ۵ فروردین , ۱۴۰۳ Sunday, 24 March , 2024
5
مجوزی برای مراکز بزرگ نگهداری سالمندان صادر نمی‌شود

مکانی به نام شهرک سالمندان نداریم

  • کد خبر : 3013
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
مکانی به نام شهرک سالمندان نداریم
مدیرکل بهزیستی اصفهان گفت: مجوزی برای ایجاد و احداث مراکز بزرگ نگهداری سالمندان در اصفهان صادر نمی‌شود و چیزی به نام شهرک سالمندان در این استان نداریم.
  • به گزارش اینهفته، مرضیه فرشاد در نشست برنامه‌ریزی پیوستن اصفهان به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند و اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌های هفته جهانی سالمند که در عمارت باغ زرشک برگزار شد، افزود: ما چیزی به نام شهرک سالمندان یا خانه سالمندان وسیع در اصفهان نداریم و چنین مجوزی صادر نشده است.
    وی، تصریح کرد: در راهبردهای کلان بهزیستی در کشورمان و دنیا، جمع کردن سالمندان باهم و در فضای بزرگ تجربه خوبی بهمراه نداشته است و هرچقدر رفاه هم در این مراکز ایجاد شود، استقلال آنها گرفته خواهد شد.
    فرشاد با اشاره به اینکه در زمان حاضر برای خانه‌های کوچک سالمندان با ظرفیت پنج تا ۱۰ نفر مجوز داده می‌شود، تاکید کرد: در زمان حاضر نیاز اصلی استان اصفهان، بهبود وضعیت مراکز فعال نگهداری سالمندان است.
    به گفته وی در زمان حاضر حدود ۵۰۰ تخت خالی سالمندی در استان اصفهان وجود دارد که اگر شرایط کرونا وجود نداشت این تعداد به ۸۰۰ تخت می‌رسید.
    وی با بیان اینکه در زمان حاضر حدود سه هزار نفر در خانه‌های سالمندان در استان اصفهان نگهداری می‌شوند، اظهار داشت: هرچه جلوتر می‌رویم با تغییر ساختارهای فرهنگی و گرفتاری‌های اجتماعی نسل جوان، مراقبت از سالمندان تحت تاثیر قرار می‌گیرد بهمین دلیل باید بدنبال ایجاد فضاهای امن و دوستدار آنها باشیم.
    فرشاد با اشاره به هشت شاخص شهر دوستدار سالمند، تصریح کرد: اگر شهرها بعنوان خانه زیستی برای سالمندان، امنیت بیاورد و احساس خوبی برای آنها بهمراه داشته باشد دیگر نیازی به خانه سالمندان نیست.
    وی این شاخص ها را محیط، حمل و نقل، مشارکت اجتماعی، مشارکت مدنی، اشتغال، احترام، فناوری اطلاعات و ارتباطات و حمایت اجتماعی و خدمات سلامت اعلام و اضافه کرد: اداره کل بهزیستی اصفهان دارای شورای مناسب‌سازی برای سالمندان است و در این شاخص، فعالیت‌هایی انجام داده است.
    وی با بیان اینکه امیدواریم ثبت اصفهان در شبکه شهرهای دوستدار سالمند تا یکی دو ماه آینده بصورت رسمی انجام شود، اظهار داشت: پس از این اتفاق، مسوولیت اجرایی ما نیز در قبال تحقق اهداف شهر دوستدار سالمند آغاز می‌شود.
    فرشاد با اشاره به اینکه سالمندی در کشورمان رو به رشد است و نرخ آن در اصفهان از میانگین کشوری نیز بالاتر می‌باشد، خاطرنشان کرد: جمعیت سالمندان در کشور ۹.۳ درصد و در اصفهان حداقل ۱۰.۶ درصد است.
    مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: باید تلاش کنیم که با وجود افزایش جمعیت سالمندان، نگرانی از این بابت وجود نداشته باشد و فضای خوب شهری برای آنها ایجاد شود.
    عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان نیز در این نشست، با بیان اینکه اصفهان در زمان حاضر حدود ۲۱۸ هزار سالمند دارد، گفت: این تعداد تا سال ۱۴۲۰ به ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد و بیش از دو و نیم برابر می‌شود.
    احمد شاهیوندی افزود: ما باید بسترسازی مناسبی برای زندگی سالمندان در آینده داشته باشیم و سیاست‌ها و برنامه‌های اجتماعی برای کل کلانشهر اصفهان در این زمینه تعریف شود.
    در این نشست از چند محصول فرهنگی و لوگوی اصفهان شهر دوستدار سالمند رونمایی شد.
    گفتنی است؛ تفاهم‌نامه طراحی و ایجاد شهر دوستدار سالمند مهر سال ۹۸ با حضور نمایندگان شهرداری اصفهان، شورای ملی سالمندان کشور(بهزیستی) و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در اصفهان امضا شد.

    طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، شهرهای دوستدار سالمند باید ساختارها و خدمات خود را با نیازهای افراد مسن تر تطابق دهند. محیط زیست، حمل و نقل، مسکن، مشارکت اجتماعی، احترام، مشارکت مدنی و اشتغال، ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات بهداشتی از شاخص های این شهر است.

    هفتم تا سیزدهم مهر هفته ملی سالمند نام دارد؛ بر پایه آخرین آمار سال ۱۳۹۵، ۹.۳۷ درصد از جمعیت کشور در مرحله سالمندی قرار دارند که این نرخ در استان اصفهان حدود ۱۱ درصد است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=3013

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.