تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
11

ميگن حبابه تا جهت سرمايه را به سمت خودشان کج کنند

  • کد خبر : 866
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
ميگن حبابه تا جهت سرمايه را به سمت خودشان کج کنند

عارف دریایی : بازار بورس این روزها آن قدر داغ است که ممکن است حرارتش خیلی ها را بسوزاند. بازاری که بسیاری از آن سربلند بیرون نمی آیند و آینده تاریکی پیش رویشان است و برخی هم با توجه به آشنایی قبلی، می توانند از نردبان محکم بورس به سلامت بالا بروند و موفق شوند. […]

  • عارف دریایی : بازار بورس این روزها آن قدر داغ است که ممکن است حرارتش خیلی ها را بسوزاند. بازاری که بسیاری از آن سربلند بیرون نمی آیند و آینده تاریکی پیش رویشان است و برخی هم با توجه به آشنایی قبلی، می توانند از نردبان محکم بورس به سلامت بالا بروند و موفق شوند. جواد فلاحیان، از جمله کسانی است که الفبای بازار بورس را خوب بلد است او در حال انتشار کتابی در همین زمینه است و تا قبل از این هم سالیان سال بوده که با کارنامه پر و پیمان خود در زمینه اقتصاد، یک فعال اقتصادی تمام عیار به شمارمی آید. به نظر او بازار بورس بر خلاف تصوری که افراد دارند، بسیار تخصصی است و این اشتباه وجود دارد که مردم فکر می کنند با خرید هر سهم از بازار، می توانند کسب درآمد کنند، در حالی که بورس بسیار تخصصی است و نیاز به دانش کافی و جامع دارد.

    پیشنهادات این فعال اقتصادی هم جالب است، به نظر او کسانی که می خواهند وارد این بازار شوند، باید افرادی باشند که حداقل آموزش ها را دیده باشند. به این خاطر که کسی که بدون دانش وارد این بازار می شود، ممکن است در کوتاه مدت سود کسب کند، اما در بلند مدت قطعا دچار مشکل خواهد شد.

    فلاحیان که خودش یک دانش آموخته حرفه ای در ورطه بورس است اعتقاد دارد : سفته بازان گروه جدا نشدنی از بازار بورس بوده و همواره در بازارهای مالی حضور داشته اند. به نظر او شاید در ابتدا ذهنیت بدی در مورد این افراد باشد و در کوتاه مدت سودهای زیادی را به جیب بزنند، اما نکته ای که وجود دارد این است که ریسک معاملات این افراد بسیار بالا است و ممکن است که دچار ضرر و زیان هایی شوند و موارد بنیادی هم وجود دارد که شاید در نظر نداشته باشند و این بحث جدایی است.

    به گفته فلاحیان کشور ما اکنون در شرایطی قرار دارد که تحریم های ظالمانه احاطه اش کرده اند و ما متاسفانه دچار هزینه های زیادی هستیم و برای جبران این هزینه ها و کسری بودجه و به عبارتی مشکلاتی که در دولت وجود دارد دو راهکار بیشتر نداریم، یک؛ چاپ پول و دوم استقراض از بانک مرکزی. این در حالی است که درآمدهای دولت از دو منبع بیشتر نیست؛ مالیات و نفت.تکلیف نفت که مشخص است و تقریبا به صفر رسیده و درآمدهای نفتی بسیار کاهش یافته و مالیات هم که نمی تواند کفاف این هزینه ها را بدهد. بنابراین به نظر می رسد بیشترین و مهمترین کاری که دولت می تواند انجام دهد فروش دارایی هاست که این هم از طریق بازار سرمایه انجام می شود.

    این فعال اقتصادی معتقد است: با این تفاسیر دولت باید در بازار سرمایه رونق ایجاد کند و اگر انتخابش استقراض از بانک مرکزی باشد، پای تورم پیش می آید و چون بورس هم تورم محور است، باعث رشد بازار بورس می شود.

    به نظر فلاحیان فعلا با شرایطی که کشور ما دارد چاره ای جز رشد بازار بورس ندارد، چرا که در سال ۹۹ دولت با سرعت زیادی در واگذاری دارایی ها و املاکش در بازار روبرو بود و باعث شد که طی سه ماهه اول، شاهد رشد چشمگیری در بازار بورس باشیم.

    وی همچنین از مخالفت خود با حباب بورس می گوید و ادامه می دهد: کلمه حباب را معمولا فعالین بازارهای موازی، مثل بازار طلا و دلار و مسکن مطرح می کنند، چون رشد چندانی در این بازارهای موازی نداشته ایم؛در صورتی که این طور نیست و فعلا با توجه به وضعیت کشور ما ارزش جایگزین بسیاری ازشرکت ها افزایش یافته و از سویی دیگر هزینه هایی که این شرکت ها متحمل شده اند باعث شده که افزایش قیمت بسیاری پیدا کنند، اما نکته ای که وجود دارد، این است که به هیچ وجه حبابی در حوزه شرکت هایی که در بازار بورس هستند، وجود ندارد.البته بماند که برخی از شرکت ها ممکن است بالاتر از ارزش واقعیشان در حال معامله باشند و خیلی ها این موضوع را حباب بدانند، اما در کل همیشه قیمت سهام شرکت ها در بورس بالاتر از ارزش واقعی آنها است و این هم یکی از ماهیت های این بازار است و تصمیم با سرمایه گذار است که آیا این سهم را خرید کند یا خیر؟ بنابراین به هیچوجه حبابی در بازار وجود ندارد.

    فلاحیان در پاسخ به این سوال که به نظر شما چرا در زمانی که همه کشورها با افت بورس روبرو هستند کشور ما با تب بالای بورس روبرو است؟ گوید: این موضوع یک دلیل بیشتر ندارد؛ اولا بورس ما وابسته به بازارهای جهانی نیست، البته ممکن است در بخشی از کالاها به بازارهای جهانی متصل باشیم، ولی با توجه به بحث تحریم ها که باعث شده که وابستگی ما به شدت کم شود، بورس ما محدود به تورم شده و هر چه تورم بالاتر برود بورس هم رشد می کند و مستثنی از این مقوله نیست و با توجه به شرایط کسری بودجه دولت و هزینه هایی که دولت متحمل شده همواره با تورمی در کشور روبرو بوده ایم که سبب شده رشد بازار سرمایه را در بر داشته باشد، بنابراین برخلاف کشورهایی که بورسهایشان بر اساس موانع اقتصادی، تولید و اشتغال رشد می کند، مبنای رشد بورس ما تورم است و عملا از نظر بنیادی در اقتصاد اتفاقی نمی افتد. شاید به همین خاطر است که در کشور ما بورس رشد کرده، اما رونقی در صنعت و اشتغالزایی به وجود نیامده است.

    این هفته | inhaftemag.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=866

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.