تاریخ : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 27 March , 2024
10

لایک کنید و کامنت بگذارید تا ميليونر شوید

  • کد خبر : 5642
  • ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
لایک کنید و کامنت بگذارید تا ميليونر شوید
لطفا فالورهای من را فالو کنید تا در مسابقه 70 میلیون تومانی ما شرکت کنید،این مشت نمونه خروار است از انبوه مسابقات اینستاگرامی که در این گزارش به آن پرداخته شده  و به دنبال پاسخ به این سوال که آیا  اصلاً جایزه ای وجود دارد یا نه؟
  • خیلی از ما این روزها، بخشی از وقتمان را صرف گشتن در اینستاگرام می‌کنیم و فراوان تبلیغات مسابقات و جایزه‌های عجیب و غریب را می‌بینیم. و اتفاقاً بعضی‌هایمان هم حجم اینترنتمان را صرف فالو کردن‌ها و منشن کردن‌های مختلف می‌کنیم تا بلکه پولی بادآورده به دستمان برسد و از این همه چرخ زدن در اینستاگرام منفعتی نصیبمان شود. اما پشت پرده این مسابقات اینستاگرامی چیست؟ خیلی از کسب و کارها و حتی واینرها از این مسابقات برای افزایش فالوور استفاده می‌کنند. این مسابقات به چند شکل انجام می‌شوند که هر کدام برای شما جذابیت خاصی دارد، ولی برای ادمین پیج ها فرقی ندارد. چون هدف او جذب پول و فالور است و دیگر هیچ!

    کافی است که مدتی پیگیر چند پیج مسابقه‌ای باشید تا متوجه شوید از هر ده پیجی که پیگیری می‌کنید، هیچ وقت متوجه زمان برگزاری قرعه کشی حداقل پنج تا از آنها نمی‌شوید. در باقی پیج ها نیز شانس برنده شدن شما خیلی کم است. باور نمی‌کنید؟ این گوی و این میدان!

    مسابقات اینستاگرامی به صورت‌های مختلف برگزار می‌شوند؛ از پیج هایی که فقط مخصوص مسابقات اینستاگرامی هستند گرفته تا انواع بلاگرها و پیج‌های بیزینسی که در اینستاگرام، خانه‌ای برای خودشان درست کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا به مخاطبانشان اضافه کنند.

    بعضی از آنها از همین عبارت مشهور «لایک کنید و کامنت بگذارید تا برنده شوید» استفاده می‌کنند که اتفاقاً برای مخاطبان آسان است که با لایک و بدون هیچ کار اضافه‌ای جایزه ببرند. حتی اعصابشان خرد نمی‌شود که مثلاً بروند کلی پیج دیگر را فالو کنند و چند پست آخر آنها را لایک کنند و دیگر قصه‌ها. معمولاً عکس جوایز این مسابقات که به دست مخاطب‌ها رسیده، استوری می‌شود تا محصول آن اسپانسر نیز بهتر تبلیغ شود. بعضی‌ها از مخاطبانشان می‌خواهند، کامنتی مربوط با عکس پستشان بگذارند تا هم با آنها تعامل بیشتری داشته باشند و هم یک جایزه مرتبط با همان عکس که معمولاً تبلیغاتی است، به برنده هدیه دهند. این کار یک فایده بزرگ برای پیج اصلی دارد؛ باعث می‌شود تا آن دسته از کاربران را که فقط به دنبال جایزه هستند و در پیج‌های مختلف بدون در نظر گرفتن محتوا کامنت می‌گذارند؛ از مخاطبان واقعیشان شناسایی کنند و بدانند که واقعاً چند مرحله حلاجند.

    دسته دیگری از مسابقات اینستاگرامی هستند که کمی خلاقانه تر و البته خاص تر شما را برای شرکت در مسابقه ترغیب می‌کنند: «کپشن بنویسید تا برنده شوید». یا حتی آنها که می‌گویند: «دوستانت را تگ کن و برنده شو!» جایزه تمام این مسابقات چندان گران نیست. از لوازم آرایش و کتاب گرفته تا ساده‌ترین محصولات هر برند. اما همه چیز در دنیای اینستاگرام به همین جوایز و مسابقات ساده محدود نمی‌شود.

    تشویق برای جایزه‌های چند ده میلیونی که وجود ندارد!

    اگر از آنهایی هستید که هر روز در پیج‌های مسابقات اینستاگرامی جست وجو می‌کنید، متوجه خواهید شد که مدت هاست یک روش خاص که گاهی بازی برد-برد است، برای افزایش سریع تعداد فالوورها از طریق جایزه دادن مرسوم شده. در این روش، یک پیج که تعداد فالوورهای نسبتاً زیادی هم دارد و واقعاً معلوم نیست که این مخاطب‌ها را دقیقاً از چه طریقی به دست آورده، در بوق و کرنا می‌کند که فالوئینگ های من را فالو کنید تا چند گوشی آیفون یا چند میلیون تومان پول جایزه ببرید.

    یکی از این پیج ها که حتی اسم صفحه اش را با نام مسابقه‌ای در اینستاگرام ثبت کرده، و مسئولش یک خانم است، درباره هزینه‌های اسپانسر شدن می‌گوید: «برای ورود و عضویت در تیم اسپانسری باید مبلغ ۲۵۰ هزارتومان پرداخت کنید.» وقتی شرط پرداخت هزینه را برای اسپانسر شدن مسابقه هفته بعد قبول می‌کنید و درباره نحوه اهدا جوایز به برنده‌های مسابقه سوال می‌کنید، همان خانم که گویا ادمین پیج و مسئول برگزاری مسابقات است، از طریق دایرکت و با ویس، در حالی که صدای بچه‌ای هم از دور می‌آید و معلوم است منزل خانم ادمین را دارد بهم می‌ریزد و نمی‌گذارد صدای ادمین به وضوح شنیده شود، جواب می‌دهد: «جایزه مسابقه برای نفر اول مبلغ یک میلیون تومان و نفر دوم هشتصد هزار تومان و نفر سوم پانصد هزار تومان است.»

    امثال این خانم که معمولاً جوان هستند، مثل بسیاری از بلاگرهای مسابقه‌ای، بعد از تبلیغ جایزه شان، احتمالاً در یکی دو پیام بعدی، شما را راضی و قانع می‌کنند که چرا باید برای اینستا و جایزه‌هایش هزینه کنید. آنها معمولاً چند اکانت و نام چند بلاگر را ارسال می‌کنند و در توضیحش می‌گویند: «مسابقه در پیج این بلاگرها نیز قرار داده می‌شود.» اگر از آنها با تعجب بپرسید که «واقعا تبلیغ پیج یک نفر در صفحه تمام این بلاگر ها انجام می‌شود؟» با نیشخندهای معنادار صدایشان را ضبط می‌کنند و این طور جواب می‌دهند: «چه خبر است؟ اگر بخواهید هر بلاگر تبلیغ شما را انجام دهد، برای هرکدام باید مبلغی حدود شش یا هفت میلیون خرج کنید.»

    حالا شما در ذهنتان شروع می‌کنید به محاسبه که چند پیج دیده‌اید که مدام در صفحات مشهورترین بلاگرها تبلیغ شده‌اند یا به عبارت دیگر، چقدر هزینه کرده‌اند برای دیده شدن.

    در این میان بعضی‌هایشان هم تبلیغات را فقط در استوری هایشان انجام می‌دهند و برای این روش متفاوت قیمت‌های کمتری دریافت می‌کنند. یکی از این ادمین ها با نام مجازی نیلو صفحه‌ای با فالورهای بالا دارد که در صفحه خودش فقط چند پست با عکس واقعی یا دروغین (اصطلاحاً فیک) گذاشته و دقیقاً از همین روش استفاده می‌کند. او در ازای هر یک هزار بازدید تبلیغ پیج در استوری، مبلغ ۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند! البته فریب این قیمت کم را نخورید. ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود چون این قیمت در ازای بازدید استوری فعال می‌باشد و بازدید استوری نیمه فعال هزینه‌ای جدا دارد.

    شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که استوری فعال و غیرفعال دیگر چه صیغه‌ای است؟ طبق گفته‌های ادمین پیج خانم نیلو، استوری فعال، آن دسته از استوری هاست که همه ی بازدیدهای آن فالورهای واقعی هستن ولی در استوری غیرفعال فالوور فیک هم وجود دارد. چیزی شبیه برنج فروشی‌های انبار نفت است، برنج دونه و برنج نیم دونه و برنج قاطی، هرکدام قیمت‌ها و کیفیت‌های خاص خود را دارند و هرکس متناسب با جیب و نیازش سراغ آن می‌رود.

    معمولاً قیمت استوری غیرفعال حدوداً ده هزار تومان کمتر از استوری فعال است که خودش یک پیشنهاد وسوسه برانگیز است. چون برای افزایش لایک و فالور که می‌توان فقط با پرداخت مبلغ صدوپنجاه هزار تومان به هدف رسید، از مزایای تبلیغات پیج در استوری هم می‌توان استفاده کرد که مسلماً به تعداد فالورهایتان اضافه خواهد شد اما خدا می‌داند چه تعداد از آنها فعالند و چه تعداد غیر فعال. البته این را فراموش نکنید که برای انجام تمام این تبلیغات، شما باید ابتدا مبلغ پنجاه هزار تومان جداگانه پرداخت کنید.

    در ازای افزایش ۴ یا ۵ هزار فالور هم باید مبلغ سیصد هزار تومان پرداخت کنید و البته احتمالاً ادمین محترم یک آپشن برای شما می‌گذارد که اگر تا فلان تاریخ مبلغ را واریز کنید، تگ استوری رایگان نیز برای شما انجام می‌دهیم! این هم پیشنهاد جالبی است اما شما هشیار بمانید که از جای دیگر گول نخورید!

     

    چه مسابقه‌ای؟ چه کشکی؟

    تقریباً همه ادمین ها در پاسخ به این سوال که آیا واقعاً مسابقه برگزار می‌شود، این طور جواب می‌دهند: «بله، در استوری و پست‌ها اسامی برنده‌ها و جوایزشان اعلام می‌شود.» ولی اگر چند وقت صفحات این افراد را دقیق پیگیری کنید، متوجه خواهید شد که گاهی خبری از اهدای جایزه در تاریخ مدنظر نیست و بعد از چند روز یک استوری گذاشته می‌شود و پیجی که اصلاً معلوم نیست به قول خودشان کاربر فعال یا غیر فعال دارد، تگ می‌شود و جایزه به او تعلق می‌گیرد. ما که بخیل نیستیم. مبارکشان باشد. اما عجیب این است که معمولاً این برندگان تگ شده هم پیج‌های پرمخاطبی ندارند و معمولاً صفحه شأن بسته (یا اصطلاحاً پرایوت) است و یکی دو پست هم بیشتر ندارند.

     

    پول پارو کردن بدون مالیات

    سوال مهم این است که تبادل مالی و خدماتی که این پیج ها به اسپانسرهایشان می‌دهد، چطور است؟ نقش شرکت کنندگان در این مسابقات چیست؟ همان شرکت کنندگانی که به طمع یا به شوق گوشی‌های آیفون حجم زیادی از اینترنت خود را صرف می‌کنند و کلی فالوو لایک می‌کنند و… سهم آنها فریب خوردن و به نتیجه نرسیدن است. آنها قربانی پیچ‌های درآمدزا هستند. پیچ‌هایی که وعده جذب چند هزارفالور واقعی به اسپانسرهایش می‌دهند و برای مخاطب خود ارزشی قائل نیستند، گرچه مدام آنها را با عبارات زیبا و مهربانانه و حتی عاشقانه خطاب می‌کنند.

    آیا این کار اشکال دارد؟ اصلاً چرا ما انگشت گذاشتیم روی پیچ‌هایی که پول‌های عجیب و غریب در حساب مالی صاحبانش جا به جا می‌شود؟ چون این پیچ‌ها عامل گسترش دروغ هستند و فریب کارانه به افراد وعده باطل و پوچ می‌دهند. چون آنها از اسپانسرهایشان پول‌های زیادی می‌گیرند و هیچ جا این درآمدها ثبت نمی‌شود و هیچکس از آنها مالیاتی نمی‌گیرد.

    خودتان یک حساب دو دوتا چهارتا بکنید. یک پیج مسابقه‌ای در هر ماه حداقل ۴ مسابقه برگزار می‌کند. در هر مسابقه، حداقل ۱۰۰ نفر اسپانسر جذب می‌کند و از هرکدام حداقل یک میلیون تومان بابت فالور و هزینه خرید جایزه (اگر واقعاً جایزه‌ای در کار باشد) می‌گیرد. عددی که حساب کردید، چند شد؟ هنوز هم دلتان می‌خواهد افراد را با وعده جایزه، فالو و دنبال کنید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=5642

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.