تاریخ : شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳ Saturday, 13 April , 2024
8

فیلم هایی که برای کودکان ساخته می شود باید مختص آن ها باشد

  • کد خبر : 1773
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
فیلم هایی که برای کودکان ساخته می شود باید مختص آن ها باشد
فیلم‌هایی كه برای كودكان ساخته می‌شود باید مختص به آنها باشد به طوری كه به طور كامل به دنیای كودكان وارد شده و بر اساس فكر و خیال آنها ایده پردازی كند اما بحثی كه در سینمای كودك كمتر به آن توجه می شود مسایل «روان شناختی» است.
  • دریا قدرتی پور- جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال با اجرایی متفاوت برگزار خواهد شد، در بحبوحه شیوع کرونا اما اصفهان قرار است بار دیگر جشنواره بین المللی کودک و نوجوان را با شکل و شمایلی متفاوت به خود ببیند . در این رابطه اما نگاه به کودک و فیلم هایی که در رابطه با کودکان ساخته می شود باید رنگ و بوی کودکانه داشته باشد به گفته یک روان شناس کودک ، سینما برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به همین خاطر باید به ویژگیهای فیلم هایی که در این راستا برای کودکان ساخته می شود توجه کرد .

    به اعتقاد احمد پدرام فقط کافی است به این مقوله توجه کنیم که سال‌ها قبل چه کسانی برای کودکان برنامه می‌ساختند و حالا چه افرادی در این عرصه مشغول فعالیت‌اند. در گذشته برنامه‌سازانی چون مرضیه برومند و ایرج طهماسب پرمخاطب‌ترین برنامه‌های کودک تلویزیون را تولید می‌کردند و حالا سالهاست که جای برنامه‌سازان شاخص در این زمینه، خالی است و به همین خاطر سینمای فاخر کودکانه رو به افول رفته است .

    این کارشناس کودک می افزاید: اگر چه دو سه سالی فیلم‌های پرمخاطب برای بچه‌ها ساخته شد که اغلب از وجهه هنری هم برخوردار بودند اما امروز مخاطبان اصلی سینمای کودک و نوجوان از آن گریزان شده‌اند و یا لااقل فیلمی ساخته نمی‌شود که بچه‌ها را به خود جذب کند و متاسفانه سینما درباره کودک فیلم می سازد نه برای او .

    وی تصریح كرد: فیلم‌هایی كه برای كودكان ساخته می‌شود باید مختص به آنها باشد به طوری كه به طور كامل به دنیای كودكان وارد شده و بر اساس فكر و خیال آنها ایده پردازی كند اما بحثی كه در سینمای كودك كمتر به آن توجه می شود مسایل «روان شناختی» است.

    وی با تاکید بر اینکه در فیلمسازی كودك، بهره گرفتن از افراد كارشناس در روان شناسی كمتر دیده می شود؛اظهار داشت : شاید علت این باشد كه این روزها هنر (به خصوص سینما) و روان شناسی فاصله زیادی از هم گرفته اند و این فاصله به صورت یك معضل در میان فیلم های جشنواره بین المللی فیلم كودك و نوجوان هر ساله دیده می شود .

    به گفته این کارشناس کودک ،به كارگیری تكنیك های سینمایی برای ساختن فیلم كودك كافی نیست و با حضور چند كودك یك فیلم را نمی توان فیلم متناسب با آنها خواند. تعدادی از فیلم ها صرفا درباره آنها ساخته می شود و نباید در زمره فیلم های ساخته شده برای مخاطب كودك دانست.

    پدرام یاداور شد :نباید به سینمای کودک فقط به عنوان سرگرمی نگاه کرد چرا که فیلمهایی که کودکان می بینند با شخصیت و رشد آنها در ارتباط است ولی همواره بحث سرگرمی سازی كه رابطه مستقیمی با فروش و موفقیت تجاری فیلم دارد یكی از مهم ترین عناصر تاثیرگذار بر ساختار فیلم كودك به شمار می آید و این باعث شده است كه به جنبه های روان شناختی فیلم كمتر توجه كنند.

    وی گفت :در ورود به دنیای كودكان باید به رنگ پردازی، الگوبرداری و بیان احساسات توجه شود چرا كه كودكان ۸۰ درصد همانندسازی خود را از فیلم‌ها دارند و در غم و شادی از فیلم‌ها بهره می‌گیرند.

    این روانشناس كودك خاطرنشان كرد: برای ارتقا كیفیت جشنواره‌ها باید فیلمنامه‌هایی با استخوان‌بندی و كارشناسی شده در زمینه كودكان صورت گیرد و منابع مالی مناسبی را نیز برای سینمای كودكان درنظر بگیریم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=1773

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.