تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
5

شبی با زاون اسطوره سینمایی های اصفهان

  • کد خبر : 3654
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
شبی با زاون اسطوره سینمایی های اصفهان
شب زاون یکی از برنامه‌های جنبی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود که با هدف گرامیداشت یاد و خاطرۀ سینماگر فقید اصفهان، زاون قوکاسیان شب گذشته۲۹ مهر ماه، در قالب برنامه‌ای از پیش ضبط‌شده، از صفحات رسمی جشنواره پخش شد.
  • به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان شب گذشته و در ویژه برنامه «شب زاون» برخی از هنرمندان در خصوص شخصیت و اقدامات او برای سینما و فرهنگ کشور سخن گفتند.
    فرهاد ورهرام، مستندساز، محقق و نویسنده نیز در این خصوص گفت: زاون قوکاسیان به جریان سینما در اصفهان دامن زد. امروز او در میان ما نیست و ممکن است در آینده نیز کمتر کسی زاون را یاد کند یا برای او بزرگداشت بگیرد و به نامش جایزه اهدا کند.
    وی ادامه داد: زاون سال‌ها در حوزه سینما، موسیقی، ادبیات و تئاتر تحقیق و پژوهش کرده و هزاران فیلم و یادداشت و عکس دارد که اگر اصفهانی‌ها همت نکنند معلوم نیست با فروش خانه چه بلایی سر این آثار می‌آید. می‌دانیم که خیلی از اسناد مملکت ما به‌این‌علت نابودشده که فکر کرده‌اند کاغذ پاره است و اهمیتی ندارد. کسی هم که نداند میراث زاون چیست آن را کاغذ پاره محسوب می‌کند و دور می‌ریزد. بنابراین به‌ جای دل سوزاندن و گریه کردن برای زاون باید اسناد او را به‌جایی رساند.
    این محقق و نویسنده تصریح کرد: زاون نزدیک به چهار سال در موزه سینما با فیلم‌سازان درباره تاریخ شفاهی سینما مصاحبه می‌کرد و امروز باید دید نوارهای آن مصاحبه کجاست و چه کسی قرار است آن را پیاده و تنظیم کند؟ امیدوارم به‌جای غم و اندوه و احساساتی که ناپایدار است عده‌ای محصولات فرهنگی انباشته زاون را به سرانجام برسانند.
    اما پس از پخش قسمتی دیگر از این برنامه فرزان معظم، مدرس رشته سینما و عکاسی دانشگاه با یادی از مجید عقیلی، گرافیست اصفهانی که مرداد ماه سال جاری از دنیا رفت، گفت: مجید عقیلی دنیای انرژی بود. هر جا می‌رفت تأثیر مثبت داشت و این نبود مگر به خاطر تربیت خانوادگی و بهره‌گیری از علم و اخلاق اساتیدی مانند زاون قوکاسیان.
    وی اضافه کرد: سال ۱۳۶۹ که جشنواره فیلم کودک و نوجوان برای اولین بار از تهران به اصفهان آمد، مجید عقیلی طراحی پوستر آن را بر عهده داشت و معتقدم که رویکردهای جدید فرهنگی در یک شهرستان اتفاق نمی‌افتد مگر با صداقت هنری و تخصص و تعهد نیروهای مؤثر در آن فضا، که مجید عقیلی هم یکی از آن‌ها بود.
    دبیر جایزه زاون قوکاسیان نیز در برنامه شب زاون گفت: از دور سی و یکم جشنواره، جایزه‌ای به نام زاون به جشنواره فیلم کودک و نوجوان اضافه شد و امسال برای انتخاب هیأت داوران این جایزه از شاگردان و نزدیکان زاون استفاده کردیم.
    سیاوش گلشیری، دبیر جایزه زاون قوکاسیان در برنامه شب زاون گفت: سال گذشته برنامه «شب زاون» حدود یک هفته پیش از برگزاری سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان برگزار شد و ما در آن شب علاوه بر حضور منوچهر طیاب، میزبان برگزاری نمایشگاهی با عنوان «سانس آخر» با ۳۳ تابلو از هنرمندان نقاش اصفهان دربارۀ زاون قوکاسیان بودیم اما امسال به خاطر محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار شد که برنامۀ گرامیداشت او به‌صورت مجازی باشد.
    او دربارۀ جایزه زاون قوکاسیان که از سال ۱۳۹۷ در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اهدا می‌شود، توضیح داد: از دور سی و یکم جشنواره، جایزه‌ای به نام زاون به جشنواره فیلم کودک و نوجوان اضافه شد و امسال برای انتخاب هیأت داوران این جایزه از شاگردان و نزدیکان زاون استفاده کردیم. در این داوری نیز نه ‌تنها می‌کوشیم نگاهی نزدیک به نگاه زاون به سینمای کودک داشته باشیم، بلکه مؤلفه‌های حقوق کودک در شهر دوستدار کودک و… را نیز مورد توجه قرار خواهیم داد.
    در پایان این ویژه برنامه لیلا پرویزی، سیدعلی مفضلی، سیاوش گلشیری، مجتبی وطن خواهان و عزت‌الله پروازه که هیأت داوران جایزه زاون قوکاسیان در جشنواره سی و سوم هستند، با حضور بر مزار او یاد و نامش را گرامی داشتند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=3654

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.