تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
6

ساماندهی و مرمت آرامگاه کمال الدین اسماعیل؛ نگینی بر انگشتر فیروزه ای اصفهان

  • کد خبر : 5443
  • ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
ساماندهی و مرمت آرامگاه کمال الدین اسماعیل؛ نگینی بر انگشتر فیروزه ای اصفهان
رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ساماندهی و مرمت آرامگاه کمال الدین اسماعیل، شاعر بزرگ، نگینی بر انگشتر فیروزه ای اصفهان خواهد بود.
  • به گزارش اینهفته: فریده روشن با اشاره به نامگذاری روز هفتم دی به نام کمال الدین اسماعیل اصفهانی اظهار کرد: او یکی از شاعران بزرگ قرن هفتم بوده و تنها شاعری است که حافظ از او در ابیات “ور باورت نمی کند از بنده این حدیث/ از گفته کمال دلیل بیاورم؛ گر برکنم دل از تو و بردارم از تو مهر/ این مهر بر که افکنم این دل کجا برم” یاد کرده است.
    به گفته وی، وجود آرامگاه او در اصفهان یکی از پتانسیل های ارزشمند شهر است که می توانیم در زمینه فرهنگی و گردشگری از آن بهره بگیریم.
    وی با بیان اینکه کمال الدین اسماعیل در سال ۶۳۵ هجری قمری به دست مغولان به قتل می رسد، بیان داشت: دیوان این شاعر بزرگ بارها در ایران و هند تجدید چاپ شده و آخرین دیوان این شاعر بزرگ به تصحیح محمدرضا ضیا، پژوهشگر اصفهانی توسط بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به چاپ رسیده است.
    وی ادامه داد: توجه به وجود شاعرانی همچون کمال و صائب تبریزی، از جمله ظرفیت هایی است که می توان در راستای توسعه شهر، نمایان ساختن هویت فرهنگی و توسعه گردشگری و فرهنگی شهر از آن بهره گرفت.
    این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه از یک سال و نیم قبل پیگیر ارج نهادن به مقام کمال الدین اصفهانی بودیم، تصریح کرد: هر گردشگری به شیراز سفر می کند از حافظیه و سعدیه بازدید می کند اما چرا اصفهانی ها از پتانسیل وجود شاعران استفاده نکرده اند، از این رو جلساتی با اساتید ادبیات دانشگاه اصفهان و مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داشتیم، به این پی بردیم که این مهم غافل مانده و باید فکری برای آن کرد.
    وی ادامه داد: یکی از سیاست های کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر، آشنایی با مشاهیر و بزرگان شهر اصفهان است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم که در گام نخست باید بستر شناخت برای شهرندان اصفهانی و کل جهانیان فراهم شود.
    روشن با اشاره به تحویل لایحه ای از طرف معاونت فرهنگی شهرداری به شورای شهر در خصوص بزرگداشت کمال الدین اسماعیل گفت: با موافقت کمیسیون فرهنگی، ورزشی و رای گیری در صحن علنی شورا و تصویب آن، مقرر شد هفتم دی که مصادف با کشته شدن این شاعر بزرگ به دست مغولان است، به نام کمال الدین اصفهانی نامگذاری شود.
    وی با بیان اینکه ساماندهی و مرمت آرامگاه کمال الدین، نگینی بر انگشتر فیروزه ای اصفهان خواهد بود افزود: با توجه به اینکه مقبره ای برای این شاعر ساخته نشده، با تاکید شهردار اصفهان و پیگیری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، ساخت مقبره ای در شأن این شاعر بزرگوار در دستور کار قرار گرفت و مقرر شده پارکی که این آرامگاه در آن قرارداد، به عنوان گذر فرهنگی و ادبی معرفی شود.
    روشن تاکید کرد: در این راستا با همت مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اقداماتی در دست است و از ردیف اعتباری سال گذشته ۱۵۰میلیون هزینه شده و قرار است مقبره ای در شان این شاعر بزرگ احداث شود

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=5443

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.