تاریخ : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 22 April , 2024
10

جمع آوری معتادان متهاجر، درمانی موقتی است باید به سمت پیشگیری برویم

  • کد خبر : 1029
  • ۰۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
جمع آوری معتادان متهاجر، درمانی موقتی است باید به سمت پیشگیری برویم

دریا قدرتی پور- مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: به دلیل وجود کرونا، معتادان متجاهر با کارتن خواب ها و متکدیان در هم آمیخته شده اند، گفت: هفته گذشته طرح جمع آوری معتادان متجاهر در اصفهان اجرا شد، اما معتقدیم این کار فقط یک مسکن و درمان موقت است. مرضیه فرشاد در یک مصاحبه مطبوعاتی […]

  • دریا قدرتی پور- مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: به دلیل وجود کرونا، معتادان متجاهر با کارتن خواب ها و متکدیان در هم آمیخته شده اند، گفت: هفته گذشته طرح جمع آوری معتادان متجاهر در اصفهان اجرا شد، اما معتقدیم این کار فقط یک مسکن و درمان موقت است.
    مرضیه فرشاد در یک مصاحبه مطبوعاتی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته مبارزه با اعتیاد در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا گرمخانه زنان همچنان در حال فعالیت است یا خیر گفت: این گرمخانه در حال فعالیت و مراقبت از زنان آسیب دیده است ونه تنها تعطیل نشده و در حال فعالیت است، بلکه مرکز tc زنان را هم اضافه کرده ایم .
    وی با اشاره به آمار رو به کاهش سن اعتیاد در استان اصفهان گفت: در زمینه این آمار به اندازه افزایش درصد اعتیاد زنان در جامعه نگران هستیم و با تمام توان در زمینه پیشگیری فعالیت می کنیم.
    فرشاد ادامه داد: تا زمانی که آموزش نباشد، نمی توانیم فرایند اعتیاد را کنترل کنیم.
    وی با تاکید بر اینکه شعار امسال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر دانش بیشتر و مراقبت بهتر است گفت: استراتژی کشور بر پایه آموزش خانواده ها با محوریت زنان در زمینه اعتیاد است.
    مدیر کل بهزیستی استان اصفهان اظهار داشت: یکی از مناطق پر خطر در اصفهان منطقه ای است که باید به شکل جدی روی آن کار کنیم.
    فرشاد افزود: با وجود اینکه شعار پیشگیری را زیاد می دهیم ولی شاید بیشترین اقدامات پیشگیرانه از سوی بهزیستی انجام می شود و در بسیاری از موارد پیشگیری نادیده گرفته می شود.
    وی تاکید کرد: پیشگیری اولیه باید در زمان مناسب انجام شود، در غیر این صورت هزینه های سنگین باید پرداخت کنیم.
    مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به شعار امسال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که دانش بیشتر برای مراقبت بهتر است اظهار داشت: برنامه کشور در جهت آموزش خانواده با محوریت زنان است.
    وی گفت: فرایند آموزش و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر به خاطر شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود و فرصت هایی را از دست دادیم، ولی شاید بتوان گفت کرونا از برخی اجتماعات مضر که خطر مصرف مواد مخدر در آن وجود داشت جلوگیری کرد.
    وی از ادامه آموزش های پیشگیری از اعتیاد خبر داد و گفت: یکی از مناطق اصفهان منطقه پر خطر محسوب می شود که ما در این زمینه می خواهیم اصفهان تسهیل گری را به شدت ادامه دهیم به این خاطر که معمولا زنان در تسهیل گری ها شرکت می کنند.
    مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه در زمینه درمان اعتیاد، مرکز ماده ۱۶ برای درمان زنان معتاد در استان نداریم، ادامه داد: هفته گذشته جمع آوری معتادان متجاهر را داشتیم، اما معتقدیم این کار فقط یک مسکن و درمان موقت است و باید کارهای بیشتری در این زمینه انجام شود.
    در همین رابطه معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدرفعالیت های پیشگیرانه از اعتیاد در سه سطح آگاه سازی، اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه هدایت شده است، بیان کرد: اداره کل بهزیستی استان در سه سطح پیشگیری شامل پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه گام برداشته است.
    سمیه کریمی گفت: در پیشگیری اولیه تلاش می کنیم با انتشار اطلاعات، مردم را از عوارض مواد مخدر آگاه کنیم.
    معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: در پیشگیری ثانویه دنبال این هستیم برای افرادی که شروع به مصرف مواد مخدر کرده اند به سمت درمان برویم و در پیشگیری ثالثیه به سمت کاهش آسیب های افراد معتاد برویم تا بتوانیم سلامت جامعه را تامین کنیم.
    کریمی حذف مواد مخدر برای جلوگیری از اعتیاد را نگاه نادرستی دانست و بیان کرد: این تفکر اشتباهی است که اگر مواد در اختیار افراد نباشد به سمت دیگر رفتارهای اعتیادآور نمی رود.

    جمع آوری معتادان متهاجر، درمانی موقتی است باید به سمت پیشگیری برویم

    جمع آوری معتادان متهاجر، درمانی موقتی است باید به سمت پیشگیری برویم

    وی همچنین به فعالیت ۵۵ مرکز سرپایی درمان اعتیاد در استان اشاره کرد و گفت: ۸۷ مرکز اقامتی فعال در استان داریم که افراد به مدت ۲۱روز که تا سه دوره تمدید می شود.
    معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان همچنین از فعالیت اولین مرکز الگوی جامع درمان اعتیاد در کشور و در استان اصفهان خبر داد و گفت : با شیوع ویروس کرونا پذیرش بیماران جدید را متوقف کردیم، اما ارائه خدمت به افرادی که از قبل بودند ادامه داشت.
    کریمی در رابطه با فعالیت این مرکز گفت: در بدو ورود فرد معتاد به این مرکز بین سه تا چهارماه سم زدایی می شود و در عین حال مددکاری خواهد شد تا فرد توانمند شده و به جامعه برگردد.
    وی همچنین به ارایه بسته های پیشگیری و لوازم مصرف به معتادانی گفت که از بدنه جامعه منفک شده اند و اعتمادشان را از دست داده اند و گفت: از طریق این فعالیت ها و خدمات و اقلامی که ارایه می دهیم می توانیم از بیماری های مسری مثل هپاتیت و ایدز تا حدودی جلوگیری کنیم .
    معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان ارایه این بسته ها را از طریق ۵ تیم سیار وابسته به مراکز و ۵ تیم سیار غیروابسته، دانست و اظهار داشت: خدمات لازم به معتادان در پاتوق هایی که آنها هستند ارایه می شود.
    کریمی راه اندازی مرکز موبایل سنتر را راهی مناسب برای کاهش آسیب های افراد معتاد برشمرد و گفت: این موبایل سنترها بارها و بارها به سراغ افراد آسیب دیده ای که دیگر نمی خواهند زندگی دوباره داشته باشند می روند و تلاش می کند تا دوباره اعتماد آنها را جلب کرده و به سمت درمان سوق دهند.
    وی گفت: سومین موبایل سنتر در شمال استان همراه با دو کانکس برای گروه های آسیب دیده اعتیاد در هفته بهزیستی افتتاح خواهد شد.
    کریمی در پایان گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، پیشگیری اولیه فعلا بیشتر به صورت مجازی برگزار می شود و خدمات آنلاین و تلفنی را برای پیشگیری از اعتیاد خواهیم داشت، همچنین خط ۱۴۸۰ فعال است و برای همه گروه های مخاطب تلاش می کنیم که برنامه های پیشگیرانه داشته باشیم.

    این هفته | inhaftemag.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=1029

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.