تاریخ : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 27 March , 2024
2
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان:

تحریم بهترین فرصت برای رشد صنعت نساجی استان اصفهان

  • کد خبر : 3127
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
تحریم بهترین فرصت برای رشد صنعت نساجی استان اصفهان
در جلسه کمیته ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و تولید، ذیل کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان بر ضرورت نیاز به تدوین پلان در حوزه صنایع ماشین سازی تاکید شد.
  • تهدید را به فرصت تبدیل کنیم

    به گزارش اینهفته به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه محمدرضا رجالی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان گفت: داشتن آمار و اطلاعات جامع به منظور راهنمایی درست فعالان صنعت نساجی و اتخاذ تصمیمات درست در این حوزه ضروری است.
    وی همچنین بر نیازسنجی ماشین آلات مورد نیاز استان تاکید و تصریح کرد: این نیاز سنجی در اولویت بندی تامین این نیازها اهمیت دارد.
    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان شرایط تحریم کنونی را فرصت مناسبی برای صنعت نساجی دانست و افزود: واردات این حوزه عملاً صرفه اقتصادی نداشته و تولید از توجیه اقتصادی لازم برخوردار است.

    اختصاص ۱۰ تا ۱۵ درصد واردات سالانه کشور به حوزه ماشین آلات

    سید آرش امامی، دبیرکمیسیون صنایع نیزازتشکیل کارگروه ماشین سازی و نساجی ذیل کمیسیون و تدوین سند راهبردی صنعت قطعه و ماشین سازی نساجی، پوشاک، چرم و کفش استان اصفهان توسط کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد.
    وی با بیان اینکه این سند به منظور رفع موانع و چالش های پیش روی این صنعت تدوین و تنظیم شده است افزود: ده تا پانزده درصد واردات سالانه کشورمان به حوزه ماشین آلات اختصاص یافته است.
    امامی با تاکید بر اینکه ماشین سازی جزو توان تکنولوژیک هرکشور است، بر ضرورت تدوین برنامه جامعی از صنعت استان اصفهان تاکید کرد.
    وی سابقه موثر و بی بدیل، دامنه گسترده تولیدات، وجود صنعتگران متبحر، وجود بیش از نیمی از صنعت نساجی ایران در اصفهان، وجود ناحیه فنی و صنعتی متمرکز و زیرساخت ها و پتانسیل های بالقوه را از جمله نقاط قوت اصفهان در این حوزه بیان نمود.
    دبیر کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان افزایش قیمت ارز، فرسوده بودن حدود نیمی از خطوط وماشین آلات، امکان خرید امتیازاختراع و سهام شرکت های بین المللی و توانمندی صادرات قطعات و ماشین آلات را از جمله فرصت های موجود در این حوزه نام برد.
    امامی تبدیل شدن به پایگاه منطقه ای با ارتقاء همکاریهای بین المللی و ایجاد صنعتی رقابت پذیر و قابل اطمینان با تکیه بر دانش و توانمندی داخلی در راستای تامین به روز، پایدارو حداکثری نیازهای داخلی و جذب بازار فرا منطقه ای را از چشم اندازهای تدوین این سند راهبردی بیان کرد.
    در ادامه حمیدرضا صادقی، رئیس کمیته ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و تولیدی ذیل کمیسیون صنایع، اداره شدن اکثر شرکت ها به روش سنتی، عدم ثبات کیفی و بهره وری در طراحی، تامین، ساخت، نصب، مستند سازی و خدمات ، بالا بودن بهای تمام شده به نسبت کیفیت، عدم اطمینان مشتریان از بقای شرکت‌های کوچک و ایفای تعهدات را از جمله نقاط ضعف صنعت ماشین سازی استان دانست.
    وی همچنین تاسیس شرکت مادر تخصصی ماشین سازی اصفهان با متولی شدن اتاق بازرگانی، تاسیس صندوق تامین مالی استانی برای حمایت از ماشین سازی وتاسیس شهرک ماشین سازی در استان را از جمله راهبردهای صنعت ماشین سازی بیان نمود.

    اولویت با تولید داخل است

    همچنین اسماعیل نادری، معاون امور بازرگانی سازمان صمت اصفهان با بیان اینکه در حوزه تجهیزات، ماشین آلات و مواد اولیه در صنعت نساجی وارد کننده هستیم، بر ضرورت وارد عمل شدن در زمینه تامین مواد اولیه و کلیه تجهیزات مورد نیاز این صنعت در داخل کشور تاکید کرد.
    وی افزود: وزارت صمت موظف است از واردات کالاهایی که تولید داخل دارند جلوگیری کرده، عوارض گذاشته یا سقف تعیین نماید تا از این طریق از تولید داخل حمایت شود.

    خرید تکنولوژی در اولویت قرار گیرد

    شهلا صدیقی، کارشناس سازمان صمت نیز ضمن تشکر از پیگیریهای اتاق اصفهان در خصوص تدوین این سند راهبردی گفت: عمده ترین واردات ماشین آلات مربوط به حوزه ماشین آلات نساجی است.
    وی با تاکید بر اینکه از سال گذشته عزمی جدی برای جلوگیری از واردات ماشین آلات دارای امکان ساخت داخل در کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: رویکرد سازمان صمت در حوزه نساجی تعامل هر چه بیشتر با واحدهای تولیدی در راستای حمایت از تولید داخل است.
    وی افزود: ماشین آلات نساجی دارای تکنولوژی بسیار پیشرفته ای است و باید در کنار خرید ماشین آلاتی که امکان تولید داخل ندارند، تکنولوژی خریداری نمود.
    وی ازموظف بودن کارشناسان سازمان صمت به در نظرگرفتن ارجحیت تولید داخل پیش از تایید هر ثبت سفارش خبر داد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=3127

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.