تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
4

بیماری خرافه ترسناک تر از کرونا

  • کد خبر : 5938
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
بیماری خرافه ترسناک تر از کرونا
دریا قدرتی پور- آتش خرافات دامن کرونا را هم گرفته، رفتارهای نامتعارفی که این روزها برگرفته از جهل است و باعث می شود که این بیماری خط قرمزها را بگذراند و تبدیل به غول سیاهی شود و با وجود قرار داشتن در دوره پیشرفت فناوری ، هنوز خرافات در بین برخی مردم رواج دارد و اکنون خرافه کرونا ترسناک تر از خود بیماری است.
  • به گزارش مجله خبری این هفته؛ فضای مجازی حالا بهترین مکانی است که خرافات را رواج می دهد، پیام هایی که نه پایه و اساس درستی دارد و نه می توان به آنها استناد کرد، ترس از کرونا خیلی ها را به سمت جادو و جمبل و آویزان شدن به هر آنچه که هست کشانده است .
    شاید به همین خاطر بود که چندی پیش نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره برخی رفتارهای نامتعارف در زیارت بقاع متبرکه بیان کرد: پیگرد قضایی این موضوع منعی ندارد؛ هرچه که موجب تشویش اذهان عمومی و یا عبور از خط قرمزها باشد قطعا قابل پیگرد قضایی خواهد بود.
    یحیی کمالی پور در واکنش به برخی رفتارهای نامتعارف در زیارت بقاع متبرکه با توجه شرایط فعلی کشور در زمینه ویروس کرونا گفت: در کشور ستادی برای مبارزه با این ویروس کرونا تشکیل شده است، دستگاه‌ها موظف هستند برای جلوگیری از هرگونه تشتت آراء و تشتت افکار در این باره صرفا از دستورالعمل‌های این ستاد تمکین کنند.
    وی در پاسخ به این سوال که انتشار تصاویر زیارت نامتعارف ضریح حرم‌های متبرکه می تواند به دلیل تشویش اذهان عمومی، اشاعه خرافات و ترویج طرق انتقال ویروس مورد پیگرد دستگاه قضا باشد یا خیر؟ اظهار کرد: منعی ندارد هرچه که موجب تشویش اذهان عمومی و یا عبور از خط قرمزها باشد قطعا قابل پیگرد قضایی خواهد بود.
    به اعتقاد زهرا شبستری، روان شناس، متأسفانه سوء‌استفاده از ناآگاهي مردم و خرافی بودن آنها باعث شده که برخی از اين موقعيت استفاده کنند و در شرایطی که مردم از ترس کرونا به هر چیزی که بتواند آنها را آرام کند، هدایت می شوند از آب گل آلود ماهی بگیرند.
    به اعتقاد این روان شناس معمولا احساس و عواطف، علم و عقل را زير پا می‌گذارد و چه‌بسا که افراد با يقين بر اينکه اين مباحث خرافی از آنان تبعيت می‌کنند و همین موضوع اکنون باعث می شود که ما با تعداد بیشتری از مبتلایان روبرو شویم.
    شبستری با اشاره به اینکه برخی از این فعالیت ها حتی بر اساس آموزه های دینی و مذهبی نیست، تاکید می کند: برخی از افراد، اين انگيزه را در خود ايجاد نمی‌کنند که کارهايشان را عقيدتی انجام دهند و در نتيجه بحث تلقين پذيری بر اين افراد غالب می‌شود.
    به گفته وی افرادی که دارای ساده‌لوحی بيشتري هستند بحث تلقين‌پذيری نيز در آنان پررنگتر است، به همين علت سريعتر جذب و تحت‌تأثير اين افراد قرار می‌گيرند. اين قبيل افراد حوادثی را که به‌طور عادی در زندگی‌شان اتفاق می‌افتد به گفته‌های افراد فالگير مرتبط می‌دانند و به آنان ايمان می‌آورند.
    شبستری تاکید می کند: این خرافه پرستی به سبب عدم آگاهی و جهل، تقلید کوکورانه از سنن پیشینیان، ضعف ایمان و اعتقاد، تنبلی و کاهلی، عدم توانمندی، کاهش اضطراب و هیجان، کسب آرامش و دستیابی به اهداف و خواست ها بروز می کند و موجب کاهش اعتماد به نفس، خودبینی و خودباوری، عدم درک نقاط قوت و ضعف و اختلال در عزم و اراده و کسب موفقیت می‌شود و این در شرایطی است که کرونا بیماری به شمار می آید که هیچ درمانی برای آن پیدا نشده و همین خود عاملی می شود که این افراد بیشتر به این سمت و سو گرایش پیدا کنند.
    اخیرا پس از شیوع ویروس کرونا در کشور نهادها و دستگاه های مرتبط از مردم خواستند که برای جلوگیری از شیوع بیشتر در منازل خود بمانند و از شرکت در تجمع‌ها و اماکن عمومی پرهیز کنند، این شرکت در تجمع‌ها خود می‌تواند شرکت در نمازهای جمعه و زیارت بقاع متبرکه را شامل شود، اما در پی این موضوع عده‌ای با راه‌اندازی یک چالش در فضای مجازی تصاویری را از زیارت نامتعارف ضریح این بقاع متبرکه منتشر کرده و مخالفت خود را اینگونه با توصیه‌های بهداشتی نهادهای مسئول ابراز کردند.
    برخی دیگر هم شروع به شایع کردن خرافه هایی کردند که هیچ تناسبی با مساله کرونا ندارد و بیشتر جنبه تبلیغات ضدعلمی پیدا می کند و با وجود فضای ملتهب و نگرانی مردم از هر دستاویزی برای مقاصد خود استفاده می کنند و شاید متوجه این موضوع نیستند که کرونا به هیچکس رحم نمی کند .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=5938

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.