تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024
5
معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان:

برای تامین مواد اولیه خود بلاتکلیف هستیم

  • کد خبر : 3124
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۳۵
برای تامین مواد اولیه خود بلاتکلیف هستیم
معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان درخصوص تامین مواد اولیه برای ذوب‌آهن اصفهان گفت: دستور ویژه وزارت صمت که برای تامین مواد اولیه ذوب‌آهن اصفهان مطرح شده بود در حد همان قول و قرار باقیمانده و هنوز اتفاقی ملموس در خصوص تامین مواداولیه برای ذوب آهن اصفهان رخ نداده است.
  • محمدجعفر صالحی با بیان این مطلب در ادامه افزود: مصوبه یک‌میلیون و ۷۵۰هزارتنی که ۲۲ مرداد به تصویب هیات دولت رسیده اما متاسفانه تا به اکنون ابلاغ نشده است و ما همچنان در این زمینه بلاتکلیف هستیم.
    وی ادامه داد: تنها یک محموله ۱۰۰هزارتنی از چاه گز و ۵۰هزارتن نیز از محل مصوبه برای تامین مواد اولیه ذوب آهن اصفهان دریافت کردیم؛ اما تا زمانی که مصوبه یادشده به شرکت تهیه‌وتولید مواد معدنی ایران و مجتمع سنگان برای تامین مواد اولیه ذوب آهن ابلاغ نشود، اقدامی نمی‌تواند صورت پذیرد.
    معاون خرید ذوب آهن اصفهان گفت: اکنون همراهی و تعامل ذوب آهن اصفهان با بخش خصوصی بیشتر شده و از اینرو شاهد روند روبه رشد و بهبودی هستیم، با این وجود، اگر قرار باشد برنامه‌ریزی برای فعالیت ۳ کوره به صورت همزمان داشته باشیم توان بیشتری لازم است. برای مثال زیرساخت‌های حمل و نقل هم اکنون جوابگو نیست و می بینیم که ناحیه شرق (سنگان) و یزد به گلوگاه برای تامین مواد اولیه تبدیل شده‌اند و تا زمانی که راه آهن این گلوگاه‌ها را مرتفع نکند، شرایط تغییری نخواهد کرد و عملا به اهداف خود نخواهیم رسید.
    به گفته وی، شرایط و مسیر حمل و نقلی در کشور باید اصلاح شود و تمهیداتی برای دیزل، لوکومتیو و سرعت سیر محصولات و بازرگانی اندیشیده شود تا امکان دسترسی به اهداف را داشته باشیم. بنابراین تا بهبود شرایط مجبوریم بخشی از بار را از طریق حمل جاده ای جابه جا کنیم که این امر نیز ترافیک سنگین به دنبال دارد، از طرف دیگر اگر قرار باشد روزی ۳تا ۴هزارتن از مواداولیه را از طریق جاده ای حمل کرده و کمبود ریلی را جبران کنیم به طور متوسط ۲۰۰ کامیون به این مسیر اضافه می شود که حجم سنگینی بوده و خطرات مرتبط با خود را دارد.

    لزوم برای استخراج زیرزمینی معادن زغالسنگ احساس می‌شود

    صالحی همچنین در زمینه تامین زغال‌سنگ مورد نیازذوب آهن اصفهان نیز گفت: در زمینه تامین زغال داخلی مشکلی وجود ندارد اما اگر پیشروی و توسعه استخراج زیر زمینی در معادن زغالسنگ کشور اتفاق نیافتد در آینده ناچاریم کک و زغال بیشتری وارد کنیم که خود باعث خروج ارز بیشتر از کشور خواهد شد و این درحالیست که در اهداف ذوب آهن اصفهان خروج ارز از کشور جایگاهی ندارد.
    به گفته وی، سهم زغال‌سنگ کرمان در میزان مصرف ذوب آهن اصفهان حدود ۱۵درصد است، یعنی از یک میلیون و ۲۰۰هزارتن زغال مصرفی داخلی حدود ۲۰۰هزارتن سهم زغالسنگ کرمان است که در سابقه رکوردهای قبلی بین ۳۵۰هزارتن تا ۴۰۰هزارتن نوسان دارد.
    وی با اشاره به اینکه از نظر کیفی زمینه برای اصلاح و بهبود زغالسنگ مصرفی داخلی وجود دارد در ادامه گفت: تلاش بر این است که در فاز اول افزایش کمی و در فاز دوم سهم زغال داخلی را در مصرف خود افزایش دهیم و در این شرایط کمکی به صنعت استخراج زغالسنگ در کشور داشته باشیم.

    تامین زغال حرارتی ذوب آهن از معدن آب‌نیل کرمان

    صالحی ادامه داد: بحث دیگر مطرح شده با زغال سنگ کرمان در خصوص زغال‌سنگ حرارتی مورد نیاز در پروژه PCI است که این زغال وارداتی بوده و اکنون که در شرایط خاصی قرار داریم تامین آن می‌تواند از ذخایر داخلی کشور انجام شود؛ در این زمینه به نظر می رسد معدن آب نیل کرمان میتواند نیاز ما به زغال حرارتی را تامین کند؛ بنابراین قرار بر این شده است تا بررسی اولیه کیفی روی زغال این معدن انجام شود و در صورتی که امکان استفاده از وجود داشته باشد، در حدود ۲۰۰هزارتن در سال از این معدن از زغال حرارتی آن برای پروژه PCI ذوب آهن اصفهان استفاده شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=3124

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.