تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
5

آغاز شمارش معکوس افزایش دستمزد ۱۴۰۰ برای کارگران

  • کد خبر : 6616
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
آغاز شمارش معکوس افزایش دستمزد ۱۴۰۰ برای کارگران
به گزارش مجله خبری اینهفته، شمارش معکوس افزایش دستمزد ۱۴۰۰ برای کارگران آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود که امروز دستمزد تعیین شود.
  • در حالی دولت خواستار افزایش حدود یک‌میلیون تومانی و کارفرماها ۷۵۰هزار تومانی مزد ۱۴۰۰ کارگران هستند که نمایندگان کارگری در شورای‌عالی کار از پیشنهاد افزایش یک‌میلیون و ۹۵۵هزار تومانی خبر دادند.

    علی خدایی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار به آخرین پیشنهادهای سه گروه در شورای‌عالی کار اشاره کرد و گفت: «آخرین پیشنهاد دولتی‌ها ۳۴٫۲درصد افزایش روی همه آیتم‌های مزدی است؛ یعنی هم پایه مزد و هم دیگر مولفه‌ها از جمله حق بن و مسکن. با این مدل، رقم افزایش درآمد کارگران (نه فقط پایه مزد) مبلغ یک‌میلیون و ۱۲هزار تومان خواهد بود که با این حساب دستمزد دومیلیون و ۷۳۰هزار تومانی کارگران با ۳٫۱ فرزند (متوسط تعداد فرزندان خانوارها)  به سه‌میلیون و ۷۴۵هزار تومان خواهد رسید. البته بین گروه کارگری و دولت، سر محاسبه پایه سنوات در دریافتی اختلاف است. آنها پایه سنوات را جزو حداقل مزد حساب می‌کنند و با احتساب پایه سنوات، درآمد کارگر به سه‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان می‌رسد.»

    خدایی بیان کرد: «آخرین نظر کارفرمایان بر افزایش ۳۴درصدی صرفا روی پایه مزد و ثابت‌ماندن  دیگر آیتم‌هاست و با این حساب، دریافتی کارگران حدود ۷۵۰هزار تومان افزایش خواهد یافت.» عضو شورای‌عالی کار درباره پیشنهاد کارگران گفت: «پیشنهاد اولیه ما بیشتر از این ارقام بوده، اما بعد از ساعت‌ها چانه‌زنی، در آخرین جلسه، پیشنهاد گروه کارگری بر افزایش یک‌میلیون و ۹۵۵هزار تومانی درآمد کارگران متمرکز شد. البته این پیشنهاد نیز معطوف به میزان افزایش روی پایه مزد و دیگر آیتم‌هاست. ما خواستار این هستیم که حداقل ۸۰۰هزار و خرده‌ای تومان به پایه مزد افزوده شود و باقی روی مزایای مزدی قرار بگیرد.»

    او با اشاره به اینکه اختلاف اصلی بر سر میزان افزایش «سایر سطوح مزدی» است، گفت: «کارفرمایان می‌گویند سایر سطوح، ۵درصد به اضافه یک عدد ثابت افزایش یابد و نظر گروه دولتی بر افزایش ۲۰درصدی سایر سطوح به اضافه یک عدد ثابت است، اما گروه کارگری معتقدند همه سطوح باید یکسان افزایش یابد.» خدایی با تأکید بر اینکه با افزایش ۳۴درصدی، افزایش هزینه‌های زندگی در طول سال جبران نمی‌شود، گفت: «برای جبران قدرت خرید از دست‌رفته، مزد باید یک‌میلیون و ۹۵۵هزار تومان یعنی به اندازه تفاضل دو سبد معیشت متوالی افزایش یابد.»

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=6616

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.