تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
3
در همایش تحلیل وضعیت اقتصادی ایران و اثرات آن بر بازار سرمایه در اصفهان عنوان شد:

سیکل های تجاری کوتاه مدت باعث تورم می شوند

  • کد خبر : 9059
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
سیکل های تجاری کوتاه مدت باعث تورم می شوند
مدیر عامل تامین سرمایه تمدن در تشریح تورم به وجود آمده در کشور اظهار داشت: متاسفانه برنامه های اقتصادی کوتاه مدت و همچنین سیکل های تجاری که برنامه بلند مدتی ندارند باعث تورم می شوند.
  • به گزارش مجله خبری این هفته؛ محمودرضا خواجه نصیری در همایش تحلیل وضعیت اقتصادی ایران و اثرات آن بر بازار سرمایه در اصفهان که در اتاق بازرگانی اصفهان در جمع اقتصادی های استان و جمعی از خبرنگاران برگزار شد گفت: نکته اساسی اقتصاد ما متاثر از چهارچوب های اقتصادی است و چون هیچ کدام از برنامه های ما بلندمدت نبوده و با غیرت دنبال نشده ما با رکود مواجه شده ایم.
    وی ادامه داد: ما باید اقتصاد را با منطق صفر و یک ببینیم به این خاطر که سیکل‌های تجاری و اقتصادی کوتاه‌مدت، عامل اصلی تورم است که برای رفع آن باید برنامه‌های توسعه‌ای درازمدت تعریف شود.
    مدیرعامل تامین سرمایه تمدن اضافه کرد:اولین درگاه بازار سرمایه اصفهان را به واسطه بازار سرمایه افتتاح کردیم و این دومین شعبه است که به جز اصفهان در مشهد، شیراز، زنجان و آمل نیز افتتاح شده است.
    خواجه نصیری با اعلام اینکه سوپرمارکت مالی یک موسسه مالی یا شرکتی است که طیف گسترده ای از خدمات مالی را تحت یک سقف ارائه می دهد، بیان کرد:سوپرمارکت های مالی خدماتی را ارائه می دهند که معمولا شامل خدمات بانکی، کارگزاری سهام و بیمه و گاهی اوقات کارگزاری املاک و مستغلات است.
    او اضافه کرد: منطق اساسی سوپرمارکت مالی ارائه یکجای خدمات و افزایش وفاداری مشتریان است.
    خواجه نصیری با اشاره به دلایل بهم ریختگی بازار بورس در سال گذشته و تداوم آن در سال جاری افزود: مواجهه با حجم وسیع نقدینگی در هر بازاری بطور قطع به شکست می‌انجامد که برای رفع آن کوشیدند بحران را با بحران رفع کنند که این مساله خود عامل تولید چالش اقتصادی برای کشور شد.
    وی اضافه کرد: ۹۰ درصد از سود بازار سرمایه کشور به جیب ۳۰ شرکت بزرگ رفته و همین مساله عامل بهم ریختگی و آشفتگی بورس شده است.
    خواجه نصیری عنوان کرد: در حال حاضر، بازار بورس کشور در یک خط تعادل قرار گرفته‌ که نه پُررونق است نه پُررکود.
    وی با بیان‌ روند تورم در کشور اظهار داشت: این تورم ناشی از کسری بودجه بانک مرکزی و دسترسی نداشتن به دارایی‌های خارجی کشور است.
    خواجه نصیری افزود: لازم است برنامه‌های توسعه درازمدت در کشور بصورت سه ماهه، شش ماهه و یکساله تعریف شود تا بتوان به ثبات اقتصادی رسید.
    وی پیش‌بینی وضعیت اقتصادی ایران در زمان کنونی را که دولت در حال تغییر است و با حجم قابل توجهی از فرضیه‌ها روبرو هستیم، سخت دانست.
    وي هدف از تشکيل سوپرمارکت مالي را ارائه سبدي کامل از محصولات و خدمات سرمايه‌گذاري به مشتريان دانست تا افراد به صورت حرفه‌اي مشکلات مالي خود را برطرف کرده و برنامه مالي خود را براي آينده‌اي امن و در عين حال ثروتمند تنظيم کنند.
    وي با بيان اينکه شرکت تأمين سرمايه تمدن مي‌خواهد در بازار سرمايه تغييراتي ايجاد کند، گفت: شرکت تأمين سرمايه تمدن در چهار سال اخير، ۸۰۰ هزار کاربر را جذب کرده، که از اين ميزان ۵۰ هزار نفر از استان اصفهان است و بدينسان توانسته بازار سرمايه را تغيير دهد.

    مديرعامل شرکت تأمين سرمايه تمدن با قدرداني از سرمايه‌گذاراني که علاقه‌مند به رشد و توسعه اين شرکت بوده و به آن اعتماد کرده‌اند، گفت: ايده راه‌اندازي سوپرمارکت مالي يکسال پيش در ذهنم جرقه خورد. البته اين ايده به عنوان يک مسير در جهان در حرکت بوده ولي در کشور ايران به دليل اينکه حوزه مالي کاملاً جا نيافتاده بود، اين امر به تأخير افتاد.

    سیکل های تجاری کوتاه مدت باعث تورم می شوند

    خواجه نصيري اظهار کرد: ما کارمان را در قالب يک شرکت کوچک آغاز کرديم و امروز مديريت ۲۲ هزار ميليارد تومان از سرمايه‌هاي مردم را عهده‌دار هستيم. اين در حالي است که همواره براي ارائه سرويس‌هاي مختلف، متقاضي وجود دارد.
    وي خاطرنشان کرد: کساني که در دو سال گذشته در شرکت تأمين سرمايه تمدن سرمايه‌گذاري کردند، عليرغم تورم، کاهش ارزش پول و… توانستند سرمايه خود را مديريت کنند تا حداقل فقيرتر نشوند و در حقيقت موضوع آن است که نگرش در اين راستا در کشور پررنگ‌تر شده و مردم به سوي بازار سرمايه يا بازارهاي مالي حرکت مي‌کنند که اين در ذهن مردم شکوفه مي‌زند که سپرده بانکي براي مديريت دارايي‌ها نيست.
    خواجه نصيري ادامه داد: ايده سوپرمارکت مالي در جهان مي‌گويد وارد اين سوپر شده، چرخ را به دست گير، ارزيابي کن و آنچه مي‌خواهي در داخل چرخ بگذار و خارج شو و بهترين‌ها را متناسب با شناخت خود انتخاب کن.
    در این مراسم همچنین مسعود گلشیرازی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: اصفهان بعد از تهران دومین رتبه را در سپرده های بانکی دارد و جالب اینکه بیش از ٣٠ درصد این سپرده ها از استان خارج می شود جایی که خودشان باید جاذب سرمایه باشند متاسفانه حتی سپرده های سپرده گذارانشان نیز در حال خروج است.
    وی اظهار کرد: امیدوارم بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات مربوط به بازار سرمایه و اقتصادی که احتمال وقوع دارد انجام شود چرا که تاثیرات آن بر بازار سرمایه، تاثیرات متقابل آن بر بازار سرمایه و تاثیراتی که بر اقتصاد ملی ما دارد موضوع هایی است که مورد چالش، نظر و پیگیری فعالان اقتصادی و صاحبان سرمایه بوده و هست.
    رئیس اتاق بازرگانی عنوان کرد: اگر یک نگاه اجمالی به وضعیت اقتصادی کشور داشته باشیم آنچه که امروز بعنوان فرصت پیش روی ماست و آنچه که اقتصاد کشور را تهدید می کند و لازم است برای آنها برنامه ریزی انجام شود و اگر مدیریت شوند قطعا می توان به نتیجه و مقصود رسید.
    گلشیرازی بیان کرد: قطعاً هرگونه زمان سوزی اثرات جبران ناپذیری را برای اقتصاد ملی بوجود می آورد رشد نقدینگی از یک سو و موضوع تحریم های بین المللی و حضور در بازارهای بین المللی و معاملات تجاری از سوی دیگر وجود دارد.
    وی افزود: اتفاقاتی که در چند وقت گذشته در بازار سرمایه افتاد می توانست تکانه مثبتی بر اقتصاد ملی ما باشد که شاید با کم تدبیری ها باعث شد بازار سرمایه امروز مطالبه ملی و مطالبه اجتماعی، مورد توجه مردمی که پشتوانه بازار هستند قرار بگیرد.
    مسعود گلشیرازی اذعان کرد: این موضوعات می طلبد که در حوزه سیاست های اقتصادی کلان اعم از سیاست های ارزی تجاری و سیاست های پولی به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.
    رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان بیان کرد: طبق آمار تسهیلات دهی بانکها، تسهیلاتی که در سالی که گذشت داده شده به مراتب بیشتر از میزان افزایش تورم بود که قالب آن نیز به سمت تولید نبوده است
    گلشیرازی گفت: بعد از اصلاح هایی که در سال ۸۴ بر بازار سرمایه انجام شد بازار سرمایه دوره ی جدیدی را شروع کرد و توانست با سیر مطلوب تری عوام پذیری خودش را تثبیت کند و به جلو حرکت کند.
    وی افزود: به نحوی که اگر ما آمارها را نگاه کنیم صندوق های تقاضای ۴ گانه وجود دارد بیش از ۵٠٠ هزار میلیارد تومان توانسته سرمایه به خودش جذب کند.
    مسعود گلشیرازی توضیح داد: در قبال نقدینگی که در جامعه وجود دارد آمار ٢٠ درصدی را بازار سرمایه توانسته در دست خودش بگیرد که اگر ابزارها درست استفاده بشود می تواند سازندگی و تامین مالی کفه ترازو به سوی بازار سرمایه رقم بخورد.
    رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: امروزه رشد ابزارهای بازار که فعالان و شهروندانش در منزل خودشان نیز می توانند خرید و فروش کنند و سرمایه خودش را مدیریت کند ابزاری است اگر سیاست های عوام پذیر در سرمایه به درستی در کنار سیاست های نظارتی قرار گیرد مورد توجه می شود.
    گلشیرازی اظهار کرد: مهمتر از اینها تکلیف دولت بنگاه داری که عمده وزن بازار سرمایه ما را شرکت های دولتی به دوش می کشند که متاسفانه دولتی است باید مشخص شود.
    وی افزود: امروز اگر در بازار دچار بحران هستیم که شرکت هایی که بازار سرمایه را تشکیل می دهند زیر نظر نهادهای دولتی هستند که اگر این شرایط نبود امروز در این جلسه می توانستیم شرایط بهتری را متصور باشیم.

    مسعود گلشیرازی عنوان کرد: اگر در اقتصاد استان اصفهان نگاه کنیم و شاخص های محیط کسب و کار و شاخص های سرمایه گذاری را نگاه کنیم می بینیم که در کشور، نرخ استهلاک از نرخ تشکیل سرمایه پیشی گرفت، خبر بسیار قابل تأمل، خبری که حکایت از یک پیامدهای نامطلوب دارد.
    گلشیرازی توضیح داد: دو سال پیش که در اتاق نهم شروع به کار کردیم رتبه ۲۶ شاخص های محیط کسب و کار را داشتیم یعنی جز رتبه های آخر کشور بودیم یک برنامه فشرده تعریف شد و شورای گفت و گو تشکیل شد در بخش خصوصی با دولت، قوه قضائیه و نمایندگان مجلس هم پیمان شدیم در کنار همدیگر تلاش کنیم در رابطه با بهبود شاخص های بازار کسب و کار که به شرایط مطلوبی نرسیدیم ولی رشد ١۴ پله ای را در دو سال گذشته در بهبود شاخص های محیط کسب و کار در اصفهان تجربه کردیم.
    وی افزود: این موضوع حکایت از این دارد که شدنی است به شرطی که اصلاح بینش ها، اصلاح روش ها و مهم تر از همه اینکه اقتصادمان را مردمی بدانیم و به نظرات مردم بعنوان ولی نعمت هایمان نگاه کنیم و بدانیم این شاخص ها تله متری است که به خوبی نماینگر این است که چه اتفاقاتی پیرامون ما در حال رخ دادن است.
    مسعود گلشیرازی خاطرنشان کرد: اصفهان صنعتی بعنوان دومین اقتصاد کشور و بعنوان صنعتی ترین استان کشور و بعنوان استانی که حوزه خدمات در آن سهم نزدیک به ۵٠ درصدی را به دوش می کشد نیاز به تأمین سرمایه و ابزار دارد.
    رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان بیان کرد: در شهراصفهان در واحد نساجی بیش از دو هزار واحد صنعتی مشغول به فعالیت است و بعنوان قطب اقتصادی کشور و قطب تولید فولاد در کشور، همچنین در حوزه کشاورزی و محصولات کشاورزی شاخص است و ما باید از این پیشران اقتصادی به نحو مطلوب بهره ببریم.
    گلشیرازی گفت: اصفهان به عنوان پیشران اقتصادی است که باید پیامدها و رخدادهای اقتصادی این شهر را به خوبی بسنجیم که اگر نرخ تشکیل سرمایه در اصفهان منفی شد پیام تامل برنگیزی برای کشور است.
    مسعود گلشیرازی خاطر نشان کرد: این موضوع نقص سیاست گذاری و نقص مدیریت اجرایی در حوزه پولی است و امیدوارم با تشکیل جلساتی از این دست با مسؤولان بازار سرمایه و مدیران شرکت های تأمین سرمایه و مدیران صندوق ها و کارگزاری ها بتوانیم یک ارتباط سازنده، موثر و معطوف به هدف را بین فعالان اقتصادی و فعالان بازار سرمایه برقرار کنیم تا اتفاقاتی که به آن اشاره شد در حوزه تشکیل سرمایه، اشتغال و کارآفرینی به حد مطلوب برسد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=9059

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.