تاریخ : یکشنبه, ۵ فروردین , ۱۴۰۳ Sunday, 24 March , 2024
5

تقویت سیستم ایمنی در مقابل ویروس کرونا

  • کد خبر : 3680
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
تقویت سیستم ایمنی در مقابل ویروس کرونا
بسیاری از کسانی که به بیماری های قلبی و دیابت فشار خون بالا، مشکلات تنفسی، آسم و ... درگیرند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض و عفونت‌های شدید کووید ۱۹ هستند
  • تقویت سیستم ایمنی در مقابل ویروس کرونا

    تقویت سیستم ایمنی در مقابل ویروس کرونا | چندین ماه پیش ویروس کووید ۱۹ یا کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی به سرتاسر دنیا به عنوان یک بیماری اپیدمیک و همه گیر جهانی اعلام شد. در حالیکه بسیاری از کشورها در سرتاسر دنیا با این بیماری کشنده دست و پنجه نرم می‌کنند اما هنوز اقدامات اساسی بسیار کمی وجود دارد که می توان برای مبارزه و جلوگیری از این بیماری انجام داد.

    در حال حاضر برای مقابله با این ویروس کشنده شستن مداوم دستها، خصوصا هنگامی که با وسایل نقلیه عمومی جابجا شده اید و یا با افراد ناشناس در ارتباط بوده و یا در مکان های خرید، رفت و آمد داشته اید بسیار توصیه شده است. پوشیدن ماسک و جلوگیری از لمس صورت، بینی و چشم ها با دست و ضدعفونی کردن تمامی وسایل با الکل راهکارهای دیگری هستند که از ابتلا به این ویروس کشنده کم می کند، اما اقدامات اساسی دیگری نیز وجود دارد که با انجام آنها به راحتی می توان درصد ابتلا به این ویروس کشنده را کاهش داد.

    روش های بسیاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن در این برهه وجود دارد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مطلب با سایت این هفته همراه باشید تا اطلاعات لازم و ضروری در زمینه تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری همه گیر کرونا را در اختیارتان قرار دهیم.

    تقویت سیستم ایمنی در مقابل ویروس کرونا

    ویروس کرونا برای کدام دسته از افراد کشنده تر است ؟

    به طور کلی بیماری کرونا برای دسته های مختلفی از افراد بسیار خطرناک و کشنده است. از آنجایی که این بیماری هنوز به طور ۱۰۰ درصد برای دانشمندان شناخته شده نیست، لذا با اکتفا به همین مطالعات ۱۱ ماهه اخیر می توان چنین عنوان کرد که این ویروس برای افرادی که جهش های ژنی داشته‌اند بسیار خطرناک است. البته این دسته از افراد در دو گروه خاص قرار می گیرند.

    1. افرادی که جهش ژنی شان به گونه‌ای بوده است که می توانند راحت تر و بهتر با این بیماری مقابله کرده و بر آن غلبه کنند.
    2. دیگری افرادی که جهش ژنی آنها به گونه ای است که سیستم ایمنی شان در مقابل این بیماری را ضعیف کرده و نهایتاً به راحتی نمی توانند با این بیماری کشنده دست و پنجه نرم کنند.

    این روزها سوال مشترکی برای بسیاری از افراد در ذهن ها وجود دارد که چرا بعضی از افرادی که به بیماری کشنده ویروس کرونا مبتلا می شوند علائم خاصی ندارند و چرا دسته‌ای دیگر دچار علائم شدید و گاها مرگ می شوند؟

    اگرچه تا به حال هنوز جواب قطعی و صد در صدی برای این سوال وجود ندارد اما بنا به تحقیقات دانشمندان این طور عنوان شده است که بسیاری از افراد گذشته از در نظر گرفتن فاکتور سن، جهش های ژنی مختلفی در بدنشان صورت پیدا کرده است که آن‌ها را در مقابل این بیماری قوی و یا ضعیف کرده است.

     

     

    در بدن بعضی از افراد گاهاً جهش های ژنی به گونه‌ای پیش رفته است که سیستم ایمنی آنها را بسیار قوی تر کرده است به نحوی که می‌توانند در مقابل عفونت این بیماری کشنده جان سالم به در برده و گاه حتی دچار هیچ گونه علائمی نشوند. اما در بدن بعضی دیگر جهش های ژنی به گونه‌ای انجام شده که آنها را در مقابل بیماری کرونا بسیار ناتوان و آسیب پذیر نموده است.

    از این دسته از افراد که بگذریم بسیاری از کسانی که به بیماری های قلبی و دیابت فشار خون بالا، مشکلات تنفسی، آسم و … درگیرند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض و عفونت‌های شدید کووید ۱۹ هستند. همچنین با افزایش سن و ناتوانی سیستم ایمنی بدن این بیماری تشدید می شود. در نسل جوان بدون هیچ بیماری پیش زمینه ای معمولاً ابتلا به کووید ۱۹ منجر به عفونت های تنفسی بسیار جزئی و خفیف می‌شود که اگر ایمنی بالایی در بدن این گونه افراد وجود داشته باشد قطعاً به راحتی قابل گذران است به جز در مواردی که در بالا در مورد جهش‌های ژنی عنوان شد.
    برای اینکه بتوان به مقابله با این ویروس کشنده پرداخت، قطعاً بایستی سیگارکشیدن و یا قلیان کشیدن را کنار گذاشت.

    چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟

    در این مقاله قصد داریم که نکاتی را عنوان کنیم که برای بهبود مصونیت و افزایش سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا موثر هستند. پس به راحتی با انجام چند اقدام ساده رژیم غذایی خود را بهبود بخشیده و بدن خود را در مقابله با ویروس کرونا تقویت کنید. نوع مواد غذایی که مصرف می کنید قطعاً نقش بسیار موثری در تعیین سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن شما دارد. برای اینکه بتوانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید قطعاً بایستی رژیم های کم کربوهیدرات مصرف کنید، چراکه این گونه رژیم ها به کنترل فشار خون و قند خون کمک می‌کنند.

    در واقع مصرف این نوع مواد غذایی در کنترل دیابت و کند کردن پیشرفت آن بسیار موثر بوده و کمک می‌کند که در مقابله با ویروس کرونا قوی تر عمل کنید. اگر بتوانید رژیم غذایی غنی از پروتئین بگیرید و به طور مرتب از سبزیجات و میوه های سرشار از بتاکاروتن و ویتامین های ضروری خصوصاً ویتامین c اسید اسکوربیک استفاده کنید و یا مصرف غذاهای خاصی مانند گوجه فرنگی، قارچ، فلفل دلمه ای، سبزیجات سبز، مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی، اسفناج، جعفری و … را افزایش دهید قطعاً می توانید در مقابل ابتلا به عفونت ها بسیار قوی تر عمل کنید.

    تقویت سیستم ایمنی در مقابل ویروس کرونا

    اگر مجبورید که در قرنطینه بمانید و به خاطر رعایت فاصله اجتماعی زیاد نمی توانید به خرید رفته و مواد غذایی مختلفی را تهیه کنید، بهتر است که از مکمل های سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین دی استفاده کنید. بسیاری از مکمل های ایمنی طبیعی مانند انگور فرنگی، زنجبیل، زردچوبه به صورت طبیعی وجود دارند که مواد بسیار موثر و مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی به شمار می روند.

    در واقع غذاهایی که در آنها از زنجبیل یا زردچوبه زیاد استفاده شده باشد غذاهای بسیار خوبی برای این دوران به شمار می روند. گیاهان مختلفی وجود دارد مانند زیره سیاه، سیر، ریحان که به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می کنند. البته نباید فواید استفاده از آجیل ها و مغزهای مختلف میوه ها را در این میان نادیده گرفت.

    دانه گل آفتابگردان، تخم کدو، دانه کتان، دانه خربزه منابع آلی از ویتامین c و پروتئین هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند.
    برای اینکه بتوان از تقویت سیستم ایمنی بدن مطمئن شد قطعاً بایستی مصرف مواد پروبیوتیکی را در صدر قرار داد. ماست های پروبیوتیک، غذاهای تخمیر شده و شیرهای پروبیوتیک، پنیرهای پروبیوتیک منابع بسیار خوبی برای جوان سازی باکتری های روده هستند که برای جذب مواد مغذی بدن بسیار مهم هستند. این ها گزینه های بسیار خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند.

    برای اینکه بتوانید در مقابل با این ویروس مهلک موثر عمل کنید قطعا نباید اثرات خواب کافی و به موقع را نادیده بگیرید. در واقع حتما در شبانه روز ۸ الی ۹ ساعت را به خواب آرام و بدون دغدغه اختصاص دهید. چرا که خواب کمتر از این ساعات شما را خسته کرده و فعالیت مغزی تان را کاملاً مختل می‌کند.

    کمبود خواب از استراحت کلی بدن جلوگیری کرده و باعث اختلال در عملکرد های دیگر بدن می‌شود که تاثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن شما دارد. علاوه بر ایجاد اختلال درعملکرد سیستم های بدن بر عملکرد واکسن آنفولانزا نیز تاثیر منفی گذاشته و همچنین سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

    یکی دیگر از مواردی که حتما بایستی برای تقویت سیستم ایمنی بدن آن را لحاظ کرد نوشیدن آب به اندازه کافی است. مصرف ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز قطعا می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. بدن با داشتن آب کافی به راحتی می‌تواند کاهش احتمال ابتلا به آنفولانزا و کووید ۱۹ را کاهش داده و دفع سموم از بدن را تسریع کند.

    برای اینکه بتوانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید، حتماً یک یا دو ساعت از روز را به انجام تمرینات ورزشی و پیاده‌روی اختصاص دهید. رعایت رژیم غذایی خوب بایستی به دنبال یک تمرین روزانه باشد. به یاد داشته باشید که اگر بتوانید به طور منظم ورزش کنید تا حد زیادی می توانید از بدن خود سم زدایی کرده و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

    انجام تمرینات ورزشی باعث بهبود سطح متابولیسم می‌شود که این ارتباط مستقیمی با سطح ایمنی بدن تان دارد. و اما بعد از تمامی این نکات مسئله دیگری وجود دارد که این روزها گریبان تمامی مردم در سرتاسر دنیا را گرفته است. مشکلات روحی و افسردگی در دوران قرنطینه با وجود بیماری همه گیر کرونا. مدت های طولانی در خانه ماندن، جلوگیری از رفت و آمدهای خانوادگی، نرفتن به تفریحات، سفرهای آخر هفته، مهمانی ها و … باعث شده که بسیاری از افراد با مشکل افسردگی و فشار روحی دست و پنجه نرم کنند.

    تقویت سیستم ایمنی در مقابل ویروس کرونا

    خصوصاً خانواده های بچه دار که جدا از تمامی این مسائل، مسئله تحصیل بچه هایشان به صورت آنلاین را نیز دارند که این خود نیز فشار مضاعفی است که بر دوش این گونه خانواده ها گذاشته شده است. پس خیلی دور از ذهن نیست که در این زمان بسیاری از افراد دچار استرس و اضطراب های شبانه روزی و همچنین وسواسهای فکری شوند.

    چرا که جدا از ترس ابتلا به بیماری همه گیر کرونا مسائل گفته شده نیز باعث شده که بسیاری از افراد با فشار روحی و روانی دست و پنجه نرم کرده و نتوانند زندگی خود را به نحو احسن در این دوران مدیریت کنند. توصیه مجله این هفته برای این دسته از این افراد این است که مدیتیشن های روزانه را فراموش نکنند.

    استرس زیاد باعث ترشح هورمون کورتیزول در بدن شده و پاسخ بدن به محیط اطراف را مختل می‌کند و در واقع بدن را مستعد ابتلا به عفونت های مختلف می کند. اگر احساس اضطراب دائمی دارید بهتر است، بهترین روش برای از بین بردن فشارهای روحی و اضطراب دائمی انجام فعالیت‌های مدیتیشنی است. این روشی بسیار مطمئن و آزمایش شده برای آرامش اعصاب است. اگر می خواهید که به خودتان کمک کنید و هم سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کرده و هم روحی آرام داشته باشید، از تاثیرات معجزه آسای مدیتیشن غافل نشوید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=3680

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.