دریا قدرتی پور- در دوران کرونا زده امروز تمامی فستیوال ها آنلاین شده و به شکل مجازی برگزار می شود. شاید این اولین تجربه از جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوانان است که به این شکل قرار است برگزار شود و شاید گامی نو در برگزاری این فستیوال باشد .
به گفته مدیر اجرایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با تجربهای که از کار با نوجوانان به دست آوردیم و با توجه به پاندمی موجود و اینکه حضور در مجامع عمومی برای هیچکس امن نیست، تغییراتی را پیش رو خواهیم داشت و این تغییرات، در کارگاههای عملی آنلاین بروز و ظهور خواهد یافت.
به گزارش اینهفته، به نقل از ستاد اطلاعرسانی جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، «سهیلا عسکری» گفت: اگر به روند برگزاری این رویداد توجه کنیم، در دوره اول، المپیاد با تولید فیلم شروع شد. نوجوانان فیلمهایشان را ساختند و با کارهایشان در المپیاد شرکت کردند. در المپیاد دوم، نوجوانان ابتدا با ارائه فیلمنامه شرکت کردند، به این شکل که فیلمنامههایی که نوشته بودند را بر اساس فراخوان به المپیاد ارسال کردند و در ادامه از نوجوانانی که فیلمنامههایشان پذیرفته شد، دعوت شد تا در کارگاههای یک هفتهای که در دفاتر انجمن سینمای جوانان در سراسر کشور تشکیل شد، شرکت کنند و روی فیلمنامههای آنها کار شد. در نهایت، فیلمنامهها تبدیل به فیلم شد و فیلمها در المپیاد شرکت کردند. البته در المپیاد دوم، بخش فیلمنامه هم در کنار بخش فیلم وجود داشت اما بخش فیلم، پرقدرتتر و با تمرکز بیشتری برگزار شد.
خلاقیت و پویایی ذهن و پرورش ایده ناب
او در ادامه افزود: در المپیاد سوم، فیلم از اهمیت برخوردار بود اما تمرکز بر ایده بود. البته در دوره سوم المپیاد تلاش کردیم نوجوانان به سمت خلاقیت و پویایی ذهن و پرورش ایده ناب سوق داده شوند و از طرفی، بر تجربه زیسته نوجوانان به عنوان اولین قدم در نگارش و تولید تمرکز شد.
عسکری تأکید کرد: در المپیاد سوم، دستیابی به راه خوب نوشتن و پرورش یک ایده توسط نوجوانان در دستور کار بود و این موضوع در سال گذشته به خوبی اتفاق افتاد. ایدههایی که به دست ما رسید بررسی شد و آن دسته از آثاری که به المپیاد راه پیدا کردند، در گروه هشت نفره، به صورت تیمی، با راهنمایی مربیان و منتورها پرورش یافت، بازنویسی شد و مجددا توسط خود گروه مورد بررسی قرار گرفت.
عضو شورای سیاستگذاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در ادامه با اشاره به چشمانداز چهارمین دوره این رویداد اظهار داشت: در دوره چهارم با تجربهای که از کار با نوجوانان به دست آوردیم و با توجه به شرایط کنونی جامعه، پاندمی موجود و اینکه حضور در مجامع عمومی برای هیچکس امن نیست، تغییراتی را پیش رو خواهیم داشت و این تغییرات، در کارگاههای عملی آنلاین بروز و ظهور خواهد یافت.
او ادامه داد: در پی تجربه موفق سال پیش، امسال هم علاوه بر فیلم، بر ایده تمرکز خواهیم داشت و امیدواریم فیلمهای خوبی را از نوجوانان ببینیم. از طرف دیگر، نگاه کنجکاو، تیزبین، بی پروا به پیرامون، خانواده، مسائل روز، محیط عمومی و… ما را ترغیب میکند تا بتوانیم به دنیا، از دریچه ذهن نوجوانان نگاه کنیم.
روش های ذهنی و ایجاد خلاقیت
مدیر امور جشنوارههای انجمن سینمای جوانان ایران با بیان این که در دوره چهارم تلاش بر این است که المپیاد به همان شیوه سال قبل و با حضور منتورها برگزار شود، گفت: این یکی از روشهای موفق آموزشی در دنیاست و سال گذشته ما نتیجه خوبی از این روش گرفتیم. نوجوانان هم از آن دوره رضایت داشتند. بنابراین در کلیت موضوع تغییر نخواهیم داشت؛ اما به لحاظ شرایط عمومی جامعه، امسال ما کارگاه حضوری نداریم و قرار است همه برنامهها به صورت آنلاین برگزار شود.
عسکری ادامه داد: نوجوانان به همان صورت سال قبل در گروه منتورها حضور خواهند داشت و به شیوه کار گروهی دوره را میگذرانند. آثارشان داوری میشود و برگزیدهها معرفی میشوند… بنابراین خانوادهها و نوجوانان نباید نگرانی خاصی بابت شرکت در این رویداد آنلاین داشته باشند.
او در خصوص روش منتورینگ اظهار نظر کرد و گفت: این همان فرایند آموزش است با این تفاوت که گاهی اوقات بسیار کوتاهتر از دوره آموزشی است. شکل غیررسمی دارد و عملی انجام میشود. در حقیقت منتور به صورت عملی یک دانش و مهارت را منتقل میکند. این همکاری مشارکتی باعث تقویت ذهنی، بحث و تبادل نظر میشود و به تنوع روشهای ذهنی میرسد. در دوره سوم المپیاد این روش انتخاب و به کار گرفته شد که در پایان دوره شاهد ارتقای قابلتأمل ایدههای رسیده بودیم و برای شرکتکنندهها هم این کارگروهی قابلتوجه بود. نوجوانان متوجه شدند موضوع را میشود از چندین زاویه مشاهده کرد و بهترین آن را برگزید. این یعنی به هدفی که در نظر داشتیم رسیدیم و امسال هم همان شیوه را با اندکی تفاوت اجرا خواهیم کرد.
ایده از خانه تا سینما
عضو شورای برنامهریزی محتوایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با طرح این موضوع که نوجوانان میتوانند برای یافتن یک ایده از محیط خانه خود شروع کنند، اظهار داشت: بسیاری از اتفاقات هستند که خود یک موقعیت جذاب و جالب ایجاد میکنند و میتوانند به یک فیلم خوب تبدیل شوند. فیلمهای مطرح سینما هم از یک ایده کوتاه شروع شده است. همه ما باید خوب نگاه کردن را تمرین کنیم و به مشاهدهگران خوبی بدل شویم. اگر این را تمرین کنیم، میبینیم اطراف ما روزانه پر از اتفاقاتی است که هر کدام میتواند دستمایه یک فیلم خوب شود.
عسکری با بیان این که المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران یک رویداد نوپاست، گفت: در دورههای اول هر رویداد، نمیتوان نتیجه را بهطور دقیق پیشبینی کرد؛ اما پس از سه دوره باید گفت که المپیاد تقریبا مسیر اصلی را پیدا کرده است. ضمن آن که امسال در محتوای آموزشی اندک تغییرات و به روزآوریهایی خواهیم داشت. این یک رویداد کاملا آموزشی است، گرچه رقابت، جایزه و مدال حلاوت هر دوره از المپیاد است.
او در ادامه با اشاره به پرداختن المپیاد به ماجرای کرونا در دوره چهارم و اعلام آن در فراخوان المپیاد، گفت: امسال یکی از موضوعهای مهم که میتواند دستمایه نگارش ایده و تولید فیلم شود؛ بیماری فراگیر کرونا است. این بیماری به یک معضل جهانی تبدیل شده و قطعا همه خانوادهها با این موضوع درگیر هستند. سادهترین تغییری که این بیماری ایجاد کرده، خانهنشینی بچهها و تعطیلی مدارس است. این خود موجب اتفاقات مختلفی شده است. علاقهمندیم این داستانها را از نگاه متفاوت نوجوانان ببینیم. علاوه بر آن، زاویه دید نوجوانان به موضوعهای مختلف و روشهای حل مساله آنها در شرایط پیچیده امروز، قابل تأمل و بررسی است.