تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
6

چگونه سیستم ایمنی بدنمان را در مقابله با ویروس کرونا بهبود دهیم؟

  • کد خبر : 4418
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
چگونه سیستم ایمنی بدنمان را در مقابله با ویروس کرونا بهبود دهیم؟
چگونه سیستم ایمنی بدنمان را در مقابله با ویروس کرونا بهبود دهیم؟ | همانطور که می دانید، ویروس کرونا با شیوع و گسترش خود، عده بسیاری را مبتلا کرد و جان برخی از افراد را گرفت. بر اساس تحقیقاتی که برای ریشه کن کردن این بیماری صورت گرفت، مشخص گردید که این ویروس در برابر افرادی که بدنشان سیستم ایمنی قوی و خوبی دارد، شانس چندانی ندارد و نمی تواند به آن ها آسیب زیادی وارد کند.
  • چگونه سیستم ایمنی بدنمان را در مقابله با ویروس کرونا بهبود دهیم؟ | همانطور که می دانید، ویروس کرونا با شیوع و گسترش خود، عده بسیاری را مبتلا کرد و جان برخی از افراد را گرفت. بر اساس تحقیقاتی که برای ریشه کن کردن این بیماری صورت گرفت، مشخص گردید که این ویروس در برابر افرادی که بدنشان سیستم ایمنی قوی و خوبی دارد، شانس چندانی ندارد و نمی تواند به آن ها آسیب زیادی وارد کند. علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی و اقداماتی همچون شست و شوی مرتب دست ها با آب و صابون، ماسک زدن و ضدعفونی سطوح با الکل، بهتر است اقداماتی را نیز در راستای تقویت سیستم ایمنی بدن خود انجام دهید تا احتمال دچار شدن به این بیماری را تا حد زیادی پایین بیاورید و کاری کنید که اگر حتی مبتلا نیز شدید، نوع خفیف ان را گرفته و با علائم بسیار کم، آن را پشت سر بگذارید. برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با انواع ویروس ها و بیماری ها، راه های متعدد و مفیدی وجود دارد. وظیفه سیستم ایمنی بدن شما آن است که از شما در برابر میکرو ارگانیسم های بیماری زا دفاع کند. گاهی اوقات امکان دارد که سیستم ایمنی شما تقویت نشده باشد و به دلیل ضعیف شدن تان، مورد هجوم میکروب ها و ویروس ها قرار گیرید. در این صورت بیمار می شوید و سیستم ایمنی بدن شما نمی تواند کاری از پیش ببرد. شما می توانید در این شرایط با کمک انواع رژیم های غذایی سالم، مصرف ویتامین های مفید، استفاده از داروهای گیاهی خاص و تغییر در سبک زندگی تان، سیستم ایمنی بدنتان را بالا برده و شاهد نتایج شگفت انگیزی در عملکرد آن باشید. اگر می خواهید راه های تقویت سیستم ایمنی بدن را در این روزهای خطرناک کرونایی بدانید، با این مقاله از مجله این هفته همراه ما باشید.

    چگونه سیستم ایمنی بدنمان را در مقابله با ویروس کرونا بهبود دهیم؟

    راه های اساسی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

    برای اینکه سیستم ایمنی بدن شما به خوبی کار کند و شاهد تعادل و هماهنگی خوب در آن باشید، باید کارهایی را انجام دهید و روش هایی را بکار بگیرید. تقویت سیستم ایمنی بدن دست یافتنی است. محققان هر ساله مقالات و دستاوردهای بی شماری را درباره سیستم ایمنی بدن منتشر می کنند و به بررسی اثرات ورزش، رژیم های غذایی، استرس، سن و سایر عوامل دخیل در پاسخ دهی بدن و افزایش ایمنی آن چه در انسان ها و چه در حیوانات می پردازند. فراموش نکنید که یک سیستم ایمنی سالم و قدرتمند، می تواند پاتوژن های مهاجم را شناسایی کرده و شکست بدهد. سیستم ایمنی بدن حکم خط دفاعی را ایفا می کند و سبک زندگی سالم شما را به خطر می اندازد. بهتر است که دستورالعمل های عمومی درباره سلامتی را دنبال کنید و گامی محکم و استوار در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن خود به شکل طبیعی بردارید. در زیر چند راهکار برای تقویت سیستم ایمنی بدن را آورده ایم:
    • سیگار کشیدن را کنار بگذارید
    • به میزان کافی بخوابید تا انرژی لازم را کسب نمایید
    • نوشیدنی های غیر مجاز را ترک کنید و یا کمتر بنوشید
    • رژیم غذایی تان را سرشار از سبزیجات و میوه ها کنید
    • سعی کنید وزن خود را به شکل سالم و متناسبی حفظ کنید
    • ورزش را به طور منظم در برنامه روزانه خود داشته باشید
    • با خوردن غذاهای مقوی و کاملا پخته شده، شستن مرتب دست ها و … می توانید از عفونت ها جلوگیری کنید
    • استرس نداشته باشید و تا جایی که امکان دارد از تنش و محیط های پر آشوب دوری کنید

    به شیوه ای سالم سیستم ایمنی بدن خود را افزایش دهید

    حتما بارها محصولات غذایی را در قفسه های فروشگاه ها دیده اید که توقیت سیستم ایمنی بدن را نوید می دهند و ادعا دارند که برای سلامتی شما خوب هستند. اما باید بگوییم که چیزی تقویت سیستم ایمنی بدن همیشه و در همه حال نیز چندان خوب نیست. تقویت سیستم ایمنی بدن از نظر علمی بدین معناست که بدن شما با افزایش تعداد سلول های ایمنی ، سعی می کند تا از بروز مشکلات و بیماری ها جلوگیری نماید. اما به عنوان مثال گاهی ورزشکارانی که “دوپینگ خون” انجام می دهند، باعث می شوند که خون با سرعت در بدنشان پمپاژ شود و این افزایش عملکرد ممکن است منجر به خطر سکته شود. اینکه سعی داشته باشید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید، بسیار خوب است، اما باید بدانید که این فرآیند بسیار پیچیده می باشد. علت این پیچیدگی هم از این جهت است که سلول های موثر در سیستم ایمنی بدن، انواع مختلفی دارند و در مقابله با انواع ویروس ها، میکروب ها و باکتری ها واکنش نشان می دهند. بنابراین شما باید بدانید که کدام سلول ها را باید بیشتر مورد تقویت قرار دهید. بدن دائما در حال تولید سلول های ایمنی است. هیچ کس حتی دانشمندان نیز نمی دانند که سیستم ایمنی بدن چه تعداد سلول را برای عملکرد بهینه و دفاع مناسب لازم دارد.

    سیستم ایمنی و سن رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند

    توانایی پاسخگویی بدن و ایمنی آن با افزایش سن کمتر می شود. بنابراین هر چه سن افراد بالاتر برود، احتمال ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان و عفونت ها بیشتر می شود. همانطور که می دانید نرخ امید به زندگی در بعضی از کشورهای پیشرفته بسیار زیاد است. بروز بیماری های وابسته به سن نیز افزایش می یابد. افراد مسن در مقایسه با افراد جوان، بیشتر مبتلا به بیماری های عفونی می شوند و احتمال مرگ در آن ها به مراتب بیشتر است. به عنوان مثال، عفونت های تنفسی، آنفلوآنزا و یا همین ویروس کرونا که با نام ۱۹ COVID در جهان شناخته می شود، تا حدودی مشابه ذات الریه عمل می کند و بیشتر افراد بالای ۶۵ سال را تهدید می کند. در برابر ویروس های جدیدی همچون کووید ۱۹ باید ایمنی بدنتان را بالا ببرید به خصوص اگر در سنین بالا به سر می برید. از این رو باید سیستم دفاعی بدن خود را تا جایی که می توانید شارژ کنید و نگذارید بدنتان ضعیف شود.

    چگونه سیستم ایمنی بدنمان را در مقابله با ویروس کرونا بهبود دهیم؟

    رژیم غذایی  نقش موثری در سیستم ایمنی بدن شما دارد

    برای مقابله با ویروس های و بیماری هایی همچون کرونا و سایر موارد، باید رژیم غذایی مقوی و خوبی داشته باشید. اگر بدن خود را همچون یک ارتش بزرگ در نظر بگیرید، باید برای رساندن تجهیزات و مهمات به آن، غذاهای سالم و مغذی بخورید و رژیم ایده الی را در پیش گیرید. فقر غذایی و تغذیه ناسالم، استحکام بدن را از بین می برد و باعث ضعف در کل بدن و سیستم ایمنی می شود.  کمبود ریز مغذی هایی همچون روی، مس، سلنیوم، اسید فولیک، آهن و ویتامین ها از جمله ویتامین  A ، C ، B6 ، E  و … باعث می شوند که بدن نتواند پاسخ مناسبی در مقابله با بیماری ها داشته باشد. به عنوان مثال ویتامین D نقش موثری در عدم ابتلا به بیماری کرونا و بهبود آن دارد و ویتامین C نیز تا حد زیادی به ایمنی بدن کمک می کند. بنابراین اگر می خواهید خودتان را در برابر انواع بیماری ها مصون بدارید، به هیچ وجه از مصرف این ویتامین ها و ریز مغذی ها غافل نشوید.

    از گیاهان و مکمل ها کمک بگیرید تا ایمنی بدن خود را بهبود ببخشید

    درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات انسان ها در دل طبیعت و گیاهان موجود در آن نهفته است. حتما تا به حال درباره گیاهان دارویی و مکمل ها شنیده اید. در فروشگاه ها اغلب داروهای گیاهی، قرص ها و مکمل ها وجود دارند که به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن عرضه می شوند. برخی از آن ها تاثیرات معجزه آسایی بر روی سلامت و ایمنی بدن دارند و به راحتی در دسترس شما می باشند. می توانید برای بهبود سیتم ایمنی بدن خود، یک دوره از این مکمل ها و داروهای گیاهی استفاده کنید. برخی از دمنوش های گیاهی نیز در افزایش ایمنی موثر هستند و باعث تقویت بدن شما در برابر بیماری ها می شوند. دانشمندان بر این باورند که برخی درمان های گیاهی سطح آنتی بادی ها را در خون افزایش داده و این امر برای توسعه ایمنی بدن بسیار مفید است.

    چگونه سیستم ایمنی بدنمان را در مقابله با ویروس کرونا بهبود دهیم؟

    استرس و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن

    ذهن و بدن رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند. بسیاری از بیماری ها همچون ناراحتی معده، بیماری های قلبی، کهیر و … با استرس و شرایط عاطفی در ارتباط اند. دانشمندان تحقیقات و مطالعات بسیاری را برای بررسی ارتباط میان عملکرد ایمنی بدن انجام داده اند. زمانی که در شرایطی استرس زا قرار می گیرید، تپش قلب شما، عملکرد مغذی تان و بسیاری از عوامل مهم و موثر در بدنتان مختل می شوند. بدن شما در این وضعیت با کاهش میزان ایمنی روبرو می شود و مستعد گرفتن بیماری ها می شود.

    ورزش می تواند ایمنی بدن شما را به خوبی بالا ببرد

    برای داشتن یک زندگی سالم و با نشاط، باید حتما ورزش را در برنامه روزانه خود جای دهید. ورزش علاوه بر اینکه خون رسانی به اندام های بدن را بهبود می بخشد، باعث می شود اکسیژن بیشتری به بدن شما برسد و عضلات تان بیش از پیش تقویت شودبه طور کلی ورزش برای سلامتی رکنی اساسی است که سلامت قلب و عروق را تضمین کرده و منجر به کنترل وزن بدن، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر انواع بیماری ها و … می شود. اگر رژیم غذایی سالمی را با ورزش به شکل همزمان در پیش بگیرید، می توانید مطمئن باشید که ایمنی بدن شما به این راحتی ها به خطر نخواهد افتاد. زمانی که گردش خون در بدن شما بهتر انجام شود، سلول هایی که مسئول ایمنی و محافظت از بدن شما هستند نیز می توانند آزادانه در بدنتان حرکت کنند و کارشان را به شکل بهتر و موثرتری به انجام برسانند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=4418

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.