تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
18

پوشش ايرانی در بلندای تاريخ پارس

  • کد خبر : 851
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
پوشش ايرانی در بلندای تاريخ پارس

چندی قبل شباهت ظاهری و نوع پوشش مدلینگ های گوچی در ارائه ساعت Grip با لباس های دهه ۶۰ و ۵۰ در ایران مورد توجه کاربران در صفحات اجتماعی قرار گرفت. این برند در رونمایی از ساعت Gucci Grip هفت اجتماع از سراسر جهان را در یک سری تصاویر، فیلم ها و آثار هنری جمع […]

  • چندی قبل شباهت ظاهری و نوع پوشش مدلینگ های گوچی در ارائه ساعت Grip با لباس های دهه ۶۰ و ۵۰ در ایران مورد توجه کاربران در صفحات اجتماعی قرار گرفت.

    این برند در رونمایی از ساعت Gucci Grip هفت اجتماع از سراسر جهان را در یک سری تصاویر، فیلم ها و آثار هنری جمع کرد که همگی از این ساعت که دنیای اسکیت بازی الهام بخش آن بوده است، استفاده می کنند.

    شباهت ظاهری در نوع پوشش این مدلینگ ها به نوع پوشش در دهه ۶۰ و ۵۰ در ایران باعث شگفتی کاربران  شده بود.

    در سالهای نه چندان دور هم کوکو شانل در جایی گفته بود: «پرشیا بهشت طراحی لباس است». اینها را نگفتم تا از فضای بلوشوی کنونی صنعت لباس شکوه کنم نه فقط همیشه دوران، در آسمان ،می خواستم بگویم ایران پارسی خود ستاره های چشمک زن زیادی داشته و دارد .

    بهار و تابستان و پاییز و زمستان، هر کدام برای خود قصه ای دارد، وقتی پارچه های قدیمی کودری های گل گلی و ترمه و تور و آنچه در صندوقچه میراث تاریخی است روی لباس ها نقش می شود تا طراحی خوش فکر، با ذوق هنری متکی بر خلاقیت و نوآوری خود، با لباس هایش تاریخ را فریاد بزند و پیامبر روح آزاد و هویت پرفروغ ایرانی اش باشد ،طبیعتا حال صنعت مد ولباس در ایران خوب می شود. سارا صادقیان متولد ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۱ فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و صاحب برند لباس سارا ،یکی از کسانی است که خوب توانسته این رسالت را یدک بکشد، از کودکی به این رشته علاقه داشته و با شرکت در دوره های آکادمیک، طراحی لباس را به صورت حرفه ای فراگرفته و اکنون در کمال پختگی، لباس هایی را طراحی می کند که ایرانی پسند باشد.

    او اعتقاد دارد که آموزش هایی که در این زمینه داده می شود، باید هم آکادمیک و اجرایی باشد و هم مباحث به روز را دربربگیرد و در عین حال کاربردی هم باشد؛ مقوله ای که خودش از آن تبعیت کرده و سعی دارد شاگردانش را به سمت بازار کار هدایت کند. از جمله کارهای او کالکشن زمستانه سال ۹۸، است  که در طراحی لباس ها از طرح های گلیم فرش هم استفاده کرده و با استقبال خوبی روبرو شده است او هم اکنون در حال انتشار کتابی با عنوان زنان برای موفقیت است. با او به گفت و گو نشستیم تا از احیای لباس ایرانی بگوید:

    بــا مــردم عــادی کــه صحبــت میکنیــم میگــن چــرا ایــن همــه لبــاس خارجــی ؟ مگــه مــا طــراح نداریــم لبــاس ایرانــی طراحــی کنــه؟  قصــه واقعــا چیســت؟ً

    بهترین روش برای احیای مد و پوشاک ایرانی حرکت به سمتی است که ما بتوانیم طرح های به روز خارجی را با المان های ایرانی تلفیق کنیم تا جوان امروزی ما راحت تر آن را بپذیرد. باید بپذیریم که جوان امروز لباس کاملا سنتی ایرانی را کمتر می پسندد و بیشتر به سمت طرح های به روزتر تمایل دارد، بنابراین می توانیم این طرح های سنتی را با المان های به روز دنیا پیوند بدهیم تا رضایت اقشار مختلف را تامین کنیم.

    از طــرح هــای روز گفتیــد ، بــا توجــه بــه اینکــه اکثــر ایــن طــرح هــا وارداتــی هســتند ، چــه تاثیــرات منفــی و مثبتــی را بــر جامعــه مــی گــذارد؟

    به نظر من واردات پوشاک یک چاقوی دو لبه است که هم تاثیر مثبت داشته و هم تاثیر منفی که باعث شده بیشتر افراد جامعه به سمت پوشیدن پوشاک غربی سوق پیدا کنند. اما درعین حال تاثیرات مثبتی هم داشته و آن اینکه ما توانسته ایم طراحی این پوشاک را ایرانیزه کنیم و به نوعی ایرانی ها را ایرانی پوش کنیم. گرچه این موضوع را هم باید عنوان کنم که تاثیرات منفی این مقوله خیلی بیشتر است.

    زن ایرانی باید بر ایرانی بودنش تکیه کند و با لباسی که می پوشد، اجازه دهد در هر جامعه ای که ظاهر می شود، ایرانی بودنش را معرفی کند و این فرهنگ را در سراسر دنیا فریاد بزند. زن ایرانی باید ظاهرش به شکلی باشد که پیشینه و ملیتش را نشان دهد و نگذارد این گذشته گران بها به زوال و نابودی برود .

    سارا صادقیان مدیر دپارتمان طراحی لباس موسسه آموزش عالی فن پردازان

    پوشش ايرانی در بلندای تاريخ پارس

    پوشش ايرانی در بلندای تاريخ پارس

    یعنی با این ایرانیزه کردن ها توانسته ایم خلاهایی که باعث می شود نتوانیم لباس ایرانی را به اندازه کافی جا بیاندازیم را از بین ببریم؟

    به نظر من اگر بخواهیم ایرانی ها را ایرانی پوش کنیم، باید مشخصه های زیادی را در نظر بگیریم. فاکتورهایی که در نهایت به پوشیدن لباس ایرانی ختم شود. اینکه نیازسنجی کنیم که جوان ایرانی یا فراتر از آن، اقشار مختلف اجتماع چه دغدغه ها و نیازهایی برای پوشش دارد؟ اگر ما بتوانیم این مشخصه ها را فاکتور قرار دهیم و طرح های به روز با المان های جدید و پر از تنوع داشته باشیم سهم عمده ای در ایرانیزه کردن پوشاکی که امروز در بازار وجود دارد خواهیم داشت.قطعا با این تفاسیر مخاطب ایرانی ختم می شود به برند ایرانی و قطعا از محصولات ایرانی استفاده خواهد کرد.

    در این آشفته بازار صنعت لباس، جا انداختن یک برند ایرانی چگونه میسر است ؟ و نقش اکسسوری ها در این رابطه چیست؟

    متاسفانه اکنون برندهای ایرانی که در بازار شکل گرفته برندهای حساب شده ای نیستند؛ به این علت که یا طراح آموزش درستی ندیده و حرفه ای نیست و یا با بازار ایرانی آشنایی ندارد و نمی داند دغدغه ها و نیازهای مشتری چیست . از سوی دیگر با سایر مجموعه های طراحی لباس هم آشنایی نداشته و همین عامل می شود که نتواند رضایتمندی مخاطب را در نظر بگیرد. متاسفانه طراحان ما خیلی وقت ها در طراحی لباس از اکسسوری ها که موارد مهمی در طراحی هستند غافل می شوند و آنها را نادیده می گیرند، این در حالی است که ما اکسسوری های قدیمی و ارزشمندی در طراحی های لباس ایرانی داشته ایم که فراموش شده اند. از سویی دیگر در طراحی لباس مسائل دیگری مثل طراحی کفش، کیف و شال و روسری و حتی عطر هم بسیار اهمیت داشته و بخشی از طراحی به شمار می رود که در تمامی قسمت های مد و فشن باید در نظر گرفته شود. در خیلی از موارد ما می بینیم که از این موضوعات چشم پوشی می شود و یا مورد بی توجهی قرار می گیرد در حالی که علم روز طراحی این موارد را مهم می داند و باید زنده شود.

    چقدر کیفیت طرح ها می تواند در احیا پوشاک ایرانی تاثیرگذار باشد؟

    در واقع کیفیت حرف اول را می زند، اما از آنجایی که باید نیازسنجی کنیم و نیاز مشتری را ببینیم، تنوع قیمتی و کیفیت و کتگوری محصول خیلی مهم است؛ اینکه بضاعت افراد را در نظر بگیریم و قدرت انتخاب افراد را بالا ببریم و در عین حال حتی الامکان تلاش کنیم که از سطح کیفیت کم نکنیم.

    برای خانم های ایرانی چه توصیه ای دارید؟

    به نظر من زن ایرانی باید بر ایرانی بودنش تکیه کند و با لباسی که می پوشد، اجازه دهد در هر جامعه ای که ظاهر می شود، ایرانی بودنش را معرفی کند و این فرهنگ را در سراسر دنیا فریاد بزند. زن ایرانی باید ظاهرش به شکلی باشد که پیشینه و ملیتش را نشان دهد و نگذارد این گذشته گران بها به زوال و نابودی برود.

    همانطور که می دانید در حوزه مد و لباس آموزشگاه های متعددی وجود دارد ، شما عنوان کرده اید در آموزشگاه شما هنرآموزان روش ورود به بازار را هم یاد می گیرند، واقعا اینطور است؟

    بله دقیقا. آموزش های ما در دو قالب آکادمیک و اجرایی است. به این معنی که افراد علاوه بر اینکه آموزش های به روز را تجربه می کنند، از مجموعه هایی هم که به آنها کمک می کند، بازدید می کنند. یکی از مزایایی که در این آموزش ها وجود دارد این است که حتی کسی که برای طراحی دست به قلم نشده هم، امکان شرکت در دوره های ما را دارد. به جهت اینکه این آموزش ها از صفر شروع می شود و تا رسیدن افراد به نقطه اجرایی ادامه دارد. در نهایت برای هنرجوها رویدادی گذاشته می شود که در آن کارهای انجام شده، به مرحله اجرا و بازدید گذاشته می شود تا به بازار کار وارد شود. ضمن اینکه بازدید از کسب و کارهای مختلف این امکان را به وجود می آورد که بچه ها با دغدغه مندی ها و روال کاری طراحان حرفه ای که وارد بیزینس شده اند آشنا شوند. موضوع دیگری که باید در اینجا مطرح شود این است که در این آموزش ها از اساتید حرفه ای و استادان دانشگاه که تجربه کاری خوبی در این زمینه دارند استفاده می شود، به این خاطر که کیفیت آموزشی برای ما حرف اول را می زند.

    این هفته | inhaftemag.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=851

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.