تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
6

پرواز مجازی پروانه ها

  • کد خبر : 4018
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۸:۰۶
پرواز مجازی پروانه ها
بچه های اصفهانی پس از یکسال انتظار و در حال و هوایی کرونایی، فرصتی دوباره یافتند تا با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کودک، دنیایی فانتزی، رنگی و شاد را تجربه کنند. در شرایطی که جهان کنونی، تجربه‌ی پاندمی کووید 19 را از سر می‌گذراند، برگزارکنندگان جشنواره فیلم کودک اصفهان، با انگیزه‌ای مضاعف، برای التیام آلام خانواده‌های دردمند و ایجاد شور و نشاط در مخاطبان تخصصی خویش، دامن همت بر کشیده، به منظور اعتلای آرمان‌های بشر دوستانه، جامه‌ی عافیت‌طلبی از خود به در کرده و در شرایطی سخت اقدام به برگزاری جشنواره نمودند.
    • جشنواره سی و سوم، چگونه برگزار شد

    یکی از متفاوت‌ترین آغازها برای پرواز پروانه‌هایی که دل کودکان یک شهر و کشور برای شروع آن پر می‌کشید. جشنواره فیلم کودک فرصتی برای عرض اندام سینمای کودک است، سینمایی که بخشی بزرگی از افتخارات سینمای ایران را شامل شده و مخاطبان آن مهم‌ترین اقشار جامعه یعنی کودکان و نوجوانان هستند.

    جشنواره سی و سوم علی‌رغم تمام مشکلات و مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا، برگزار شد تا چراغ سینما و جشنواره‌های سینمایی را روشن نگه دارد. جشنواره‌ای که مانندی قلبی تپنده برای سینمای کودک و نوجوان ایران و یکی از انگیزه‌های فیلمسازان این جنس سینما محسوب می‌شود، این بار به شکل مجازی آغاز به کار کرد.

    در میان چشمان ده‌ها کودک که به نمایندگی از تمام کودکان ایران، از پنجره خانه خود افتتاحیه را به نظاره نشستند. در جایگاهی بر بلندای یک ساختمان با نقشی از پروانه، افتتاحیه جشنواره‌ای با شعار «هر خانه یک سینما، هر کودک، یک داور» آغاز شد.

    اواخر تیرماه امسال، علیرضا تابش، دبیر جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان خبر از برگزاری این جشنواره به صورت مجازی داد؛ از ابتدا نیز قرار بود که این جشنواره در پی شیوع کرونا در بخش بین‌المللی مجازی بوده و با اوج گیری روند این بیماری در ایران، سایر قسمت‌های جشنواره سی و سوم نیز به حالت مجازی در آمدند و فقط در صورت امکان، برخی از فیلم‌های بخش مسابقه این جشنواره به صورت حضوری اکران خواهند شد.

    جشنواره امسال نیز به مانند هرسال همراه با چندین پنل همکاری مشترک، کارگاه‌های آموزشی ملی و بین‌المللی، بخش وب سری و برنامه‌های تفریحی است و به مانند دو دوره گذشته، المپیاد فیلم سازی کودکان و نوجوانان نیز در برنامه‌های جشنواره سال ۹۹، جای دارد؛ همینطور به اقتضای شرایط فعلی اجتماعی، بخشی به نام کرونا روایت نیز به برنامه‌های جشنواره افزوده شد.

    برگزار کنندگان اصلی جشنواره، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان هستند.مراسم افتتاحیه این جشنواره، به صورت مجازی در روز ۲۷ مهرماه از ساعت ۱۹ برگزار شد.

    • در مراسم افتتاحیه چه گذشت؟

    مراسم افتتاحیه این جشنواره، به صورت مجازی در روز ۲۷ مهرماه از ساعت ۱۹ برگزار شد؛ این مراسم بر روی سقف فرهنگسرایی که از حدود ۵۰۰ واحد آپارتمانی در شهرک امیریه اصفهان قابل مشاهده بود، برگزار شد.

    شهردار اصفهان در این مراسم گفت: امیدوارم که جشنواره سی و سوم، در شهر سی و سه پل بتواند شعار خود را به خوبی تحقق بخشد؛ امسال در شرایط سخت کرونایی، کودکان و نوجوانان بیشتر از گذشته وقت خود را در منزل می‌گذراند و باید از این فرصت استفاده کرد و سینما را که یک پایگاه فرهنگی است، به خانه‌ها برد تا منازل نیز به یک پایگاه فرهنگی تبدیل شود. وی تاکید کرد: اصفهان به عنوان مرکز برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک هر سال بهتر از گذشته و زیباتر از سال‌های قبل، برنامه‌ها را اجرا کرده است و امسال کسی باور نمی‌کرد که در چنین مکانی با چنین شرایطی، این برنامه اجرایی شود؛ با این حال با تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب، شاهد برگزاری جشنواره بسیار خوبی خواهیم بود. اصفهان افتخار می‌کند که با قدرت، میزبان چنین جشنواره‌ای است.

    نوروزی در قسمتی دیگر از صحبت های خود اظهار کرد: کودکان و نوجوانان آینده این شهر و همه ما هستند، آنها آینده جامعه بشری را می‌سازند، پس همه ما اعم از مجریان تا خانواده‌ها موظفیم تا زمینه را برای رشد و شکوفایی این انسان‌های آینده ساز فراهم کنیم. در این راه باید صبوری، همراهی و دلسوزی کنیم ضمن اینکه همه کارها را با عشق و علاقه انجام می‌دهیم.

    علیرضا تابش، دبیر جشنواره نیز در این مراسم گفت: هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور، شعار جشنواره سی و سوم است. جشنواره‌ای که بخشی از خاطرات تصویری کودکان و نوجوانان ایرانی را با خود حمل می‌کند. خرسندم که آغاز عصر جدید جشنواره‌های سینمایی را اعلام کنم؛ به قول فیلسوفی بزرگ، «دری که باز شد، دیگر به این راحتی بسته نمی‌شود.

    وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی نیز در پیامی که به جشنواره ارسال نمود، گفت: به عنوان یک مسلمان ایرانی، نمی‌توان افتخارات بین‌المللی این گونه آثار نمایشی را که نشأت گرفته از ارزش‌های متعالی است، نادیده انگاشت.

    صالحی در بخشی دیگر از پیام خود اظهارداشت: در آستانه برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، هنر دوستان این مرز و بوم، نظاره‌گر درخت برومند سی و سه ساله‌ای است که در سایه‌سار آن، مسیر سینمای کودک و نوجوان ایران تجربه‌های پرثمری را پیموده و در پیش خواهد داشت.

    در این مراسم، همینطور بیانیه رسمی جشنواره قرائت شد. در قسمتی ازاین بیانیه آمده است: نام جشنواره با هویت و تاریخ اصفهان و یکی از نمادهایش یعنی سی و سه پل، این میراث تاریخی ارزشمند، در قلب نصف جهان گره خورده است. کودکان و نوجوانان اصفهانی دوره سی و سوم جشنواره را در شرایطی ویژه و به صورت مجازی آغاز می‌کنند که قرار است امسال در برپایی موزه و مرکز اسناد جشنواره، کمک کنند و دستاوردها و میراث‌های جشنواره را جمع‌آوری کنند.

    پس از پخش پیام‌ها علیرضا صفدریان، قهرمان یخ نوردی جهان پرچم سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان را در بین دو برج شهرک امیریه برافراشت، هرچند که ورزش شدید باد اجازه تکمیل این مانور را نداد. همچنین به پاسداشت از زحمات کادر درمان در بحران کرونا و زنده نگه داشتن یاد شهدای سلامت، ترانه‌ای از رضا صادقی هم‌خوانی شد. ترانه‌ای از جنس احساسات خالص کودکانه که پیامی برای تمام رزمندگان ایران در جنگ با ویروس کرونا خوانده شد.مراسم افتتاحیه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حوالی ساعت ۲۰ با آتش افشانی سه و سه پل اصفهان به پایان رسید.

    • کروناروایت؛ بخشی جدید به اقتضای شرایطی جدید

    بخشی که در جشنواره سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و تأثیرات انکارناپذیر آن بر زندگی انسان‌ها اضافه شده است، کروناروایت نام دارد. این بخش با همکاری سازمان علوم پزشکی در جشنواره امسال حضور دارد و ۱۴ فیلم ایرانی و ۷ فیلم خارجی نیز در آن حضور داشته و برای مخاطبان اکران شد. این فیلم‌ها، برخی از ساخته‌های کارگردانان ایرانی و برخی از فیلم‌های نمایش داده شده در جشنواره کرونای بلگراد بودند.

    • وقتی شبکه‌های اجتماعی قسمت مهمی از زندگی ما می‌شوند

    بخش جدید وب سری نیز برای دومین سال پیاپی در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان حضور دارد؛ این بخش که با محوریت شبکه‌های اجتماعی و خلاقیت‌ها با استفاده از تلفن‌های همراه است، در دوره گذشته با استقبال خوبی رو به رو شد تا دوباره در جشنواره حضور داشته باشد.

    در جشنواره امسال، ۱۳ اثر به صورت آنلاین، اکران شد؛ همین‌طور مطابق انتخاب هیئت اجرایی جشنواره، امین حق‌شناس (کارگردان و مدرس انیمیشن و وب‌سری)، حدیث لزرغلامی (نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس در حوزه‌ی انیمیشن و منتور وب‌سری) و مژده لواسانی (فعال رسانه‌ای و فضای مجازی) به عنوان هیئت داوران این بخش، انتخاب  ومعرفی شدند.

    • کارگاه‌های ملی و بین‌المللی

    جشنواره امسال نیز همانند همیشه، چندین کارگاه مهم ملی و بین‌المللی داشت  که همگی از پلتفرم تیوا، برای ثبت نام کنندگان و رسانه‌ها پخش شد. این کارگاه‌ها در ایام برگزاری جشنواره، همه روزه از ساعت ۱۱ در بخش بین‌الملل و از ساعت ۱۳ در بخش ملی، پخش شدند.

    شب‌های اصفهان؛ تب و تاب جشنواره با چاشنی شهر زیبای خدا

    برنامه‌ای جنبی با عنوان شب‌های اصفهان، در طول دوران جشنواره هر شب پخش می‌شد که در کنار بررسی اخبار، اتفاقات و وقایع جشنواره، اصفهان‌گردی تلویزیونی روزانه‌ای را نیز در برداشت.

    • داوران جشنواره سی و سوم

    از مهم‌ترین نکات همیشگی جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان، داوران کودک و نوجوان جشنواره هستند؛ با توجه به سازوکار جدید جشنواره در نسخه سی و سوم، امکان داوری برای تمامی کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۵ ساله که علاقه‌مند به ثبت نظر خودشان در مورد فیلم‌های جشنواره بودند به وجود آمد. این داوران پس از تأیید،  در ۵ بخش بلند داستانی، کوتاه زنده و انیمیشن، وب‌سری و بخش کروناروایت در یکی از پلتفرم‌های نماوا، فیلیمو و تیوا، نظر خود را به اشتراک  گذاشتند.

    همین‌طور در بخش بین‌الملل نیز ۱۴ داور کودک و نوجوان حاضر بودند که اسامی آنها، «فاطمه سعد» از کشور پاکستان، «سید حیدر عباس» از کشور پاکستان، «تامارا مکیتاریان» از کشور ارمنستان، «نارک آوتسیان» از کشور ارمنستان، «روهانی سینگ» از کشور هندوستان، «آینیش دات» از کشور هندوستان، «لئونا ژاریک» از کشور مقدونیه، «محمد توفیق» از کشور مقدونیه، «کارمینه سیکارونه» از کشور ایتالیا، «آسیا دونسی» از کشور ایتالیا، «عسل بهادر» از کشور ایران، «اهورا ابولی» از کشور ایران، «یگانه محمدی» از کشور ایران و «محمد صدرا بهشتیان نژاد» از کشور ایران است.

    • دیگران چه گفتند

    علیرضا تابش در نشست خبری جشنواره: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده که ۱۱ فیلم سینمای کودک و نوجوان به صورت محدود اکران فیزیکی شود؛ فیلم‌های آرزوی زیبا، بچه گربه‌های دره سیب، بعد از اتفاق، جزیره فضایی یا ترنادوی ۲، خورشید، سلفی با رستم، پونمایی لپ بو، مسیر محبوس، خورشید، مهران، نارگیل و والدین امانتی، ۱۱ فیلمی است که مقرر شده به صورت فیزیکی اکران شود.

    اکبر خامین : یکی از مهم‌ترین دلایل افت تولید فیلم‌های کودک، مسائل اقتصادی است؛ سرمایه فیلم‌های کودک معمولاً برنمی گردد و باید منابعی آن را پشتیبانی کنند. این مسئله مختص ایران نبوده و در همه جای دنیا، نهادهای دولتی باید برای رشد سینمای کودکان تلاش کنند.

    هادی رحیمی: نظرم در سینمای نوجوان، فیلم‌های جدی است؛ دوست ندارم که بچه‌ها را بچه ببینم و علاقه‌مندم که با آنها همانند انسان‌های بالغ برخورد کنم. می‌توان با این رده‌های سنی جدی صحبت کرد و برای آنها موضوعاتی را مطرح کرد که در آینده در مواجهه با مشکلات مشابه، می‌تواند به آنها کمک کند.

    امیرحسین قهرایی در گفت‌وگو با ایمنا: برخی از سرمایه گذاران معتقدند سینمای کودک بازدهی کمی دارد و اقتصادی نیست. چراکه اگر فیلمی صرفاً برای کودکان تهیه شده باشد فروش آن سخت‌تر خواهد بود، اما اگر حوزه مخاطب بزرگسال را نیز در بر بگیرد فروش بهتری خواهد داشت.

    نادره ترکمانی: سینمای بزرگسال حمایت ویژه‌تری نسبت به سینمای کودک دریافت می‌کند. سینمای کودک هم از جنبه سرمایه‌گذار خصوصی و هم از نظر حمایت مراکز، سازمان‌ها و نهادهای دولتی در مضیقه است.

    • سوینا؛ خالق ایده جدیدی در جشنواره، خالق رؤیا

    از بهترین اتفاقات رخ داده در جشنواره سی و سوم، آماده سازی نسخه مناسب برخی از فیلم‌ها برای نابینایان است. این اتفاق برای نخستین بار در جشنواره‌های سینمایی با هدف ارج‌گذاری به کودکان و نوجوانان نابینا و مشارکت آنها در این رویداد بین‌المللی رخ داده است. «شماره ۲۹» ساخته هادی رحیمی خواص، با صدای شوکت حجت و «خداحافظ سینما» ساخته یاسر احمدی با صدای نازنین مهیمنی، فیلم‌های بخش بلند داستانی ایران بودند که توسط سوینا، دوبله و توضیح دار شدند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=4018

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.