تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
8

هنر نقاشی و تاریخچه آن

  • کد خبر : 3155
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
هنر نقاشی و تاریخچه آن

هنر نقاشی و تاریخچه آن هنر نقاشی و تاریخچه آن | نقاشی یکی از قدیمی ترین مفاهیم کشف شده توسط بشر در حوزه هنر است. نقاشی هنری است که از زمان های بسیار دور انسان ها از آن با اهداف مختلفی استفاده می کردند. شاید بتوان گفت حتی قبل از پیدایش زبان و تقویت ارتباط […]

  • هنر نقاشی و تاریخچه آن

    هنر نقاشی و تاریخچه آن | نقاشی یکی از قدیمی ترین مفاهیم کشف شده توسط بشر در حوزه هنر است. نقاشی هنری است که از زمان های بسیار دور انسان ها از آن با اهداف مختلفی استفاده می کردند. شاید بتوان گفت حتی قبل از پیدایش زبان و تقویت ارتباط بین انسان ها، نقاشی به عنوان ابزاری برای انتقال مفاهیم مورد استفاده قرار می گرفته است. اکنون پس از گذشت هزاران سال از آن دوران ها، نقاشی به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین شاخه های هنری شناخته شده و از شناخته شده ترین حوزه های آن می باشد. هنر نقاشی در طی این سال ها تغییر و تحول های بسیاری یافته و اشکال گوناگونی به خود گرفته است. با مجله خبری این هفته همراه باشید تا در ادامه با این هنر و تاریخچه آن آشنا شویم.

    هنر نقاشی و تاریخچه آن

    نقاشی چیست؟

    نقاشی در واقع فرآیندی است که طی آن رنگ یا رنگدانه بر روی یک سطح مانند کاغذ یا بوم ایجاد نقش کرده و اثری خلق می کند. اما اگر بخواهیم به طور کلی نقاشی را تعریف کرده و چیستی آن را بررسی کنیم باید بگوییم که نقاشی، هنر به تصویر درآوردن یک ذهنیت، مفهوم یا یک واقعه بر روی سطحی قابل ترسیم است. همچنین می توان گفت که هنر نقاشی استفاده از رنگ ها بر روی سطوح مختلف برای جان بخشیدن به سطحی خام می باشد.

    هنر نقاشی هم اکنون یکی از مهم ترین و پرطرفدار ترین هنر هایی است که در سالیان طولانی مورد توجه افراد بسیاری بوده و با اهداف مختلف مورد بهره برداری قرار گرفته است. این هنر در طول تاریخ متوجه تغییرات گسترده ای بوده و اشکال گوناگونی به خود گرفته است. به طوری که امروزه هنر نقاشی، نه تنها یک هنر، بلکه می توان از آن به عنوان یک صنعت یاد کرد. نقاشی امروزه به عنوان فعالیتی هنری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، تفریحی و حتی اجتماعی بوده و می تواند در بسیاری از حوزه ها و بخش های جامعه تاثیر بگذارد. از این رو نقاشی را می توان یکی از قدرتمند ترین و تاثیر گذار ترین هنرها دانست.

    سبک نقاشی چیست؟

    از آنجایی که انسان ها با استفاده از هنر نقاشی می توانند تفکرات، ایده ها و احساسات خود را بیان کنند، این هنر با توجه به ویژگی های متفاوت و سلایق مختلف در اشکال مختلفی پدید آمد که این موضوع نیز منجر به ظهور سبک های مختلفی از آن در دنیا شد. این سبک ها از خطوط، اشکال، رنگ ها و ترکیب ها مختلفی به وجود می آیند. در واقع هر نقاش یا هنرمندی خط و سبک طراحی مختص به خود را داشته و با استفاده از آن ها است که می تواند به خلق اثر دست زده و حرف خود را بزند. در بررسی تاریخ این هنر می توان ظهور سبک های بسیاری را مشاهده کرد. این سبک ها در دروره های تاریخی مختلف ایجاد شده و برخی از آنها نیز هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع می توان گفت در نقاشی، دو نوع شیوه بیان «نقاشی تصویر» و «نقاشی انتزاعی» وجود دارد.

     

    نقاشی تصویر سبکی است مشتمل بر انواع سبک هایی دیگر که در آن هنرمند به خلق اثری از محیط اطراف خود دست زده و طبیعت و اشکال شناخته شده پیرامون خود را، از دیدگاه خود به تصویر کشیده و آن را ثبت می کند. نقاشی انتزاعی نیز نوعی نقاشی است که در آن هنرمند براساس یک سری تجربیات طولانی، آثاری خلق می کند که در آن بدون اشاره به طبیعت، فقط از ترکیب فرم و رنگ، احساسات و عواطف هنری استفاده می شود. در این نوع هنر نقاشی، هدف هنرمند در واقع استفاده از ذوق و سلیقه ذاتی و ایجاد نیروی آفرینندگی و ابداع است.

    علاوه بر طرز بیان در هنر نقاشی، این هنر دارای سبک های متنوع و مختلف دیگری است که مهم ترین آن ها عبارتند از: کلاسیک، نئوکلاسیک، رمانتیسم، رئالیسم، ناتورالیسم، امپرسیونیسم، نئوامپرسیونیسم، سمبولیسم، پات آرت، آبستره، دادائیسم، سور رئالیسم، اکسپرسیونیسم، فوتوریسم، مدرنیسم، پست مدریسم، مینیاتور و کوبیسم. در اینجا اشاره کوتاهی به این سبک ها می کنیم. از همین رو نیز، نقاشی از شاخه های اصلی هنری است که سبک های مختلف در آن وجود دارد. اطلاعات زیادی در مورد انواع سبک های نقاشی مختلف وجود دارد که می توان با آگاهی از آن ها اطلاعات خوبی از نقاشی و سبک های رایج آن ها به دست آورید.

    تاریخچه نقاشی

    همان طور که گفته شد، نقاشي به عنوان يكي از ابزارهای ارتباطی و اشکال هنری در طول تاريخ همواره از اهميت خاصي برخوردار بوده است. گفته می شود قدمت هنر نقاشی در زندگی انسان ها در حدود ۶ برابر قدمت زبان نوشتاری است. در حدود ۵۰ هزار سال قبل يعني دوران ديرينه سنگي، انسان ها در غارها زندگي مي کردند و نقوشی را در دیواره غارها ثبت کرده اند که حتی تا به امروز نیز برخی از آن ها دست نخورده باقی مانده است.

    برخی از این نقاشی ها را می توان در کشورهای فرانسه و اسپانیا مشاهده کرد. همان طور که در حال حاضر یکی از قدیمی ترین نقاشی های کشف شده متعلق به حدود ۳۲ هزار سال قبل بوده و در گروته شاوه فرانسه قرار دارد. این نقاشی که با استفاده از افرای قرمز و رنگ دانه سیاه حکاکی شده است، تصاویری از اسب ها، کرگدن ها، شیرها، بوفالوها و ماموت ها را نشان می دهند. همچنین معروف ترین نقاشی ها یا غار نگاره های انسان های نخستین دردر غار لاسکوئه فرانسه و آلتامیرا اسپانیا قرار دارند.

    با استفاده از کربن چهارده برای تشخیص قدمت این نقاشی ها نشان می دهد که غار نگاره های لاسکائوکس در حدود ۱۸ هزار سال و نقاشی های غار آلتامیرا در حدود ۴۰ هزار سال قدمت دارند. بیشتر این غار نگاره ها صحنه های شکار یا حیواناتی همانند گاو، گوزن، اسب و ماموت را نشان می دهند. صحنه های شکار و تصاویر حیوانات از جمله گسترده ترین تصاویری است که از مکشوفات باستان شناسی در جای جای دنیا به دست آمده است. این موضوع نشان دهنده این است که انسان های نخستین در مناطق مختلف دنیا بیشتر به موضوعات و پدیده هایی همچون حیوانات و شکار بیشتر از موضوعات دیگر توجه داشته و این موضوعات برای آن ها جذاب بوده است.

    این غارنگاره ها چرا و چگونه ایجاد شده اند؟

    رنگ هاي مختلفي در طراحی این نقاشی ها به كار رفته است که مهم ترین آن ها عبارتند از رنگ های قرمز، زرد، سياه، قهوه اي و بنفش. اين مواد رنگي از مواد در دسترس مثل خاك سرخ غني از آهن و دي اكسيد منگنز به دست مي آمده اند. نکته ای که دانستن آن ممکن است برای شما جذاب باشد این است که این انسان ها درک خوبی ازسطوح و دیواره غارها داشته و برای القای حس بهتر در نقاشی، از برآمدگی ها و تو رفتگی های دیواره غارها به خوبی استفاده می کردند. به عنوان مثال شکم یک گاومیش دقیقا بر روی برآمدگی سنگ دیواره غار نقاشی شده است که این موضوع نشان دهنده بزرگ بودن شکم گاومیش است.

    هنر نقاشی و تاریخچه آن

    نظرات مختلفی درباره هدف یا اهداف انسان های اولیه از کشیدن این نقاشی ها وجود دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند این نقاشی ها جنبه هنری نداشته و با مقصود دیگری کشیده شده اند. این انسان ها از طریق شکار زندگی خود را می گذرانده و در غار زندگی می کرده اند. از همین رو طبیعی است که تصاویری از شکار، دنبال کردن حیوانات و یا خود حیوانات را بیشتز از سایر پدیده ها توجه کرده و تصاویر آن ها را بر روی دیواره های ثبت کنند. همچنین گفته می شود این کار در میان آن ها مراسمی برای آرزوی وفور و زیاد شدن حیوانات برای شکار بیشتر و ادامه زندگی آن ها بوده است. انسان ها اولیه این نقاشی ها را برای وفور نعمت، شکار بیشتر، انرژی گرفتن برای شکارهای بیشتر و بهتر و ادامه زندگی نقاشی کرده اند.

    پس از این دوران نیز با آشنایی انسان با ابزار مختلف، پیدا کردن توانایی ساخت آن ها و پدید آوردن وسایلی همچون ظروف، نقاشی ها هم به دنبال آن به این وسایل و ابزارهای منتقل شده و بر دیواره ظروف نقش بستند. در ظروف و وسایل کشف شده در حفاری های باستانی شده در سرتاسر دنیا می توان نقاشی ها و تصاویر مختلف را نقش بسته بر آن ها مشاهده کرد. از همین رو می توان گفت نقاشی برای انسان ها بسیار مهم بوده و در طی تاریخ در زندگی آن ها جاری بوده است.

    قديمي‌ترين نقاشي های يافت شده در ايران نیز مربوط به دوران نوسنگي بوده و بر صخره‌ هاي غار دوشه و در منطقه كوهدشت لرستان ترسيم شده ‌اند. اين نقاشي ‌ها صحنه ‌شكار حيواناتي چون اسب، بز كوهي و سگ را با استفاده از وسایل و ابزارهایی همانند تیر و کمان  نشان می دهد. این نقاشی ها به شيوه ‌ای ساده و ابتدايي و با تركيبات مواد رنگي قرمز ، سياه و زرد توسط انسان‌ هاي غارنشين خلق شده اند. همان طور که گفته شد، این نقاشی ها نیز همانند بسیاری از نقاشی های کشف شده در کشورهای فرانسه و اسپانیا، در مورد شکار و حیوانات بوده و بر این موضوع تمرکز دارند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=3155

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.