تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
5

نکات طلایی سلامت بدن و تناسب اندام

  • کد خبر : 2964
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
نکات طلایی سلامت بدن و تناسب اندام
هنگامی که صحبت از تغذیه و سلامتی به میان می‌آید، معمولا ابهامات بیشماری وجود دارد. اغلب این طور به نظر می رسد که حتی کارشناسان زبده و خبره نیز در این خصوص با هم نظراتی کاملا متضاد دارند. از قدیم ‌الایام همیشه بین رژیم گرفتن یا نگرفتن، مفید بودن یک ماده غذایی یا نبودن و از این دست مسائل چالش های بسیاری وجود داشته است. اما ما در این مطالب در سایت "این هفته" سعی کرده ایم که با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته از سوی محققین بر مبنای کاملا علمی به چند نکته ی مهم و ضروری برای دست یابی به سلامت بدن اشاره کنیم. پس با ما در سایت "این هفته" همراه باشید.
  • نکات طلایی سلامت بدن و تناسب اندام

    نکات طلایی سلامت بدن و تناسب اندام  | هنگامی که صحبت از تغذیه و سلامتی به میان می‌آید، معمولا ابهامات بیشماری وجود دارد. اغلب این طور به نظر می رسد که حتی کارشناسان زبده و خبره نیز در این خصوص با هم نظراتی کاملا متضاد دارند. از قدیم ‌الایام همیشه بین رژیم گرفتن یا نگرفتن، مفید بودن یک ماده غذایی یا نبودن و از این دست مسائل چالش های بسیاری وجود داشته است. اما ما در این مطالب در سایت “این هفته” سعی کرده ایم که با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته از سوی محققین بر مبنای کاملا علمی به چند نکته ی مهم و ضروری برای دست یابی به سلامت بدن اشاره کنیم. پس با ما در سایت “این هفته” همراه باشید.

    علی‌رغم تمام این اختلاف نظرها، مواردی هستند که تحقیقات و همه‌ی متخصصان بر سر آنها موافقت دارند. در اینجا، چند نکته در مورد سلامتی و تغذیه آورده شده‌ که بر پایه‌ی تحقیقات علمی معتبر به دست آمده‌اند. با ما همراه باشید تا از این نکات مهم مطلع شوید.

    نوشیدنی‌های دارای قند مصرف نکنید

    نوشیدنی‌های دارای قند، چاق‌کننده‌ترین خوراکی‌هایی هستند که می‌توانید وارد بدن خود کنید. دلیلش این است که مغز، قند مایع را مانند کالری‌هایی که از طریق غذاهای جامد وارد بدن می‌شود، تشخیص نمی‌دهد. به همین دلیل، زمانی که نوشیدنی گازدار مصرف می‌کنید، در واقع مجموعا کالری بیشتری مصرف می‌کنید. مصرف نوشیدنی های دارای قند مصنوعی با دیابت نوع دوم، بیماری های قلبی-عروقی و تمام مشکلات سلامتی و چاقی در ارتباط مستقیم هستند.

    به خاطر داشته باشید که آب میوه ها نیز خصوصاً از نوع صنعتی آن به اندازه نوشیدنی های گازدار مضر هستند. چرا که به همان اندازه حاوی اندازه نسبتاً زیادی قند و مقداری کمی آنتی اکسیدان هستند. در مورد مصرف قند و نوشابه های قند دار کاملا محتاط باشید و به مضرات آن توجه کنید.

     

     

    آجیل و مغزیجات بخورید

    مغزیجات و آجیل با وجود آن که چربی بالایی دارند اما بسیار سالم و مغذی هستند. چرا که چربی آنها از نوع چربی خوب است. این مواد غذایی حاوی مقدار زیادی ویتامین e، منیزیم و سایر مواد مغذی است. تحقیقات نشان داده اند که آجیل می تواند به عنوان ماده ای ضروری و مفید در بدن برای مبارزه با دیابت نوع ۲ و کاهش وزن و همچنین جلوگیری از بیماری های قلبی به شمار آید.

    علاوه بر این حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از کالری های موجود در مغزیجات حتی جذب بدن هم نمی‌شوند و البته نشان داده شده که متابولیسم را بسیار افزایش می‌دهند. البته در این میان بادام نسبت به سایر مغزیجات بسیار مفید تر بوده چراکه در مقایسه با کربوهیدرات ها کاهش وزن را تا ۶۵ درصد افزایش می‌دهد.

    از غذاهای فرآوری شده استفاده نکنید

    امروزه مصرف مواد غذایی فرآوری شده بی‌کیفیت مانند پفک و چیپس ها در رژیم غذایی، بزرگترین دلیل ابتلا به چاقی در سرتاسر دنیا به شمار می آید. این غذاها فرآوری شده‌اند تا بیشتر مورد پسند واقع شود. اما مردم را فریب می‌دهند تا بیش از آنچه که مورد لزوم بدن است مصرف کنند و حتی گاهی باعث اعتیاد افراد می شوند. این گونه مواد غذایی خالی از ریز مغذی ها، فیبر و پروتئین بوده اما دارای مواد غیرمفید زیادی مانند غلات اصلاح شده و قند هستند. پس بایستی در مصرف آنها کاملاً دقت کنیم و هوشمند باشیم که تا می توانیم از این گونه مواد غذایی استفاده نکنیم.

    نکات طلایی سلامت بدن و تناسب اندام

    قهوه میل کنید

    مصرف قهوه به طرز بسیار غیر منصفانه ای بد نشان داده شده است. البته واقعیت این است که قهوه آنتی اکسیدان های زیادی دارد که برای بدن بسیار سلامتی بخش است. مطالعات نشان داده اند که کسانی که قهوه می نوشند نسبت به سایر کسانی که قهوه نمی نوشند عمر طولانی تری دارند و در واقع خطر ابتلا به بیماری‌های پارکینسون، آلزایمر دیابت نوع ۲ و سایر بیماری ها در آنها بسیار کمتر است.

    ماهی زیاد مصرف کنید

    تمامی متخصصین تغذیه و پزشکان بر این باور هستند که ماهی غذای فوق‌العاده سالمی است. این مورد خصوصاً در مورد ماهی هایی از نوع سالمون که حاوی مقادیر زیادی چربی امگا ۳ هستند بسیار صحت دارد. مطالعات نشان داده اند که افرادی که در رژیم غذایی خود ماهی زیادی مصرف می کنند نسبت به سایر افراد کمتر درگیر بیماری های قلبی، زوال عقل و افسردگی می شوند. پس مصرف ماهی از نوع سالمون و انواع آن را فراموش نکنیم.

    به اندازه کافی خواب و استراحت داشته باشید

    مطمئنا شما اهمیت خواب کافی در تامین سلامت خود را می دانید. خواب کافی به اندازه ی رژیم غذایی سالم و همچنین ورزش اهمیت دارد. کمبود خواب در انسان می تواند مقاومت به انسولین را کم کرده و خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش دهد. همچنین در اثر کم خوابی های مفرط هورمونهای اشتها به خوبی کار نکرده و عملکرد فیزیکی و ذهنی شما کاهش می یابد.

    کمبود خواب می‌تواند باعث عدم تمرکز حواس و همچنین فراموشی و حواس می شود. علاوه بر این ها کمبود خواب یکی از فاکتورهای بسیار مهم و خطرناک برای چاقی و اضافه وزن در آینده است. مطالعات نشان داده اند که کمبود خواب در بزرگسالان حدود ۸۹ درصد و در نوجوانان حدود ۵۵% خطر چاقی را افزایش می دهد.

    نکات طلایی سلامت بدن و تناسب اندام

    فیبر و محصولات پروبیوتیک را بیشتر مصرف کنید

    با مصرف فیبر بیشتر و همچنین محصولات پروبیوتیک میتوانید سلامت دستگاه گوارش خود را تضمین کنید. باکتری هایی که در شکم شما وجود دارد که متخصصین تغذیه آنها را میکروبیوم شکمی می خوانند، به عنوان عضو فراموش شده ی دستگاه گوارش فرد به شمار می آیند. این باکتری های شکمی برای تامین سلامت دستگاه گوارش اهمیت بسیاری دارند و هر گونه اختلال در کارکرد باکتری های شکمی می تواند به جدی ترین و مهمترین بیماریهای دستگاه گوارش تبدیل شود. درمان اختلال در کارکرد باکتری های شکمی با چاقی های مفرط نیز در ارتباط است.

    یکی از راه های مناسب برای بهبود دستگاه گوارش و همچنین سلامت باکتری های شکمی مصرف موادغذایی حاوی پروبیوتیک مانند شیر، کفیر، ماست است. همچنین می توانید از مکمل های پروبیوتیک نیز استفاده کنید. یکی دیگر از راه هایی که می توانید سلامت دستگاه گوارش خود را تضمین کنید مصرف فیبر به اندازه کافی است که برای باکتری های شکمی هر فرد به مانند سوخت عمل می‌کند و در واقع کارکرد مناسب این باکتری ها را تضمین می کند.

    قبل از مصرف وعده های غذایی آب بنوشید

    نوشیدن آب کافی برای بدن مزایای بسیاری دارد یکی از این مزایا افزایش مقدار کالری است که می‌سوزانید. مطابق با تحقیقات انجام یافته نوشیدن آب کافی برای بدن می تواند متابولیسم را از ۲۵ تا ۳۰ درصد در یک دوره دو تا سه ساعته افزایش دهد. اگر روزانه بتوانید دو لیتر آب بنوشید می‌توانید حدود ۹۶ کالری اضافی در بدن را بسوزانید. البته بهترین زمان نوشیدن آب همیشه نیم ساعت قبل از مصرف وعده های غذایی است. مطالعات نشان داده اند که نوشیدن نیم لیتر آب ۳۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی می تواند کاهش وزن شما را تا ۴۴ درصد افزایش دهد.

    گوشت را بیش از حد طبخ نکنید یا آن را نسوزانید

    گوشت یکی از مواد مفید و ضروری در وعده‌های غذایی شماست که پروتئین بسیار بالایی دارد. البته هنگام پخت غذا امکان دارد که با روش های نادرست طبخ، مواد مغذی آن از بین برود و یا گاهاً به مواد سمی و خطرناک و سرطان‌زا تبدیل شود. سرخ کردن یا کباب کردن گوشت بیش از حد می تواند مشکلات بسیاری برای بدن ایجاد کند. از طرفی رادیکال های زیادی در بدن آزاد می کند که بسیار سرطان زا هستند. پس مراقب روش طبخ گوشت خود باشید. گوشت بخورید اما بیش از حد آن نسوزانید.

    قبل از خواب نور محیط خود را کاهش دهید

    هنگامی که شبها در معرض تابش نور قرار می‌گیرید درعملیات ترشح هورمون خواب یعنی ملاتونین اختلالات عمده ایجاد می شود. توصیه های زیادی در این مورد وجود دارد که در شب قبل از خواب و حین مطالعه از عینک‌های کهربایی استفاده شود که از ورود نور آبی به چشم جلوگیری می کنند. همچنین نور را فیلتر کرده و باعث می شود که دید بهتری در شب داشته باشید. این امر باعث تولید و ترشح ملاتونین به اندازه کافی در بدن شده و درست مانند وضعیتی است که محیط کاملاً تاریک و آرام است و کمک می کند که زودتر و بهتر بخواب روید.

    نکات طلایی سلامت بدن و تناسب اندام

    از نور خورشید و یا ویتامین D استفاده کنید

    در گذشته مردم بیشتر ویتامین Dخود را از تابش نور آفتاب دریافت می کردند چرا که نوع کار و فعالیت‌های روزانه ی آنها این بود که زمان زیادی را در محیط طبیعت می گذرند اما مسئله اینجاست که امروزه با گسترش تکنولوژی مردم دیگر از طبیعت نور کافی دریافت نمی کنند و یا در مکان هایی زندگی می کنند که نور کافی وجود ندارد. بیشتر مردم یا در محیط های سر پوشیده قراردارند و یا هنگام ترک منزل از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کنند.

    طبق مطالعات انجام شده، در سال ۲۰۰۶ حدود ۴۵ درصد مردم امریکا کمبود از ویتامین D رنج می برند. پس تا می توانید خود را در معرض نور خورشید به اندازه ی کافی قرار دهید و اگر نمی توانید از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنید. چرا که مزایای زیادی برای سلامتی دارند از جمله ی این مزایا می‌توان به افزایش قدرت بدنی، سلامت استخوان، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش علائم افسردگی و … اشاره کرد. وجود ویتامین D در بدن تضمین کننده ی سلامتی و عمر طولانی است.

    حال که با بسیاری از نکات طلایی در مورد تناسب اندام و سلامت بدن آشنا شدید، بهتر است که تمامی این توصیه ها را جدی گرفته و در جهت بهبود سلامت بدنی خود از آنها استفاده کنید. با رعایت این توصیه ها نه تنها سلامت بدنی و تناسب اندام شما تضمین خواهد شد بلکه شما را کم کم به سمت سبک زندگی سالم سوق می دهد که یکی از شروط لازم و ضروری تامین سلامت است. پس رعایت این نکات را جدی گرفته و برای بهبود هرچه بیشتر سلامتی خود آن ها را به کار ببندید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=2964

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.