تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
9
آی ام دی یــا اینتل؟

نبرد اسطوره ها

  • کد خبر : 7914
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
نبرد اسطوره ها
وقتی قصد دارید برای نخستین بار یک رایانه جمع کنید یا می‌خواهید پس از سال‌ها بالاخره رایانه خود را ارتقا دهید، گویا وارد سفری اسطوره‌ای به سوی ناشناخته‌ها می‌شوید. صدها و شاید هزاران جزء مختلف هست که می‌توان خرید اما نخستین و مهم‌ترین سؤال که باید پرسید این است: ای‌ام‌دی یا اینتل؟
  • گروه فناوری مجله خبری اینهفته؛ جنگ ای‌ام‌دی و اینتل نیز همانند اپل و مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین نبردها برای کاربران رایانه است. یکی از این دو غول تولیدکننده تراشه‌های بسیار ظریف سیلیکونی در نهایت قلب رایانه جدید شما را تسخیر خواهد کرد. ای‌ام‌دی و اینتل درست به همان اندازه محصولاتی که تولید می‌کنند با هم متفاوت هستند ولی اجازه دهید وارد جزییات شویم تا ببینیم کدام‌یک انتخاب بهتری برای رایانه جدید شما هستند؟

    کدام ارزش خرید دارند؟

    اگر صرفه‌جویی در هزینه‌ها در زمان جمع‌کردن یا ارتقای رایانه گزینه مهمی برای شما محسوب می‌شود، بهترین پردازنده غالباً آن است که نسبت به قیمتش بیشترین بازده را داشته باشد. اگر فقط قیمت را در نظر بگیریم، تراشه‌های ای‌ام‌دی معمولاً نسبت به تراشه‌های اینتل ارزان‌تر هستند. با بررسی پردازنده‌های با عملکرد بالاتر نیز همین روال را مشاهده می‌کنیم و معمولاً قیمت تراشه‌های ساخت اینتل اندکی بالاتر از تراشه‌های ای‌ام‌دی است.در طی یک دهه اخیر غالباً این سناریو قیمت‌گذاری از سوی متخصصین تأیید می‌شد تا این‌که پردازنده‌های جدید سری رایزن (Ryzen) ای‌ام‌دی وارد بازار شدند.

    توی  بازی چه خبره؟

    بازی یکی از حوزه‌هایی است که انتخاب پردازنده را می‌تواند به کار دشواری تبدیل کند. پردازنده‌های اینتل دارای گرافیک مجتمعی بر روی پردازنده هستند اما معمولاً عملکرد آنها با تراشه‌های گرافیکی جداگانه یا کارت‌های گرافیکی افزودنی قابل مقایسه نیست. درعین‌حال پردازنده‌های دسکتاپ ای‌ام‌دی تراشه‌های گرافیکی مجتمعی ندارند. در عوض ای‌ام‌دی هسته‌های پردازنده و هسته‌های گرافیکی با برند رادئون (Radeon) را در یک بسته/تراشه که واحد پردازش پرشتاب یا APU می‌نامد تجمیع می‌کند.

    افرادی که به بازی اهمیت می‌دهند معمولاً از گرافیک‌های افزودنی یا پردازنده‌های گرافیکی مجزا به جای تراشه‌های گرافیکی مجتمع استفاده می‌کنندبا این‌که امروزه نسبت به گذشته بازی‌ها بیشتر چندهسته‌ای شده‌اند، ولی به‌ندرت از بیش از دو تا چهار هسته استفاده می‌کنند که معمولاً منجر به برتری اینتل در برابر بهینه‌سازی رایزن ای‌ام‌دی می‌شود.

    به لطف معماری جدید «ذن» “Zen” که در هسته‌های پردازنده‌های رایزن ای‌ام‌دی استفاده می‌شود، این شکاف معمولاً کمتر به چشم می‌خورد. ما وقتی بنچمارک داخلی بازی سیویلیزیشن ۶ (Civilization VI) را بر روی پردازنده رایزن ۷ ۱۸۰۰x اجرا می‌کردیم در مقایسه با پردازنده i7-7700k شاهد ۱۰ فریم کمتر بودیم. زمانی که یک بازی که نیازمند گرافیک بیشتری است مثلاً For Honor بر روی پردازنده‌های رایزن ای‌ام‌دی اجرا می‌شود این فاصله کمتر می‌شود و میانگین فریم بر ثانیه به عدد ۱۰۹ می‌رسد درحالی‌که این عدد برای پردازنده‌های کور آی ۷ اینتل برابر با ۱۱۰ فریم بر ثانیه است.

    انتخابی دشوار

    در هر صورت به خاطر داشته باشید که پردازنده معمولاً به‌ندرت جزو عوامل محدودکننده در بازی‌ها به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاری برای یافتن کارت‌های گرافیکی قدرتمند، اگر بتوان با قیمت مناسب یافت، معمولاً نتایج بهتری نسبت به انتخاب پردازنده قدرتمندتر در بازی‌ها نشان می‌دهد.

    اورکلاک

    سرعت‌های کلاک برای مقایسه پردازنده‌ها در برابر هم روش مناسبی محسوب می‌شوند، مثلاً ۲٫۷ گیگاهرتز در برابر ۴٫۵ گیگاهرتز. اما به خاطر نگهدارید که این اعداد، اعداد ثابتی نیستند. کلاک‌های افزایش‌یافته در برخی حالت‌ها بازده عملکردی موقتی بهتری ارائه می‌دهند، اما اگر وارد عرصه اورکلاکینگ بشوید می‌توانید مقدار این افزایش عملکرد را به طور کامل متحول کنید.

    اورکلاک کردن (Overclocking) یک پردازنده بسته به روش انتخابی، کاری سرراست است، اما در مورد هر پردازنده‌ای نمی‌توان این کار را انجام داد. اغلب پردازنده‌ها ضریب‌های «قفل‌شده» دارند که از هرگونه اقدام برای اورکلاک کردن جلوگیری می‌کند. خوشبختانه هم اینتل و هم ای‌ام‌دی پردازنده‌های قابل اورکلاک کردن را در قیمت‌های مختلفی ارائه می‌دهند.

    به طور کلی اورکلاک بیشتر به خود تراشه‌ها مربوط است. جدیدترین نسل تراشه‌های اینتل به طور بالقوه تا حدودی امکان اورکلاکینگ بیشتری دارند، گرچه سرعت بیشینه آنها بسیار پایین است ولی برخی از آنها سرعت بیشینه بالاتری نسبت به دیگران دارند. در اغلب حالت‌های اورکلاکینگ به سیستم خنک‌سازی خوبی نیاز دارید.

    برنده کیست؟

    تراشه‌های گران‌قیمت ای‌ام‌دی در برابر تراشه‌های گران‌قیمت اینتل برای کارهای روزمره خروجی‌های چندان متفاوتی ایجاد نمی‌کنند. تفاوت‌های کاملاً مشخصی در حالت‌های خاص و بنچمارک‌ها وجود دارد اما امروزه مانند گذشته پردازنده دیگر به عنوان یک شاخص عملکرد رایانه مطرح نمی‌شود. پردازنده‌های ای‌ام‌دی به‌خصوص در محدوده با قیمت متوسط و پایین ارزش خرید بالاتری نسبت به تراشه‌های اینتل دارند. به طور عکس پردازنده‌های اینتل هسته‌های منفرد قوی‌تری دارند و عملکرد بازی آنها حتی نسبت به پردازنده‌های قدرتمند ترادریپر ای‌ام‌دی بالاتر است. در عوض افرادی که به دنبال استفاده از برنامه‌هایی باشند که به طور کامل از چندهسته‌ای پشتیبانی می‌کنند بهتر است از پردازنده‌های مدرن ای‌ام‌دی استفاده کنند.

     

    می‌توان استدلال کرد که اینتل هنوز یک انتخاب مطمئن به‌خصوص برای گیمرها محسوب می‌شود اما ای‌ام‌دی نیز بهتر از هر زمان دیگری ظاهر شده است. برای کسانی که با جیپ پرپول سیستم جمع می‌کنند، تراشه‌های ترادریپر ای‌ام‌دی بسیار قدرتمند هستند که چشم‌ها را به بنچمارک‌ها خیره کنند.

    پاول دورف (Pavel Durov) — زندگی‌نامه خالق تلگرام

    پاول دورف (Pavel Durov)، متولد ۱۰ اکتبر ۱۹۸۴، یک کارآفرین اهل روسیه است که بیشتر به خاطر تأسیس شبکه اجتماعی وی‌کی (VK) و پیام‌رسان تلگرام (Telegram) شهرت دارد. او برادر کوچکتر نیکولای دورف (Nikolai Durov)، برنامه نویس و ریاضی‌دان روسی است که در تاسیس شرکت‌های وی‌کی و تلگرام با او همکاری داشته است.

    خانواده

    پدربزرگ پاول دورف، سیمون پتروویچ تولیاکوف (Semyon Petrovich Tulyakov)،. او در هنگ پیاده ۶۵ام خدمت کرد و سه بار زخمی شد. سپس نشان ستاره سرخ،‌ نشان درجه دو میهن‌پرستی در جنگ جهانی دوم و نشان سطح یک جنگ میهن‌پرستانه بزرگ را در چهلمین سالگرد «روز پیروزی (Victory Day)» دریافت کرد. سیمون بعد از جنگ به زندان افتاد.

    پدر پاول دورف، والری سیمینویچ دورف (Valery Semenovich Durov)،  فرزند یکی از سربازان ارتش سرخ در جنگ جهانی دوم بود با مدرک دکترای علوم زبان‌شناسی که تعداد زیادی مقاله علمی در این حوزه به چاپ رسانده است.

    برادر پاول، نیکولای دورف، ریاضی‌دان، نامزد و برنده بسیاری از جوایز علوم ریاضی و فیزیک در روسیه و در سطح بین‌المللی است. او دو بار موفق به کسب مقام قهرمانی مطلق جهان در برنامه نویسی دانش‌آموزی شده است. نیکولای از شروع به کار شرکت «VKontakte» تا سال ۲۰۱۳ مدیر فنی این شرکت بود.

    زندگی‌نامه

    پاول دورف که در سنت‌پترزبورگ به دنیا آمده بود  بیشتر کودکی خود را به دلیل شغل پدر در شهر تورین ایتالیا گذراند. دوران دبستان را در ایتالیا پشت سر گذاشت و بعد از بازگشت به روسیه در سال ۲۰۰۱ میلادی،‌ وارد آکادمی جیمناسیون (Academy Gymnasium) در سنت‌پترزبورگ شد. دورف شبکه اجتماعی وی‌کی را در سال ۲۰۰۶ با الهام از فیس‌بوک تاسیس کرد. در نتیجه تلاش‌های او و برادرش، ارزش شرکت وی‌کی به سه میلیارد دلار رسید.

     

    مصادره وی کی

    در سال ۲۰۱۱ بعد از مخالفت با حذف صفحات مخالفان سیاسی در جریان انتخابات بحث‌برانگیز مجلس، پلیس سنت‌پترزبورگ برای دستگیری او وارد عمل شد. البته پلیس بعد از یک ساعت که منتظر خروج او برای دستگیری بود، منزل دورف را ترک کرد.

    در ماه دسامبر ۲۰۱۳، دورف تحت فشار مجبور شد ۱۲٪ سهام وی‌کی را به ایوان تاورین (Ivan Tavrin)، صاحب بزرگترین شرکت اینترنتی در روسیه با نام میل‌رو (Mail.ru) بفروشد. با انتقال این سهام به شرکت میل‌رو توسط ایوان تاورین، شرکت میل‌رو به بزرگترین سهام‌دار وی‌کی تبدیل شد. در سال ۲۰۱۴ میل‌رو تمام سهام باقی‌مانده را خریداری کرد و به یگانه صاحب وی‌کی تبدیل شد.

    ۲۱ آوریل، دورف از سمت مدیر اجرایی (CEO) شرکت وی‌کی برکنار شد. شرکت مدعی شد که این تصمیم را بر اساس استعفانامه دورف گرفته است. دورف بعدا ادعا کرد که شرکت وی‌کی توسط متحدان ولادیمیر پوتین تسخیر شده است و اخراج او به دلیل سر باز زدن از ارایه اطلاعات شخصی کاربران به سرویس امنیت فدرال روسیه و اطالاعات اعضای جنبش اعتراضی یورومیدان (Euromaidan) بوده است. دورف روسیه را ترک کرد و اعلام کرد دیگر به کشورش باز نمی‌گردد چرا که فضا برای تجارت اینترنتی در روسیه فراهم نیست.

    تولد تلگرام

    بعد از ترک روسیه، دورف با اهدای ۲۵۰ هزار دلار به یکی از شرکتهای گسترش صنایع شکر در کشور سَنت کیتْس اند نِویس (Federation of Saint Christopher and Nevis)،‌ شهروند این کشور شد. این کشور به صورت مجموعه‌ای از جزایر در غرب دریای کارائیب است. دورف با سپرده‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلار در بانک‌های سوئیس، با خیالی راحت شروع به راه‌اندازی شرکت جدید خود تلگرام کرد. تلگرام به عنوان یک سرویس پیام‌رسانی رمزنگاری شده در برلین تاسیس شد.

     نظرات دورف

    دورف خود را یک لیبرترین (Libertarian) یا معتقد به فلسفه آزادی کامل و وجیترین (گیاه‌خوار) می‌داند. او در سال ۲۰۱۲ مانیفست خود را برای توسعه کشور روسیه منتشر کرد. نظرات وی از سوی مفسران به صورت آنارکو-کاپیتالیستی ارزیابی شده است.

    افتخارات

    دورف را مارک زاکربرگ روسیه می‌دانند. در ماه آگوست سال ۲۰۱۴، پاول دورف به عنوان مهمترین رهبر آینده اروپای شمالی با سن کمتر از ۳۰ سال انتخاب شد. او همچنین به عنوان نماینده کشور فنلاند به رهبران جوان جهان در مجمع جهانی اقتصاد پیوست.

    تصویرنگاری زندگی

    دورف

    پاول دوروف متولد ۱۰ اکتبر ۱۹۸۴ برابر با ۱۸ مهرماه ۱۳۶۳ شمسی است.

    دورف

    او در مدرسه با برنامه‌نویسی آشنا شد و از آن برای تغییر دادن صفحه آغازین شبکه مدارس برای تنبیه معلمی که دوست نداشت استفاده کرد. او صمیمیت زیادی با برادر بزرگ‌تر خود نیکلای دارد و روش کدنویسی را نیز از وی آموخته است.

    دورف

    نیکلای دورف برادر بزرگ‌تر پاول در واقع مغز ریاضی و برنامه‌نویسی همه پروژه‌هایی است که این دو برادر با هم اجرا کرده‌اند. وی به عنوان طراح اصلی پروتکل رمزنگاری اختصاصی تلگرام به نام MTProto و همچنین نویسنده اصلی نقشه راه توسعه شبکه باز تلگرام (TON) محسوب می‌شود. TON در واقع ایده‌ای برای گسترش پیامرسان تلگرام در بستر بلاکچین است که مانند همه اخبار دیگر در مورد تلگرام و برادران دورف با شایعات و هاله‌ای از رمز و راز احاطه شده است.

    دورف

    این دو برادر پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه در سال ۲۰۰۶، یک شبکه اجتماعی به نام VKontakte را پایه‌ریزی کردند که شبکه اجتماعی به زبان روسی است. این شبکه بسیار محبوبیت یافت و اینک میلیون‌ها کاربر دارد.

    دورف

    دوروف با استفاده از پروژه VKontakte ثروت زیادی به دست آورد. دارایی خالص وی ۲۶۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

    دورف

    دورف به دلیل نوع پوشش خاص خود مشهور است. او همانند شخصیت نئو در سری فیلم‌های ماتریکس، تنها لباس های مشکی می‌پوشد.

    دورف

    شبکه اجتماعی VKontakte در طبقه ۵ و ۶ ساختمان فوق به نام «Singer House» متولد شد. این ساختمان به عنوان یکی از نمادهای شهر سنت پترزبورگ در بخش مرکزی این شهر قرار دارد.

    دورف

    نمایی از پنجره اتاق پاول رو به شهر سنت پترزبورگ در ساختمان Singer House.

    تصویری از وایت بوردی که نخستین مراحل طراحی VKontakte بر روی آن (به همراه طرح هایی از گربه و جنگل!) ترسیم شده است. در سمت چپ نخستین شمای سوپرسرورها طراحی شده است.

    این نخستین اتاق سرور برای پروژه VKontakte  است. نیکلای دورف در سمت راست قابل مشاهده است.

    یک سالن تیراندازی نیمه مخروبه به عنوان نخستین محل برای استقرار سرورهای VKontakte انتخاب شد.

    این سالن به صورت فوق برای نخستین دیتاسنتر VKontakte بازسازی شد.

    نبرد اسطوره ها

    کیک تولد ۵ سالگی VKontakte که در این زمان در آغاز مسیر درآمدزایی بزرگی قرار داشت.

    در این زمان پاول سرمست از ثروت عظیم خود ۵ هزار روبل را به صورت موشک‌های کاغذی در آورده و از پنجره دفترش به سمت بیرون و میدان مرکزی سنت پترزبورگ رها کرد. افرادی که در خیابان بودند باور نمی‌کردند که پول‌ها واقعی باشند و اغلب بی تفاوت از کنار آنها می گذشتند!

    در همین مرحله پاول به خاطر یکی از منتقدین حکومت روسیه به نام الکسی ناوالنی با دولت دچار مشکل شد که پس از کشمکش‌های زیاد در نهایت مجبور به فروش سهم خود از VKontakte و خروج از روسیه گردید. دورف ادعا می‌کند که در اواخر حضور خود در روسیه مورد تهدید افراد نظامی قرار گرفته است.

    دورف کنترل خود بر روی VKontakte  را از دست داد و به احضارها جهت بازجویی پاسخی نداد. در نهایت پلیس جهت توقیف وی در آپارتمانش حاضر  شد، اما او چندی پیش روسیه را ترک کرده بود.

    تولد تلگرام

    از سال ۲۰۰۸ به دلیل شنود های مختلف پاول برای ارتباط با برادر خود به دنبال توسعه یک کانال امن و رمزنگاری شده بود. در نهایت در سال ۲۰۱۲ پروژه Telegra.ph که در آن زمان بر روی منابع VKontakte  تکیه داشت، متولد شد. در نهایت این پروژه به صورت پیامرسانی به نام تلگرام درآمد و دامنه تلگراف به عنوان بخش وبلاگی آن باقی ماند. درآوریل ۲۰۱۳، ۴۸ درصد از سهام VKontakte از دست پاول در آمده بود و سهامداران جدید به پروژه تلگرام علاقه‌مند شده بودند. در ۱۴ آکوست ۲۰۱۳ نخستین نسخه از تلگرام برای iOS منتشر شد. اما پاول سرورها را به نام شرکت دیگری ثبت کرده و کارمندان و دفاتر آن را نیز از VKontakte جدا کرده بود. در این هنگام پاول ۱۲ درصد از سهام خود از VKontakte را به ایوان تاورین (Ivan Tavrin) فروخت تا بتواند هزینه های تلگرام را تامین کند، اما سهامداران و اعضای جدید هیئت مدیره چندان قائل به این جداسازی نبودند و با توجه به این که تیم اصلی توسعه تلگرام در واقع همان تیم VKontakte بود، سعی داشتند بر تلگرام نیز تسلط داشته باشند.

    در ۷ آوریل ۲۰۱۴ پاول به همراه برادر و برخی از اعضای اصلی تیم فنی خود به چند کشور جهان سرزدند تا از دیتاسنترهای آنها بازدید کنند. در همین زمان شایعاتی در خصوص پایه ریزی یک شرکت جدید در نیویورک (تصویر فوق) به گوش می‌رسید. در زمان برگشت پاول از تیم فنی خود جدا شد و به روسیه بازنگشت و بدین ترتیب چیزی که بیشتر به شایعه شبیه بود، اینک به واقعیت بدل شده بود: «پاول دورف از سوی هیئت مدیره VKontakte  اخراج شد.»

    تصویری از خبر اخراج دورف که بر روی نمایشگر هواپیمای حامل تیم دورف نقش بسته است.

    در این زمان دورف تصمیم گرفت تا برخی سرورهای ضروری تلگرام را از لندن خارج کرده و به شهر دیگری در اروپا انتقال دهد.

    آنها دو ون کرایه کرده و همه سرورها و تجهیرات فنی را درون آن ریختند.

    نبرد اسطوره ها

    و در نهایت تصمیم گرفتند به برلین رفته و در آنجا مستقر شوند.

    دورف

    دورف عادت دارد در شهرهای مختلف اقامت کند و از Airbnb برای یافتن محل سکونت در شهرهای متفاوت استفاده می‌کند (تصویر فوق: ونیز).

    دورف

    دوروف به مناسبت رسیدن به آمار یکصد میلیون کاربر فعال ماهانه در سال ۲۰۱۶ جشنی در بارسلونا برگزار کرد.

     دورف

    تصویر دورف بر روی دیواری درشهر سنت پترزبورگ نقش بسته است. گرچه وی دیگر نمی تواند به این شهر بازگردد اما در کشورخود به‌خاطر رعایت حریم خصوصی شهروندان به عنوان یک قهرمان شناخته شده است.

    دورف

    اینک تیم تلگرام در دوبی مستقر شده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=7914

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.