تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
8
انتخابات ۱۴۰۰:

نامزدهای دور قبل هم آمدند

  • کد خبر : 8089
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۱۸
نامزدهای دور قبل هم آمدند
در آخرین روز از مهلت ثبت نام از داوطلبان نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی و محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری ثبت نام کردند.
  • از این چهار نفر آقایان رئیسی و لاریجانی پیش از این در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده و از رقبای خود شکست خورده بودند. آقای جهانگیری هم به نفع حسن روحانی انصراف داده بود. محسن هاشمی در انتخابات چهار سال پیش شورای شهر تهران به پیروزی رسید و اکنون رئیس شورای شهر پایتخت است.

    آقای رئیسی ۶۱ ساله رئیس قوه قضائیه  جمهوری اسلامی ایران است.این دومین بار است که  رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کند. در دوره پیشین انتخابات هم وی وارد رقابت با حسن روحانی رئیس جمهور کنونی ایران شد و با کسب ۳۸ درصد آرا شکست خورد. رئیسی عضو مجلس خبرگان رهبری است  همچنین مدتی دادستان دادگاه ویژه روحانیت و مدتی هم دادستان تهران و معاون قوه قضائیه بوده است.

    انتخابات ریاست جمهوری

    علی لاریجانی ۶۴ ساله دیگر سیاستمدار سرشناسی است که امروز با حضور در وزارت کشور ایران برای انتخابات ثبت نام کرده است. آقای لاریجانی یک روز پیش از این در تماس با روحانیون قم با آنها برای اعلام نامزدی مشورت کرده بود. وی متولد عراق است و در سال های اول انقلاب بهمن ۵۷ به عضویت سپاه پاسداران درآمد و در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰خورشیدی مدتی جانشین ستاد کل سپاه پاسداران بود. علی لاریجانی پس از کناره گیری محمد خاتمی از وزارت ارشاد در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی مدتی وزیر ارشاد شد.وی ۱۲ سال رئیس مجلس شورای اسلامی و پیش از آن در دولت محمود احمدی نژاد دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد اتمی بود.

    علی لاریجانی

    لاریجانی پیش از حضور در دولت آقای احمدی نژاد رئیس سازمان صداوسیما بود.تاسیس بخش خبری بیست و سی که محتوی جنجالی علیه دولت ها پخش می کند در دوره آقای لایجانی انجام شد. به دنبال ساخت برنامه‌هایی که علیه دولت محمد خاتمی و بر خلاف خواسته افکار عمومی آن زمان ایران بود، مدتی وی به جلسات هیات دولت راه داده نمی شد. به مدت یک دهه علی و صادق لاریجانی ریاست دوه قوه مقننه و قضائیه را به طور همزمان در اختیار داشتند. وی در سال ۱۳۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد اما از بین ۷ نامزد، ششم شد.

    اسحاق جهانگیری ۶۴ ساله دیگر سیاستمداری است که در آخرین روز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام نامزدی کرد. آقای جهانگیری در حال حاضر معاون اول دولت آقای روحانی است. وی در دولت محمد خاتمی وزیر صنایع و معادن (وزارت صنعت، معدن، تجارت امروزی) بود و پیش از آن مدتی استاندار اصفهان بود.

    اسحاق جهانگیری

    آقای جهانگیری در دوره سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس بوده است. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ شرکت کرد اما در زمان رای گیری به نفع حسن روحانی کناره گیری کرد.

    محسن هاشمی ۶۰ ساله فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی دیگر سیاستمداری است که امروز داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری شده است. آقای هاشمی نزدیک به چهار سال است که رئیس شورای شهر تهران است و پیش از آن مدیرعامل متروی تهران بود. در دوره ریاست جمهوری پدرش، وی مدتی رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس دفتر بازرسی وی بود. آقای هاشمی در دوره هشت ساله جنگ مدتی در خارج از ایران مشغول تحصیل شد و همچنین در تامین جنگ افزارهای مورد نیاز اجنگ تحمیلی از جمله صنایع موشکی فعالیت داشته است.آقای هاشمی مدیر انتشاراتی است که آثار اکبر هاشمی رفسنجانی از جمله خاطرات وی را منتشر می کند.غیر از ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی و محسن هاشمی، شماری دیگر از سیاستمدران در ایران در روزهای اخیر برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند که از جمله آنها محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=8089

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.