تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
2
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خبر داد:

مکاتبه شهردار با وزارت کشور برای رسیدگی به وضعیت آتش نشانان

  • کد خبر : 3033
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
مکاتبه شهردار با وزارت کشور برای رسیدگی به وضعیت آتش نشانان
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اعتراض برخی آتش نشانان اصفهانی در خصوص قرارداد خود گفت: با توجه به اینکه تبدیل وضعیت نیروهای آتش نشانی با منع قانونی روبرو بود، شهردار اصفهان مکاتباتی برای حل مشکل قرارداد این آتش نشانان با وزارت کشور انجام داد.
  • به گزارش اینهفته به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، محسن گلابی در شصت و سومین نشست از سلسله نشست های خبری «سه شنبه ها با رسانه» در جمع خبرنگاران به مناسبت روز ایمنی و آتش نشان، با اشاره به صبر و استقامت آتش نشانان برای خدمت به شهروندان با وجود شرایط سختی که با آن مواجه هستند، اظهار کرد: با تلاش مجموعه آتش نشانی در شش ماهه امسال توانستیم زمان رسیدن به حادثه را به سه دقیقه و ۵۳ ثانیه کاهش دهیم.
    وی ادامه داد: در یک سال گذشته ۱۰ هزار و ۱۴۰ مورد عملیات امداد و نجات و اطفای حریق در اصفهان انجام شد که از این تعداد، ۴ هزار و ۲۴۸ مورد حریق و ۵ هزار و ۸۹۲ مورد حادثه بوده است.
    مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تعداد تماس های روزانه آتش نشانی را یک هزار و ۱۴۸ مورد عنوان و تصریح کرد: ۸۷ درصد از این تماس ها مزاحمت است که ۵۰ درصد از آنها نیز از تلفن های عمومی برقرار می شود.
    وی با بیان اینکه بیشترین حوادث حریق در شهر اصفهان در فصل تابستان رخ می دهد، گفت: در فصل تابستان و در ماه تیر، بیشترین آتش سوزی اتفاق می افتد به طوریکه در تیرماه یک هزار و ۱۰۹ مورد حادثه در اصفهان رخ داد.

    *نجات جان چهار هزار و ۵۰۰ اصفهانی توسط آتش نشانان

    گلابی بیان کرد: از نظر توزیع زمانی بیشترین آمار حوادث در ساعات ۱۲ ظهر تا ۶ عصر و کمترین حوادث طی ساعات ۱۲ شب تا شش صبح رخ می دهد.
    وی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر سازمان آتش نشانان اصفهانی جان ۴ هزار و ۵۰۱ نفر از شهروندان را در حوادث گوناگون نجات داده است، اظهار کرد: بیشترین فراوانی حادثه دیدگان، ۴۱ درصد مربوط به رده سنی جوانان و ۲۰ درصد شامل نوزادان و کودکان بوده است.
    مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: در شش ماهه امسال ۱۶۳ مورد حادثه مربوط به کودکان در شهر اصفهان امدادرسانی شد که با توجه به شیوع کرونا شاهد کاهش این نوع حوادث بودیم.
    وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم آتش نشانی دریافت گاهی ISO17020 است، گفت: بازدیدهای دوره ای از پارک های کودکان برای رعایت موارد ایمنی و اطلاع به متولیان امر و شهرداری های مناطق از مزایای دریافت این گواهی است.
    *افزایش ۱۸ درصدی مشاهده مار در شهر اصفهان
    گلابی با اشاره به افزایش ۱۸ درصدی مشاهده مار در شهر اصفهان، یکی از علل این موارد را علاوه بر خشک شدن رودخانه زاینده رود، حضور مردم در باغات و زمین های کشاورزی دانست که سبب می شود در این رفت و آمدها مارها در خودروها پنهان شده و به مناطق مسکونی وارد شوند.
    وی از انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه اصفهان برای اقدامات پژوهشی در خصوص حوادث احتمالی در اماکن میراث فرهنگی خبر داد و گفت: این تفاهم نامه منجر به آئین نامه ای برای اطفای حریق در چنین اماکنی می شود.

    *ایستگاه آتش نشانی چهارباغ؛ یک ایستگاه استراتژیک

    مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در شش ماهه امسال شهر اصفهان با کاهش آمار حریق و کاهش ۳۴ درصدی آمار مربوط به حوادث آسانسور مواجه بود.
    وی بیان کرد: براساس استاندارد ساخت ایستگاه های آتش نشانی یا باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه یا هر ۵ کیلومترمربع یک ایستگاه صورت گیرد که ما هم اکنون در شهر اصفهان ۲۵ ایستگاه داریم که براساس برنامه باید به ۴۰ ایستگاه افزایش یابد.
    گلابی ادامه داد: این سازمان ۱۳ پروژه عمرانی در دست احداث و سه ایستگاه آتش نشانی با درصد پیشرفت ۴۵ درصدی را در حال ساخت دارد که از این سه ایستگاه، ایستگاه چهارباغ پایین از نظر استراتژیک می تواند در امدادرسانی به ما بسیار کمک کند.
    وی بیان کرد: دو ایستگاه دیگر یکی در منطقه ۱۴ و در مسیر خط دوم مترو و دیگری در خیابان خداداد امینی در منطقه هشت احداث می شود. همچنین ایستگاه آتش نشانی در منطقه هفت هم در حال طراحی است. در این راستا در نظر داریم در منطقه ۱۴ و ۱۵ نیز ایستگاه های دیگری ساخته شود.
    مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از ساخت مرکز آموزش آتش نشانی جنوب کشور در شهر اصفهان خبر داد و گفت: برای ساخت این مجموعه زمینی ۵ هکتاری در کمربندی شرق تملک شده است و این مرکز در کنار شهررویاها ساخته خواهد شد.

    *موانع قانونی بر سر راه خرید تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی

    وی با اشاره به خریداری ۲۰ دستگاه شاسی ایسوز که به زودی به ایستگاه های آتش نشانی منتقل می شود، اظهار کرد: برای تقویت ناوگان شش دستگاه موتورسیکلت تریل و هشت دستگاه شاسی اسکانیا نیز خریداری شده است.
    گلابی همچنین از خریداری چکمه، دستکش های انفرادی ویژه آتش نشانان، مقنعه ضد حریق و … خبر داد و گفت: البته بیشتر اقلام مورد نیاز آتش نشانی از کالاهای خارجی است و اکنون با موانع قانونی برای خرید جنس خارجی در کنار نوسانات نرخ ارز و تحریم مواجه هستیم که امیدواریم برخی موانع برداشته شود و آتش نشانی را با توجه به اهمیت موضوع امدادرسانی از این قانون مستثنی کنند.
    وی به اعتراض اخیر آتش نشانان اصفهان به وضعیت معیشتی و نوع قراردادها نیز اشاره و اظهار کرد: این افراد از تفاوت هایی که پرداختی های نیروهای قراردادی با پیمانی دارند، گلایه دارند که ما هم درصدد هستیم طی مکاتبه شهردار اصفهان با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور این موضوع برطرف شود.
    مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: سال ۹۲ برخی نیروهای شرکتی آتش نشانی توانستند تبدیل وضعیت شده و نیروی پیمانی شوند اما متاسفانه برخی از آنها تبدیل وضعیت نشدند و اکنون این مشکلات به علت رای دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم امکان تبدیل وضعیت از شرکتی به پیمانی وجود دارد. در حالی که خواسته آتش نشانان پرداخت حقوق و مزایا بر اساس قانون است.
    وی بیان کرد: این در حالی است که این نیروها بر اساس آزمون های علمی و عملی وارد سازمان آتش نشانی شده اند و اغلب آنها بین ۵ تا ۱۰ سال سابقه کار دارند.
    گلابی گفت: همچنین بعد از تجمع دیروز نیروهای آتش نشانی در مقابل استانداری، جلسه ای با حضور معاون سیاسی – امنیتی استاندار اصفهان برگزار و مقرر شد با محوریت دفتر امور شهری استانداری کمیته ای تشکیل و مشکلات بررسی شود.

    *سرنوشت آتش نشانان زن

    وی در مورد حضور بانوان آتش نشان در شهر اصفهان و عدم به کارگیری آنها اظهار کرد: حضور آتش نشانان زن جزو الزامات این سیستم است اما شهرداری هایی هم که در کشور اقدام به استخدام آتش نشان زن کرده اند اکنون با مشکلاتی مواجه هستند.
    مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: ما سال گذشته در پذیرش نیروهای خود سهمیه ای را برای بانوان اختصاص دادیم و تعدادی از آنها هم در آزمون های علمی قبول شدند اما در تست های ورزشی موفق به کسب نتیجه مطلوب نشدند. این موضوع می تواند آنها را در زمینه امدادرسانی حین حادثه با مشکلاتی روبرو کند. خواسته و دغدغه ما هم حضور آتش نشانان زن به ویژه برای امداد و نجات خانم ها در شرایط خاص است اما باید زمینه لازم در کل کشور فراهم شود.
    وی در مورد استفاده از فناوری های روز در آتش نشانی نیز اظهار کرد: استفاده از روبات های آتش نشان در حد تبلیغات و مطالب رسانه ای است و هنوز به تایید سازمان جهانی آتش نشانی نرسیده است. ما برای به روزرسانی روش ها، از چند نفر از محققان دانشگاه اصفهان برای به کارگیری پهپاد کمک خواستیم و امیدواریم به نتیجه برسد.

    مکاتبه شهردار با وزارت کشور برای رسیدگی به وضعیت آتش نشانان

    مکاتبه شهردار با وزارت کشور برای رسیدگی به وضعیت آتش نشانان

    *اقدامات شبانه روزی برای ایمنی بازار بزرگ اصفهان

    گلابی در مورد ایمنی مجتمع مطبوعاتی و انبار مطبوعات شهر اصفهان نیز اظهار کرد: هنوز گواهی ایمنی این مجتمع از سوی آتش نشانی صادر نشده است. سازه انبار مطبوعات هم متروک شده و مقاومتی در برابر آتش سوزی ندارد؛ از سوی دیگر این انبار در پارکینگ قرار دارد که در صورت نشت بنزین از خودرو امکان حضور خودروی اطفای حریق آتش نشانی در پارکینگ وجود ندارد.
    وی در مورد ایمنی اماکن تاریخی مانند میدان نقش جهان نیز تصریح کرد: در این زمینه تفاهم نامه ای امضا و دکتر حجازی نماینده یونسکو و از مدرسان دانشگاه اصفهان برنده مناقصه در این خصوص شد تا طرحی در رابطه با ایمنی اماکن تاریخی تهیه شود.
    مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: طی دو سال گذشته برای ایمنی بازار بزرگ اصفهان اقدامات شبانه روزی انجام داده ایم و در این راستا دادستان اصفهان و رئیس کل دادگستری کمک های زیادی به آتش نشانی کرده اند اما هنوز به نتیجه قابل قبولی برای ایمنی بازار نرسیده ایم. خود مغازه دارها و اصناف باید همکاری ویژه کنند.

    *صدور حکم پلمب چندین پاساژ در شهر اصفهان

    وی با بیان اینکه میدان نقش جهان متولیان متعددی دارد، افزود: همه اجناسی که در این میدان به فروش می رسد درجه اشتعال بسیار زیاد دارد و هرکدام از اسپری هایی که در بازار لوازم آرایشی آن به فروش می رسد، به تنهایی می تواند به مثابه یک بمب عمل کند. از سوی دیگر کارگاه های طلاسازی دارای اسید و گاز هستند که در صورت حادثه بسیار فاجعه بار است.
    گلابی با اشاره به اینکه پاساژهایی همچون ایفل، پارسیان و جعفری ایمنی لازم را ندارند، گفت: هرچند حکم پلمب چندین پاساژ را گرفته ایم اما با توجه به شرایط معیشتی مردم و اشتغال چند صدنفر در این پاساژها امکان تعطیلی این مکان ها به راحتی وجود ندارد.
    گفتنی است در این نشست، خبرنگاران، آتش نشانان حاضر و مدیران سازمان آتش نشانی به احترام عباس فلاح، استاد پیشکسوت عکاسی حوادث که همواره در حوادث حضور داشته و این روزها در بستر بیماری است، ایستادند و برای این عکاس پیشکسوت آرزوی سلامتی و بهبود کردند. همچنین به صورت ویدیویی تولد او را تبریک گفتند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=3033

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.