تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
2

منتظر خشکترین تابستان سال باشید

  • کد خبر : 8168
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
منتظر خشکترین تابستان سال باشید
رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران، درباره کم آبی در تابستان امسال (۱۴۰۰) هشدار داده و آن را "خشک‌ترین" سال‌‌ در ۵۰ سال اخیر خوانده است.
  • اردکانیان در مراسمی برای بهره‌برداری از چند پروژه صنعت برق گفته است: “این فعالیت‌ها در کنار کار مستمر و شبانه‌روزی است که توسط همکاران صنعت در پهنه کشور و با حمایت و پشتیبانی همه دستگاه‌ها برای عبور موفق از تابستان ۱۴۰۰ که یکی از خشک‌ترین سال‌ها در پنج دهه اخیر است انجام خواهد شد.”

    چندی پیش هم عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران از سیاست های کلان در زمینه مدیریت آب و متخصصان این حوزه انتقاد کرده بود.

    او گفته بود:”جتگ آب که از استان ها آغاز شده به روستاها خواهد رسید چرا که طبیعت ایران قربانی سیاست‌های کلان شده است و متخصصان کشور نیز یاید بابت سکوت خود برابر تاریخ پاسخگو باشند.”

    کلانتری همچنین گفته بود: “سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب از منابع طبیعی و آب های زیر زمینی اضافه برداشت و منابع آب نیز غارت می‌شود که با این روند ۲۰ سال دیگر ( ۱۴۲۰ ) اطراف زاگرس دیگر اثری از کشاورزی نخواهد بود چون منابع آب را غارت می‌کنیم. ”

    به گفته رئیس سازمان محیط زیست ایران “جنگ آب بین استان ها شروع شده است و به روستاها می رسد و طبیعت ایران که قربانی سیاست های کلان کشور شده است اکنون به تجاوز این نسل خودخواه پاسخ می‌دهد.”

    اظهارات اخیر در حالیست که بسیاری از کارشناسان امسال تابستان بسیار سختی را برای کلانشهرهای ایران پیش‌بینی کرده‌اند و در باره احتمال جیره‌بندی آب هم هشدار داده‌اند.

    از دلایل اصلی این چشم‌انداز منفی کاهش بارندگی در بهار امسال و زمستان پارسال بوده است که به نگرانی‌ها دامن زده و بعضی مقامهای محلی هم در این باره اظهار نظر کرده‌اند.

    منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در همین رابطه می‌گوید: ۸۰ درصد مساحت این استان ا”درگیر خشک‌سالی شدید است،.” او همچنین گفته: “در یک دوره ۱۰ ساله تمام استان اصفهان در معرض خشک‌سالی قرار گرفته است.”

    وضعیت اخیر به گونه‌ایست که رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ‌ایران گفته: “خشکسالی بی‌سابقه در انتظار ایران است و سایه شوم خشکسالی بعد از کرونا در سال ۱۴۰۰ ایران را در بر خواهد گرفت.”

    بر اساس آمارها یکی از خشک‌ترین دوره‌ها در ایران شروع شده‌است. بارندگی در ۸ ماه گذشته حدود نصف مدت مشابه در سال گذشته بوده‌است.خشکسالی و بعضی از سیاست‌ها در سهمیه‌بندی آب باعث شده مناطقی از ایران به خصوص در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان، هرمزگان،اصفهان  و کرمان، کم‌آبی بی‌سابقه‌ای را پشت سر بگذارند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=8168

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.