تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
6
درختان اصفهان در سکوت می میرند

مرگ تدريجی يك شهر

  • کد خبر : 5711
  • ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مرگ تدريجی يك شهر
دریا قدرتی پور - ذبيح هنگامی كه قوهای رنگارنگش را نوازش می‌داد و زير لب ترانه “به اصفهان رو” تاج اصفهانی را زمزمه می‌كرد تا مرثيه‌ای بر كوير زاينده‌رود سروده باشد هرگزفكر نمی‌كرد، برخی مسئولان تأثيرگذار اين حوزه همچنان دست روی دست گذاشته باشند.
  • كمی بارش، برداشت زیاد آب در بالادست و انتقال آب به مناطق دیگر مثل یزد و دیگر شهرها باعث شده كه زاینده‌رود خشك‌تر از همیشه، داغی خشكسالی را بر تن تفیده‌اش احساس كند.
    یك اكولوژیست در رابطه با روند رو به خشكسالی ناژوان معتقد است: ما به خاطر پشتوانه‌ای چون نفت برای منابع پایدار و مهم چون اراضی كشاورزی، آب‌های شیرین و منابع طبیعی مثل جنگل‌ها ارزش قائل نیستیم و یاد گرفته‌ایم همه منابعمان را از بیرون وارد كنیم.
    مهدی بصیری، با اظهار تأسف از اینكه نفت ما همیشگی نیست و شاید با افزایش مصرفی كه داریم تنها تا ۴۰ سال آتی بتوانیم به این سوخت فسیلی تكیه كنیم گفت: اگر به این صورت فكر كنیم، مدیریت منابع ما تحت‌الشعاع جمعیت و نیازهای زمان حاضر خواهد بود و چون به آینده كمتر فكر می‌كنیم ودر صنعت نیز جایگاهی نداریم پس ملزم به حفظ درختانمان هستیم.
    اما حفظ ونگهداری درختان، نیازمند آب است؛ آبی كه اگر با تعامل سازمان‌های مرتبط روبرو نشود، حیات فضای سبز اصفهان را زیر سئوال می‌برد.
    وی، با اشاره به اینكه براساس تقویم مطالعاتی و دستورالعمل‌های علمی سعی كرده‌ایم كه راندمان آبیاری را با افزایش نفوذپذیری خاك، استفاده از مواد جذب كننده رطوبت و جلوگیری از كاهش تبخیر آب افزایش دهیم بیان داشت: از این طریق درختان سطحی را آبیاری كردیم و درختان كهنسال را نیز با حفر چاه‌های یك متری از خشك‌شدن نجات دادیم.
    آلوده ترین شهر جهان
    در حال حاضر سه چهارم فضای سبز ناژوان را باغات خصوصی تشكیل می‌دهد و تنها یك چهارم این منطقه در دست شهرداری اصفهان است و عملاً با ادامه خشكسالی‌ها به بخش اعظم این منطقه خسارات زیادی وارد خواهد شد. به گفته كارشناسان، با وجود میزان رو به افزایش مواد آلاینده در اصفهان، این شهر رو به خشكی به یكی از آلوده‌ترین شهرهای جهان تبدیل می‌شود و اگر این آب در سطح شهر نیاید، پارك‌های حاشیه به شدت آسیب می‌بینند.
    با وجود اینکه به گفته کارشناسان سازمان فضای سبز شهرداری اصفهان برنامه و طرح جامع آبرسانی در دست اجراست، اما این طرح تا زمانی ادامه دارد که آب باشد و اگر با بحران بی‌آبی زاینده‌رود،‌روبرو باشیم هیچ آبی در چاه‌ها نخواهد ماند كه این بحران را مدیریت كنیم.
    مادی های اصفهان تشنه اند
    بر همین اساس تشنه ماندن مادی‌های اصفهان موجب خشك شدن درختان و ضربه وارد شدن به آنها می‌شود. به گفته یک کارشناس فضای سبز اگر درختان كنار مادی‌ها، مشكل بی‌آبی داشته باشند، در دراز مدت ضعیف خواهند شد و دچار بیماری‌های ویروسی، كرم ساقه‌خوار و چوب خوار شده و به تدریج خشك خواهند شد.
    اصلانی با تأكید بر اینكه اصلاً‌نمی‌توان مادی‌ها را جدای از فضای سبز دانست بیان می‌كند:‌با خشك شدن مادی‌ها، سطح آب‌های زیرزمینی كه از آنها تغذیه می‌كنند به شدت افت خواهد كرد و این امر ضررهای جبران‌ناپذیری را برای اصفهان خواهد داشت.
    ‌‌اما با تمام اینها هنوز هم ذبیح نمی‌داند آیا اصفهان زنده می‌ماند یا نه…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=5711

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.