تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
8

قوانین مسافرت های هوایی که باید بدانید

  • کد خبر : 2653
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
قوانین مسافرت های هوایی که باید بدانید
قوانین مسافرت های هوایی که باید بدانید | اگر چمدان هایتان را بسته و عازم سفری هوایی می باشید. پیش از سفر، بهتر است با قوانین پرواز و مسافرت های هوایی آشنایی لازم را داشته باشید. مثلا باید بدانید که تا چه اندازه مجاز هستید که بار همراه خود داشته باشید...
  • قوانین مسافرت های هوایی

    قوانین مسافرت های هوایی که باید بدانید | اگر چمدان هایتان را بسته و عازم سفری هوایی می باشید. پیش از سفر، بهتر است با قوانین پرواز و مسافرت های هوایی آشنایی لازم را داشته باشید. مثلا باید بدانید که تا چه اندازه مجاز هستید که بار همراه خود داشته باشید، چه چیزهایی را نمی توانید با خود به داخل هواپیما ببرید و موارد ممنوعه در سفرهای هوایی کدامند. به طور کلی در این مقاله قصد داریم شما را با این باید و نباید ها آشنا کنیم و اطلاعات لازم جهت مسافرت های مبنی بر پرواز را برایتان بازگو کنیم. اگر این نکات را ندانید و راهی فرودگاه شوید، در لحظه پرواز و رفتن به هواپیما دیگر پشیمانی سودی ندارد و راه بازگشتی نیست.

     

     

    قوانین مسافرت های هوایی

    چه چیزهایی را نمی توانیم با خودمان به هواپیما ببریم؟

    وسایل خطرساز همچون سیلندر یا کپسول گاز، انواع فندک، انواع مهمات، مواد رادیواکتیو، انواع باطری، کبریت و مواد منفجره یا آتش زا، فرآورده های سمی و آزمایشگاهی را نمیتوانید با خود به داخل هواپیما ببرید. همچنین باید بار شما به میزان مجاز باشد و اگر بیش از حد بار همراه خود داشته باشید، مشمول پرداخت جریمه اضافه بار می شوید. توجه داشته باشید که معیارهایی همچون نوع کلاس پروازی، مبدا، مقصد و… در هزینه اضافه بار تاثیر دارند. بهتر است اگر بار بیش از اندازه دارید، ضمن خرید بلیط هواپیما از دفاتر فروش یا آژانس های هواپیمایی مختلف، میزان اضافه بار خود را اطلاع بدهید و اقدامات لازم را انجام دهید. جالب است بدانید که برای هر کیلوگرم بار اضافی، باید معادل یک درصد از قیمت کل بلیط در همان مسیر را بپردازید. از طرفی بردن وسایلی همچون لوازم نوک تیز یا با لبه های تیز مثل قیچی، ناخن گیر، سوهان ناخن، چاقو و ابزارهای مغناطیسی ممنوع می باشد. همچنین توجه داشته باشید که همراه داشتن انواع مایعات مانند آب معدنی، ژل مو، انواع نوشیدنی، کرم ها، خمیر دندان، ترکیباتی از مواد جامد و مایع، اسپری، خوشبو کننده ها و عطر نیز ممنوع هستند و تنها ۱۰۰ میلی لیتر از مایعات را می توانید با خود داشته باشید.

     

    چه چیزهایی را مجازیم با خود به داخل هواپیما ببریم؟

    یکی از مهمترین سوالاتی که غالبا برای افراد به وجود می آید این است که چه چیزهایی را می توانیم با خود به داخل کابین هواپیما ببریم؟ در زیر به شما لیستی از اقلام مجاز را معرفی می کنیم.

    • مدارک ضروری برای سفر از جمله پاسپورت، ویزا، واچر هتل و …
    • کارت اعتباری، چک پول، پول، کیف پول و کارت شناسایی
    • لوازم الکترونیکی همچون دوربین، تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ
    • داروهای ضروری مسافران که همراه با نسخه پزشک باشند
    • لوازم آرایشی و بهداشتی مورد نیاز
    • عینک طبی و یا آفتابی
    • غذای مخصوص کودکان

     

    قوانین مسافرت های هوایی

     

    هر نفر چقدر بار می تواند داشته باشد؟

    تمامی کلاس های پروازی اکونومی مجوز داشتن ۲۰ کیلوگرم بار را به شما می دهند. تنها کلاس Y است که مجوز همراه داشتن ۲۵ کیلوگرم بار را در اختیار مسافران قرار می دهد. البته ناگفته نماند که پروازهای تجاریی و فرست کلاس تا ۳۰ کیلوگرم را نیز مجوز می دهند. اما اشتباه نکنید. این میزان بار مربوط به قسمت بار هواپیماست و شما در داخل کابین فقط می توانید ۷ کیلو بار با خود داشته باشید که شامل لوازم ضروری، ساک های دستی و موارد از این قبیل است.

     

    میزان بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی تفاوت دارند؟

    شاید این هم یکی از سوالاتی باشد که ذهن شما را مشغول کند. در پاسخ ه این سوال باید توضیح بدهیم که میزان بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی متفاوت بوده و بستگی به کلاس پروازی، شرکت هواپیمایی و مسیر هوایی دارد. به طور کلی شما بین بازه ۲۳ تا ۵۰ کیلوگرم بار را می توانید به هواپیما ببرید که به پرواز و … بستگی دارد. برای مثال در پروازهای خارجی، میزان بار مشخص شده و مجاز برای سفر از فرودگاه امام خمینی به سایر کشورها با شرکت های هواپیمایی معتبر و معروف ایرانی از جمله ماهان، ایران ایر، قطرایرویز، امارات ایرلاین، ایرلاین اتحاد، ترکیش ایر و دیگر گزینه های هواپیمایی بین المللی به شرح زیر می باشد:

    • حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم بار برای پروازهای خارجی با کلاس اکونومی
    • حداکثر تا ۴۰ کیلوگرم بار برای پروازهای خارجی با کلاس بیزینسی
    • حداکثر تا ۵۰ کیلوگرم بار برای پروازهای خارجی فرست کلاس

     

     

    قوانین مسافرت هوایی در زمان بارداری

    شاید برایتان جالب باشد که بدانید در زمان بارداری برای سوار شدن به هواپیما، قوانینی وجود دارد. این قوانین شامل تمامی زنان باردار می باشد و به شرح زیر است:
    تا پایان هفته ۳۲ ام بارداری برای پروازهای کمتر از دو ساعت مجاز هستید، البته در بارداری اول.
    تا پایان هفته ۲۸ ام بارداری برای پروازهای بیشتر از دو ساعت مجاز هستید، در زمان بارداری اول.
    تا پایان هفته ۲۸ ام بارداری در دوره بارداری دوم مجاز به مسافرت هوایی هستید.
    بانوان بارداری که قصد سفرهای هوایی را دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که شرکت های هواپیمایی نظیر ماهان، هما، کیش ایر، تابان و قشم ایر، همگی قوانین تصویب شده ای دارند و بعد از هفته ۳۵ بارداری حق سفر کردن با هواپیما را به شما نمی دهند.

     

    آیا می توانیم حیوان خانگی خود را در سفر هوایی همراه خودمان داشته باشیم؟

    بسیاری از افراد دوست دارند که حیوان خانگی شان را در زمان پرواز کنار خود داشته باشند. باید در این باره بگوییم که برخی از ایرلاین ها این اجازه را به شما می دهد، ولی منوط به اینکه مسافران دیگر مشکلی با این موضوع نداشته باشند و باعث ناراحتی شان نشود. اگر مجوز آوردن حیوان خانگی خود را به داخل کابین بدست بیاورید، می توانید آن را در داخل سبدی که مقابل صندلی تان تعبیه شده است قرار دهید.

     

    اگر بارمان در هواپیما گم شد چه کنیم؟

    چنانچه بار شما در هواپیما گم بشود، مسئولیت مفقود شدن وسایل و بارها بر عهده شرکت هواپیمایی بوده و شما نیازی نیست هزینه ای پرداخت کنید. قوانین بین المللی حاکی از این هستند که هزینه ۲۵۰۰ دلاری بابت مفقودی در پروازهای داخلی کشورهای آمریکایی وجود دارد و برای پرواز های بین المللی بحث کمی فرق دارد و سیاست های مختلفی از جمله تعیین وزن بارها و غیره نیز مطرح می شود. همچنین بیمه‌های مسافرتی نیز بی تاثیر نیستند و شما با مراجعه سایت های مربوط به شرکت های هواپیمایی، قادر به خواندن نکات و جزئیات در این باره هستید.
    در هنگام پرواز اشیاء باارزش و قیمتی خود را چه کنیم؟
    اگر در زمان پرواز اشیاع گران قیمتی را با خود داشته باشید، بهتر است که آن ها را با خود در کابین در یک کیف دستی کوچک بیاورید. به عنوان مثال، پول، طلا، جواهرات و موارد از این دست، با گم شدن شان خسارت های زیادی را برایتان به بار می آورند. بنابراین اگر می خواهید که خیالی آسوده داشته باشید و بدون نگرانی و با اطمینان سفر کنید، بهتر است این اقلام را نزدیک خود نگه دارید.

     

    قوانین مسافرت های هوایی

     

    می توانیم با خود انواع غذا، غذاهای کنسروی و خوراکی به داخل کابین هواپیما ببریم؟

    در حین سوار شدن به هواپیما در فرودگاه، یک بازرسی امنیتی وجود دارد که به نام TSA شناخته می شود. جالب است بدانید که این بازرسی داشتن خوراکی و غذا را برای افراد ممنوع نمی کند مگر آنکه قصد بردن سبزی ها و داروهای گیاهی خاص را داشته باشید یا میزان آبی که همراه می برید، بیش از ۱۰۰ میلی لیتر باشد. غذاهایی که مجاز به بردن آن ها داخل کابین هستید عبارتند از انواع غذای کودک، غلات صبحانه، نان، پنیر، پودر قهوه، آب‌نبات، گوشت پخته ‌شده، شکلات، بیسکوئیت، تخم‌مرغ، کلوچه، میوه خشک، غذاهای دریایی، گوشت، سبزیجات تازه، غذاهای کنسروی و یخ ‌زده، آدامس، عصاره گوشت، آجیل، عسل، نمک، پیتزا، هر گونه اسنک خشک و انواع ساندویچ. البته باید توجه داشته باشید که خوراکی هایتان در ظرف شفاف و بدون نشت و با بسته ‌بندی مناسب باشند.

     

    چرا باید قوانین مسافرت های هوایی را بدانیم؟

    قوانین پرواز و سفرهای هوایی گاهی شامل مواردی می باشند که اگر از آن ها بی اطلاع باشید، دچار دردسر می شوید. گاهی بردن برخی از اقلام غیر مجاز مساوی با این است که در زمان بازرسی امنیتی توسط بازرسان به درون سطل زباله ریخته می شوند. بسیاری از تجار به منظور سفرهایی که قصد خرید اجناس بسیار را دارند، عده ای را همراه با خود به سفر می برند و هزینه بلیط و سفرشان را پرداخت می کنند. در عوض از آن ها می خواهند که تا سقف مجاز ۳۰ کیلو بار را در زمان بازگشت برای آن ها بیاورند. نکته دیگری که وجود دارد آن است که زمانی که بارهای خود را روی نقاله های بازرسی در فرودگاه های مبدا و مقصد قرار می دهید، یک آنالیز کلی از محتویات داخلی آن ها انجام می شود و اگر نکته مشکوکی وجود داشته باشد، دستور بررسی جدی تر و گشتن تمامی محتویات چمدان یا ساک شما صادر می شود. برخی از کشور ها برای ورود اقلامی خاص مانند گیاهان دارویی، محصولات کشاورزی، انواع بذر و … قوانین سختگیرانه و متفاوتی دارند. این کشور ها با متخلفین برخورد کرده و اجناس آن ها را دور می اندازند. با توجه به تمامی نکاتی که در این مقاله عنوان کردیم، اگر قصد سفرهی هوایی را دارید با رعایت این قوانین سفری آسوده و بی دغدغه را برای خود و همراهانتان به ارمغان بیاورید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=2653

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.