تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
5
تشریح جزئیات آثار راه یافته به مرحله نهایی

قصه جمالزاده به پایان نزدیک شد

  • کد خبر : 8679
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
قصه جمالزاده به پایان نزدیک شد
دبیر علمی سومین دوره جشنواره جمالزاده گفت: در مجموع هزار و ۴۶۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که هیأت انتخاب از میان آنها هزار و ۲۸۸ اثر که مطابق با اصول فراخوان بود را تائید کردند.
  • به گزارش مجله خبری این هفته؛ سعید محسنی در نشست خبری جایزه جمالزاده که در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: جلسه اول شورای سیاست گذاری دوره سوم در اسفند ماه برگزار شد و فراخوان آن در همین زمان منتشر شد. مهلت دریافت آثار تا ۲۵ اردیبهشت بود و با احتمال اینکه روزهای پایانی شلوغ است، چند روزی نیز مهلت ارسال را تمدید کردیم.
    وی در باره آثار رسیده به این جشنواره، افزود: در مجموع هزار و ۴۶۸ اثر به دبیرخانه ارسال شد که هیأت انتخاب از میان آنها هزار و ۲۸۸ اثر که مطابق با اصول فراخوان بود را تائید کردند.
    دبیر علمی سومین دوره جشنواره جمالزاده خاطرنشان کرد: در بخش داستان آزاد ۸۵۲، در بخش داستان اصفهان ۱۶۸، زندگی نگاره کرونا ۱۹۵ و در بخش زندگی نگاره مدارس ۷۳ اثر به دبیر خانه رسید.
    محسنی ادامه داد: در بخش داستان آزاد مهدی با تقوا، سیاوش قربانی، مرضیه کلاهگیر از میان ۸۵۲ اثر، ۲۸ داستان را برای مرحله بعد انتخاب کردند. در بخش داستان اصفهان سارا خسروی، نسترن مکارمی و هادی منوچهری از ۱۶۸ اثر ۲۷ مورد را انتخاب کردند که دو اثر به دلیل اینکه در فرایند داوری ما برنده جایزه دیگری شده بود از روند داوری خارج شد و در حال حاضر ۲۵ اثر در این حوزه در حال داوری است.
    وی اضافه کرد: در بخش زندگی نگاره کرونا برسا صامتی، حامد علی بیگی و سمیه یوسفی از ۱۹۵ مورد، ۲۰ اثر را انتخاب کردند و در بخش زندگی نگاره مدارس نیز مهرانگیز بیدمشکی، ندا تسلیمیان و شبنم غفاری از ۷۳ اثر ۱۹ زندگی نگاره را برای داوری نهایی برگزیدند.
    دبیر علمی سومین دوره جشنواره جمالزاده تصریح کرد: داوری نهایی در حال انجام است و طی روزهای آینده جمع بندی نهایی برای برگزیدن آثار انجام خواهد شد.
    جشنواره ادامه داراست
    مهدی تمیزی، رئیس شورای سیاست گذاری سومین دوره جایزه جمالزاده نیز در این نشست ضمن تسلیت درگذشت خبرنگاران حوزه محیط زیست، اظهار کرد: از آنجایی که فارسی شکر است این افتخار را داریم که آن را در شهر اصفهان هزینه کرده و جایزه ملی جمالزاده را به همت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری در آن تدارک ببینیم. این رویداد ملی به کمک داوران، شورای سیاست گذاری و نویسندگان، پر رونق شده است.
    وی افزود: معمولاً اتفاقات ملی در پایتخت رخ می‌دهد و شهرستان‌ها یا هراس دارند و یا در قامت خود نمی‌بینند که چنین برنامه‌هایی اجرا کنند، اما این افتخار در اصفهان وجود دارد که مردم و پژوهشگران آن خود را باور اند و می‌توانند کاری انجام دهند که در سطح ملی واجد ارزش باشد.
    رئیس شورای سیاست گذاری سومین دوره جایزه جمالزاده ادامه داد: جایزه جمالزاده روزهای پایانی سومین دوره خود را طی می‌کند و همه ما به عنوان شهروندان اصفهان امیدواریم که سال آخر آن نباشد و دوره‌های بعدی نیز هر سال در همین زمان ادامه پیدا کند.
    یکی از اهداف جایزه جمالزاده خلق اثر ادبی برای اصفهان است
    علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری و عضو شورای سیاست گذاری این جایزه، گفت: جایزه جمالزاده به دوره سوم خود رسیده است و درواقع این قطار با وجود همه فراز و نشیب‌هایی که در مسیر آن بوده، در ایستگاه سوم قرار گرفته است.

    وی افزود: این جایزه در حوزه ادبیات داستانی و به ویژه داستان کوتاه از فارسی زبانان همه دنیا خواسته است تا آثار خود را در زمینه‌هایی که مشخص شده است به دبیرخانه ارسال کنند. اینکه این نقطه ثقل در اصفهان وجود دارد، نکته پر اهمیتی است. چراکه جمالزاده خود از سابقون جریان داستان نویسی معاصر ایران است.
    عضو شورای سیاست گذاری جایزه ادبی جمالزاده تصریح کرد: به بهانه حضور جمالزاده در اصفهان، یکی از جشنواره‌های خوب ادبی را در اصفهان برگزار کردیم. امیدواریم این جریان که با جشنواره جمالزاده در اصفهان خلق می‌شود، به عنوان یک اثر ماندگار در ادوار مختلف و تاریخ ماندگار شود، چراکه معتقدیم داستان یکی از آثار ماندگار هنری است و می‌تواند فارغ از زمان و مکان برای آ یندگان حاصل دوران زندگی ما را به ارمغان ببرد.
    وی ادامه داد: زمانی که داستان‌های گذشتگان را می‌خوانیم، علاوه بر اینکه با سبک زندگی آنها آشنا می‌شویم، می‌توانیم به زیر و بم ادبیات دوره آنها نیز پی ببریم. یکی از اهداف جمالزاده خلق اثر ادبی برای شهر اصفهان است.
    جایزه قصه برای اصفهان
    محمد علی ایزد خواستی، عضو شورای سیاست گذاری درباره اهداف این جشنواره گفت: بیشتر از ۱۰ سال پس از اینکه جایزه ادبی اصفهانم متوقف شد، اصفهان این نقص جدی را داشت که صاحب هیچ جایزه ادبی به این شکل نبود. تلاش‌هایی برای اینکه این شهر صاحب جشنواره ادبی شود شد تا اینکه اکنون سه سال است که این جایزه شکل گرفته است.
    وی افزود: یکی از مهم‌ترین داشته‌های اصفهان حوزه روایی و داستانی آن است. درواقع می‌توان گفت اصفهان شهر قصه و داستان است و جایزه ادبی جمالزاده این ظرفیت را دارد که اصفهان را به عنوان یکی از قطب‌های اصلی داستان کشور معرفی کند.
    عضو شورای سیاست گذاری این جایزه ادامه داد: برای اینکه یک اصفهان بالنده داشته باشیم، نیاز به معرفی و تکثر اصفهان داریم و یکی از راه‌های معرفی این شهر حوزه داستان است. داستان آینه‌ای است که می‌تواند این شهر خیال را به همگان بشناساند.
    ایزد خواستی خاطر نشان کرد: هانری کربن اصفهان را تصویری خیالی می‌داند که در زمین تبلور یافته است. جشنواره داستان جمالزاده می‌تواند نویسندگان را به سوی خود جلب کند تا تصویر این شهر خیال را در اختیار همه قرار دهند.
    وی افزود: شاید مهم‌ترین هدفی که جایزه دوره سوم دنبال می‌کرد، نفوذ بیشتر در سطح کشور بود، چراکه می‌خواست نظر نویسندگان را به سوی خود جلب کند تا تصویری از این شهر در اختیار همگان قرار دهند. امیدواریم این جایزه بتواند مسیر تعالی خود را طی کند.
    عضو شورای سیاست گذاری این جایزه ادامه داد: یکی از محسنات دوره سوم این است که در جریان این جایزه محصولاتی از جمله دو کتاب تهیه شد. یکی از این آثار طرح مطالعاتی ادبیات داستانی اصفهان است که به جریان‌های ادبی اصفهان از سال ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ می‌پردازد، اتفاقات این دوره از زمان را مورد واکاوی قرار می‌دهد و به شناخت جریان‌های تأثیرگذار و افراد شاخص این حوزه می‌پردازد.
    گفتنی است، اختتامیه این دوره از جشنواره جمالزاده همزمان با روز قلم و در تاریخ ۱۴ تیرماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=8679

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.