تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
8
ناصر هاشمی :

قرار نیست فیلم کودک و نوجوان به صورت آنی جواب دهد

  • کد خبر : 2413
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
قرار نیست فیلم کودک و نوجوان به صورت آنی جواب دهد
ناصر هاشمی با اشاره به این که برپایی مجازی جشنواره فیلم کودک هم اثرگذار است، گفت: باید توجه داشت که قرار نیست فیلم کودک و نوجوان به صورت آنی جواب دهد چرا که فرهنگسازی به مرور زمان صورت می‌گیرد.
  • به‌ گزارش اینهفته به نقل از ستاد‌‌‌ اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم کودک‌ ونوجوان، ناصر هاشمی فیلمساز و بازیگر سینمای کودک درباره ضرورت و ماهیت برپایی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: «متاسفانه این حرف را زیاد شنیده‌ام که اگر جشنواره فیلم کودک برگزار نشود اتفاق خاصی نمی‌افتد. به نظر من حضور جشنواره فیلم کودک بسیار مهم است. باید کاری کرد تا جشنواره‌هایی از این قبیل برگزار شود چرا که اهمیتی که کودک و سینمای کودک در جامعه ما دارند، بسیار ارزنده است. همچنین این جشنواره بخشی از زمینه‌سازی برای آینده جامعه کشور است.
    او افزود: «کودکان خوراک خوب می‌خواهند، زیرا ذهن‌شان در حال شکل‌گیری است و نیاز به آموختن دارند. شاید در نسل‌های قبل‌تر موقعیت‌های زیادی از دست رفته و تغییری در افراد شکل نمی‌گیرد اما کودکان آماده آموختن هستند. باید برای تخیل کودکان تلاش کرد تا بتوانند دنیای وسیع‌تری را ببینند و با ادبیات، هنر و اندیشه آشنا شوند تا بتوانیم در آینده، انسان‌های متخصص و فرهیخته و جامعه بهتری داشته باشیم.»
    هاشمی ادامه داد: «در این میان جشنواره فیلم کودک، آثاری را معرفی می‌کند که یک موقعیت مناسب برای آشنا شدن کودکان با هنر و خلاقیت است. حذف این جشنواره یعنی خاموشی و سکوت. این جشنواره باید پیوسته باشد تا بتوانیم به اوج برسیم. برگزاری جشنواره فیلم کودک حتی اگر به صورت مجازی هم برگزار شود تاثیرگذار است.»
    ناصر هاشمی درباره دغدغه فیلمسازهای کودک گفت: «اگر بخواهیم در زندگی روزمره یک کار کوچک انجام دهیم، باید انرژی زیادی صرف کنیم، چه برسد به اینکه بخواهیم یک کار مهم مثل فیلمسازی انجام دهیم که نیاز به سرمایه و فکر دارد.»
    وی ادامه داد:«من از سال ۱۳۵۵ وارد دانشگاه شدم و مانند تمام همکلاسی‌هایم جذب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدیم و در آنجا به عنوان مربی تئاتر به شهر‌های مختلف می‌رفتیم. در آن سال‌ها خیلی راحت کار می‌کردیم، بعدها پا به تلویزیون گذاشتیم و با حمایت برخی افراد مختصص فرهنگسازی می‌کردیم اما با گذر زمان، کار سخت‌تر و سخت‌تر شد.»
    این فیلمساز ادامه داد: «متأسفانه کودکان و نوجوانان با نداشتن خوراک مناسب، ترغیب به دیدن فیلم‌ها و محتوای نامناسب می‌شوند، وقتی به کشورهای پیشرفته سفر می‌کنیم می‌بینیم با کودکان بسیار راحت و صمیمی برخورد می‌کنند در حالی که آن چیزی که در ذهن نسل ما به یادگار مانده فقط خشونت است و این اتفاق نباید ادامه پیدا کند. فیلمسازان می‌توانند بخشی از این مسئولیت را برعهده بگیرند اما این نگرانی‌ها را به چه کسی می‌توان گفت؟ در فیلم‌هایمان جای اصالت، خالی است.»
    ناصر هاشمی در خصوص اینکه دولت نباید فیلمسازی درباره کودکان را به بخش خصوصی واگذار کند، گفت: «اگر فیلم‌های عباس کیارستمی، بهرام بیضایی و فیلمسازان برجسته کودک جایگاهی برای فرهنگ ما دارند که با گذشت زمان تاثیر خود را بر جامعه می‌گذارند. فیلمسازی فقط بر این مبنا نیست که کودکان شاد شوند، با نبود چنین افراد تاثیرگذاری فیلم‌های خوبی را از دست خواهیم داد. همانطور که با گذشت چندین قرن، فردوسی فردوسی شد قرار نیست فیلم کودک و نوجوان به صورت آنی جواب دهد چرا که فرهنگسازی به مرور زمان صورت می‌گیرد.»
    او با اشاره به اینکه قرار است جشنواره فیلم کودک به صورت آنلاین برگزار شود، خاطرنشان کرد: «به دلیل اهمیتی که کودکان برای ساختن یک جامعه خوب دارند باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای کرد و روی آن‌ها سرمایه گذاری کرد. اکنون دنیای مجازی خیلی مهم است و در آینده باید تسلط زیادی با جهان مجازی داشته باشیم همچنین پرداختن به کودکان و نوجوان به هیچ عنوان نباید قطع شود و برگزاری جشنواره حتی به صورت آنلاین می‌توند بسیار مهم و خوب باشد.»

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=2413

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.