تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
4

طنازی شهروندان در شهر بخیر گُل می‌کند

  • کد خبر : 4206
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
طنازی شهروندان در شهر بخیر گُل می‌کند
نخستین جشنواره طنز ادبی شهروندی شهر بخیر از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.
  • نخستین جشنواره طنز ادبی شهروندی با عنوان شهر بخیر به همت اداره توسعه فرهنگ شهروندی و مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.
    به گزارش اینهفته ؛ شاعران و نویسندگان سراسر کشور تا سی‌ام آذرماه فرصت دارند آثار خود را در قالب شعر، داستانک (حداکثر ۵۰۰ کلمه) و کاریکلماتور در موضوعات اخلاق شهروندی (مدیریت خشم، فرهنگ آپارتمان‌نشینی، وندالیسم)، حمل و نقل عمومی و پاک (رعایت قوانین حمل و نقل و ترافیک)، فضای سبز و محیط زیست (حفظ و نگهداری فضای سبز، استفاده از گیاهان دائمی در فضای سبز خانگی)، مصرف بهینه انرژی (گاز، آب و برق) و پسماند و بازیافت (کاهش مصرف پلاستیک، کاهش تولید پسماند) به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. همچنین کرونا به عنوان موضوع بخش ویژه این جشنواره در نظر گرفته شده است.
    دبیرخانه جشنواره به پنج اثر برگزیده هر کدام مبلغ ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌کند. در تمام بخش‌ها نیز به جز نفرات برگزیده، ۳۵ اثر مورد تقدیر قرار می‌گیرد و به هر کدام مبلغ ۱۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا خواهد شد. همچنین قرار است آثار برگزیده این جشنواره در مجموعه‌ای به چاپ برسد.
    اختتامیه و اهدای جوایز جشنواره طنز ادبی شهروندی شهر بخیر بهمن ماه امسال و همزمان با جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.
    معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در آیین رونمایی از پوستر این جشنواره از جایگاه بسیار ویژه طنز در میان اصفهانی‌ها گفت و اظهار داشت: در شهر اصفهان مردم همواره نوعی ترزبانی و شیرین‌بیانی داشته‌اند که کمتر در شهرهای دیگر ایران و ایران فرهنگی که بخش زیادی از آن جدا شده است، مشاهده می‌شود.
    مهدی تمیزی افزود: از قرون سوم و چهارم تا به امروز داستانک‌ها و سروده‌های بسیاری در حوزه طنز در ادبیات ما خلق شده است. همچنین هجو، هزل، فکاهه و جوک نیز در ادبیات ما وجود دارد که البته بسیاری از آنها برای جامعه برخورنده است و زیاد مناسب جامعه نیست و به نظر می‌رسد بیشتر مناسب جمع‌های کوچک باشد.
    وی ادامه داد: به قول زنده‌یاد صابری فومنی یا همان گل‌آقا طنز باید جراحی کند و نه سلاخی و وظیفه طنزپرداز هم جراحی جامعه است، چون امید به بهبودی از جراحی انتظار می‌رود و نه از سلاخی.
    معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ابراز امیدواری کرد جشنواره طنز ادبی شهروندی با عنوان شهر بخیر بتواند اقدامی مثبت در جهت زنده نگه داشتن طنز در شهر اصفهان باشد.
    رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این خصوص گفت: آموزش فرهنگ شهروندی نیازمند ابزار مناسب است که زبان هنر یکی از بهترین این ابزارها است.
    احمد رضایی دارافشانی افزود: یکی از بهترین و موثرترین زبان‌های هنری نیز طنز است که جایگاه خاصی در میان مردم و به خصوص در شهری مانند اصفهان که شهروندان آن به طنازی معروف هستند دارد.
    وی تصریح کرد: در همین راستا اداره توسعه فرهنگ شهروندی و مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان اقدام به برگزاری جشنواره مشترکی با عنوان جشنواره طنز ادبی شهروندی شهر بخیر کردند.
    رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: امیدوارم بتوانیم با چاپ و نشر آثاری که به دست ما می‌رسد، برای آموزش مفاهیم فرهنگ شهروندی ارتباط خوبی با مردم برقرار کنیم.
    رضایی با اشاره به موضوعات جشنواره شعر و داستان شهر بخیر تصریح کرد: تلاش کردیم با برگزاری برنامه‌هایی مانند کلاس شهر، جشنواره فیلم، شعر و داستان و طنز و همچنین سومین مسابقه نمایشنامه‌نویسی در راستای آموزش‌های شهروندی گام برداریم.
    به گفته وی، طبق تصمیم معاونت فرهنگی و معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان قرار است اداراتی مانند اداره توسعه فرهنگ شهروندی، اداره سلامت، اداره گردشگری و غیره با همکاری دفاتر تخصصی این سازمان برنامه‌هایی مشارکتی را برگزار کنند.

    رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به چاپ آثار برگزیده جشنواره طنز ادبی شهروندی شهر بخیر در آینده گفت: در پایان جشنواره شعر و داستان شهر من نیز که سال گذشته با شرکت ۴۶۱ اثر برگزار شد، ۷۰ اثر برای چاپ انتخاب و تا امروز برای ۵۰ اثر تصویرسازی شده است و قرار است این آثار در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا در قالب برنامه شاد و در طرح کلاس شهر مورد استفاده قرا گیرد. در ادامه قصد داریم این آثار را به کتاب صوتی، موسیقی و موشن‌گرافی نیز تبدیل کنیم. پس از چاپ آثار برگزیده جشنواره طنز ادبی شهروندی نیز اگر این محتوا برای ساخت کلیپ، انیمیشین و موشن‌گرافی مناسب باشد این اقدام انجام خواهد شد.
    رضایی با بیان اینکه صرفاً به دنبال برگزاری جشنواره‌ها نیستیم بلکه به دنبال محصول خوب هستیم، خاطرنشان کرد: این محصولات خوب می‌تواند در راستای آموزش مفاهیم شهروندی بسیار به ما کمک کند.
    گفتنی است؛ علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره طنز ادبی شهروندی شهر بخیر می‌توانند برای اطلاع از شرایط جشنواره، ثبت‌نام و ارسال آثار خود به و‌ب‌سایت www.shahrvandi-isf.ir و وب‌سایت سازمان مراجعه کنند.
    برای شرکت‌کنندگان در جشنواره محدودیت سنی وجود ندارد و دبیرخانه بدون در نظر گرفتن سن شرکت‌کنندگان تنها اثر را مورد ارزیابی قرار می‌‌دهد. همچنین حق استفاده از آثار برگزیدهد جشنواره با رعایت حقوق مالکیت معنوی اثر، برای برگزارکنندگان جشنواره محفوظ است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=4206

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.