تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
4

خود تحریمی موثر تر از تحریم

  • کد خبر : 5688
  • ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
خود تحریمی موثر تر از تحریم
تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران موجب شد، عملاً درآمدزایی به ویژه تامین ارز مورد نیاز کشور از محل فروش نفت کاهش چشمگیری پیدا کند که چالش‌ها و بحران‌های خود را به دنبال داشت، اما صنعت فولاد و پتروشیمی در این برهه به یاری دولت آمدند.
  • به گزارش اینهفته؛ علی احمدیان رئیس هیات مدیره ذوب آهن اصفهان در گفتگو با خبرگزاری فارس‌ اظهار داشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان موجب شد عملاً درآمدزایی به ویژه تامین ارز مورد نیاز کشور از محل فروش نفت کاهش چشمگیری پیدا کند که چالش ها و بحران های خود را به دنبال داشت اما صنعت فولاد و پتروشیمی در این برهه به یاری دولت آمدند .
    وی افزود: این یاری به اندازه ای بود که رئیس جمهور در سخنان خود از صنایع فولاد و پتروشیمی به عنوان خط مقدم جنگ اقتصادی نام برد که به موقع ارز خود را برگردانده اند و اگر دولت افتخار می کند که در برابر آمریکا، تحریم و فشار خارجی ایستاده است، حاصل این کمک و تلاش است.
    احمدیان با اشاره به این که در این بین صنعت فولاد با وجود مشکلات ناشی از تحریم در صادرات فعال بود و حتی شرکت هایی مانند ذوب آهن اصفهان به جهت بازگرداندن کامل و سریع ارز ناشی از صادرات خود مورد تقدیر بانک مرکزی نیز قرار گرفتند، افزود: اگر تحریم نتوانست مانع صادرات فولاد شود اما خود تحریمی کار خود را کرد و در قالب شیوه نامه جدید برای عرضه و فروش محصولات فولادی از سوی وزارت صمت وارد عمل شد تا واحد های فولادی با چالش های جدی در این خصوص مواجه شوند .
    رئیس هیات مدیره ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: این مجتمع عظیم صنعتی جهت تامین زغال خارجی و کک و همچنین تجهیزات خود نیاز مبرم به ارز دارد و این ارز را از طریق صادرات تامین می کند و لذا مشکلات پیش آمده در صادرات این شرکت می تواند تولید و اشتغال در این شرکت را با بحران مواجه سازد .
    وی افزود : کاهش صادرات برای تمام واحدهای فولادی چالش ایجاد می کند اما بر ذوب آهن اثر بیشتری دارد و می تواند بحران زا باشد . این اثر بیشتر ناشی از عدم برخوردای این شرکت از یارانه انرژی است . در واقع ذوب آهن اصفهان با شیوه کوره بلند ، فولاد تولید می کند و بخشی از انرژی خود را که سهم عمده آن کک است با قیمت های جهانی خریداری می کند .
    رئیس هیات مدیره ذوب آهن گفت : این شرکت برای تامین کک مورد نیاز خود ، باید زغال خارجی خریداری کند تا با زغال داخلی که کیفیت مطلوب ندارد ، ترکیب کرده و انرژی مورد نیاز کوره بلند خود را تامین نماید . لذا عدم تامین ارز لازم برای خرید زغال خارجی ، امکان استفاده از زغال داخلی را نیز از بین می برد واین امر اشتغال ۱۷ هزار نفر در معادن زغال سنگ استان های کرمان ، سمنان و مازندران را به خطر می اندازد و تبعات سیاسی ، اجتماعی و امنیتی زیادی به همراه خواهد داشت .
    احمدیان با اشاره به راه اندازی قریب الوقوع کوره بلند شماره یک این شرکت با ظرفیت سالانه ۸۰۰هزارتن در سال جهش تولید ، گفت : راه اندازی این کوره به همراه تولید محصولات مهمی همچون ریل ، چشم انداز خوبی برای این شرکت ترسیم نمود اما عدم تامین ارز مورد نیاز ذوب آهن برای واردات زغال و کک ، این کوره بلند را با چالش تامین مواد اولیه مواجه می سازد .
    وی افزود : هم اکنون پروژه های توسعه حمل و نقل ریلی کشور کاملاً وابسته به تولید ریل ذوب آهن هستند و حتی اخیراً امکان صادرات این محصول نیز فراهم شد اما اگر ارزی برای تامین تجهیزات لازم نداشته باشیم ، کارگاه تولید ریل نیز با چالش مواجه می شود .
    این مقام مسئول ذوب آهن با اشاره به موفقیت های اخیر این شرکت در صادرات محصولات خود گفت : این مجتمع عظیم صنعتی در کنار تامین نیاز داخل ، موفق شده با شناسایی بازارهای جدید ، ۵۰ درصد محصولات خود را صادر کند اما این وقفه در صادرات ، قراردادهای بلند مدت صادراتی را با مشکل مواجه ساخته و بازارهایی که در شرایط تحریم به سختی پذیرای محصولات این شرکت شدند به دست رقبا می سپارد که این امر زیان جبران ناپذیری نیز به روابط صمیمانه تجاری باکشورهای همسایه وارد می کند.
    رئیس هیات مدیره ذوب آهن گفت : مجموعه این مشکلات که کیان ذوب آهن اصفهان ، تولید ملی و اشتغال ۱۴ هزار نفر در این شرکت ، ۱۷ هزار نفر در معادن زغال سنگ و هزاران نفر به صورت غیر مستقیم را با خطر مواجه می سازد ، هیات مدیره این مجتمع عظیم صنعتی را بر آن داشت که مصوبه ای برای مراجعه به مبادی ذیربط تدوین کند و اعتراض خود را بیان نماید و در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب ، از طریق مراجع قضایی خواسته برحق خود را دنبال نماید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=5688

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.