تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
6
شهردار اصفهان:

خط اول متروی اصفهان ظرفیت جابجایی ۱۸۰ هزار مسافر در روز را دارد

  • کد خبر : 5951
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۳۳
خط اول متروی اصفهان ظرفیت جابجایی ۱۸۰ هزار مسافر در روز را دارد
شهردار اصفهان با اشاره به ورود دو رام قطار شهری به اصفهان، گفت: این 10 واگن (دو رام) می تواند ظرفیت مسافر را روزانه 30 هزار نفر افزایش دهد؛ بر همین اساس تقریبا ظرفیت جابجایی 180 هزار مسافر را در خط یک داریم که اگر خط دو فعال و در دروازه دولت تلاقی و تبادل ایجاد شود، ظرفیت باز هم افزایش می یابد.
  • به گزارش مجله خبری این هفته به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در صحن علنی شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه موفقیت شهرداری در کسب دو جایزه ملی را به شورای شهر اصفهان تبریک می گویم، اظهار کرد: شهرداری توانست با قضاوت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت خانه های نیرو و نفت و سازمان مدیریت صنعتی به عنوان نهاد برتر در حوزه انرژی شناخته شود.
    وی با اشاره به اینکه همچنین در این راستا جایزه ساختمان سبز به شهرداری به عنوان نهاد برتر اهدا شد، افزود: اهمیت این موضوع وقتی شناخته می شود که توجه داشته باشیم در یک رقابت ملی شهرداری اصفهان برگزیده شده است.
    شهردار اصفهان با اشاره به حضور شهرداری اصفهان در برنامه تعالی سازمانی، اظهار کرد: در این زمینه ابتدا شهرداری توانست، رتبه سه ستاره را کسب کند و امسال نیز خود را در معرض قضاوت قرار دادیم.
    وی افزود: همین که شهرداری اصفهان خود را مورد قضاوت داوران ملی قرار داد، می تواند به رشد و تعالی مجموعه کمک کند که این موضوع ناشی از حمایت های شورای اسلامی شهر و تلاش های کارکنان شهرداری است.
    نوروزی با اشاره به شعار «انسان محوری» در این دوره مدیریت شهری، گفت: گام بعدی ما «حیات محوری» است تا همه مخلوقات الهی در جای خود و به سهم خود گرامی داشته شوند و ارزش آنها مورد احترام قرار گیرد.
    وی بیان کرد: برای پیاده کردن شعار «انسان محوری» باید به سراغ بسیاری از امور از جمله توسعه حمل و نقل عمومی برویم، در این راستا شاهد افزایش سریع پیاده راه ها در شهر اصفهان هستیم و مسیرهای دوچرخه سواری و نقش بزرگی که شهرداری در حوزه مترو ایفا می کند، از دیگر مصادیق توسعه حمل و نقل عمومی است.
    شهردار اصفهان با اشاره به روند ساخت خط دوم متروی اصفهان تصریح کرد: وقتی واژه انقلاب عمرانی را به کار می بریم به این معناست که ۱۲ ایستگاه مترو خط دو همزمان در حال ساخت است و انتظار داریم ۱۳ عضو شورای شهر با هم این پروژه را بازدید کنند تا در قضاوت ها بر اساس انصاف سخن بگوییم.
    نوروزی با اشاره به اجرای بیست و پنجمین برنامه «هر یکشنبه یک افتتاح» و ورود دو رام قطار شهری، گفت: این ۱۰ واگن می تواند ظرفیت مسافر را روزانه ۳۰ هزار نفر افزایش دهد؛ بر همین اساس تقریبا ظرفیت جابجایی ۱۸۰ هزار مسافر در خط یک داریم که اگر خط دو فعال و در دروازه دولت تلاقی و تبادل ایجاد شود، ظرفیت افزایش می یابد.
    وی ادامه داد: با افزایش رام ها، سرفاصله از ۱۲ دقیقه به هشت دقیقه می رسد؛ البته به دلیل بیماری کرونا اقبال خوبی از مترو نمی شود و در حالیکه آمار جابجایی در سال ۹۸ به ۱۲۰ هزار نفر رسیده و پیش بینی می شد این آمار به ۱۵۰ هزار نفر افزایش یابد، اکنون تعداد مسافران متروی اصفهان بین ۳۲ تا ۳۴ هزار نفر در روز است.
    شهردار اصفهان با بیان اینکه پیش از کرونا در روزهای پنجشنبه آمار مسافران مترو ۱۰ هزار نفر کمتر از سایر روزهای هفته بود، گفت: اکنون هم همین حالت وجود دارد و تعداد مسافران با شیب ملایم افزایش پیدا می کند.
    وی تاکید کرد: امیدواریم با عادی شدن شرایط و رفع بیماری کرونا مردم از این امکان استفاده کنند، چراکه کاهش مسافر باعث کاهش هزینه ها نشده و هزینه های مترو ثابت و مسافر کم است.

    *خطوط دوچرخه سواری شهر به صورت پیوسته راه اندازی شود

    در ادامه جلسه، علیرضا نصر اصفهانی نیز اظهار کرد: در این دوره مدیریت شهری در حوزه اقتصادی اقدامات خوبی صورت گرفته است که از آن جمله می توان به ایجاد صندوق ذخیره در واحد خزانه داری شهرداری، ایجاد کمیته تخصیص برای مدیریت هزینه ها و درآمد در مناطق شهرداری و تلاش برای جذب حداکثری درآمدهای ملی مثل اوراق و وام اشاره کرد.
    وی ادامه داد: امیدواریم این روش استمرار پیدا کند و در شهرداری اصفهان در زمینه های مالی دغدغه نداشته باشیم.
    رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با توجه به اینکه شاهد آلودگی هوا هستم یکی از ظرفیت های شهر اصفهان حرکت به سمت حمل و نقل پاک است، گفت: ایجاد ۷۷۷ کیلومتر خط دوچرخه برای شهر اصفهان که به صورت پیوسته باشد، اقدام خوبی است.
    وی تصریح کرد: در این زمینه مناطق ۱۵ گانه اقداماتی را انجام داده اند اما باید کار به صورت پیوسته استمرار پیدا کند و بعد از مدتی به ورطه فراموشی سپرده نشود. همچنین امیدواریم این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شده باشد.

    نصر اصفهانی افزود: افرادی در ایستگاه های «بی آر تی» نقش کنترل و انجام شارژ کارت را دارند که باید با توجه به سردی هوا مکان مناسبی با شرایط مطلوبی برای حضور و کار آنها فراهم شود.
    وی ادامه داد: این هفته در برنامه «هر یکشنبه یک افتتاح»، دو رام قطار به اصفهان اختصاص و انتقال پیدا کرد و حدود ۱۰ واگن به ظرفیت واگن های خط یک اضافه می شود.
    *واگن های معطل مانده در گمرک با پیشنهاد شهرداری اصفهان وارد خط شد
    در ادامه این جلسه، محمدرضا بنکدار هاشمی، مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در کنار خط دوم مترو که به عنوان ابرپروژه مطرح شده است و پیشرفت فیزیکی ۲۹ درصدی در سازه و سویل دارد، با کمک و حمایت اعضای شورای اسلامی شهر ظرف یکسال گذشته بحث تامین تجهیزات خط یک نیز پیگیری و انجام شد، ادامه داد: با منابع دولتی قرارداد تامین ۳۱۵ واگن بین دولت، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و یک شرکت چینی بسته شد که از این تعداد ۱۰۰ واگن به صورت پکینگ وارد و سهم شهر اصفهان ۳۰ واگن شد.
    مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان افزود: مابقی ۲۱۵ واگن نیز به صورت انتقال تکنولوژی ساخته می شود که از این تعداد هم ۵۵ واگن سهم اصفهان است.
    وی با بیان اینکه واگن ها از سال گذشته وارد گمرکات شده اما به دلیل برخی مشکلات معطل مانده بود، اظهار کرد: سال گذشته با پیشنهاد شهرداری ها اصفهان، هزینه های متفرقه را پذیرا شدیم و توانستیم ۱۵ میلیارد تومان از محل بودجه قطار شهری برای این هزینه ها پرداخت کنیم، بعد از مرحله پرداخت، قطعات وارد کارخانه ایریکو و اسمبل شد.
    بنکدار هاشمی تصریح کرد: با وجود اینکه سال گذشته قطارها ساخته شده بود با شیوع بیماری کرونا تست واگن ها انجام نشد.
    وی ادامه داد: بر همین اساس با ابتکار عمل وارد این موضوع شدیم و طی قراردادی که با مشاوران ایرانی منعقد کردیم تمام تست ها و رفت و برگشت ها در کارخانه ایریکو انجام شد که در نهایت توانستیم دو رام از این ۱۰ رام را اسمبل کرده و با دریافت مجوز توانستیم اولین محموله تولید داخل را به اصفهان وارد کنیم.
    مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان گفت: ارزش این محموله ۳۰۰ میلیارد تومان است که با ارزش یک میلیون یورویی هر واگن، ارزش این پروژه ۱۰۰ میلیون یورو است.
    وی ادامه داد: با انتقال ارز توانستیم مرحله دوم هزینه ها را یک ما پیش پرداخت و قطارها را وارد اصفهان کنیم.
    بنکدار هاشمی افزود: از حدود یک سال و نیم گذشته با پیگیری های صورت گرفته در این زمینه و با رفع مشکلات، این قطارها وارد شد و با توجه به اینکه بسیاری از شهرها به دنبال دریافت این قطارها بودند، با پیگیری شهرداری اصفهان این دو رام وارد شهر شد.
    وی افزود: در صورت تعامل بیشتر با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور می توان یک رام قطار بیشتر به شهر اصفهان علاوه بر این دو رام وارد کرد.
    مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: از ۳۱۵ واگن تحت این قرارداد، ۸۵ واگن سهم اصفهان است که توانستیم ۳۰ واگن دریافت و در یک ماه گذشته نیز ۱۰ واگن دیگر به اصفهان وارد کنیم که با این حساب، ۴۵ واگن دیگر از این قرارداد طلبکاریم.

    *تی بی ام حفاری از ایستگاه عمان سامانی عبور کرده است

    وی در مورد آخرین وضعیت پروژه خط دوم مترو نیز اظهار کرد: برای این خط ۱۶ کیلومتر از ایستگاه دارک تا کهندژ با ۱۶ ایستگاه به طول ۱۵ کیلومتر در نظر گرفته شده است و هم اکنون ۱۲ ایستگاه فعال کار می کند.
    بنکدار هاشمی با اشاره به اینکه این پروژه به صورت سه فاز در حال اجراست، گفت: فاز اول شامل ایستگاه دارک تا امام علی (ع)، فاز دوم از کهندژ تا ایستگاه امام حسین (ع) و فاز سوم از ایستگاه امام حسین (ع) تا ایستگاه امام علی (ع) است.
    وی اظهار کرد: در این پروژه چهار ایستگاه را از قبل ساختیم و «تی بی ام» در آن حرکت کرد، هم اکنون نیز «تی بی ام» از ایستگاه عمان سامانی عبور کرده و در حال ورود به ایستگاه لاله است و پیش بینی می شود تا قبل از عید وارد ایستگاه لاله شود.
    مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان افزود: از طرف غرب شهر نیز از سال گذشته شفت اصلی توسط قرارگاه خاتم الانبیا در حال ساخت است تا از ۲۲ بهمن حفاری با «تی بی ام» ۹٫۵ متری شروع شود.
    وی افزود: شب گذشته سه هزار تن بتن در در فونداسیون ریخته شده و از امروز شرایط نصب دستگاه «تی بی ام» را در ایستگاه کهندژ داریم.
    *پیشرفت ۲۹ درصدی ساخت خط دو مترو اصفهان در سازه و سویل
    بنکدار هاشمی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون در بخش شرقی خط دو، هفت کیلومتر حفاری از سمت دارک شروع شد و امسال هم سه و نیم کیلومتر حفاری را از سمت غرب آغاز می کنیم که قطعا کار در این بخش با سرعت بیشتری پیش می رود. همچنین اقدامات عمرانی در ایستگاه های خرازی، و چهارسوق، خلجا و امام حسین (ع) هم شروع شده است.

    وی با تاکید بر اینکه مجموع پیشرفت فیزیکی در این خط ۲۹ درصد در حوزه سازه و سویل است و از سال آینده میزان پیشرفت دو برابر می شود، گفت: اگر شرایط به همین صورت باشد، حداکثر ظرف سه تا چهار سال آینده سازه و سویل خط دو به پایان خواهد رسید.
    مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: اگر مباحث مربوط به فاینانس متروی اصفهان هم در شورای اقتصاد حل شود، با تامین تاسیسات خط دوم، کل خط ظرف سه تا چهار سال آینده راه اندازی می شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=5951

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.