تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
2

حماسه گویان جشنواره ای برای ثبت خاطرات تصویری دفاع مقدس

  • کد خبر : 3306
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۰۰
حماسه گویان جشنواره ای برای ثبت خاطرات تصویری دفاع مقدس
دبیر اجرایی جشنواره ملی حماسه گویان ضمن بیان مراحل اجرایی این جشنواره گفت: این جشنواره از نظر بصری و حفظ و ماندگاری چهره ی رزمندگان و نیز ثبت خاطرات دفاع مقدس قابل توجه است.
  • به گزارش اینهفته به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، برای آشنایی بیشتر با جشنواره ملی حماسه گویان به گفت و گو با حسین خالقی پور دبیراجرایی این جشنواره پرداختیم که در زیر می خوانید:

    – مهمترین هدف از برگزاری جشنواره ملی حماسه گویان چیست؟

    بعد از گذشت چهل سال از دفاع مقدس احساس می شود که بسیاری از خاطرات رزمندگان رو به فراموشی است که این یک اتفاق طبیعی است به همین دلیل و با توجه به تعداد زیاد رزمندگان و ایثارگران و خانواده ی شهدا در اصفهان ضرورت را در این دیدیم تا نهضتی در قالب جشنواره تصویری برای ثبت خاطرات رزمندگان دفاع مقدس آغاز کنیم، این جشنواره از نظر بصری و ماندگاری چهره ی رزمندگان در روایت خاطره قابل توجه است.

    – چه اقدامات اجرایی برای برگزاری این جشنواره تاکنون صورت گرفته است؟

    در سه ماه گذشته ما بیش از ۱۵ جلسه ی شورای سیاست گذاری جشنواره برای هدف گذاری، برنامه ریزی، روش های اجرایی و… با حضور ریاست حوزه هنری استان اصفهان و مدیران کمیته های مختلف (آقایان معظم مسئول کمیته داوران، قاسمی مسئول کمیته اطلاع رسانی، یوسلیانی مسئول کمیته نظارت، قربانی مسئول دبیرخانه ی جشنواره، جبارزارع مسئول کمیته آموزش و… ) و دیگر اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره داشته ایم و جنبه های مختلف جشنواره را بررسی نمودیم، این جلسات به صورت هفتگی برگزار می شود که در خصوص تمامی اقدامات اجرایی در آن بحث و گفت و گو صورت می گیرد.
    از اقدامات اجرایی که در این هفته انجام می شود می توان به پخش تیزر جشنواره از صدا و سیمای مرکز اصفهان، رایزنی برای پخش تیزر در شبکه های ملی صدا و سیما در هفته های آتی، نصب بنرهای جشنواره در سطح شهر، ارسال پیامک برای رزمندگان و ایثارگران اشاره کرد، رایزنی برای اطلاع رسانی گسترده ی جشنواره توسط دیگر نهادها و سازمانها، راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره و… از دیگر اقدامات اجرایی بوده است.

    – تعداد آثار ارسالی به جشنواره چقدر بوده است؟

    تاکنون نزدیک به ۲۰۰ اثر در دو بخش بزرگسالان و دانش آموزی از شهرهای مختلف به دبیرخانه ارسال شده است و با توجه به آغاز سال تحصیلی، انتظار دریافت تعداد زیادی از آثار دانش آموزی را در هفته های باقی مانده خواهیم داشت.

    – آیا مجازی بودن جشنواره، کمکی در جهت اقدامات اجرایی داشته است؟

    این جشنواره به دلیل شرایط کرونا به صورت مجازی برگزار می شود اما تفاوت چندانی در نحوه ارسال آثار و برگزاری آن با دیگر جشنواره ها نخواهیم داشت زیرا به هرحال آثار در فضای مجازی برای ما ارسال می شود و تنها تفاوت آن عدم برگزاری افتتاحیه و اختتامیه جشنواره به صورت فیزیکی است.

    – علاوه بر بحث جشنواره و اعلام برگزیدگان، در نهایت خروجی آثار ارسالی به چه صورت است؟

    ما دو برنامه را برای آثار در نظر گرفته ایم ، اگر آثار قابلیت و کیفیت بصری خوبی داشته باشند آنها را تدوین و در فضای مجازی و صدا و سیما پخش خواهیم کرد، دومین اتفاق این است که اگر آثار جذابیت تبدیل به مجموعه خاطرات را داشته باشند آن را به صورت مجموعه خاطرات مکتوب بدل می کنیم، و البته آثار نقش مهمی در شناسایی سوژه ها و تهیه مصاحبه از آنان ایفا می کنند.

    – راستی آزمایی آثار چگونه اتفاق می افتد؟

    اگر راوی خود رزمنده باشد قبل از روایت خاطره باید عملیاتی که از آن خاطره می گوید را معرفی کند و اگر روایت نقل قول از دیگران است باید راوی، فرم ثبت نام را تکمیل کند و اطلاعات کافی را ارائه نماید. البته در بخش داوری از فرماندهان دفاع مقدس نیز بهره خواهیم برد.
    در بخش دانش آموزی که از متن کتاب های دفاع مقدس بیان می شود، مشخصات شناسنامه کتاب، شماره ی صفحه و نام نویسنده و… ذکر می شود که همین سندی بر راستی آزمایی خاطره است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=3306

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.