تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
4

جنبش ضد واکسن چیست و چرا با واکسیناسیون مخالف است

  • کد خبر : 7410
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
جنبش ضد واکسن چیست و چرا با واکسیناسیون مخالف است
بسیاری از دانشمندان و متخصصین، کلید حل همه‌گیری و بازگشت به زندگی عادی را در یافتن واکسنی برای ویروس کرونا جستجو می‌کنند.
  • ولی حتی اگر واکسن کرونا ساخته شود، باید تعداد کافی از مردم این واکسن را تزریق کنند تا اثربخشی داشته باشد.بعضی از مردم ممکن است کمی در خصوص تزریق این واکسن مردد باشند.بعضی از مردم مخالف واکسیناسیون هستند. این گروه از افراد هواداران جنبش ضد واکسن هستند.

    واکسن چیست؟

    واکسن‌ها به شیوه‌ای امن بدن ما را برای مبارزه با عفونت آموزش می‌دهند. شیوه کار آنها وارد کردن مقدار کمی از یک شکل بی‌خطر از بیماری به بدن است.ولی تنها وارد کردن بیماری به بدن کافی نیست. واکسن‌ها به سیستم دفاعی- سیستم ایمنی بدن – کمک می‌کنند که ویروس را به عنوان یک مهاجم شناسایی کرده و نحوه مبارزه با آن را بیاموزد. هنگامی که سیستم ایمنی بداند چطور باید با یک بیماری مقابله کند، اگر با فرم واقعی بیماری هم روبرو شود می‌تواند از پس آن بربیاید.

    ضدواکسن یعنی چه؟

    حالا که خبرهایی از آماده شدن واکسن کرونا به گوش می‌رسد، ممکن است به عبارتهایی مانند “ضد واکسن” و “مخالفین واکسیناسیون” بربخورید.جنبش ضد واکسن به افرادی اشاره دارد که اعتقادی به تاثیر واکسن‌ها ندارند و نمی‌خواهند خودشان، اعضای خانواده‌شان، و یا بقیه مردم واکسینه شوند. جنبش ضدواکسن جنبش جدیدی نیست و مخالفت آن هم به واکسن کرونا محدود نمی‌شود.

    ولی چرا بعضی از مردم با واکسن مخالفند؟

    ممکن است برخی از کسانی که درباره تاثیرات واکسن ها شک دارند یا نگرانند، با شنیدن نظرات بقیه مردم و یا خواندن مطالبی در فضای مجازی و یا رسانه‌های اجتماعی از دریافت واکسن خودداری کنند.

    ممکن است این افراد در خصوص بی‌خطر بودن یا عوارض جانبی واکسن سوالات یا دغدغه‌هایی داشته باشند و یا به شرکت ها و کشورهای سازنده واکسن بی‌اعتماد باشند.

    اطلاعات غلط یا اخبار جعلی معمولا توسط افرادی منتشر می‌شوند که احتمالا خودشان هم از غلط بودن آنچه می‌خوانند و به اشتراک می‌گذارند بی‌خبر هستند. شما هم ممکن است چنین مطالبی را دیده باشید که اعضای خانواده و یا دوستان تان به اشتراک گذاشته‌اند. حتی برخی از نظرات مخالف واکسن را افراد سرشناس و مشهور منتشر کرده اند.

    معمولا افرادی که این ادعاهای ضد واکسیناسیون را منتشر می‌کنند سوابق علمی و پزشکی ندارند، و خود ادعاهای مطرح شده هم گاهی دور از ذهن به نظر می‌رسند. اکثر این ادعاها در صدد القای بی‌خطر نبودن واکسنها و متقاعد کردن دیگران به وجود نظریه توطئه هستند.

    نظریه توطئه چیست؟

    تثوری توطئه معمولا به این معنی است که وقایع یا موقعیت ها نتیجه برنامه محرمانه ای است که از سوی افراد قدرتمند طراحی شده، بدون اینکه شواهد و دلایل محکمی برای اثبات این ادعا وجود داشته باشد.

    سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که مسئله اطلاعات غلط ضد واکسن را “بسیار جدی” می‌گیرد. سایت‌های شبکه‌های اجتماعی این سازمان متعهد شده‌اند اقدامات بیشتری را برای مبارزه با دروغ‌های منتشر شده در خصوص واکسن جدید کرونا عملیاتی کنند. ولی این اقدامات مستلزم حجم زیادی از کار در خصوص برچسب زدن و حذف پست ها است، و بسیاری معتقدند هنوز اقدامات لازم در خصوص حذف بسیاری از پست هایی که ماه‌هاست در این خصوص منتشر شده‌اند صورت نگرفته است.

    آیا واکسنها بی‌خطر و ایمن هستند؟

    به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) واکسن ها بسیار کم خطرند و سالانه جان دو تا سه میلیون نفر را در جهان نجات می دهند.با این حال هیچ واکسنی هم کاملا بی‌خطر نیست، اما ریسکی که از تزریق آن ها متحمل می شویم در مقابل منافعی که به همراه دارند بسیار ناچیز است.

    مثلا درد در ناحیه بازو از جمله عوارض جانبی تزریق واکسن است، ولی این درد معمولا شدید نیست. عوارض جدی‌تر هم ممکن است رخ بدهند، ولی احتمال بروز آنها بر اساس تخمین‌های سازمان جهانی بهداشت “بسیار نادر” است. به گفته این سازمان “احتمال آسیب دیدن فرد از خود بیماری بسیار بیشتر از آسیب دیدنش بر اثر تزریق واکسن بیماری است”.

    بیشتر واکسن‌هایی که امروزه از آنها استفاده می‌کنیم، برای دهه‌هاست که مورد استفاده هستند و جان میلیون‌ها نفر را نجات داده‌اند.واکسن‌های مورد تائید سازمان جهانی بهداشت پیش از آنکه به صورت گسترده برای استفاده همگانی ارائه شوند، روندی پیچیده را پشت سر می‌گذرند تا معلوم شود که ایمن هستند. همچنین پزشکان و کارکنان مراکز بهداشتی آموزش می‌بینند تا در صورتی که واکسن برای افرادی با مشکلات خاص مناسب نیست، از پیش از ریسک های موجود آگاه باشند.

    دکتر ریچارد استنتون، متخصص ویروس‌شناسی از دانشگاه کاردیف در مورد واکسن کرونا می‌گوید آزمایش‌هایی صورت گرفته تا مطمئن شوند که این واکسن بی‌خطر و موثر است.

    او گفت: “ما سعی می‌کنیم این واکسن را هر چه سریعتر آماده کنیم، ولی این بدین معنی نیست که آزمایش های مربوط به ایمنی واکسن را سرسری گرفته باشیم. تمام واکسن‌ها از سه مرحله آزمایش و تست می‌گذرند: مرحله تست اول، دوم، و سوم. و واکسن کرونا هم باید ازهمان مراحل آزمایشی عبور کند، مثل هر واکسن دیگری”.

    “تفاوت روندی که برای واکسن کرونا طی می‌کنیم با بقیه واکسن ها در این است که در هنگام کار روی سایر واکسن ها، ما معمولا وقت زیادی را برای مطالعات فاز اول تحقیق در آزمایشگاه‌ها سپری می‌کنیم و پنل بزرگی از واکسنها را آزمایش می‌کنیم تا ببینیم کدام یک بهترین نتیجه و اثربخشی را دارد و بعد تنها همان مورد را به سطح بعدی یعنی آزمایشهای گسترده سه مرحله‌ای می‌بریم، چون هزینه انجام آزمایشهای سه مرحله‌ای سرسام‌آور است. ولی در خصوص واکسن کرونا، ما پنل بزرگی از انواع گزینه‌ها را تحت آزمایشهای گسترده سه مرحله‌ای آزمایش کردیم”.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=7410

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.