تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
8
مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان خبر داد:

تسهیلات ویژه شهرداری برای کاهش خسارت‌های کرونایی

  • کد خبر : 5767
  • ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
تسهیلات ویژه شهرداری برای کاهش خسارت‌های کرونایی
مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان در بیان تفاوت درآمدهای امسال شهرداری با سال گذشته، گفت: تفاوت مهم سال 99 با سال 98 در نحوه و سرعت جذب بودجه، تحقق درآمدها و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان در موعد مقرر بوده است.
  • به گزارش این هفته؛ نادر آخوندی در نشست خبری که به صورت لایو اینستاگرامی برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت:
    درآمدهای شهرداری از چند طریق تأمین می‌شود که دسته نخست مربوط به کمک‌های دولتی است که از سال ۶۱ محدود شده و در قالب اوراق مشارکت وام و تسهیلات ارائه می‌شود.
    وی با بیان اینکه بخش زیادی از درآمد شهرداری‌ها معادل ۷۰ درصد آن حاصل از فروش تراکم و صدور پروانه‌های ساختمانی است، افزود: در حال حاضر درآمد پایدار تعریف شده برای شهرداری‌ها همچون عوارض خودرو یا نوسازی ناچیز است، البته درآمدهای کسب شده باید سالم باشد و به شهروندان ضرر و زیان نرساند.

    سهولت در پرداخت بهای کرایه

    مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان ادامه داد: نحوه وصول درآمدها و تکریم ارباب رجوع در سال‌های اخیر با سیاست‌هایی که با شعار «شهر هوشمند» بوده، انجام و سیستم‌های الکترونیکی همچون سرای هشت اضافه شد که خدماتی در بخش شهرسازی و درآمد ارائه می‌کند.
    وی خاطرنشان کرد: اصفهان‌کارت و اصکیف دو امکان جدید است که توسط شهرداری برای سهولت در پرداخت بهای کرایه شهروندان ارائه شده است.
    آخوندی با بیان اینکه کارت منزلت ویژه بازنشستگان در نظر گرفته شده و به این قشر ارائه شده است، گفت: با همت مدیریت شهری، کارت بلیت‌های رایگان دو سفره برای حمل و نقل افراد دارای معلولیت با اتوبوس‌های شهری اصفهان اختصاص یافت.
    وی افزود: شهرداری در صدد است زمینه استفاده شهروندان از ۱۰ هزار موتورسیکلت برقی با شرایط وام و تخفیف‌های ویژه را فراهم کند.
    مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بخش نوسازی اتوبوس‌های فرسوده از مجموع ۷۰۰دستگاه اتوبوس مورد نظر برای بازسازی، تاکنون قرارداد بازسازی ۱۸۹ دستگاه اتوبوس امضا شده و مابقی آن در حال انجام است، اظهار کرد: منابع مالی بازسازی اتوبوس‌ها تأمین شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
    وی با اشاره به شرایط ویژه کرونایی و حمایت‌های انجام شده از سوی شهرداری گفت: با موافقت کمیته اقتصادی مقابله با کرونا در شهرداری، تسهیلات ویژه‌ای برای کاهش خسارت‌های کرونایی مستأجران اماکن در اختیار شهرداری و پیمانکاران در نظر گرفته شد؛ به عنوان مثال برای مستأجران شهرداری اسناد دریافتی مربوط به اجاره اماکن شهرداری به علت شیوع بیماری کرونا از ۱۵ اسفندماه تا ۱۵ تیرماه با تخفیف وصول شد و در ارتباط با پارکینگ‌های شهرداری که در اجاره متقاضیان قرار گرفته است، بر اساس بررسی معاونت حمل و نقل و ترافیک و درخواست شرکت مهندسی نیک‌اندیش، مقرر شد به منظور جبران بخشی از زیان وارده به مستأجران اجاره بها با تخفیف به مدت دو ماه وصول شود و پارکینگ‌هایی که بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا تعطیل شده بود مشمول تخفیف شود.
    آخوندی افزود: به منظور جبران بخشی از خسارات وارد شده به مستأجران سازمان‌های وابسته به شهرداری اصفهان، مصوب شد سازمان آرامستان ها به پیمانکاران ارائه خدمات مجالس به مدت سه ماه، تخفیف‌هایی ارائه دهد.
    وی با بیان اینکه همچنین به فروشگاه‌های طرف قرارداد در آرامستان به مدت دو ماه، تخفیف ارائه می‌شود، گفت: در حوزه سازمان پارک‌ها نیز به طرف قراردادهای سازمان به مدت سه ماه، مساعدت ارائه می‌شود.

    مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان با اشاره به بسته تشویقی پلکانی شهرداری در سال‌جاری، گفت: سال‌های قبل بسته‌های تشویقی نیمه دوم سال ارائه می‌شد و تا پایان سال ادامه داشت، اما امسال شرایطی فراهم شده است تا کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند و یا در اسفندماه به دلیل شرایط شیوع کرونا از امکان استفاده از بسته‌های تشویقی محروم شدند تا ۱۵ خردادماه ۹۹ تا صد درصد رشد ردیف دفترچه ارزش افزوده تجاری و تراکم مسکونی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تخفیف بگیرند؛ بدان معنا که نرخ پایه تا ۱۵خرداد، همان نرخ پایه سال ۹۸ است که این طرح برای متقاضیان ساخت و ساز جذابیت ویژه‌ای دارد.
    وی افزود: در ادامه این طرح تشویقی از ۱۶ خرداد تا ۱۵ مرداد این رقم ۵۰ درصد می‌شود و سپس از ۱۶ مرداد تا ۱۵ مهر ۴۰ درصد، ۱۶ مهر تا ۱۵ آذر ۳۰ درصد، ۱۶ آذر تا ۱۵ بهمن ۲۰ درصد و ۱۶ بهمن تا پایان اسفندماه سال جاری ۱۰درصد تخفیف در نظر گرفته شد.
    مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان تصریح کرد: چنانچه متقاضی مبالغ را به صورت نقد پرداخت کند، غیر از درصدهای اعلام شده از ۲۰ درصد تخفیف نقدی نیز بهره‌مند خواهد شد.
    وی اظهار کرد: در رابطه با صدور گواهی عدم خلاف و پایان کار (ماده صد) مقرر شد شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شود از این رو در ماده صد این شرایط شش ماه در نظر گرفته شد و تا پایان خردادماه ۵۰ درصد قیمت تراکم مسکونی و ارزش افزوده تجاری تخفیف داده می‌شود، در تیرماه ۴۰ درصد، مرداد ماه ۳۰ درصد و شهریور ماه ۲۵ درصد بود و از مهرماه روال به حالت عادی بازگشت.

    جذب بیش از ۷۰ درصد از بودجه

    آخوندی با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال بیش از ۷۰درصد بودجه شهرداری جذب شده و شهرداری از بحران عبور کرده است، خاطرنشان کرد: شهرداری از همان روزهای آغازین شیوع کرونا، ستاد «اقتصادی کرونا» را برای مدیریت بهتر شرایط تشکیل داد تا شهروندان از برقراری خدمات در شهر خیالی آسوده داشته باشند. در ستاد اقتصادی کرونا بازنگری ۵۲لایحه درآمدی را داشتیم و برای رونق اقتصادی برنامه‌ریزی شده است.
    مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان با بیان اینکه از سال ۸۸ تاکنون سه هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توزیع شده که ۳۳۰ میلیارد تومان از این اوراق مربوط به اتوبوس‌های شهر بوده است، گفت: در سال جاری ۷۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تأمین مالی پروژه‌ها به فروش رفت که ۱۳۰میلیارد تومان از این اوراق مربوط به حمل و نقل عمومی است.
    وی اظهار کرد: سال گذشته با فروش ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تعداد قابل توجهی اتوبوس جدید برای شهر خریداری شد که تحولی در حمل و نقل عمومی ایجاد کرد.
    آخوندی با اشاره به ایجاد کدهای درآمدی پایدار برای ناژوان و سازمان‌های زیباسازی و آتش‌نشانی، گفت: با ایجاد این کدهای درآمدی پایدار شرایط خوبی به وجود آمده و تا یک و نیم سال آینده اتفاقات خوبی در بخش درآمدی این بخش‌ها شاهد خواهیم بود.
    وی با اشاره به شرایط بودجه‌ای شهرداری، تصریح کرد: سال ۹۷ بودجه شهرداری سه هزار میلیارد تومان بود که در سال جاری این رقم به پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و با احتساب بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها به عدد شش هزار میلیارد تومان رسید؛ با این بودجه و میزان وصولی بودجه مطلوب، توانستیم خدمات قابل توجهی را ارائه دهیم.
    وی با اشاره به روند توزیع قبوض عوارض نوسازی و عوارض کسب و پیشه، تصریح کرد: به دلیل شرایط کرونایی توزیع این قبوض در سال جاری انجام نشده، اما نمی‌توانیم روی پرداخت نشدن صحبت کنیم، بلکه پس از توزیع، می‌توان زمان پرداخت را از پایان سال به پایان اردیبهشت ماه تمدید کرد که این موضوع فردا در جلسه ستاد اقتصادی کرونا مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
    آخوندی با ابزار خرسندی از تحقق درآمدهای شهرداری، صدور پروانه‌های ساخت و ساز و نشاط اقتصادی، اظهار کرد: با رونق اقتصادی، زمین‌ها تبدیل به ساخت و ساز، ایجاد اشتغال و فعال شدن چرخه اقتصادی شده به طوری که در حال حاضر در هر مرحله‌ای از شهر ساخت و سازها در حال انجام است و این به معنای نتیجه بخش بودن سیاست‌های شهرداری است.
    وی ادامه داد: در سال‌جاری بیش از سه هزار پروانه ساختمانی در شهر صادر شده که به معنای رونق ساخت و سازها در شهر است.
    مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان در خصوص نرخ عوارض خودرو گفت، این نرخ توسط دولت و بر اساس مدل و قیمت خودرو بر مبنای قانون مالیات بر ارزش افزوده اعلام می‌شود.
    وی با بیان اینکه سهم ۲۰ تا ۳۰ درصدی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است، افزود: امسال از پنج هزار و ۲۰۰میلیارد تومان بودجه شهرداری و ۸۰۰ میلیارد بودجه سازمان‌ها، سه هزار و ۷۰۰میلیارد تومان وصول درآمد شده که اگر یک‌هزار میلیارد تومان از این مبلغ وصول شده را اوراق مشارکت در نظر بگیریم، دو هزار و ۷۰۰میلیارد تومان سهم پرداخت عوارض از سوی شهروندان بوده است.

    ۱۰ درصد درآمد بودجه مربوط به جرایم ماده صد است

    آخوندی در خصوص حذف قبوض کاغذی عوارض، گفت: اقدامات زیادی در این راستا انجام شده و بی‌شک در صورت برقراری ارتباط موبایلی شهروندان با کد نوسازی، حذف قبوض کاغذی آسان‌تر خواهد شد از این رو در پشت قبوض نحوه انجام این اقدام اطلاع‌رسانی شده است.
    وی با اشاره به جرایم ماده صد شهرداری، گفت: تا قبل از سال ۹۸ برای شهروندان تخلف در ساخت و ساز و پرداخت جرایم ماده صد شهرداری به دلیل کم بودن مبلغ جرایم صرفه اقتصادی داشت، اما با بازنگری میزان جرایم، تخلفات ساخت و ساز نیز کاهش پیدا کرد.
    مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان ادامه داد: بین پنج تا ۱۰ درصد درآمد بودجه شهرداری مربوط به دریافت جرایم ماده صد است.
    وی با اشاره به توزیع عادلانه خدمات در تمام مناطق شهرداری، اظهار کرد: بخش زیادی از درآمد مناطق برخوردار به شهرداری مرکزی انتقال یافته سپس در قالب کمک به اجرای پروژه‌های محرک توسعه در اختیار این مناطق قرار می‌گیرد و به همین جهت در حال حاضر پروژه‌های بزرگ و کوچک عمرانی در مناطق کمتر برخورداری همچون دو، ۱۴ و۱۵ در حال اجرا است.
    آخوندی با بیان اینکه در سال جاری جذب منابع و درآمدهای مناطق ۱۵گانه شهرداری ۸۸ درصد معادل دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: ۸۰ درصد جذب درآمد مناطق در بخش تراکم و صدور پروانه است.
    وی با ابراز خرسندی از تسهیلات ایجاد شده توسط شهرداری برای انبوه‌سازان در سال‌جاری، افزود: امسال اتفاقات شهرسازی برای انبوه‌سازان بی‌نظیر بوده و شرایط خوبی برای صدور پروانه و ایجاد کد ارتفاعی و همچنین بخش درآمدی فراهم شده است.
    مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان ادامه داد: زمان صدور پروانه به حداقل رسیده و با شفاف‌سازی ارائه بسته تشویقی ساخت و ساز اتفاقات شهرسازی خوبی در شهر رخ داده است و در مجموع می‌توان گفت برای نگهداشت سرمایه‌ها در شهر موفق عمل کردیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=5767

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.